اگزما جزو بیماری‌هایی است که درمان قطعی و مشخصی ندارند و کسانی که به سطوح مختلف این بیماری مبتلا هستند باید زندگی کردن با اگزما را بیاموزند. البته اگزما می تواند نشانه‌های خفیف تا شدیدی داشته باشد که روند طبیعی زندگی را مختل کند اما می‌توان علائم اگزما را با روش‌های مختلفی کاهش داد و از بین برد. تغییر سبک زندگی و استفاده از روش‌ها و مواد طبیعی برای مراقبت از پوست اولین گام برای بهبود اگزما و کاهش شدت علائم آن است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز پنج روش طبیعی و موثر برای کاهش علائم اگزما و بهبودی آن‌ها بیان می‌کنیم که می‌تواند راهنمای مناسبی برای کسانی باشد که از این بیماری آزاردهنده رنج می‌برند.

اگزما یا واکنش آلرژیک در پوست که با نام آتوپیک درماتیتیس هم شناخته می‌شود یک اختلال آلرژیک است که دو عامل ژنتیک و محیط در بروز آن نقش دارند و می‌توانند باعث بدتر شدن اگزما شوند. این بیماری بیشتر در خانواده‌هایی مشاهده می‌شود که سابقه بیماری‌های آلرژی مثل آسم و تب یونجه و حساسیت‌های پوستی در آن‌ها زیاد است. در افرادی که دچار اگزما هستند پوست به شدت نسبت به عوامل الرژی‌زای موجود در محیط واکنش نشان می‌دهد و به صورت نشانه‌ها و علائم اگزما مثل قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش شدید و حتی درد و خونریزی خود را نشان می‌دهد. اگر فکر می‌کنید شما هم به این بیماری مبتلا هستید یک راه ساده برای تشخیص آن این است که وقتی قسمتی از پوست شما دچار خارش می‌شود با خاراندن آن نقاط قرمز و ملتهبی روی پوست به وجود می‌آید. چنین نشانه‌ای ممکن است در افراد سالم هم به وجود آید اما پس از چند دقیقه از بین می‌رود در حالی در افراد مبتلا به اگزما این خارش بدتر و شدیدتر می‌شود.

کاهش علائم اگزما

کارشناسان و متخصصان پوست معتقدند اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به تب یونجه، آسم یا اگزما وجود دارد و نقاط قرمز و ملتهب در قسمت‌های مختلف پوست شما به وجود می‌آیند و با خارش بدتر می‌شوند شما احتمالا به اگزما مبتلا هستید و باید برای کنترل این بیماری اقدام کنید. در این شرایط شما نمی‌توانید از هر روشی برای مراقبت از پوست خود یا آرایش و … استفاده کنید. همان طور که گفتیم اگزما قابل درمان نیست اما علائم اگزما را می‌توان کاهش داد و از بین برد و این کار منوط به تغییر سبک زندگی و استفاده از روش‌های طبیعی و موثر است که در این مقاله به ۵ مورد از مهم‌ترین این روش‌ها اشاره خواهیم نمود. البته در کنار رعایت این روش‌ها و نکات مد نظر داشته باشید که اگزما یک بیماری است و نیاز به درمان دارویی دارد، بنابراین مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای شیمیایی تجویز شده مثل استروئیدها می‌توانند نجات دهنده باشد. فراموش نکنید که شدت اگزما می‌تواند از یک خارش و التهاب پوستی تا تهدید کننده زندگی شخص متغیر باشد بنابراین درمان‌های طبیعی تنها انتخاب شما نیستند و داروهای شیمیایی را نباید غیرضروری بدانید.

روش اول: از التیام بخش‌های گیاهی برای تخفیف علائم اگزما استفاده کنید

گیاهان و مواد طبیعی همیشه به مواد و داروهای شیمیایی ارجحیت دارند و در طول سالیان متمادی از گیاهان متعددی برای درمان اگزما استفاده شده است که برخی از آن‌ها نیز نتیجه مثبتی را در پی داشته‌اند. گل همیشه بهار، نارون کوهی، آلوئه ورا، گل ختمی، اذن الحمار (سنفیتون)، بومادران و چندین گیاه دیگر می‌توانند علائم اگزما را کاهش دهند اما استفاده از آن‌ها به خصوص به صورت خوددرمانی ریسک‌های خاص خود را دارد مثلا هر یک از این گیاهان را بسته به نوع آن باید به روش موضعی یا خوراکی به کار برد مثلا اذن الحمار باید به صورت موضعی به کار رود و اگر به شکل خوراکی استفاده شود به صورت سم در بدن عمل کرده و نه تنها اگزما را بهبود نمی‌دهد بلکه باعث تشدید علائم و حتی بیماری‌های دیگر می‌شود. همچنین ممکن است هر فردی نسبت به برخی از این گیاهان آلرژی داشته باشد که این مساله در افراد مبتلا به اگزما و حساسیت‌های شدید بسیار شایع است. همچنین بخش‌های مختلف هر گیاه اثر متفاوتی دارند و مثلا ممکن است برگ یک گیاه علائم آلرژی را کاهش دهد در حالی که گل آن اثر آلرژی‌زا داشته باشد. پس هرگز گیاهان را به صورت خودسرانه استفاده نکنید و حتما در این مورد از پزشک متخصص مشورت بگیرید و یا از داروهایی که حاوی عصاره این گیاهان هستند استفاده کنید.

