جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
ساعت بیولوژیکی بدن

ساعت بیولوژیکی بدن و عادات غذایی

حتما تا حالا درباره ساعت بیولوژیکی بدن چیزهایی شنیده‌اید_ یک چرخه‌ی ۲۴ ساعته‌ی منظم. چرخه‌ای  بیوالکتروشیمیایی که با کمک  مواد شیمیایی و تبدیل آنها به سیگنال‌های عصبی،  به  ما در خوابیدن یا بیدار شدن یا سایر فعالیت‌های زیستی کمک می‌‌کند.  همچنین ساعت بیولوژیکی، علاوه بر خواب و بیداری، بر اساس ساعات غذایی و دفعات غذایی  نیز کوک می‌شود.

به بیانی دیگر ساعت بیولوژیکی بدن هر فرد، برای دریافت مواد غذایی بدن،  روی زمان‌های خاصی تنظیم ‌می‌شود و اگر بدن، خارج از این زمان‌ها، مواد غذایی دریافت کند ساعت بیولوژیکی از تنظیم خارج شده و مشکلاتی مثل افزایش وزن یا بیماریهای  مزمن برای آن فرد ایجاد می‌‌شود.  بنابراین بهتر است ساعت بیولوژیکی بدن خود را بشناسید و سپس زمان‌بندی غذا خوردنتان را بر اساس آن انجام دهید.

اما از کجا و طبق چه فرمولی بایستی زمان بندی تعذیه‌ای داشته باشیم؟ در ادامه سه روش مفید به شما معرفی می‌‌شود که بتوانید زمان‌بندی مناسبی برای غذا خوردن خود داشته باشید.

غذا خوردن طبق ساعت بیولوژیکی بدن

ساعت بیولوژیکی بدن

_ شبها غذای محدودتری نسبت به روزها بخورید.

_  صبح‌ها و در وسط روز، غذای بیشتری بخورید.  

_  هر روز، به طور منظم و در ساعات مشخص، غذا بخورید.

  • البته دنیایی که در آن زندگی می‌‌کنیم پر از ضد ونقیض‌هاست. مثلا ما دوست داریم شبها غذای بیشتری بخوریم اما ساعت بیولوژیکی بدنمان، حرف دیگری می‌‌‌زند.

اگر صبح‌ها تغذیه‌ی کامل‌تری داشته باشیم بدنمان کارایی بهتری خواهد داشت. مغز نیر احساس تازگی و سرزندگی بیشتری خواهد داشت. تازگی مغز باعث ایجاد حس نشاط  در ما شده و حس نشاط،  باعث جاری شدن هورمون‌های خوشحالی در بدن می‌‌‌گردد.

نکته‌ای مهمی‌‌ که باید بدانید این است که بدن ما علاقه‌ای به دریافت غذا به صورت گاه‌ و بیگاه ندارد، بلکه نظم و ریتم ثابت را بیشتر می‌‌پسندد. چرا که نظم و ریتم ثابت،  باعث برقرار شدن تعادل در مغز و بدن خواهند بود. اگر امکان ایجاد یک چرخه‌ی ثابت تغذیه‌ای برای شما وجود دارد،  بهتر است از آن غافل نشوید.

چرا بدن ما ریتم ثابت غذایی را می‌پسندد؟  

علت اینکه بدن مایل است یک ریتم ثابت داشته باشد چه برای دریافت مواد غذایی چه در خوابیدن و بیدار شدن، این است که با این ثبات می‌تواند  به بیشترین کارایی و راندمان دست یابد.  همچنین ثابت نگه‌داشتن مقدار غذایی که هر روز می‌‌خورید نیز به حفظ  هماهنگی و بالانس بدن-مغز کمک می‌‌کند.

یکی از تحقیقات صورت گرفته،  نشان داده است افرادی که میزان کالری دریافتی خود را هر روز مرتبا تغییر می‌‌دهند، به مشکلات متابولیستی مبتلا می‌‌شوند. مشکلاتی مانند فشار خون و قند خون بالا و یا تجمع چربی‌ها در اطراف کمر. همچنین غذا خوردن به طورت نامنظم، باعث بالا رفتن سطح LDL که همان کلسترول بد خون است شده و نیز میزان مقاومت بدن را نسبت به هورمون انسولین بالا برده در نتیجه امکان متعادل نگه داشتن قند خون در بدن کم می‌‌‌شود.

سعی کنید وعده‌های غذایی که مصرف می‌‌کنید به یک اندازه باشد. صبح‌ها به یک اندازه، ظهرها و شب‌ها نیز به یک اندازه غذا بخورید.  همچنین در مورد میان ‌وعده‌های غذایی نیز همین روش را به کار گیرید. از طرفی سعی کنید هر روز در ساعات مشخص و ثابتی غذای اصلی یا میان‌وعده غذایی خود را میل نمایید.

انجام این کارها و نگه داشتن یک ریتم ثابت و منظم در زمان و مقدار غذا خوردن،  باعث می‌‌شود هرگز تصمیمات غذایی نامناسب نگیرید. از سویی دیگر سعی کنید همیشه از قبل برنامه‌ریزی غذایی داشته باشید و  نیز  هر وعده‌ی غذایی که مصرف می‌‌کنید ساده باشد و بیش از حد متنوع نباشد.

تمام این گفته‌ها به آن معنا نیست که  آنچه دوست دارید را در برنامه غذایی خود نگنجانید،  بلکه به آن معناست که برنامه غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم که  شما را جوان‌تر و شاداب‌تر نگه دارد.

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع : success


دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
63
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
139
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
262
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
1,306
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
433
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
428

مقالات سلامت

دیسپلازی معده
دیسپلازی معده چیست، روشهای تشخیص آن چه هستند؟
47
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
34
جوش زیر پوستی
جوش زیر پوستی را با روشهای ساده در خانه درمان کنیم
233
درد پهلو
درد پهلو چه علتهایی دارد و روشهای درمان هر کدام چیست؟
184
کاتتر ورید مرکزی
کاتتر ورید مرکزی (CVC): انواع و شیوه نصب آن برای بیمار
131
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
110

مقالات آشپزی

شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
115
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
632
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
215
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
382
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
696
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
682

مقالات تغذیه

تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
34
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
63
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
55
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
110
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
243
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
153