جالب و خواندنی


مقدار مصرف شربت نئوتادین برای کودکان

نئوتادین که با نام لوراتادین نیز شناخته می‌شود یک داروی آنتی هیستامین است که علائمی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه ناشی از ” تب یونجه ” و سایر آلرژی‌ها را درمان می‌کند. این دارو همچنین برای تسکین خارش ناشی از کهیر نیز استفاده می‌شود.

نئوتادین نمی‌تواند از بیماری‌های آلرژیک نظیر آنافیلاکسی یا عوارض آن‌ها نظیر کهیر جلوگیری کند، با این حال می‌تواند در درمان این موارد موثر باشد.

گاهی اوقات ممکن است پزشک اطفال برای مدیریت علائم آلرژیک کودک، اپی نفرین را برای او تجویز کرده باشد. در صورتی که اپی نفرین در دسترس نیست، نباید از نئوتادین برای مدیریت علائم استفاده کنید.

اگر کودک شما با این دارو، خوددرمانی می‌شود، مهم است که دستورالعمل‌های بسته بندی سازنده را به دقت بخوانید تا بدانید چه زمانی باید با پزشک یا داروساز کودک خود مشورت کنید (به بخش اقدامات احتیاطی نیز مراجعه کنید). از قرص یا کپسول نئوتادین برای کودکان کوچک‌تر از ۶ سال استفاده نکنید، مگر اینکه توسط دکتر اطفال تجویز شده باشد. اگر از قرص‌های مایع یا جویدنی استفاده می‌کنید، نباید در کودکان کمتر از ۲ سال از آن استفاده کنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.

به این نکته توجه کنید که حتما قبل از دادن دارو به کودک خود به پزشک مراجعه کنید. در هر شهری که هستید با مراجعه به ساید دکترتو میتوانید شهر مورد نظر خود را وارد کرده و از پزشک متخصص کودکان نوبت بگیرید.

در زیر چند لینک از شهر های مختلف برای دکتر متخصص کودکان آمده است :

دکتر کودکان خرم آباد

دکتر کودکان یاسوج

دکتر کودکان کرمانشاه

در ادامه همراه ما باشید تا موارد مصرف، زمان مصرف، مقدار مصرف و موارد دیگر داروی نئوتادین را با هم بررسی کنیم.

چرا مصرف نئوتادین برای فرزندم مهم است؟

نئوتادین دارویی است که به عنوان آنتی هیستامین شناخته می‌شود. هنگامی که بدن با چیزی که به آن حساسیت دارد، مانند گرده، مو یا خز حیوانات، گرد و غبار خانه یا نیش حشرات تماس پیدا می‌کند، ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید می‌کند. این ماده باعث خارش، آبریزش چشم، انسداد بینی، عطسه و بثورات می‌شود. لوراتادین اثرات هیستامین را مسدود می‌کند و علائم را با این کار کاهش می‌دهد.

اکثر کودکان تنها زمانی که علائم آلرژی دارند نیاز به مصرف آنتی هیستامین برای مدت کوتاهی دارند.

لوراتادین به چه صورت موجود است؟

قرص: ۱۰ میلی‌گرم

داروی مایع: ۵ میلی‌گرم در ۵ میلی‌لیتر

چه زمانی باید به کودک خود نئوتادین بدهم؟

مقدار مصرف شربت نئوتادین برای کودکان

در برخی از کودکان، لوراتادین تنها در صورت نیاز (مثلاً زمانی که در معرض عوامل محرکی مانند موی حیوانات قرار می‌گیرند) استفاده می‌شود. در کودکان دیگر، معمولا این دارو به صورت منظم استفاده می‌شود (مثلاً برای تب یونجه در بهار یا تابستان). نئوتادین باید زمانی که دیگر مورد نیاز نیست قطع شود.

لوراتادین معمولا یک بار در روز تجویز می‌شود. کودک این دوز را معمولا باید در صبح استفاده کند، اما می‌تواند به زمان علائم و اینکه آیا دارو اثر آرام بخشی بر روی کودک دارد بستگی داشته باشد.

ممکن است دکتر کودکان به شما گفته باشد که لوراتادین را در زمانی که علائم کودکتان معمولا بدتر است، تجویز کنید، به عنوان مثال، اگر علائم در روز بدتر شد، آن را در صبح یا اگر علائم در شب بدتر شد، دارو را عصر مصرف کنید. شما باید دستورالعمل‌های متخصص اطفال کودک خود را در مورد زمان دادن نئوتادین دنبال کنید.

دارو را هر روز تقریباً در ساعت معینی به او بدهید تا بخشی از برنامه روزانه کودک شما شود که به شما کمک می‌کند به خاطر بسپارید.

در هر وعده چه دوزی نئوتادین باید به کودکم دهم؟

متخصص کودکان مقدار لوراتادین (دوز) مناسب برای کودک را تعیین می‌کند. معمولا دوز مناسب روی برچسب دارو نیز نوشته شده است.

