همه چیز در مورد قرمز شدن پوست بدن


قرمز شدن پوست

قرمزی پوست یکی از شکلات شایع در زیبایی است که افراد زیادی را درگیر می‌کند. قرمز شدن پوست در قسمت‌های خاص مثل گونه‌ها و اطراف بینی و یا تمام صورت به دلایل خاصی به وجود می‌آید و خوشبختانه قابل درمان است اما قبل از هر چیزی شما باید علت مشکل خود را دریابید و نسبت به درمان آن اقدام کنید. پس از این مرحله می‌توان قرمزی پوست را با روش‌های مناسب کاهش داد و یا به طور کامل از بین برد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که با مشکل قرمزی پوست دست به گریبان هستند نگران نباشید، ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره قرمزی پوست ،علل ایجاد آن و روش‌های از بین بردن این قرمزی مطالبی را بیان خواهیم نمود که می‌تواند راهنمای کاملی برای حل این مشکل باشد.


علت قرمزی پوست چیست؟

اولین گام برای حل هر مشکلی شناخن علت آن است و مشکل قرمزی پوست هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع این روند در مشکلات مربوط به پوست اهمیت و ضرورت بسیار بیشتری دارد و تا زمانی که علت اصلی مشکل زیبایی و سلامت پوست شما شناخته نشود هرگونه تلاش برای رفع آن ممکن است بی‌نتیجه باشد و حتی باعث بدتر شدن شرایط گردد.

متخصصان پوست می‌گویند بیشتر افرادی که به قرمزی پوست دچار هستند از حساس بودن پوست خود نیز شکایت دارند و این به معنای آن است که این افراد به درجات خاصی از رزاسه یا اگزما مبتلا هستند. حال باید برای شناخت بهتر علت این قرمزی، بیماری‌های رزاسه و اگزما را بیشتر بشناسیم.

قرمزی پوست را چگونه درمان کنیم

رزاسه دارای سه سطح است؛ سطح اول قرمز شدن پوست بر عوامل مختلف مثل تنش‌های عصبی (استرس، خشم، عصبی شدن)، افزایش دما (قرار گرفته در هوای گرم و فضای بیرونی)، ورزش، غذاهای تند و ادویه‌ای و شکلات روی صورت به وجود می‌آید و حالتی صورتی و ملتهب روی پوست به وجود می‌آورد که با از بین رفتن عامل به وجود آورنده التهاب این قرمزی نیز از بین می‌رود و در نهایت ممکن است تا چند روز طول بکشد.

سطح دوم رزاسه حالتی است که در آن قرمزی گونه‌ها تقریبا دائمی است و این وضعیت در اثر آسیب دیدن رگ‌های خونی سطح پوست به وجود می‌آید.

سطح سوم رزاسه نیز رزاسه همراه با آکنه است که معمولا اطراف بینی و دهان را درگیر می‌کند و باعث بزرگ شدن روزنه‌های پوستی در ناحیه مبتلا می‌‌شود.

افرادی که به این سطوح مختلف از رزاسه دچار می‌شوند از قرمز بودن دائمی صورت خود شکایت دارند و علت اصلی آن را نمی‌دانند در حالی که این عارضه حاکی از نشانه‌های اولیه رزاسه است و باید درمان شود.

قرمزی پوست را چگونه درمان کنیم

اما قرمز شدن پوست ممکن است بر اثر اگزما نیز به وجود آید که در این صورت نشانه‌های متفاوتی نسبت به رزاسه خواهد داشت.

در اگزما پوست حالتی قرمز و صورتی با خارش و جوش‌های ریز پیدا می‌کند و معمولا یک واکنش آلرژیک به عوامل محیطی و چیزهایی است که مورد استفاده قرار داده‌اید. اما اگزما به این شکل نیست که امروز کرم خاصی را روی صورت خود بزنید و فردا نشانه‌های آن ظاهر شود بلکه ممکن است امروز محصول جدیدی را در فروشگاه لوازم آرایشی تست کنید و دو هفته بعد قرمزی پوست در آن ناحیه به سراغ شما بیاید.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد اگزما شوند از شامپوی سر گرفته تا لاک ناخن تا هر چیزی که پوست شما را لمس می‌کند. حتی ممکن است شما هر روز از چیزی استفاده کنید بدون آن که نشانه خاصی را مشاهد کرده باشید و یک روز ناگهان علائم اگزما به اشکال مختلف به سراغ شما بیاید.

خوشبختانه روش‌های علمی مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد شما به کدام ماده آلرژی دارید و می‌توان با شناخت و حذف این ماده آلرژی‌زا از زندگی روزمره علائم آزاردهنده آن از جمله قرمزی پوست را نیز از بین برد.

به گفته متخصصین از هر ده نفر که به قرمزی پوست دچار هستند نه نفر به اگزما یا رزاسه مبتلا هستند و هر یک از این بیماری‌ها روش درمان خاص خود را دارد.

