همه چیز در مورد مانیکور پدیکور


زیبایی و سالم بودن ناخن‌ها نقش مهمی در زیبایی دستان شما دارد و داشتن دستان زیبا در حد استفاده از اکسسوری‌های جذاب مهم و تاثیرگذار است.

مانیکور و پدیکور به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که در جهت زیبا کردن و رفع عیوب ناخن و دست انجام می‌شود، بیشتر آرایشگاه‌ها کار زیبایی ناخن را با قیمت‌های بالایی انجام می‌دهند در حالی که با یادگرفتن چند نکته و روش ساده و کمی صبر و حوصله می‌توانید مانیکور و پدیکور را بدون هزینه و در منزل انجام دهید.


مانیکور و پدیکور چیست؟

مانیکور یک کلمه با ریشه لاتین است که معنای آن مراقبت از دست است. پدیکور نیز معادل همین واژه است و برای پا به کار می‌رود بنابراین مانیکور و پدیکور یعنی مراقبت از دست و پا و توجه به زیبایی ناخن‌های دست و پا. انجام مانیکور و پدیکور به چند ابزار ساده نیاز دارد که به سادگی در همه جا یافت می‌شود.


انجام مانیکور

مانیکور و پدیکور چیست و چگونه می‌توان آن را در منزل انجام داد؟

ابزارهای لازم را آماده کنید: برای انجام یک مانیکور عالی شما به یک سری ابزار نیاز دارید که بیشتر آن‌ها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی یافت می‌شوند:

  • لاک ناخن، بیس کوت یا پوشش پایه، تاپ کوت یا پوشش نهایی
  • لاک پاک کن
  • پنبه
  • گوش پاک کن
  • یک کاسه پر از آب گرم، شامپو بدن و مرطوب کننده دست
  • مجموعه ابزارهای مانیکور که شامل سوهان، قیچی، ناخن‌گیر و ابزار جداکننده پوست ناخن است.

از لاک پاک کن بدون استون استفاده کنید:

اگرچه لاک پاک کن‌های برپایه استون لاک را سریع‌تر پاک می‌کنند اما باعث آسیب جدی به ناخن‌ها می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود از لاک پاک کن‌های غیراستونی که پایه چرب دارند استفاده کنید چون هیچ آسیبی به ناخن و پایه آن وارد نمی‌کنند.

لاک‌های قبلی را پاک کنید:

اگر لاکی از قبل روی ناخن‌های شما باقی مانده حتما آن را پاک کنید. پنبه را به لاک پاک کن آغشته کنید و یا از دستمال‌های آماده لاک پاک کن استفاده کرده و آن را روی تمام قسمت‌های ناخن و کناره‌های آن بکشید تا تمام ذرات لاک پاک شود.

دست‌ها را نرم و مرطوب کنید:

قبل از انجام هرکاری از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و آن را روی ناخن‌ها و اطراف آن بزنید تا کاملا مرطوب باقی بماند. قسمت پوستی روی ناخن‌ها که کوتیکول نامیده می‌شود اهمیت بیشتری دارند و مقدار بیشتری از مرطوب کننده را روی این قسمت استفاده کنید و دست و ناخن‌ها را ماساژ دهید تا مرطوب کننده کاملا جذب شود.

دست‌ها را در آب قرار دهید:

کاسه حاوی آب گرم را آماده کرده و کمی شامپو بدن داخل آن بریزید سپس دستان خود به خصوص نوک انگشتانتان را به مدت دو دقیقه داخل آن قرار دهید. این کار برای مراحل بعدی اهمیت زیادی دارد.

پوست ناخن‌ها را عقب دهید:

وقتی پوست ناخن‌ها کاملا نرم و مرطوب شد با ابزار مخصوص، کوتیکول ناخن‌ها را عقب دهید و اضافات را قیچی کنید. این کار باعث می‌شود صدف ناخن‌ها بزرگ‌تر و زیباتر شود. البته در انجام این کار افراط نکنید چون زیاده روی در جدا کردن کوتیکول و انجام زود به زود آن به ناخن‌ها آسیب وارد می‌کند. این کار را با دقت زیاد و به آهستگی انجام دهید تا دستانتان را زخم نکنید.

ناخن‌ها را کوتاه کنید:

معنی مانیکور و پدیکور چیست

اگر ناخن‌های دست شما در شکل و فرم مناسبی نیستند با ناخن‌گیر آن‌ها را کوتاه کرده و لبه‌ها را با سوهان شکل دهید و صاف کنید. فرم گرد یا مربعی فرم مناسب و زیبایی است که اگر انگشتان چاق و کوتاهی دارد فرم گرد و اگر انگشتان کشیده و بلندی دارید فرم مربعی را توصیه می‌کنیم. البته شکل دادن به ناخن‌ها به صورت حرفه‌ای نیاز به کمی تمرین و تجربه دارد. از سوهان باکیفیت استفاده کنید، برای صاف کردن بالا و سطح ناخن‌ها نیز از بافر استفاده کنید تا سطح ناخن صاف و یکدست شود و اگر خطوطی روی آن هست محو گردد اما برای مدت طولانی بافر نزنید چون صدف ناخن نازک و شکننده می‌شود.

از پوشش پایه استفاده کنید:

حال کار لاک زدن آغاز می‌شود. اگر یم‌خواهید لاکی زیبا و حرفه‌ای داشته باشید از بیس کوت (Base Coat) استفاده کنید. بیس کوت یا پوشش پایه یک لاک بی‌رنگ است که سطح ناخن را صاف و یکدست و آماده لاک زدن می‌کند. سپس اجازه دهید تا بیس کوت کاملا خشک شود. برای سرعت دادن به فرآیند خشک شدن لاک‌ها در کلیه مراحل می‌توانید از سشوار با درجه حرارت کم استفاده کنید.

لایه اول لاک را بزنید:

رنگ دلخواه را برای لاک خود انتخاب کرده و به صورت یکدست روی ناخن‌ها بزنید. لاک را به مقدار کم برداشته و با حرکات عمودی از ریشه به سمت نوک ناخن بزنید و اجازه دهید لاک خشک شود، اگر در این مرحله لاک شما کمرنگ به نظر می‌رسد نگران نباشید هنوز در ابتدای کار هستیم.

لایه دوم لاک را بزنید:

برای پررنگ کردن و کامل کردن مانیکور خود لاک لایه دوم را بزنید. در این مرحله می‌توانید از طرح و تزئین روی ناخن استفاده کنید.

پوشش نهایی را بزنید:

تاپ کوت (Top Coat) یا پوشش نهایی رویه لایه آخر لاک قرار می‌گیرد و باعث براق‌تر دیده شدن آن می‌شود و مقاومت لاک را افزایش می‌دهد. برخی تاپ کوت‌ها خاصیت خشک کنندگی سریع دارند و می‌توانند روی لایه آخر لاک قبل از این که کاملا خشک شود مورد استفاده قرار بگیرند.

اطراف ناخن‌ها را پاک کنید:

پس از این که لاک و تاپ کوت کاملا خشک شد یک گوش پاک کن را به لاک پاک کن آغشته کرده و به اطراف ناخن‌ها که لاک به آن‌ها مالیده شده بزنید تا کاملا تمیز و پاک شوند. مواظب باشید تا اشتباها ناخن و لاک ان را خراب نکنید.

مجددا مرطوب کننده بزنید:

مانیکور پدیکور

پس از تکمیل کار کرم مرطوب کننده خود را برداشته و روی دست و ناخن و اطراف آن بزنید و دست‌ها و ناخن‌ها را ماساژ دهید.


انجام پدیکور

وسایل لازم را تهیه کنید:

علاوه بر لوازمی که برای مانیکور نیاز دارید برای پدیکور به نمک دریایی، سنگ پا و جداکننده انگشتان پا نیز نیاز خواهید داشت.

لاک‌های قبلی را پاک کنید:

مشابه مراحل مانیکور عمل کرده و همه لاک‌های موجود روی ناخن‌های پا را پاکسازی کنید. اگر لاکی روی ناخن پا ندارید این مرحله را انجام ندهید.

از نمک دریایی استفاده کنید:

کاسه را از آب گرم پر کرده و کمی نمک دریایی داخل آن حل کنید سپس پاها را داخل آن فرو کنید و ده دقیقه صبر کنید. این کار باعث می‌شود سلول‌های مرده پا، انگشتان و پاشنه جدا شده و برای پدیکور آماده شوند.

ناخن‌های پا را کوتاه کنید:

معنی مانیکور و پدیکور

بلند کردن ناخن پا به دلیل حساسیت ان در پوشین کفش و راه رفتن توصیه نمی‌شود پس همیشه ناخن پا را کوتاه نگه دارید. این کار را با ناخن‌گیر و سوهان مناسب انجام دهید. گوشه ناخن‌ها را گرد نکنید چون ممکن است به داخل گوشت پا فرو رود. هرگونه زائده و ناخن اضافی را از اطراف انگشتان جدا کرده و با سوهان سطح آن را صاف کنید.

لایه‌برداری کنید:

سنگ پا یک روش قدیمی و سنتی برای لایه‌برداری از پاشنه پا است که هنوز هم موثر است و توصیه می‌شود برای داشتن پاهای زیبا از آن استفاده کنید.

مرطوب کننده بزنید:

پس از کوتاه کرن و مرتب کردن ناخن‌های پا با کرم مرطوب کننده مناسب سطح انگشتان و ناخن‌ها و کل پا از جمله پاشنه را مرطوب کنید و ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شوند.

از جدا کننده انگشت استفاده کنید:

مانیکور و پدیکور چیست

احتمالا این ابزار جالب را در مغازه‌های فروش لوازم مانیکور و پدیکور مشاده کرده‌اید. چون انکشتان پا به هم نزدیک هستند و اختیاری که در حرکت دادن انگشتان دست داریم در مورد انگشتان پا نداریم استفاده از این وسیله برای لاک زدن ناخن‌های پا لازم است. طبیعی است که اگر نمی‌خواهید انگشتان پا را لاک بزنید این وسیله را نیز لازم ندارید.

ناخن‌های پا را لاک بزنید:

مشابه مانیکور عمل کرده و مراحل سه گانه بیس کوت، دولایه لاک و تاپ کوت را روی ناخن‌های پا نیز تکرار کنید. در نهایت اطراف ناخن‌ها را با گوش پاک کن آغشته به لاک پاک کن تمیز کنید.

مرطوب کننده بزنید:

پس از خشک شدن کامل لاک کرم مرطوب کننده را روی ناخن‌ها و کل سطح پا بزنید و ماساژ دهید تا جذب شود.


مراقبت های بعد از مانیکور و پدیکور

مانیکور و پدیکور پا

به لاک ناخن‌ها دست نزنید:

کندن لاک و خراش دادن آن یکی از عادت‌های بد برخی خانم‌ها است که ممکن است ریشه عصبی و وسواسی داشته باشد. برای داشتن لاک بادوام و مانیکور و پدیکور زیبا این عادت را ترک کنید.

هنگام نظافت دستکش لاستیکی بپوشید:

هنگام شستن ظرف‌ها یا انجام کارهایی که ممکن است به لاک ناخن‌ها صدمه بزند دستکش لاستیکی بپوشید تا هم رطوبت سطح دست حفظ شود و هم لاک ناخن شما دوام بیشتری داشته باشد.

هر هفته لاک ناخن‌ها را پاک کنید:

لاک ناخن دست و پا نباید مدت زیادی روی آن باقی بماند چون ممکن است باعث تغییر رنگ ناخن‌ها شود. پس ضروری است که  حداقل هرهفته لاک ناخن را پاک کرده و چند روزی به ناخن‌ها استراحت دهید سپس مجددا مراحل مانیکور و پدیکور را تکرار کنید.