رپورتاژ آگهی


لاک مناسب افراد باردار

رنگ و لعاب دادن به هر چیزی باعث جذابیت آن می‌شود و ناخن‌ها هم از آن چیزهایی هستند که با رنگی جدید، زیباتر می‌شوند. لاک زدن یکی از کارهایی است که خانم‌ها با ذوق و علاقه انجام می‌دهند تا دستانی زیباتر داشته باشند.

خانم‌های خوش ذوق حتی در دوران بارداری هم از این کار دست نمی‌کشند اما در این دوران باید به یک نکته دقت داشت و آن، ضرر و زیان لاک ناخن و مواد شیمیایی موجود در آن برای جنین است. در ادامه این موضوع که آیا در دوران بارداری می‌توان لاک زد یا نه و کدام نوع از لاک‌ها برای دوران بارداری مناسب است را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آیا لاک زدن در بارداری خطر دارد؟

لاک زدن یکی از کارهای عادی خانم‌ها برای زیبا کردن دست‌ها و ناخن‌ها است اما همین کار عادی در دوران بارداری باید با احتیاط فراوان انجام شود. مواد شیمیایی موجود در لاک، استون و پاک‌کننده‌ها باعث صدمه به جنین می‌شوند که گاهی‌اوقات این صدمات جبران‌ناپذیر هستند. برخی از مواد شیمیایی موجود در لاک‌ها که باعث آسیب به جنین می‌شوند، عبارتند از:

فرمالدئید

فرمالدئید، یک ماده سخت‌کننده است که برای زودتر خشک شدن در لاک‌های ناخن استفاده می‌شود. این ماده همچنین باعث بوی خاص لاک‌ها نیز می‌شود. در صورتی که به استفاده از لاک ناخن عادت داشته باشید و این کار را در محیطی بسته انجام دهید که فرمالدئید را در محیط پخش کند، احتمال بروز حساسیت در شما وجود دارد. در دوران بارداری این حساسیت به صورت آسم، تشنج یا واکنش‌های غیرعادی در جنین بروز می‌کند.

تولوئن

یکی دیگر از مواد شیمیایی مضر برای جنین و مادران باردار که جزو ترکیبات لاک ناخن می‌باشد، تولوئن است. این ماده به روان شدن و لغزندگی لاک ناخن کمک می‌کند و تاثیر زیادی بر سیستم عصبی جنین دارد. مادرانی که در دوران بارداری از لاک‌های حاوی این ماده استفاده می‌کنند، ممکن است جنینی کم وزن، دارای اختلالات شنوایی یا ناهنجاری مادرزادی داشته باشند.

فتالات

از دیگر موادی که در ترکیبات لاک ناخن استفاده شده و ضرر زیادی برای جنین دارد، می‌توان به فتالات اشاره کرد. این ماده بهبود دهنده مواد پوششی است و باعث یکنواختی آن‌ها در سطوح می‌شود. سقط جنین و تاثیر در عملکرد رحم از جمله عوارض این ماده در دوران بارداری است.

کافور

از کافور در لاک ناخن برای براق کردن استفاده می‌شود. این ماده نسبت به دیگر موادی که تا اینجا معرفی شد، کم‌ خطرتر است اما باز هم استفاده مکرر از آن توسط مادران باردار، حتی به طور غیرمستقیم و همراه با لاک ناخن، باعث آسیب به جنین می‌شود.

کافور موجب واکنش‌های آلرژیک در مادران باردار می‌شود و احتمال بروز عارضه‌هایی مانند سرگیجه یا سردرد را در آن‌ها ایجاد می‌کند. تحریک پوستی و اختلال در عملکرد اندام‌هایی مانند کبد دیگر عارضه‌های این ماده در لاک ناخن است که در دوران بارداری، احتمال بروز بیشتری دارند.

استون

دیگر ماده شیمیایی که در بیشتر لاک‌های ناخن به کار می‌رود، استون است. این ماده برای یکدست شدن لاک روی ناخن و راحت‌تر پاک شدن آن استفاده می‌شود. در حالت عادی استون به جز حساسیت پوستی در بعضی افراد، عارضه چندانی ندارد اما در مادران باردار احتمال آسیب به جنین و اختلال در رشد آن ها را دارد.

آیا می توان در بارداری مانیکور و پدیکور انجام داد؟

خرید لاک در بارداری

یکی دیگر از اقداماتی که برای زیبایی دست، پا و ناخن‌ها انجام می‌شود، مانیکور و پدیکور است. بسیاری از خانم‌ها در مورد انجام این کارها در دوره بارداری هم نگرانی دارند و تصور می‌کنند که فرآیند انجام شده در مانیکور یا پدیکور باعث آسیب به جنین آن‌ها می‌شود.

در این مورد باید گفت که به طور کل، انجام مانیکور و پدیکور در دوران باردار بلامانع است، البته مشروط بر عدم استفاده از مواد شیمیایی خطرناک برای جنین. انجام این اقدامات باید در سالنی تمیز و دارای تهویه و پنجره رو به بیرون و استفاده از مواد طبیعی که ایمن و غیرسمی باشد. به عبارت دیگر، اگر در دوران بارداری به سر می‌برید و قصد انجام مانیکور یا پدیکور در یک سالن زیبایی را دارید، کافی است به نکات زیر دقت کنید:

  • بررسی وضعیت تهویه سالن
  • پرهیز از خوردن و آشامیدن در سالن
  • پرس و جو در مورد موادی که برای پدیکور و مانیکور به کار می‌رود و اطمینان از غیرسمی بودن آن‌ها
  • مراجعه در زمان مناسب
  • همراه بردن لوازم شخصی برای انجام پدیکور و مانیکور
  • درخواست از پیرایشگر جهت استفاده از ماسک و دستکش بهداشتی

لاک ناخن مناسب برای دوران بارداری

لاک زدن در بارداری

با توجه به موارد گفته شده تا اینجا، لاک زدن، مانیکور و پدیکور و به طور کل هرگونه اقدام یا مراقبت زیبایی در دوران بارداری هم بلامانع است، به این شرط که از محصولات مناسب این دوران استفاده شود. به خصوص در مورد لاک ناخن، اهمیت استفاده از نوع مناسب آن برای بارداری بیشتر هم می‌شود.

لاک‌های زیادی در بازار وجود دارند که بعضی از آن‌ها غیرسمی بوده و زنان باردار و  افرادی که به حساسیت‌های پوستی مبتلا هستند و امکان استفاده از هر محصولی را ندارد، قادر به استفاده از این نوع لاک‌ها می‌باشند. برخی از این مدل‌ها عبارتند از:

لاک‌های گیاهی

لاک‌های گیاهی با ترکیبات گیاهی و طبیعی ساخته می‌شوند و هیچ ماده شیمیایی در تولید آن‌ها به کار نمی‌رود. این لاک‌ها بهترین گزینه برای زنان باردار هستند زیرا استفاده از آن‌ها هیچ عارضه‌ی برای جنین ندارد.

لاک ناخن با فرمول ۷-Free

این مدل از لاک‌ها فاقد موادی مانند فرمالدئید، تولوئن، فتالات و کافور هستند و استفاده از آن‌ها هیچ آسیبی به جنین وارد نمی‌کند. این مدل لاک هم جایگزین خوبی برای لاک‌های دیگر است و زیبایی بدون دردسری را در دوران بارداری به ارمغان می‌آورد.

لاک‌های بدون بو

در بیشتر موارد، عوارض لاک زدن در دوران بارداری به دلیل بوی این ماده است، بنابراین با خرید لاک بدون بو و استفاده از آن هم می‌توان عوارض این کار را در بارداری کاهش داد. البته در زمان خرید این مدل از لاک‌ها باید به ترکیبات آن‌ها هم دقت کرد. گاهی‌اوقات لاک‌های بدون بو حاوی موادی هستند که عوارض خود را از طریق پوست به بدن وارد می‌کنند.

به طور کلی نکات بسیاری برای خرید لاک ناخن وجود دارد و مانند خرید دیگر لوازم آرایشی همچون کرم پودر اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال در صورتی که یک لاک ناخن بی کیفیت خریداری کرده و از آن استفاده کنید، ممکن است به مرور زمان ناخن‌های شما آسیب ببینند و مبتلا به بیماری‌های خاص مثل ناخن قارچی شوید. به همین دلیل در ادامه به شکل جامع یک راهنمای خرید لاک ناخن را ارائه می کنیم. این موضوع برای خانم های باردار از اهمیت بیشتری برخوردار است و در نتیجه باید به نکات بسیاری از جمله مواردی که در این مقاله ذکر شد برای خرید این محصول دقت کنند.