در هر صورت قرمزی شدن پوست به هر دلیلی که باشد نشانه التهاب در پوست شما است و این التهاب می‌تواند باعث آسیب‌های پوستی مختلف مثل لک و چروک و پیری زودرس شود. بنابراین درمان بیماری مرتبط با پوست تنها گام اول است و شما با مشورت پزشک و تغییر سبک زندگی باید بتوانید این التهاب را کنترل کنید و از پوست خود به درستی محافظت کنید.

درمان قرمز شدن پوست


روش های درمان و کاهش قرمزی پوست

پس از شناخت علت قرمز شدن پوست درمان آن نیز ممکن می‌شود و شما با روش‌های مختلفی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

اگر علت قرمزی پوست شما ناشی از رزاسه سطح اول است می‌توانید با تغییر دادن برخی از عادات خود آن را به حداقل برسانید. به طور مثال اگر مشکل پوستی شما بر اثر ورزش کردن به وجود می‌آید شما نمی‌توانید ورزش کردن را ترک کنید اما می‌توانید با انجام ورزش‌های هوازی و سبک، عوارض آن را کاهش دهید و یا همزمان با ورزش کردن از اسپری آب معدنی حاوی سلنیوم روی پوست بهره ببرید تا پوست شما را تسکین دهد. یا اگر بر اثر استفاده از شکلات یا غذاهای تند دچار این مشکل می‌شوید می‌توانید این غذاها را از برنامه خود حذف کنید.

اگر مشکل شما سطح دوم رزاسه است و رگ‌های خونی پوست باعث آن شده‌اند با انجام درمان‌های لیزر به سادگی می‌توانید آن را برطرف کنید و مثل بقیه مردم پوست صاف و سالمی داشته باشید. برای درمان رزاسه سطح سوم یا رزاسه آکنه‌ای هم می‌توانید درمان‌های موضعی و آنتی بیوتیک را با تجویز پزشک انجام دهید.

علت درمان قرمزی پوست

برای کاهش عوارض ناشی از اگزما سعی کنید از پاک کننده‌های ملایم برای تمیز کردن پوست استفاده کنید و مرطوب کننده‌ای به کار ببرید که حاوی سرامید یا گلیسیرین باشد و آن را بلافاصله پس از شستشوی صورت و حمام کردن مورد استفاده قرار دهید.

مساله مهم در این ارتباط، آگاهی داشتن در مورد ترکیبات محصولاتی است که هر روز به کار می‌برید، هرچه تعداد این ترکیبات کمتر باشد استفاده از آن‌ها کم‌خطرتر است. اما به طور کلی در این مورد نمی‌توان دستورالعمل مشترکی برای همه افراد صادر کرد چون عوامل آلرژی‌زا بسیار متعدد هستند و تنها راه شناختن و حذف کردن موادی است که باعث آلرژی شما می‌شوند.

قرمزی پوست


نکات مهم در مقابله با قرمز شدن پوست

برخی از عادات و رفتارها باعث بدتر شدن قرمزی پوست و بروز شدیدتر واکنش‌های آلرژیک و رزاسه‌ای می‌شوند مثل:

  • حمام گرفتن با آب داغ، آب داغ لایه محافظ پوست را از بین می‌برد و آن را نسبت به عوامل آلرژی‌زا و رزاسه بی‌دفاع می‌کند.
  • لایه برداری مکرر و خشن روی پوست، پوست شما باید فرصت بازسازی داشته باشد در غیر این صورت قرمزی و التهاب به سراغ آن خواهد آمد.
  • قرار گرفتن در محیط‌های گرم و داغ، حرارت علت اصلی سرخی پوست است و شما باید تا حد ممکن از قرار گرفتن در محیط‌های گرم مثل ماشین داغ و اتاق بدون تهویه اجتناب کنید.
  • افتادن در دام محصولات ارگانیک، شاید فکر کنید محصولی که دارای عصاره‌های گیاهی و طبیعی است هیچ عارضه‌ای برای شما ندارد چون طبیعی است اما این عصاره‌ها هم مثل عطر عمل می‌کنند و استفاده از آن‌ها به تحریک پوست و قرمزی آن منجر می‌شود.

قرمزی پوست

در مقابل برخی از کارها و عادات مفید هم می‌توانند نشانه‌های التهاب پوست را از بین ببرند و قرمزی پوست را درمان کنند مثل:

  • استفاده از آنتی اکسیدان‌ها و پپتایدها به جای رتینول، آنتی اکسیدان‌ها اثر ضدالتهاب دارند و می‌توانند پوست شما را جوان و شاداب نگه دارند در حالی که رتینول یک لایه بردار قوی است و باعث تحریک پوست می‌شود.
  • مکیدن یخ و پایین آوردن حرارت بدن، حرارت صورت شما در قسمت پشت گلو تولید می‌شود در نتیجه مکیدن یخ می‌تواند این حرارت را کاهش داده و باعث از بین رفتن قرمزی پوست شود.

علت قرمزی چشم

علت قرمزی گونه

علت قرمزی بینی


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)