این که لاک ناخن زیبایی داشته باشید کار دشواری نیست، مساله زمانی مشکل می‌شود که دوام لاک ناخن شما در معرض چالش قرار بگیرد. شما هرروز با اشیای مختلفی در تماس هستید و این احتمال وجود دارد که لاک ناخن شما صدمه ببیند، لب پر شود و یا پاک شود. دوام لاک ناخن به عوامل مختلفی بستگی دارد، روش لاک زدن شما، آماده کردن ناخن‌ها برای  این کار، مراقبت روزمره از لاک و دست‌ها و مواردی دیگر که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که قبل از زمان معمول لاک ناخنشان خراب و پوستته پوسته می‌شود و مجبور می‌شوند آن را پاک کنند این مقاله را بخوانید تا بدانید برای دوام لاک ناخن چه کارهایی را باید انجام دهید.

ناخن‌ها را قبل از لاک زدن به خوبی آماده کنید

آماده کردن ناخن‌ها برای لاک کردن نقش مهمی در دوام لاک ناخن شما دارد پس درواقع مهم‌ترین مرحله لاک زدن شما قبل از لاک زدن شروع می‌شود و آن آماده کردن ناخن‌ها است. شما قبل از اقدام به هر کاری باید لاک قبلی باقیمانده روی ناخن‌های خود را کاملا پاک کنید و هرگونه کرم دست، لوسیون، چربی و مواد دیگری را که ممکن است روی ناخن وجود داشته باشد به خوبی تمیز کنید و زمینه را برای لاک زدن آماده کنید. اگر قصد دارید ناخن‌های خود را کوتاه کنید یا سوهان بزنید و یا پولیش و بافر کنید در این مرحله باید کار خود را انجام دهید و سطح ناخن‌ها را صاف و آماده کنید چون هرگونه ناصافی و زبری روی سطح ناخن دوام لاک را کاهش می‌دهد. محصولاتی در بازار وجود دارند که به عنوان محلول آماده سازی ناخن شناخته می‌شوند و شما می‌توانید از این محصول تهیه کرده و قبل از شروع به لاک زدن از آن استفاده کنید. در این مرحله می‌توانید بیس کوت را که یک لایه نازک لاک بیرنگ است روی ناخن‌ها بزنید.

افزایش دوام لاک ناخن

برای خشک شدن لاک زمان کافی درنظر بگیرید

لاک ناخن شما باید در لایه‌های نازک روی ناخن زده شود، اگر لاک را ضخیم بزنید به این زودی‌ها خشک نخواهد شد و احتمال خراب شدن آن نیز بسیار بیشتر خواهد بود. پس از زدن هر لایه نازک لاک (که شامل بیس کوت و تاپ کوت هم می‌شود) حداقل سه دقیقه صبر کنید سپس لایه بعدی را بزنید. حتی اگر لاک را نازک زده باشید باز هم لازم است که زمان کافی برای خشک شدن آن در نظر بگیرید سپس به کارهای روزمره خود بپردازید در غیر این صورت باید منتظر خراب شدن لاک خود در اثر کشیده شدن و تماس با سطوح مختلف باشید. این زمان بسته به نوع لاک، روش زدن آن بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. البته قرار دادن ناخن‌ها در معرض جریان هوا می‌تواند فرآیند خشک شدن لاک را تسریع کند، همچنین استفاده از تاپ کوت‌هایی که خاصیت خشک کنندگی سریع دارند به خشک شدن سریع‌تر لاک (حداکثر تا ده دقیقه) کمک می‌کند.

افزایش دوام لاک ناخن

روی لاک ناخن خشک نشده فوت نکنید

گفتیم که جریان هوا خشک شدن لاک را تسریع می‌کند اما این مورد شامل فوت کردن نمی‌شود. خیلی از خانم‌ها عادت دارند لاک ناخن خود را که هنوز خشک نشده‌است فوت کنند اما نفس بازدم شما حاوی بخار آب و ذارت ریز آب است که روی لاک ناخن می‌نشیند و از تثبیت شدن آن جلوگیری می‌کند پس هرگز این کار را نکنید و فقط ناخن‌ها را در معرض جریان هوای خشک مثل باد پنکه قرار دهید. البته کارشناسان خبره مانیکور یک ترفند جالب برای این کار سراغ دارند و آن استفاده از سشوار است. سشوار را روی خنک‌ترین درجه و شدت ملایم آن قرار دهید و فقط چند ثانیه روی ناخن‌ها بگیرید تا سریع‌تر خشک شوند.

از تاپ کوت بادوام و باکیفیت استفاده کنید

تاپ کوت نقش مهمی در کیفیت و دوام لاک ناخن شما خواهد داشت و بیشتر خانم‌ها از این مساله آگاه نیستند و بدون استفاده از تاپ کوت انتظار دارند لاکی زیبا و براق و بادوام داشته باشند و حتی تعجب می‌کنند که چرا مانیکور آن‌ها به زیبایی مانیکور خانم‌های دیگر نمی‌شود. شما پس از آن که بیس کوت خود را زدید سپس دو یا سه لایه نازک لاک روی ناخن‌ها زدید (بین هر لایه سه دقیقه صبر کردید) لازم است از تاپ کوت هم استفاده کنید. تاپ کوت همان طور که از نامش پیداست اثر محافظت کنندگی از لاک ناخن را دارد و در واقع نوعی لاک ژلی غلیظ و بیرنگ است که وظیفه نگهداری لاک رنگی زیر خود را به عهده دارد. تاپ کوت‌ها انواع مختلفی دارند و حتی برندهای ارزان قیمت مثل گلدن رز هم تاپ کوت‌های باکیفیت و بادوامی ارائه کرده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

افزایش دوام لاک ناخن

یک روز درمیان یک لایه برق ناخن روی لاک‌ها بزنید

این مورد را ممکن است حتی خانم‌های خبره در مانیکور نیز نشنیده باشند. در این روش شما هر چند روز یک بار با یک لاک ناخن بیرنگ و رقیق (همان برق ناخن خودمان) سطح ناخن‌ها را پوشش می‌دهید تا ترک‌هایی که روی سطح لاک ایجاد شده محکم و تقویت شوند. کارشناسان مانیکور توصیه می‌کنند این کار را یک روز درمیان انجام دهید اما توصیه ما هر سه روز یک بار است البته شما خودتان با آزمون و خطا می‌توانید بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. در هر صورت بسته به مدت زمانی که لاک شما دوام دارد لازم است که حتما این کار را انجام دهید.

افزایش دوام لاک ناخن

برای دوام لاک ناخن از دستکش استفاده کنید

این مورد را بیشتر خانم‌ها جدی نمی‌گیرند با این که کاملا از آن آگاهند. همه ما می‌دانیم که تماس دائم و مستقیم دست با آب برای پوست دست و ناخن مضر است و باعث خشک شدن و آسیب آن می‌شود اما این کار آسیب بیشتری به لاک ناخن‌ها هم وارد می‌کند، وقتی دست و ناخن شما کاملا خیس می‌شود لاک ناخن آسیب پذیر می‌شود و به راحتی کنده می‌شود. پس ضروری است که هنگام انجام دادن کارهایی مثل شستن ظروف و لباس‌ها حتما از دستکش دولایه استفاده کنید تا لاک ناخن شما دوام بیشتری داشته باشد.

افزایش دوام لاک ناخن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)