بیماری اگزما یکی از بیماری‌های التهابی پوست است که می‌تواند منجر به خارش پوست، قرمزی، تورم و پوسته پوسته شدن آن شود. اگزما در زبان یونانی به معنای جوش است و عوارض متعددی روی آن برجا می‌گذارد که ضخیم شدن، خشک شدن و پوسته پوسته شدن یکی از آن‌ها است. این شرایط پوست را از نظر زیبایی تحت الشعاع قرار می‌دهد و قرمزی و التهاب آن برای شخص مبتلا آزاردهنده خواهد بود از طرف دیگر با تغییر بافت پوست نمی‌توان آرایش را به روش معمول انجام داد. اما در این مقاله ما می‌خواهیم روش صحیح آرایش صورت برای افراد مبتلا به اگزما را آموزش دهیم.

شما می‌توانید با داشتن اگزما هم زیبا باشید

کارشناسان توصیه می‌کنند در هر شرایطی که هستید زیبایی خود را بپذیرید، بیماری اگزما هم هرچند دشواری‌ها و عوارض خود را دارد اما در نوع خود زیباست. هرچند اگزما درجات مختلفی دارد و از نوع بسیار خفیف تا حاد و مزمن را شامل می‌شود اما افراد مبتلا به اگزما وقتی دچار حمله این بیماری قرار می‌گیرند حتی از لمس شدن پوست خد هم احساس ناراحتی و درد می‌کنند و احساس سوزش و و خارش و گرما در پوست آن‌ها بسیار آزاردهنده می‌شود و حتی تماس لباس با پوست هم می‌تواند برایشان ایجاد ناراحتی و خارش کند و بدتر آن که خاراندن هر نقطه هم باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. پس چطور می‌توان با این بیماری کنار آمد؟ بیماری اگزما چیزی نیست که باعث زشت شدن شما شود، شما می‌توانید با داشتن آن هم زیبا باشید و همزمان برای درمان و کاهش درد و خارش و دیگر عوارض ناشی از آن نیز اقدام کنید و بیماری را تحت کنترل خود درآورید و زندگی عادی داشته باشید.

زیبایی و بیماری اگزما

آرایش برای پوست مبتلا به بیماری اگزما

همه خانم‌ها به آرایش کردن علاقه دارند و افراد مبتلا به بیماری اگزما هم می‌توانند در کنار درمان و کنترل این بیماری با رعایت نکات خاصی آرایش خود را انجام دهند تا هم عوارض ناشی از بیماری را بپوشانند و هم زیباتر شوند. برای داشتن پوستی زیباتر و آرایشی بهتر در کنار ابتلا به اگزما موارد زیر را رعایت کنید:

مراقبت از پوست برای افراد مبتلا به اگزما: یکی از عوارض شایع این بیماری خشکی و پوسته پوسته شدن روی قسمت‌هایی از پوست است که کار آرایش را بسیار دشوار می‌کند. شما در کنار درمان‌های بیماری اگزما لازم است که برنامه مراقبت از پوست خود را به طور معمول دنبال کنید و از محصولات مختلف مثل پاک کننده آرایش، مرطوب کننده، لایه بردار و … استفاده کنید اما تمام موادی که به کار می‌برید باید مخصوص پوست‌های حساس باشند و لایه برداری هم بهتر است به روش فیزیکی انجام شود. تونرهای قوی و برس‌های آرایشی هم انتخاب عاقلانه‌ای برای شما نیستند. توجه کنید موادی که به کار می‌برید ترکیبات معدنی داشته باشند و از محصولات حاوی بیسموت اکسی کلرید استفاده نکنید.

استفاده نکردن از برس‌های آرایشی: حتی اگر هر روز این برس‌ها را بشویید باز هم آلودگی‌هایی روی آن وجود دارد که برای پوست مبتلا به این بیماری مضر است. بهترین ابزار برای آرایش شما انگشتان شما هستند و پس از آن که دستان خود را کاملا شستید مواد آرایشی مثل کرم پودر یا سایه یا رژ گونه را با انگشت و به صورت ضربه‌ای آرام روی صورت بزنید و آن را نمالید چون باعث التهاب می‌شود. مواد پودری برای استفاده شما مناسب نیستند و بهتر است این پودرها را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید سپس با انگشت روی صورت بزنید.

استفاده از محصولات چندکاره: دنیای لوازم آرایشی و مراقبت پوست در حال توسعه بیش از حد است و هر روز با محصولات جدیدی مواجه می‌شویم که مشتریان را به استفاده تشویق و ترغیب می‌کنند اما محصولاتی برای شما مناسب‌تر هستند که چندین کار را همزمان انجام می‌دهند مثلا هم ویژگی‌های مراقبتی دارند و هم خاصیت زیبایی. برندهای بسیاری در بازار موجود هستند که چنین محصولاتی را تولید می‌کنند و با انتخاب یکی از آن‌ها چندین نیاز شما همزمان برطرف می‌شود. مثل مرطوب کننده‌ای که هم خاصیت ضدآفتاب دارد و هم آکنه را بهبود می‌دهد و هم به پوست التیام می‌بخشد.

بیماری اگزما

آرایش کم و ملایم: فراموش نکنید که برای زیباتر شدن لازم نیست از مقادیر زیاد و متنوع مواد آرایشی استفاده کنید و از آن‌جایی که شما پوست بسیار حساسی دارید بهتر است آرایش خود را تا حد ممکن کم و محدود کنید و این کار را به اندازه‌ای انجام دهید که نیازهای اولیه شما برطرف شود؛ برای آرایش مختصر و ساده چشم به جای استفاده از چندین نوع سایه و مداد و … این کار را به استفاده از یک خط چشم ژلی ساده و یک برس کوچک محدود کنید. از آن‌جایی که پوست شما حساس است بنابراین خط چشم مدادی اثر خوبی روی پوست نخواهد داشت ولی خط چشم ژلی هم استفاده آسان‌تری دارد و هم برای نوع پوست شما مناسب‌تر است و با کمک برس می‌توانید خط چشم را امتداد دهید یا ضخیم‌تر کنید اما همین خط نازک و در امتداد مژه هم تفاوت زیادی در چهره شما ایجاد خواهد کرد و ایجاد حساسیت نخواهد کرد. در ادامه در صورت تمایل می‌توانید از کمی ریمل مخصوص چشم‌های حساس هم استفاده کنید تا مژه‌ها پرتر و بلندتر دیده شود.

استفاده از برنزه کننده به جای رژگونه: وقتی پوست شما بر اثر عوارض اگزما قرمز شده است واقعا به رژگونه نیازی ندارید و به جای آن با استفاده از برنزه کننده می‌توانید کمی درخشش و تعادل به قرمزی صورت خود بدهید.

رنگ‌های مشکی به جای قهوه‌ای: هرچند رنگ‌های قهوه‌ای در آرایش ملایم‌تر از تن‌های مشکی هستند اما نباید از تن‌های قهوه‌ای که حاوی قرمزی در خود هستند استفاده کنید چون چهره شما را خسته نشان خواهد داد. از چیزهایی که خیلی اکلیلی و براق هستند نیز استفاده نکنید چون اکلیل نه تنها تحریک کننده پوست است بلکه ناصافی‌ها و خشکی‌های پوست را بیشتر نمایان می‌کند.

تکیه روی نقاط قوت چهره: اگزما شاید جزو ایرادات چهره شما به حساب آید اما چهره هر کسی زیبایی‌هایی دارد که نقطه قوت آن محسوب می‌شود مثلا داشتن چشمان درشت و زیبا، لب‌های پر یا گونه‌های برجسته هرکدام می‌توانند مرکز توجه چهره شما باشند و بهتر است آرایش خود را طوری تنظیم کنید که روی این نقاط تکید کند و توجه دیگران از نقاط مبتلا به اگزما منحرف شود تا زیباتر و جذاب‌تر دیده شوید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست و ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)