نکاتی درباره ی استامینوفن که لازم است بدانیم – موارد استفاده ی آن، عوارض جانبی و نکات مهم


موارد مصرف، عوارض جانبی و نکات مهم قرص استامینوفن

در این مقاله ی کوتاه، به بررسی داروی استامینوفن می‌پردازیم. ابتدا به معرفی مختصر آن پرداخته، نکات مهم در مورد این داروی شایع را بررسی کرده و در انتها، شماری از عوارض جانبی استامینوفن را بیان می‌کنیم.


معرفی داروی استامینوفن

استامینوفن، یک تسکین دهنده ی درد و کاهش دهنده ی تب است که در شرایط مختلفی – برای درمان سردرد، درد های ماهیچه ای، آرتروز، کمردرد، دندان درد، سرما خوردگی و تب – به کار می‌رود. انواع مختلفی از این دارو در بازار وجود دارد.

انواع استامینوفن با دوز های متفاوت


نکات مهم درباره ی استفاده از استامینوفن

– اگر بیماری شدید کبدی و یا سابقه ی حساسیت شدید به بعضی دارو ها را دارید، بهتر است از استامینوفن استفاده نکنید و یا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورتی که روزانه بیش از ۳ بار نوشیدنی های الکلی مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این دارو، با پزشک خود مشورت نمایید.

– این دارو را بیش از حد مصرف نکنید چرا که مصرف زیاد آن می‌تواند به نارسایی های کبدی و یا حتی مرگ (در موارد شدید) منجر شود!

– بهتر است آن را با توصیه ی پزشکتان مصرف کنید و در صورت نشان دادن هر گونه علائم، مصرف آن را متوقف کرده و به دکتر خود گزارش دهید. چرا که در موارد نادری، حساسیت های شدیدی نسبت به این دارو وجود دارد.

– اگر در دوران شیردهی هستید، به دلیل اینکه استامینوفن در شیر مادر ممکن است رخنه کند و به نوزاد آسیب برساند، بهتر است آن را خودسرانه مصرف نکرده و با دکترتان در میان گذارید.

– این دارو برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود. از دادن آن به این کودکان خودداری نمایید مگر اینکه پزشک مورد اطمینانی آن را توصیه نماید. لازم است بدانید استامینوفن ها با دوز پایین برای نوزادان و کودکان نیز در بازار موجود است.

استامینوفن برای چیست

– اگر تب شما بیش از ۳ روز طول کشید و این دارو برای کاهش آن موثر نبود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و از مصرفِ بیشتر آن خودداری نمایید. همچنین در صورتی که در ناحیه ای درد دارید و برای مدت ۷ روز (در کودکان، ۵ روز) از این دارو استفاده کردید و نتیجه ای حاصل نشد، مصرف آن را قطع کرده و سپس به پزشک مراجعه نمایید.

– چنانچه در هنگام مصرف آن، جوش های قرمز، سردرد ادامه دار یا ورم در هر قسمت از بدن مشاهده کردید، مصرف آن را ادامه نداده و به پزشک مراجعه کنید.


عوارض جانبی استامینوفن

متداول ترین عارضه ی جانبی برای داروی استامینوفن، تب است. اما در موارد بسیار نادری، ممکن است عوارض زیر پیش بیاید:

ضعف، خستگی و بی حالی، تب و لرز یا تب بدون لرز، ادرار یا مدفوع خونی، درد شدید در پشت یا پهلو، لکه های قرمز رنگ بر روی پوست، خارش پوست، گلو درد، لکه های سفید رنگ بر روی لب یا داخل دهان، کاهش ناگهانی ادرار، خونریزی غیر طبیعی، زرد شدن چشم ها یا پوست بدن، درد در قسمت بالای شکم.

استامینوفن و عارضه های جانبی آن

البته عوارض دیگری نیز ممکن است در اثر مصرف این دارو به وجو بیاید؛ در هر صورت، با مشاهده ی هر گونه مورد غیر طبیعی پس از مصرف استامینوفن، مصرف ان را متوقف کرده و به پزشک خود مراجعه نمایید.


ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از سایت drugs.com