قرمزی بینی به چه علت رخ می‌دهد و چگونه رفع می‌شود؟


علت قرمز شدن بینی

اکثر افراد پس از سرما خوردگی، آنفلولانزا یا یک واکنش آلرژیک دچار قرمزی بینی می‌شوند. در این موارد، قرمزی معمولا به علت خشکی پوست ناشی از پاک کردن مداوم بینی است. بینی همچنین می‌تواند بخاطر مشکلات پوستی و خونی، التهاب مزمن، آلرژی‌ها و چندین مشکل دیگر در سلامتی، به رنگ قرمز در آید. اگر چه قرمزی بینی می‌تواند خجالت آور باشد اما به ندرت موجب نگرانی جدی می‌شود.


علت و عوامل عمده قرمز شدن بینی

بینی به دلیل تغییراتی در سطح پوست یا رگهای خونی به رنگ قرمز در می‌آید. وقتی پوست تحریک یا ملتهب شود، بینی به طور موقت قرمز می‌شود. رگهای خونی در بینی نیز می‌توانند متورم یا شکسته شوند و ظاهر قرمز یا متورمی ایجاد کنند. شایعترین علل قرمزی بینی از قرار زیر هستند:

روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که موجب قرمزی پوست و تحریک آن می‌شود. در بعضی از افراد، روزاسه به راحتی شروع به قرمز کردن پوست می‌کند. قرمزی معمولا روی گونه‌ها شروع می‌شود، به سمت بینی، گوشها، چانه و سایر نواحی صورت و بدن گسترش می‌یابد.

روزاسه به خوبی شناخته نشده است. بعضی از پزشکان بر این باورند که این عارضه پوستی زمانی رخ می‌دهد که رگهای خونی به سرعت گشاد شده و بزرگ می‌شود که موجب قرمزی پوست می‌شوند. در بعضی از افراد، تحریک کننده‌های خاصی موجب التهاب روزاسه می‌شوند از جمله خوردن غذاهای تند.

چهار نوع روزاسه می‌تواند موجب سرخی بینی شود از جمله:

  • روزاسه اریتماتو تلانژکتاتیک که باعث خونریزی، قرمزی و رگهای خونی مشخص است.
  • روزاسه چشمی که چشم و پلکها را تحریک می‌کند اما معمولا بر روی بینی اثر نمی‌گذارد. با این وجود افراد مبتلا به این نوع روزاسه ممکن است انواع دیگر روزاسه را ایجاد کند.
  • روزاسه فیماتوس که موجب می‌شود پوست ضخیم شود و یک بافت برآمده را ایجاد کند.
  • روزاسه پاپولوپوستی که موجب آکنه، قرمزی و تورم می‌شود.

روزاسه قابل درمان است اما بعضی از افراد مبتلا به روزاسه دچار قرمزی دائمی روی پوست می‌شوند.

رینوفیما

رینوفیما یکی از عوارض جانبی رزاسه درمان نشده است که موجب ضخیم شدن غده‌های تولید کننده چربی پوست می‌شود. این واکنش می‌تواند شکل بینی را تغییر دهد و موجب شود برآمده و سفت به نظر بیاید. افراد مبتلا به رینوفیما ممکن است دارای رگهای خونی قابل مشاهده‌ای شوند که نازک و قرمز و یا ضیخم و بنفش رنگ هستند. رینوفیما در مردان بیش از زنان شیوع دارد. این ممک است بخاطر اثرات هورمونهای مردانه از جمله تستوسترون باشد.

وقتی رینوفیما ایجاد می‌شود، معمولا پایدار است. بعضی از جراحی‌های زیبایی ممکن است ظاهر بینی را بهتر کنند.

