برای تمیز شدن زیر ناخن چه کنیم؟


داشتن ناخن‌های تمیز نه تنها به سلامت و بهداشت شخصی شما کمک می‌کند بلکه تمیز کردن ناخن باعث زیبایی بیشتر آن نیز می‌شود چون هرچه قدر هم که برای آرایش ناخن تلاش کنید اگر خود ناخن‌ها تمیز و سالم نباشند کار شما بیهوده و احتمالا زیبانبار نیز خواهد بود.

اگر ناخن‌های شما دچار تغییر رنگ شده است و زود به زود کثیف می‌شود احتمالا روش مناسبی برای نگهداری و نظافت ناخن‌ها به کار نمی‌برید. در این مقاله ما نکات مهم و روش‌های تمیز کردن ناخن را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای مفیدی برای نگهداری و سلامت دست و ناخن باشد.


روش سریع برای تمیز کردن ناخن دست

کثیفی زیر ناخن را تمیز کنید:

اگر همیشه زیر ناخن‌های شما کثیفی جمع می‌شود به احتمال زیاد دستان خود را به اندازه کافی نمی‌شویید و یا هنگام انجام دادن کارهای منزل از دستکش استفاده نمی‌کنید. به هرحال برای تمیز کردن کثیفی جمع شده زیر ناخن، سوهان ناخن را بردارید و نوک تیز آن را زیر قسمت سفید ناخن فروبرده و جرم‌هایی را که در این نقطه جمع شده جدا کنید. این کار کار کثیفی است و نباید آن را در مقابل دیگران انجام داد. بهتر است این کار در حمام یا دستشویی و زیر نور مناسب انجام شود و بهترین زمان برای آن قبل از شستن دست‌ها است چون هرچه جرم‌ها خشک‌تر باشند راحت‌تر جدا می‌شوند. این کار را با نوک خودکار یا مداد انجام ندهید چون زیر ناخن‌ها کثیف‌تر دیده خواهند شد.

دست‌ها را بشویید:

با یک صابون ملایم و طبیعی به همراه آب گرم دستانتان را صابون بزنید. لازم نیست روی ناخن‌ها تمرکز کنید و فقط کافی است دستانتان را مثل همیشه بشویید. توجه کنید صابون‌های قوی حاوی پارابن باعث خشکی و شکنندگی ناخن می‌شوند، همین طور پاک کننده‌های دست که حاوی الکل هستند برای ناخن مضرند و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.

ناخن‌ها را در مخلوط آب گرم و صابون نگه دارید:

یک کاسه را از آب ولرم که نه خیلی داغ و نه خنک باشد (هم دمای بدن) پر کنید و چند قطره صابون ملایم داخل آن بریزید و حل کنید. نوک انگشتان (و نه تمام دست را) داخل این محلول فرو ببرید و به مدت سه دقیقه نگه دارید. این کار ناخن‌ها را نرم‌تر و تمیز کردن ناخن را ساده‌تر می‌کند.

با یک برس سطح ناخن‌ها را برس بکشید:

پس از این که ناخن‌ها را خیس کردید یک برس مناسب بردارید و داخل آب ناخن‌ها را با یک برس مناسب (مانند مسواک تمیز) برس بکشید و تمیز کنید. برس را روی همه قسمت‌های ناخن از جمله روی آن، لبه‌ها و زیر ناخن بکشید.

لاک ناخن را در صورت نیاز پاک کنید:

احتمالا برس کشیدن ناخن باعث لب پر شدن لاک شما خواهد شد و بهتر است که در این مرحله لاک خود را پاک کنید تا ناخن‌ها تمیز شوند. کمک یک لاک پاک کن فاقد استون را که ناخن‌ها را تقویت کند برداشته و کمی از آن را روی یک تکه پنبه بریزید و پنبه را روی سطح ناخن‌ها بکشید تا باقیمانده‌های لاک کاملا پاک شود. کناره‌های ناخن را فراموش نکنید و پس از پاک کردن مجددا ناخن‌ها را بررسی کنید تا در نقطه‌ای لاکی باقی نمانده باشد.

همچنین در صورتی که لاکی که زده اید برای تان مهم است می توانید مقاله بهترین راه های افزایش ماندگاری لاک را بخوانید.

