اطلاعات دارویی، عوارض احتمالی و نحوه مصرف قرص آسپرین


در این مطلب، به بررسی داروی آسپرین پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه ی مصرف و عوارض جانبی آسپرین را بیان می‌نمائیم.


معرفی قرس آسپرین

آشنایی با داروی آسپرین

آسپرین، که یک سالیسیلات به حساب می‌آید، با نام های تجاری مختلفی به فروش می رود که عبارتند از:

Arthritis Pain, Ascriptin, Aspir 81, Aspir-Low, Bayer Childrens Aspirin, Bufferin Low Dose, Durlaza, Ecotrin, Ecpirin, Fasprin, Halfprin, Miniprin.

آسپرین، آن دسته از عناصر در بدن را که باعث ایجاد درد، تب و التهاب می‌شوند را کاهش می‌دهد. البته این دارو در بعضی موارد برای پیشگیری از وقوع حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و درد قفسه سینه (آنژین) نیز استفاده می‌شود. این دارو برای مصرف بیماران قلبی، باید فقط تحت نظارت پزشک انجام گیرد.


اطلاعات مهم درباره ی آسپرین

اگر شما اختلالات خونی مثل هموفیلی دارید، سابقه‌ی خونریزی روده یا شکم و یا آلرژی نسبت به NSAID  (داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی؛ مثل Advil, Motrin, Aleve, Orudis, Indocin, Lodine, Voltaren, Toradol, Mobic, Relafen, Feldene) دارید، بهتر است آسپرین را مصرف نکنید.

آسپرین را به کودکان یا نوجوانانی که تب، علائم آنفولانزا یا آبله مرغان دارند، ندهید. سالیسیلات ها ممکن است باعث ایجاد سندروم ری (Reye’s syndrome)، بیماری های جدی و یا در مواردی کُشنده برای کودکان، شوند.

نکات مهمی که قبل از مصرف آسپرین باید رعایت کرد

اگر شما آلرژی دارید یا علائم زیر را دارید، بهتر است آسپرین را مصرف نکنید:

سابقه‌ی خونریزی روده یا شکم؛

یک اختلال خونی مثل هموفیلی؛

اگر تا به حال حمله های آسم داشته اید و یا واکنش های آلرژیکی شدید پس از مصرف آسپرین یا داروهای NSAID  (داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی؛ مثل Advil, Motrin, Aleve, Orudis, Indocin, Lodine, Voltaren, Toradol, Mobic, Relafen, Feldene) داشته اید؛

برای اطمینان از این که آسپرین برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد، در صورتی که موارد زیر در مورد شما صدق می‌کرد، با دکتر خود در میان گذارید:

  • آسم یا حساسیت های فصلی
  • زخم معده
  • بیماری های کبدی
  • بیماری های کلیوی
  • اختلالات در خونریزی و یا انعقاد خون
  • نقرس
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب.

مصرف آسپرین در اواخر دوران بارداری، ممکن است باعث ایجاد خونریزی در مادر و یا نوزاد، در هنگام تولد شود. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، با دکتر خود در میان گذارید.

همچنین توجه داشته باشید که آسپرین در شیر مادر نفوذ کرده و ممکن است باعث آسیب دیدنِ نوزاد شود. بنابراین بهتر است در دوران شیردهی، از این دارو استفاده نکنید.


نحوه مصرف قرص آسپرین

نحوه مصرف قرص آسپرین

قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده و یا دکترتان به شما گفته است را به دقت رعایت نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید.

برای مصرف، قرص آسپرین غیر جویدنی را نجوید و یا خرد نکنید. بلکه آن را به طور کامل قورت دهید. البته نوعِ جویدنی آسپرین نیز وجود دارد که آن را قبل از قورت دادن باید بجوید.

اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، قبل از عمل، به جراح خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می‌کنید. ممکن است لازم باشد مصرف این دارو را برای دوره‌ی کوتاهی قطع نمائید.

چنانچه قرص آسپرین شما، بوی سرکه ی تندی می‌دهد، آن را مصرف نکنید؛ چرا که قرص، تاثیر خود را از دست داده است.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.


مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم آسپرین

معمولاً قرص آسپرین در مواقعی که نیاز است مصرف می‌شود و برنامه‌ی زمانی خاصی ندارد؛ اما اگر شما از یک برنامه‌ی زمانی منظم تبعیت می‌کنید و یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، آسپرین را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو عبارت است از:

از دست دادن شنوایی به طور موقت، تشنج یا کُما.


در دوره‌ی مصرف آسپرین، از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

در دوره ای که این دارو را مصرف می‌کنید، نوشیدنی های الکلی استفاده ننمائید. الکل، ممکن است باعث افزایش احتمالِ خونریزی معده در شما شود.

اگر شما از این دارو استفاده می‌کنید تا از حمله‌ی قلبی یا مغزی پیشگیری کنید، از مصرف ایبوپروفن (Advil, Motrin) خودداری نمائید؛ زیرا ایبوپروفن باعث می‌شود که تاثیر آسپرین کاهش یابد. اگر شما مجبورید که هر دوی این دارو ها را مصرف کنید، ایبوپروفن را حداکثر ۸ ساعت قبل یا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف آسپرین استفاده کنید.

درباره‌ی مصرف هر گونه دارو برای درمان سرماخوردگی، درد و یا حسّاسیت، از مسئول داروخانه یا دکتر خود اطلاعات لازم را به دست آورید. دارو های زیادی حاوی آسپرین یا NSAID هستند؛ بنابراین مصرف همزمان داروها ممکن است باعث افزایش بیش از حد آسپرین در بدن شما شود. قبل از مصرف هر دارویی به طور همزمان با آسپرین، روی جلد و مشخصات آن را مطالعه کنید تا بفهمید آیا آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن یا NSAID در داروی مورد نظر به کار رفته است یا خیر.


عوارض جانبی قرص آسپرین

قرص aspirin

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتما به دکتر اطلاع دهید.

اگر شما موارد زیر را در خود مشاهده کردید، مصرف این دارو را متوقف نموده و سریعاً با دکتر خود تماس بگیرید:

– وز وز کردن یا زنگ زدن در گوش، پریشانی، توهم، تنفس سریع، تشنج؛

– معده درد، حالت تهوع و استفراغ شدید؛

– مدفوع قیری رنگ یا خونی، سرفه های خونی، استفراغ قهوه ای رنگ؛

– تب داشتنی که بیش از ۳ روز طول بکشد؛

– التهاب یا درد، که بیش از ۱۰ روز طول بکشد؛

عوارض جانبی متداول، در اثر مصرف داروی آسپرین عبارت است از:

  • معده درد، سوزش قلب
  • خواب آلودگی
  • سردرد خفیف

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. اما چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.


تاثیر داروهای دیگر بر آسپرین – تداخل های دارویی

قبل از مصرف این دارو، در صورتی که از دارو های ضد افسردگی استفاده می‌کنید، با دکتر خود در میان گذارید. استفاده‌ی این گونه دارو ها با یک داروی NSAID  (داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی)،  ممکن است باعث ایجاد کبودی یا خونریزی با کمترین ضربه شود.

بسیاری از دارو ها ممکن است با آسپرین تداخل داشته باشند. چنانچه شما از داروی دیگری استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف آسپرین، با دکتر خود مشورت کنید.