روش‌های پیشگیری و درمان عارضه فرورفتن ناخن دست و پا در گوشت


رشد ناخن دست و پا داخل گوشت آن عارضه‌ای است که بسیاری از افراد در طول عمر خود به آن دچار می‌شوند. فرورفتن ناخن پا در گوشت نسبت به ناخن دست شایع‌تر است و به علل مختلفی مثل پوشیدن کفش تنگ و درست نگرفتن ناخن پا رخ می‌دهد. در هر صورت، این عارضه در هر قسمتی که اتفاق بیفتد دردناک است و نیاز به درمان به موقع دارد تا به مساله‌ای جدی تبدیل نشود.

در این مقاله چند روش موثر درمان خانگی و پزشکی برای فرورفتن ناخن در گوشت دست و پا و رشد آن به داخل و همچنین روش‌های پیشگیری از بروز این عارضه را بررسی خواهیم نمود.


درمانهای خانگی برای فرورفتن ناخن در گوشت

درمان آنتی بیوتیک موضعی برای فرورفتن ناخن

با دست ناخن را خارج کنید:

اگر این مشکل در مراحل اولیه خود است و در قسمت کوچکی از ناخن به وجود آمده است به سادگی می‌توان ناخن را با دست بلند کرد تا از رشد آن در گوشت جلوگیری شود. ناخن خود را چند دقیقه در آب خیس کنید تا نرم شود سپس با یک چیز تمیز و یا گوشنه ناخن دیگر خود ناخن را بلند کنید ویک وسیله نازک و استریل مثل نخ دندان  یا گاز استریل را زیر آن قرار دهید تا از فرورفتن مجدد ناخن داخل گوشت جلوگیری شود. گوشه گاز استریل را زیر ناخن بگذارید و بقیه آن را دور ناخن بپیچید و ناخن را پانسمان کنید. این کار ممکن است دردناک باشد و شاید بهتر باشد کس دیگری در این کار به شما کمک کند.

از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید:

برای پیشگیری از عفونت ناخن کمی پماد آنتی بیوتیک را با گوش پاک‌کن روی آن بزنید و سپس گاز استریل را دور آن بپیچید. روزی یکبار پانسمان را عوض کنید و مجددا پماد بزنید.

برای درمان درد از داروهای معمول استفاده کنید:

اگر ناحیه مبتلا، دچار عفونت و زخم شده باشد می‌تواند ایجاد درد کند. برای مقابله با این درد می‌توانید هر هشت ساعت یکبار از مسکن‌های رایج مثل استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.


خیس کردن ناخن فرورفته در گوشت

درمان عارضه فرورفتن ناخن

ناخن را در آب گرم خیس کنید:

به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ناخن خود را داخل آب گرم و نه داغ خیس کنید. این کار هم درد را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود ورم آن از بین برود. می‌توانید این کار را سه تا چهار بار در روز  انجام دهید. پس از خیس کردن آن را خشک کنید، توجه کنید که خشک نگه داشتن ناخن فرورفته در گوشت برای درمان آن ضروری است مگر زمانی که در آب گرم خیس شده باشد. بعد از خشک کردن ناخن پماد بزنید و آن را پانسمان کنید.

از نمک اپسوم استفاده کنید:

نمک اپسوم یا سولفات منیزیم ماده‌ای ست که به درمان فرورفتن ناخن در گوشت کمک می‌کند. یک کاسه را از آب گرم پر کنید و چند قاشق از این نمک را داخل کاسه حل کرده و ناخن‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل این محلول نگه دارید. این ماده به کاهش درد و التهاب ناحیه کمک می‌کند. قبل از پانسمان مجدد ناخن، حتما آن را خشک کنید.

از آب اکسیژنه استفاده کنید:

آب اکسیژنه از عفونت ناخن پیشگیری می‌کند. کافی است نیم پیمانه از این ماده را داخل آب گرم بریزید و ناخن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل آن قرار دهید. همچنین می‌توانید کمی آب اکسیژنه را روی پنبه بریزید و روی ناخن بگذارید و پانسمان کنید.

روغن درخت چای را امتحان کنید:

این روغن اثر ضدقارچ و ضد باکتری دارد که به بهبود عارضه فرورفتن ناخن در گوشت کمک می‌کند. این روغن ناخن را نرم‌تر می‌کند و به رشد بهتر آن کمک می‌کند. شما به جای آنتی بیوتیک می‌توانید تنها این درمان را به کار ببرید و برای استفاده از آن کافی است که چند قطره از آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی ناخن‌ها بمالید.


درمان های پزشکی برای فرورفتن ناخن در گوشت

پیشگیری از فرورفتن ناخن در دست و پا

به دکتر مراجعه کنید:

اگر ‌فرورفتن ناخن دست یا پا داخل گوشت باعث عفونت این ناحیه شده است یا این که با درمان خانگی بهبودی حاصل نشده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما با تجویز آنتی بیوتیک مناسب و توصیه‌هایی برای بهبودی سریع‌تر می‌تواند این عارضه را درمان کند.

جراحی بلند کردن ناخن را انجام دهید:

اگر فرورفتن ناخن باعث عفونت شده است اما چرک در ناحیه دیده نمی‌شود احتمالا پزشک شما می‌تواند با بلند کردن ناخن آن را درمان کند و از ادامه رشد آن به داخل گوشت جلوگیری کند.

ناخن را با جراحی خارج کنید:

در مواردی که فرورفتن ناخن داخل گوشت جدی باشد احتمالا پزشک شما توصیه خواهد کرد که ناخن باید از محل خود خارج شود تا ناخن جدید رشد کند. پس از انجام این درمان هم باید مطمئن شوید که ناخن جدید در جای مناسبی رشد می‌کند و به داخل گوشت فرو نمی‌رود.


پیشگیری از رشد ناخن دست و پا در گوشت

نشانه‌های این عارضه را بشناسید:

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که گوشه ناخن و کناره آن رشد کرده و به نرمی کناره‌های انگشت فرو می‌رود و باعث قرمزی، ورم، التهاب، درد و گاهی عفونت می‌شود.

علل وقوع آن را بشناسید:

این عارضه در انگشت پا بیشتر رخ می‌دهد تا انگشت دست و معمولا علت آن فشاری است که به ناخن‌ها وارد می‌شود. عوامل مختلفی باعث فرورفتن ناخن پا در گوشت می‌شوند مثل زخم‌ها، گرد و کوتاه چیدن گوشه ناخن، جویدن ناخن‌ها، عفونت‌های قارچی، پوشیدن کفش تنگ و پیاده روی زیاد با آن و برخی عوامل ژنتیکی که باعث ضخیم شدن ناخن می‌شوند.

در صورت بدتر شدن عارضه آن را تشخیص دهید:

معمولا این عارضه باید درمان‌های خانگی و دارویی برطرف می‌شود اما اگر عفونت شدیدی ایجاد شد و درد و التهاب ناحیه رو به فزونی گذاشت و باعث تب و بیماری در فرد شد باید آن را جدی بگیرید و درمان‌های کلینیکی را دنبال کنید.

از وقوع آن جلوگیری کنید:

ناخن‌ها را خیلی کوتاه یا گرد نچینید، این کار باعث فرورفتن آن و رشد ناخن داخل گوشت می‌شود. ناصافی‌ها و گوشه‌های زائد ناخن را سوهان بکشید و صاف کنید و همیشه سعی کنید دستانتان را خشک و تمیز نگه دارید. از ناخن‌ها به دقت مراقبت کنید و آن‌ها را مرتب بررسی کنید تا در صورت مشاهده علائم اولیه این عارضه درمان را به  موقع شروع کنید.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)