اگر داروی کودک خود را بدون نسخه خریداری کرده‌اید، دستورالعمل‌های روی بسته بندی را دنبال کنید. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار باید بدهید، با داروساز یا دکتر اطفال کودک خود تماس بگیرید.

این مهم است که دستورالعمل‌های پزشک را در مورد میزان مصرف دنبال کنید.

چگونه باید نئوتادین را به کودک خود بدهم؟

اشکال مختلف این دارو را می‌توانید به صورت‌های زیر به کودک خود دهید:

قرص نئوتادین

قرص‌ها را باید با یک لیوان آب، کدو حلوایی یا آب میوه قورت داد. کودک شما نباید قرص را بجود.

داروی مایع

دارو را خوب تکان دهید. مقدار مناسب را با استفاده از سرنگ خوراکی یا قاشق دارو اندازه گیری کنید. این وسایل را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. از قاشق چایخوری آشپزخانه استفاده نکنید زیرا مقدار مناسبی را نشان نمی‌دهد.

دارو از چه زمانی باید شروع به کار کند؟

نئوتادین بلافاصله بعد از مصرف شروع به کار می‌کند. اگر کودک شما با چیزی تماس داشته است که به آن آلرژی دارد و علائمی دارد، علائم باید در عرض ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از بین بروند، اما اگر از دارو برای جلوگیری از واکنش آلرژیک استفاده می‌شود، ممکن است تفاوت زیادی در کودک خود مشاهده نکنید.

اگر کودک من استفراغ کند چه می‌شود؟

اگر کودک شما کمتر از ۳۰ دقیقه پس از مصرف دوز نئوتادین استفراغ کند، دوباره همان دوز را به او بدهید.

اگر کودک شما بیش از ۳۰ دقیقه پس از مصرف دوز نئوتادین استفراغ کند، دوز دیگری به او ندهید. تا دوز معمولی بعدی صبر کنید.

اگر فرزند شما دوباره واکنش خوبی بعد از خوردن نئوتادین نشان نداد، از دکتر اطفال او کمک بخواهید. متخصصین اطفال بر اساس وضعیت فرزند شما و داروی خاص مربوطه تصمیم خواهند گرفت که چه کاری انجام دهند.

اگر فراموش کنم نئوتادین را سر وقت به کودکم بدهم، آنوقت چه کار کنم؟

اگر معمولاً یک بار در روز دارو را به کودک خود می‌دهید: نوبت فراموش شده را زمانی که در طول روز به یاد آوردید، تا زمانی که حداقل ۱۲ ساعت قبل از موعد نوبت بعدی باشد، برای کودک خود تجویز کنید.

اگر نئوتادین زیادی به کودک بدهم، آنوقت چه کار کنم؟

اگر اشتباها دوز اضافی لوراتادین را مصرف کنید، بعید است که آسیبی به شما وارد شود. این موضوع در رابطه با کودکان نیز صادق است. اگر نگران هستید که ممکن است بیش از حد دارو داده باشید، با دکتر اطفال کودک خود تماس بگیرید. در صورت تماس تلفنی برای مشاوره، دارو یا بسته بندی را همراه خود داشته باشید.

آیا در رابطه با نئوتادین عوارض جانبی احتمالی وجود دارد؟

مقدار مصرف شربت نئوتادین برای کودکان

افراد از داروها برای بهبود کودکانشان استفاده می‌کنند، اما گاهی اوقات آنها عوارض دیگری دارند که فرد از آن‌ها بی اطلاع است و آن‌ها را برای فرزند خود نمی‌خواهد. شما باید در رابطه با عوارض جانبی نئوتادین اطلاعات بیشتری داشته باشید. برخی از عوارض احتمالی نئوتادین به شرح زیر هستند:

  • ممکن است کودک شما چند ساعت بعد از هر نوبت، خواب آلود باشد.
  • کودک شما ممکن است سردرد داشته باشد، احساس سرگیجه یا سبکی سر داشته باشد، یا ممکن است احساس بی‌قراری کند.
  • ممکن است کودک شما خشکی دهان داشته باشد. خوردن مرکبات (مثلا پرتقال) و جرعه جرعه آب ممکن است کمک کننده باشد.
  • بینایی کودک شما ممکن است دچار تاری شده باشد.
  • کودک شما ممکن است معده درد داشته باشد.

کودک شما ممکن است در اولین شروع مصرف نئوتادین برخی از عوارض جانبی بالا را داشته باشد. این عوارض معمولاً پس از چند روز از بین می‌روند زیرا کودک شما به دارو عادت می‌کند. اگر بعد از یک هفته همچنان مشکل دارند یا نگران هستید، باید با متخصص اطفال کودک خود تماس بگیرید.

آیا می‌توان داروهای دیگری را همزمان با نئوتادین تجویز کرد؟

شما می توانید همراه با این دارو، داروهای حاوی پاراستامول یا ایبوپروفن را به کودک خود بدهید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را نکنید.

نئوتادین نباید همراه با برخی داروها مصرف شود. قبل از دادن نئوتادین به دکتر اطفال یا داروساز فرزند خود در مورد سایر داروهایی که کودکتان مصرف می‌کند اطلاع دهید.