روش دوم: پوست را همیشه مرطوب نگه دارید

بیشتر کسانی که از ابتلا به اگزما رنج می‌برند ترجیح می‌دهند هیچ ماده‌ای روی پوست خود نزنند و این مساله به تشدید علائم بیماری آن‌ها منجر می‌شود. پوست شما هر نوعی باشد و هر بیماری که داشته باشد نیاز به مرطوب ماندن دارد و شما باید از مرطوب کننده به طور مرتب استفاده کنید. اما کسانی که به اگزما مبتلا هستند نیاز بسیار بیشتری به مرطوب کننده دارند چون علائم آلرژی و اگزما همیشه زمانی تشدید می‌شود که پوست شما در خشک‌ترین حالت خود قرار دارد. پوست خشک بیشتر دچار خارش می‌شود چون در سطوح میکروسکوپی دچار ترک‌های ریزی می‌شود و رطوبت خود را راحت‌تر از دست می‌دهد در نتیجه علائم بیماری را تشدید می‌کند. اما یک پوست نرم و  انعطاف پذیر کمتر مستعد این ترک‌ها است و به سادگی دچار علائم اگزما نمی‌شود.

کاهش علائم اگزما

روش سوم: غذاهایی را که باعث تشدید علائم اگزما و آلرژی می‌شوند بشناسید

بیشتر آلرژی‌ها ریشه در مواد غذایی دارند و برخی از غذاهایی که می‌خورید می‌تواند علائم آلرژیک را در بدن شما تشدید کرده و به بروز اگزما در پوست منجر شود. حتما غذاهایی را که می‌خوری بررسی کرده و ارتباط آن‌ها را با شدت علائم بشناسید. برای این کار می‌توانید از یک دفتر یادداشت کمک بگیرید و هر روز غذاهایی را که می‌خورید یادداشت کرده و با شدت علائم تطبیق دهید. به این ترتیب می‌توانید غذاهای آلرژی‌زا برای بدن خود را بشناسید و آن‌ها را برای همیشه از برنامه خود حذف کنید. برخی از میوه‌ها مثل مرکبات، توت فرنگی و مواد دیگری مثل شکلات، کنجد، بادام زمینی و دانه‌های روغنی مستعد آلرژی‌زا بودن هستند و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند.

روش چهارم: از پاک کننده‌های طبیعی برای تمیز کردن پوست استفاده کنید

حتما خودتان تاکنون متوجه شده‌اید که استفاده از پاک کننده‌های قوی و شیمیایی باعث بروز علائم اگزما می‌شود و التهاب پوست را افزایش می‌دهد چون این نوع پاک کننده‌ها لایه محافظ پوست را از بین برده و آن را مستعد آسیب می‌کنند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند اگر مبتلا به اگزما هستید از پاک کننده‌های بسیار ملایم که حاوی مواد طبیعی است استفاده کنید. البته این مساله تنها مربوط به پاک کردن صورت نیست، شستن ظرف یا شستن لباس با شوینده‌های قوی هم می‌تواند باعث تشدید التهاب پوست دست شود و توصیه می‌شود حتما برای این کار از دستکش‌های مناسب که حاوی آستری نخی هستند استفاده کنید و یا در صورت امکان از دو لایه دستکش (یه لایه نخی و یک لایه لاستیکی) استفاده کنید.

روش پنجم: حمام کردن را با دقت و عاقلانه انجام دهید

استفاده از آب داغ روی پوست لایه محافظ آن را از بین می‌برد و پوست را مستعد التهاب می‌کند بنابراین هرگز از آب داغ برای شستن دست و صورت و به ویژه استحمام استفاده نکنید و همیشه از آب ولرم برای این کار استفاده کنید. همچنین اسکراب کردن پوست را فراموش کنید چون این کار مناسب افراد مبتلا به اگزما نیست.

کاهش علائم اگزما

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)