دوباره دست‌ها را بشویید:

یک بار دیگر دست‌ها را بشویید. این بار فقط آن‌ها را آب بکشید و با حوله به آرامی خشک کنید. سپس با یک لوسیون قوی، دستانتان را مرطوب کنید سپس در صورت نیاز ناخن‌ها را بگیرید و سوهان بکشید تا همگی یک اندازه شوند. در این مرحل می‌توانید کار مانیکور را شروع کنید و ناخن‌ها را لاک بزنید.

همچنین بخوانید: تقویت ناخن های اسیب دیده

خیس کردن ناخن برای تمیز کردن ناخن

راه های اساسی برای تمیز کردن ناخن

با جوش شیرین ناخن‌ها را سفید و تمیز کنید: اگر ناخن‌هایی قوی و سالم می‌خواهید که تمیز و زیبا باقی بمانند یک ترکیب از جوش شیرین و آب اکسیژنه درست کنید، دو و نیم قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری آب اکسیژنه مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری تشکیل شود و هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنید. این خمیر ناخن‌های شما را سفید و براق خواهد کرد به خصوص زمانی که از لاک تیره استفاده کرده‌اید و ناخن‌های شما رنگ گرفته‌اند این ترکیب موثر خواهد بود. اگر به این ترکیبات دسترسی ندارید خمیردندان نیز اثر مشابهی دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

هر هفته ناخن‌ها را مرطوب کنید: برای این که ناخن‌های شما محکم باقی بماند و ترک نخورد و نشکند باید هفته‌ای یکبار آن‌ها را مرطوب کنید. برای این کار می‌توانید از آلوئه ورا یا کره کاکوئو یا روغن‌های طبیعی دیگر مثل آووکادو و روغن نارگیل استفاده کنید. این ترکیبات طبیعی ظاهر ناخن را تغییر نمی‌دهند اما آن‌ها قوی و نرم نگه می‌دارند.

زردی ناخن را درمان کنید: اگر ناخن‌های شما ته رنگ زردی دارند علت آن می‌تواند سیگار کشیدن، لکه باقیمانده از لاک یا رشد قارچ زیر آن باشد. برای درمان این مشکل می‌توانید از روغن درخت چای که اثر ضدقارچی دارد استفاده کنید کافی است یک قطره از این روغن را روی هر ناخن بریزید و پنج دقیقه صبر کنید سپس آبکشی کنید. لیموترش هم که حاوی اسیدسیتریک است به برطرف شدن این زردی و تقویت کل ناخن کمک می‌کند و به روش مشابه استفاده می‌شود.

از سرکه سیب استفاده کنید: سرکه سیب ترکیبی قوی حاوی اسید مالیک و اسید استیک است که به تمیز کردن ناخن کمک می‌کند و هرگونه عوفنت و تغییر رنگ آن را از بین می‌برد. سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و ناخن‌ها را به مدت بیست دقیقه داخل این محلول نگه دارید.

ناخن‌ها را تقویت کنید: برای تقویت ناخن‌ها لازم است به تغذیه خود توجه کنید و از موادی در رژیم غذایی خود استفاده کنید که حاوی بیوتین باشید. بیوتین تنها ماده‌ای است که ثابت شده است در تقویت ناخن موثر است. با اصلاح تغذیه حدود شش ماه طول می‌کشد تا اثر ان روی ناخن‌های شما مشخص شود.

چند وقت یکبار ناخن‌ها را بدون لاک نگه دارید: اگر همیشه ناخن‌های خود را لاک می‌زنید یا بدتر از آن از ناخن مصنوعی و … استفاده می‌کنید باید بدانید که این کار شما باعث تضعیف و تغییر رنگ ناخن در درازمدت خواهد شد. حتی اگر بین هربار لاک زدن تمیز کردن ناخن را به طور کامل انجام دهید بازهم این خطر وجود دارد. پس توصیه می‌شود که برای تقویت ناخن‌ها چند وقت یکبار (یک یا دوبار در سال هربار به مدت یک ماه) آن‌ها را آزاد بگذارید تا بتوانند خود را بازسازی کنند و تقویت شوند. همچنین استفاده از بیس کوت قبل از لاک زدن را نیز فراموش نکنید، بیس کوت از رنگ گرفتن ناخن و تغییر رنگ آن تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

تمیز کردن ناخن

همچنین بخوانید: بهترین سایت های خرید لاک ناخن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)