خشکی پوست

پوست خیلی خشک موجب قرمزی بینی و تحریک آن می‌شود. بعضی از افراد بخاطر پاک کردن مرتب بینی دچار این نوع خشکی و تحریک می‌شوند. عارضه‌های ایجاد کننده خشکی پوست از جمله اگزما نیز می‌توانند موجب قرمزی بینی با ظاهری فلسی یا تحریک شده شوند. قرمزی به طور طبیعی موقتی است اما بیماری زمینه‌ای موجب التهاب مکرر آن می‌شود.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که موجب می‌شود بدن به سلولهای سالم حمله کند. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس دچار یک قرمزی پروانه‌ای شکل روی بینی و گونه‌ها می‌شوند. این بثورات که بثورات مالار نام دارند می‌توانند موجب سرح شئم بینی و تورم آن شوند. داروهای لوپوس ممکن است به کاهش تکرار و شدت مشکلات پوستی مربوط به لوپوس از جمله قرمزی بینی کمک کنند.

علت قرمز شدن نوک بینی

آلرژی‌ها

آلرژی‌ها به روشهای مختلفی می‌توانند موجب قرمزی بینی شوند. تب نوبه، حساسیت به گرد و غبار و آلرژی به حیوانات خانگی ممکن است موجب عطسه و قرمزی بینی شوند. پاک کردن مرتب بینی می‌تواند موجب تحریک پوست ‌شود که موجب قرمزی ظاهر آن می‌شود.

آلرژی‌ها نیز ممکن است موجب شود رگهای خونی داخل و اطراف بینی در زیر پوست متورم شده یا دچار ترکیدگی شوند که موجب تورم و قرمزی بینی می‌شود. آلرژی به محصولات آرایشی و مراقبت از پوست ممکن است سطح پوست را تحریک کرده آن را خشک، قرمز، پوسته پوسته یا خارش دار کند.

آسیبهای پوستی

زخمها می‌توانند موجب تخریب رگهای خونی زیر پوست شده و موجب قرمزی بینی و تورم آن شوند. جراحی بینی که اخیرا انجام شده، ضربه به بینی، آکنه کیستی و آسیبهای پوستی می‌تواند باعث قرمزی شود.

عوامل بالقوه دیگر

چند عامل دیگر هم می‌توانند موجب قرمزی موقت شوند. این تغییر کوتاه مدت است و بینی ظرف چند دقیقه یا چند ساعت به رنگ طبیعی خود باز می‌گردد.

الکل، تغییرات دمایی، خوردن غذاهای تند و خجالت موجب می‌شود بعضی از افراد بینی‌شان به طور موقت قرمز شود. افراد دارای پوست نازک یا رنگ پریده یا رگهای خونی قابل مشاهده، به احتمال بیشتری متوجه قرمزی مختصر در پاسخ به این عوامل می‌شوند.


درمان قرمزی بینی

درمان قرمزی بینی بستگی به علت قرمزی دارد. لازم است که بدانید آیا مشکل مربوط به پوست است یا رگهای خونی. اگر مشکل مربوط به رگهای خونی یا بر اثر یک بیماری مزمن باشد، کرمها و داروهای موضعی برای پوست چندان کاربردی نخواهند داشت.

درمان روزاسه و رینوفیما

درمان روزاسه با تعیین عوامل سبک زندگی که موجب بروز بیماری می‌شود، آغاز می‌شود. بعضی از افراد در واکنش به استرس، غذاهای خاص یا کرمهای پوستی دچار روزاسه می‌شوند. ریشه کنی این عوامل تحریک کننده می‌تواند شدت و تکرار قرمزی را کاهش دهد.

استفاده از ضد آفتاب می‌تواند از بدتر شدن روزاسه پیشگیری کند اما عامل زمینه‌ای درمان نخواهد شد. داروهای حاوی سولفور و بعضی از آنتی بیوتیکها می‌توانند علائم روزاسه را کنترل کند.

وقتی روزاسه موجب مشاهده بیشتر رگهای خونی شوند، بعضی از داروهای قلبی عروقی می‌توانند موثر باشند. رینوفیما با درمانهای سنتی قابل برگشت به حالت عادی نیست اما درمان روزاسه زمینه‌ای می‌تواند از بدتر شدن آن پیشگیری کند. جراحی‌های زیبایی ممکن است موثر باشد.

قرمز شدن نوک بینی

گزینه‌های درمان جراحی عبارتند از:

  • کرایوتراپی که پوست تحت تاثیر را فریز کرده و بر می‌دارد.
  • درم ابریژن که سطح پوست را خراش می‌دهد تا ظاهر آن را یکسان و مسطح کند.
  • درما پلنینگ که پوست صدمه دیده را بر می‌دارد.
  • لیزر که برای تغییر شکل پوست استفاده می‌شود.

درمان آلرژی

اجتناب از محصولات پوستی و آرایشی که موجب واکنشهای آلرژیک می‌تواند از قرمزی بینی پیشگیری کند. افراد دارای حساسیتهای فصلی یا تنفسی ممکن است از داروهای آلرژی یا تمیز کردن مرتب بینی با یک اسپری نمکی سود ببرند.

تمیز کردن بینی با پارچه‌ای نرم به آرامی می‌تواند از تحریک و قرمزی پوست جلوگیری کند. کرمهای مرطوب کننده نیز موثر هستند بخصوص اگر پوست خشک و پوسته پوسته به نظر برسد.

درمان خشکی پوست

پوست خشک نیازمند رطوبت اضافی هستند بنابراین استفاده از یک کرم مرطوب کننده غلیظ می‌تواند موثر باشد. افراد مبتلا به اگزما ممکن است نیازمند امتحان کردن درمانهای مختلف باشند چون بعضی از افراد متوجه می‌شوند که غذاها، عوامل حساسیت زا یا استرس می‌تواند التهاب اگزما را تحریک کند. درمانهای دیگری که ممکن است موثر باشند عبارتند از:

  • کرمهای استروئیدی بخصوص اگر بینی قرمز و خارشدار است
  • محصولات حاوی جو دوسر برای تسکین پوست
  • فتو تراپی یا استفاده از نور برای درمان اگزما
  • مرطوب کننده‌های مخصوص اگزما
  • داروهای درمان کننده عامل اگزما از جمله التهاب یا سیستم ایمنی بیش فعال

مدیریت لوپوس

درمان علائم لوپوس می‌توانند از حمله لوپوس به پوست پیشگیری کنند. بعضی از درمانها که موجب کاهش اثرات لوپوس بر پوست می‌شوند عبارتند از:

  • تغییرات سبک زندگی از جمله مدیریت استرس و اجتناب از آفتاب
  • استفاده از کرمها مستقیما برای پوست از جمله استروئیدها، آنتی بیوتیکها و بعضی از نمونه‌های دیگر
  • داروهای سیستمیک برای کنترل علائم

پیشگیری از قرمزی موقت

گاهی اوقات قرمزی بینی فقط یک پدیده موقت است. وقتی الکل، غذاهای تند و عوامل تحریک کننده محیطی دیگر باعث قرمزی بینی می‌شوند، بعضی از راهکارهای ساده می‌توانند موثر باشند. استفاده متناوب از کمپرس سرد و گرم تورم و تحریک را کاهش می‌دهد. این کار به کاهش تورم و قرمزی ناشی از آسیب نیز کمک می‌کند. اجتناب از تحریک کننده‌های قرمز کننده بینی از جمله الکل و غذاهای تند نیز موثر است.

اگر فردی آلرژی یا آبریزش بینی مکرر داشته باشد می‌تواند از دستمال کاغذی نرم استفاده کند و پوستش را مرتب مرطوب کند تا از خشکی و تحریک پیشگیری کند.

کلام پایانی

قرمزی بینی یک عارضه پوستی نیست اما می‌تواند علامت یک مشکل دیگر باشد. وقتی بینی بدون هیچ دلیل مشخصی مرتبا قرمز می‌شود باید با پزشک مشورت کرد. درمان آن در اغلب موارد نسبتا ساده است. حتی وقتی درمان آن ساده نباشد، درمان اولیه لوپوس و بیماریهای زمینه‌ای دیگر می‌تواند از بدتر شدن علائم پیشگیری کند.


علت قرمزی چشم

علت قرمزی گونه

قرمزی پوست


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday