9 علامت هشدار دهنده که باید به آنها توجه کرد


علائم کمبود ویتامین D ممکن است قابل مشاهده و واضح نباشند اما اگر شما متوجه هر یک از علائم زیر شدید از پزشکتان بخواهید تا برای شما آزمایش ویتامین D را بنویسد.


ویتامین D چرا مهم است؟

علائم کمبود ویتامین D

شما هر روز در آفتاب پیاده روی می‌کنید (البته همراه با ضد آفتاب). غذای خوب می‌خورید. به اندازه کافی می‌خوابید اما اگر همه چیز را به درستی انجام دهید اما هنوز هم چیزی درست نیست و از دست رفته است بله ویتامین D.

اگر چه کمبود شدید ویتامین D نادر است اما این مورد می‌تواند موجب نرمی استخوان د رکودکان و استئومالاسیون (نرمی استخوان) در بزرگسالان شود. به گفته کلینیک کلیولند این بیماری می‌تواند به درد استخوان، نرم و شکننده شدن استخوان و درد وضعف عضلانی منجر شود. اما تحقیقات اخیر نشان دهنده رابطه میان کمبود متوسط ویتامین D و بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله دیابت، پوکی استخوان و سرطان است.

در اینجا علائم کمبود ویتامین D آورده شده است. اگر احساس می کنید که هر یک از این علائم را دچار هستید با پزشک خود صحبت کنید تا آزمایش خون را برای شما بنویسد. آزمایش خون تنها راه تشخیص دقیق میزان ویتامین D بدن شماست.

بعد از مشخص شدن میزان ویتامین D در صورت کمبود آن می‌توانید در مورد راه‌های افزایش آن که معمولا از طریق مصرف مکملهای بدون نسخه است، صحبت کنید و تصمیم بگیرید. (در مورد فواید ویتامین D که زندگی شما را نجات می دهد بیشتر بدانید).

همچنین بخوانید: میزان ویتامین دی نرمال در آزمایش خون

۱. اگر همیشه خسته هستید یکی از علائم کمبود ویتامین D است

علائم کمبود ویتامین D

اگر ویتامین D بدن شما کافی نباشد ممکن است کاملا احساس خستگی کنید حتی اگر زیاد هم بخوابید. کاترین جرج جکسون، استاد علوم کینزیولوژی و علوم ورزشی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در فرسنو می‌گوید: شواهدی وجود دارد که کمبود ویتامین D با خستگی و اختلالات خواب همراه است.

یک تحقیق منتشر شده در مجله علوم پزشکی شمال آمریکا نشان داد که کمبود ویتامین D در افرادی که دچار خستگی هستند، شایع است. مصرف ویتامین D بیشتر باعث بهبود علائم آنها شد.


۲. افسرده هستید چون کمبود ویتامین D دارید

علائم کمبود ویتامین D

احساس افسردگی با ناکافی بودن مقدار ویتامین D مرتبط است. با توجه به سازمان ویتامین D، گیرنده‌های ویتامین D در بسیاری از بخشهای مغز دارد از جمله در نواحی مرتبط با افسردگی.

پژوهشی از انجمن غدد درون ریز نشان داد که زنان مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید به هنگامی که علائم کمبود ویتامین D آنها درمان شد متوجه بهبود علائم افسردگی خود شدند بنابراین رابطه‌ای میان کمبود ویتامین D در خون و علائم افسردگی وجود دارد. اما هنوز دقیقا مشخص نیست چه رابطه‌ای هست اینکه آیا شخصی که افسرده است کمبود ویتامین D در وی بروز می‌کند یا اینکه کمبود ویتامین D ممکن است واقعا موجب افسردگی شود، مشخص نیست.


۳. پیشانی شما اغلب اوقات پر از عرق است

علائم کمبود ویتامین D

عرق زیاد روی پیشانی یکی از نخستین علائم قابل توجه کمبود ویتامین D است. اگر به نظر می‌آید حتی هنگامی که دمای بدن و میزان فعالیت شما در حد نرمالی است اما باز هم خیلی عرق می‌کنید ممکن است به ویتامین D بیشتری نیاز داشته باشید.


۴. صدمه و درد استخوانها یکی از محرزترین علائم کمبود ویتامین D است

علائم کمبود ویتامین D

بزرگسالانی که ویتامین D کافی مصرف نمی‌کنند اغلب درد و ناراحتی در عضلات و استخوان دارند بخصوص به هنگام زمستان. مفاصل آنها به هنگام صبح سفت‌تر است.

سونیا آنجلون سخنگوی انجمن تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید: بسیاری از دردها و ناخوشیها علائم کمبود ویتامین D و نرمی استخوان هستند. استخوانهای نرم بیشتر احتمال خمیدگی دارند و نسبت به آنهایی که سالم و سفت هستند بیشتر در معرض خرد شدن و شکستن هستند.


۵. اختلال نعوظ هم از علائم کمبود ویتامین D است

علائم کمبود ویتامین D

اگر به هنگام رابطه جنسی از اختلال نعوظ (ED) رنج می‌برید ممکن است علت آن کمبود ویتامین D باشد. یک پژوهش منتشره در مجله پزشکی جنسی نشان داد که مردانی که اختلال نعوظ شدید دارند به میزان زیادی کمبود ویتامین D نسبت به آنهایی داشتند که اختلال آنها خفیف است.

مردانی که مشکل ED دارند اغلب بیماری قلبی عروقی دارند که آن هم با کمبود ویتامین D مرتبط است. آنجلین می‌گوید: بعضی از کارشناسان حدس می‌زنند که درمان کمبود ویتامین D ممکن است اختلال نعوظ را کاهش دهد.


۶. در معرض فشار شکستگی هستید

علائم کمبود ویتامین D

جنیفر جامو متخصص تغذیه در نیویورک‌ می‌گوید: بسیاری از افراد موقع صحبت در مورد سلامت استخوان به کمبود کلسیم فکر می‌کنند که درست هست. با این حال بدون ویتامین D، کلسیم به انداز کافی جذب نخواهد شد.

ویتامین D بخصوص D3 که جذب کلسیم را افزایش می‌دهد برای پیشگیری از نازک شدن و شکنندگی استخوانها حیاتی است.

یک تحقیق در مجله جراحی پا و زانو نشان داد که افراد شرکت کننده‌ای که فعالیتهای شدید دارند ممکن است به میزان بالاتری از ویتامین D برای کاهش خطر شکستگی داشته باشند. علاوه بر علائم کمبود ویتامین D که می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد باید به میزان جذب کلسیم هم توجه کرد.


۷. عملکرد ورزشی شما می‌توانست بهتر باشد

علائم کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D ممکن است بر میزان تناست اندام و عملکرد عضله شما موثر باشد. پیج ونر متخصص ورزش شخصی می‌گوید: ممکن است شما حتی متوجه نشوید که در بهترین وضعیت عملکردی خودتان نیستید. یک آنالیز منتشر شده در مجله آمریکایی موسسه سلامت طبی ورزش و تناسب اندام نشان داد که مکملهای ویتامین D عملکرد جسمانی افرادی که کمبود ویتامین D داشتند افزایش داد.

جیمو می‌گوید: کمبود ویتامین D با افزایش التهاب ارتباط دارد و بعد از تمرین شدید بدن ملتهب می‌شود. اگر مقادیر کافی ویتامین D در جریان خون باشد سرعت بهبود بدن پس از تمرین شدید افزایش می‌یابد.

جیمو هشدار می‌دهد که اگر کمبود ویتامین D ندارید مکمل مصرف نکنید چون بعید است که عملکرد ورزشی یا سرعت بهبود شما را افزایش دهد. جیمو همچنین گفت: از آنجایی که ویتامین D یک هورمون محلول در چربی است که از بدن دفع نمی‌شود مصرف زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد.


۸. کمبود خواب شبانه دارید

علائم کمبود ویتامین D

طبق مقالات منتشر شده در مجله پژوهش خواب، تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که ویتامین D بیشتری دارند ۱۶ درصد خطر مشکلات خواب شبانه را کاهش می‌دهند. پژوهش بزرگ دیگری ۱۵۰۰ بیمار عصبی را که اختلال خواب داشتند طی یک دوره دو ساله مورد بررسی قرار داد. بهبود خواب با مکملهای ویتامین D قابل ملاحظه بود.


۹. ضعف سیستم ایمنی شما ناشی از کمبود ویتامین D است

علائم کمبود ویتامین D

سرما خوردگی، ویروسها، آنفلوانزا اینها همیشه شما را درگیر خودشان می‌کنند. اما شاید شما ندانید که این می‌تواند دقیقا یکی از علائم کمبود ویتامین D باشد.

دکتر جکسون گفت: کمبود ویتامین D با سیستم ایمنی ضعیف و فسرده ارتباط دارد. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد هر بیماری که دور و برتان ظاهر شود شما را مبتلا می‌کند.

یک تحقیق از بایگانی پزشکی داخلی نشان داد که بزرگسالانی که میزان پایینی از ویتامین D دارند بیشتر احتمال بروز سرماخوردگی، سرفه یا عفونتهای تنفسی را دارند. میزان بالاتر ویتامین D نیز به کاهش زمان بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست