همه چیز در مورد ساخت بوهای خوش و شگفت انگیز


عطر و ادکلن چگونه ساخته می شود؟

یک عطر خوشبو و باکیفیت از ضروریات زندگی برای هر فرد خوش‌تیپ و خوش‌لباس است و نقش مهمی در جذابیت و جایگاه اجتماعی ما بازی می‌کند. اما آیا با فرآیند تولید عطر آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید عطرها چگونه ساخته می‌شوند و چه موادی در فرآیند تولید عطرها به کار می رود؟ در این مقاله برای شما شرح خواهیم داد که فرآیند تولید عطر و ادکلن چگونه انجام می‌گیرد و مراحل کلی آن به چه شکل است.

دلایل متعددی برای استفاده از عطر وجود دارد که مهم‌ترین آن افزایش اعتماد به نفس فرد است. استفاده از عطر برای بسیاری از مردم به یک عادت تبدیل شده است چون آن‌ها را به فردی متفاوت در جامعه تبدیل می‌کند و البته بوهای نامطبوع اطراف را نیز دفع می‌کند اما برای برخی افراد عطرها خاطرات زیبا و شیرین زندگی را یادآوری می‌کند و حال آن‌ها را بهتر می‌کند. اما استفاده از عطر در انواع مختلف آن هر دلیلی که داشته باشد دانستن این که فرآیند تولید عطر چگونه انجام می‌شود و این مایع خوشبو چه مراحلی را تولید می‌کند تا به این شکل به دست مصرف کننده برسد موضوعی جالب و جذاب است.

همچنین بخوانید: عطر دست ساز

ترکیبات عطر

قبل از این که فرآیند تولید عطر آغاز شود مواد خام متعددی باید تهیه شود. میوه‌ها، ادویه‌جات، برگ گیاهان، صمغ و انواع علف‌ها و گل‌ها مواد ضروری در تهیه عطر هستند. معمولا گل‌ها و عصاره آن‌ها مهم‌ترین ماده در تهیه عطر است و برندهای لوکس مثل شانل ( (Chanelدر تهیه عطرهای معروف خود ار عصاره گل استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات از عناصر حیوانی نیز در ساخت عطرها استفاده می‌شود مثل مشک که از شکم نوعی آهو به دست می‌آید و عنبر که از یک نهنگ به همین نام تولید می‌شود. اما برخی از ترکیبات عطر در طبیعت موجود نیستند و و به طور مصنوعی تهیه می‌شوند که این مساله در حفظ محیط زیست اهمیت شایان توجهی دارد چون به حفظ منابع گیاهی و حیوانی کمک می‌کند و دیگر حیوانات به خاطر روغن‌های طبیعی بدن خود کشته نمی‌شوند و زمین‌های کمتری زیر کشت گیاهان قرار می‌گیرد.

فرآیند تولید عطر و ادکلن چگونه انجام می‌گیرد؟

روش‌های استخراج رایحه

ماده‌ای که از گیاهان و حیوانات برای تهیه عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد روغن معطر آن‌هاست. برای جدا مردن این روغن باید فرآیند عصاره گیری انجام شود. این عمل مهم‌ترین مرحله در فرآیند تولید عطر است و روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. روش متداول، استفاده از روغن‌های جاذب برای گرفتن عطر و رایحه منبع معطر است و روش دیگر جوشاندن قطعات ماده معطر و تقطیر آن برای عصاره گیری است. برخی تولیدکننده‌ها از حلال‌های شیمیایی مثل بنزن و اتیل الکل برای استخراج ماده معطر استفاده می‌کنند و سپس با سوزاندن حلال، عطر خالص را به دست می‌آورند. اگر به نظر شما برخی از عطرها گران هستند به خاطر داشته باشید که برای ساخت ۱۵ میلی لیتر عطر فرانسوی عصاره ۶۶۰ گل رز استخراج می‌شود.

ترکیب روغن‌های معطر

برای ساخت رایحه‌ای خاص و جدید، کارشناسان آزمایشات و ترکیبات مختلفی را انجام می‌دهند تا به نتیجه مطلوبی برسند. این فرآیند ممکن است سال‌ها به طول انجامد و به ترکیب صدها ماده معطر و شیمیایی منجر شود تا نتیجه‌ای موفقیت آمیز داشته باشد. پس از آن که رایحه مورد نظر به دست آمد و مورد تایید کارشناسان عطر قرار گرفت ماده به دست آمده در الکل حل می‌شود تا رقیق‌تر شده و قابل استفاده باشد. میزان الکل و درصدی از ماده که در آن حل می‌شود نوع عطر را تعیین می‌کند که در مقاله قبلی توضیح داده شد.

فرآیند تولید عطر و ادکلن

پروسه پیری در فرآیند تولید عطر

پس از استخراج عطر، ترکیب آن‌ها و حل کردن آن‌ها در الکل، مرحله بعدی در فرآیند تولید عطر فرآیند پیرسازی عطر است. در این مرحله عطر برای چند ماه تا یک سال در فضایی تاریک و خنک قرار می‌گیرد بدون آن که کوچکترین حرکت یا مزاحمتی برای آن ایجاد شود. این فرآیند کمک می‌کند تا روغن معطر و الکل کاملا با هم ترکیب شوند و کیفیت و دوام عطر بالاتر رود و شدت بوی عطر قوی‌تر می‌شود. پس از این مرحله، تست کیفیت عطر انجام می‌شود و عطرهایی که این تست را با موفقیت پشت سر بگذارند بسته‌بندی شده و وارد بازار می‌شوند.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی، شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید.

منبع: Perfume.com (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)