جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
ساعت بیولوژیکی بدن

ساعت بیولوژیکی بدن و عادات غذایی

حتما تا حالا درباره ساعت بیولوژیکی بدن چیزهایی شنیده‌اید_ یک چرخه‌ی ۲۴ ساعته‌ی منظم. چرخه‌ای  بیوالکتروشیمیایی که با کمک  مواد شیمیایی و تبدیل آنها به سیگنال‌های عصبی،  به  ما در خوابیدن یا بیدار شدن یا سایر فعالیت‌های زیستی کمک می‌‌کند.  همچنین ساعت بیولوژیکی، علاوه بر خواب و بیداری، بر اساس ساعات غذایی و دفعات غذایی  نیز کوک می‌شود.

به بیانی دیگر ساعت بیولوژیکی بدن هر فرد، برای دریافت مواد غذایی بدن،  روی زمان‌های خاصی تنظیم ‌می‌شود و اگر بدن، خارج از این زمان‌ها، مواد غذایی دریافت کند ساعت بیولوژیکی از تنظیم خارج شده و مشکلاتی مثل افزایش وزن یا بیماریهای  مزمن برای آن فرد ایجاد می‌‌شود.  بنابراین بهتر است ساعت بیولوژیکی بدن خود را بشناسید و سپس زمان‌بندی غذا خوردنتان را بر اساس آن انجام دهید.

اما از کجا و طبق چه فرمولی بایستی زمان بندی تعذیه‌ای داشته باشیم؟ در ادامه سه روش مفید به شما معرفی می‌‌شود که بتوانید زمان‌بندی مناسبی برای غذا خوردن خود داشته باشید.

غذا خوردن طبق ساعت بیولوژیکی بدن

ساعت بیولوژیکی بدن

_ شبها غذای محدودتری نسبت به روزها بخورید.

_  صبح‌ها و در وسط روز، غذای بیشتری بخورید.  

_  هر روز، به طور منظم و در ساعات مشخص، غذا بخورید.

  • البته دنیایی که در آن زندگی می‌‌کنیم پر از ضد ونقیض‌هاست. مثلا ما دوست داریم شبها غذای بیشتری بخوریم اما ساعت بیولوژیکی بدنمان، حرف دیگری می‌‌‌زند.

اگر صبح‌ها تغذیه‌ی کامل‌تری داشته باشیم بدنمان کارایی بهتری خواهد داشت. مغز نیر احساس تازگی و سرزندگی بیشتری خواهد داشت. تازگی مغز باعث ایجاد حس نشاط  در ما شده و حس نشاط،  باعث جاری شدن هورمون‌های خوشحالی در بدن می‌‌‌گردد.

نکته‌ای مهمی‌‌ که باید بدانید این است که بدن ما علاقه‌ای به دریافت غذا به صورت گاه‌ و بیگاه ندارد، بلکه نظم و ریتم ثابت را بیشتر می‌‌پسندد. چرا که نظم و ریتم ثابت،  باعث برقرار شدن تعادل در مغز و بدن خواهند بود. اگر امکان ایجاد یک چرخه‌ی ثابت تغذیه‌ای برای شما وجود دارد،  بهتر است از آن غافل نشوید.

چرا بدن ما ریتم ثابت غذایی را می‌پسندد؟  

علت اینکه بدن مایل است یک ریتم ثابت داشته باشد چه برای دریافت مواد غذایی چه در خوابیدن و بیدار شدن، این است که با این ثبات می‌تواند  به بیشترین کارایی و راندمان دست یابد.  همچنین ثابت نگه‌داشتن مقدار غذایی که هر روز می‌‌خورید نیز به حفظ  هماهنگی و بالانس بدن-مغز کمک می‌‌کند.

یکی از تحقیقات صورت گرفته،  نشان داده است افرادی که میزان کالری دریافتی خود را هر روز مرتبا تغییر می‌‌دهند، به مشکلات متابولیستی مبتلا می‌‌شوند. مشکلاتی مانند فشار خون و قند خون بالا و یا تجمع چربی‌ها در اطراف کمر. همچنین غذا خوردن به طورت نامنظم، باعث بالا رفتن سطح LDL که همان کلسترول بد خون است شده و نیز میزان مقاومت بدن را نسبت به هورمون انسولین بالا برده در نتیجه امکان متعادل نگه داشتن قند خون در بدن کم می‌‌‌شود.

سعی کنید وعده‌های غذایی که مصرف می‌‌کنید به یک اندازه باشد. صبح‌ها به یک اندازه، ظهرها و شب‌ها نیز به یک اندازه غذا بخورید.  همچنین در مورد میان ‌وعده‌های غذایی نیز همین روش را به کار گیرید. از طرفی سعی کنید هر روز در ساعات مشخص و ثابتی غذای اصلی یا میان‌وعده غذایی خود را میل نمایید.

انجام این کارها و نگه داشتن یک ریتم ثابت و منظم در زمان و مقدار غذا خوردن،  باعث می‌‌شود هرگز تصمیمات غذایی نامناسب نگیرید. از سویی دیگر سعی کنید همیشه از قبل برنامه‌ریزی غذایی داشته باشید و  نیز  هر وعده‌ی غذایی که مصرف می‌‌کنید ساده باشد و بیش از حد متنوع نباشد.

تمام این گفته‌ها به آن معنا نیست که  آنچه دوست دارید را در برنامه غذایی خود نگنجانید،  بلکه به آن معناست که برنامه غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم که  شما را جوان‌تر و شاداب‌تر نگه دارد.

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع : success


دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
485
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
721
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
2,112
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
2,571
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
3,329
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,264

مقالات سلامت

داروی رالوکسیفن و نگاهی به ویژگی های اساسی این دارو
83
تست ALT
تست ALT آزمایش خون(SGPT)؛ مقدار نرمال و درمان وضعیت غیر نرمال
164
معرفی شربت روبی توسین
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
465
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
507
درد زیربغل
درد زیربغل چه عللی دارد، چه موقع جدی است و چگونه درمان می‌شود؟
918
داروی نادولول ( Nadolol) و نگاه جامع به ویژگی های این دارو
339

مقالات آشپزی

کاری مرغ
طرز تهیه خورش کاری مرغ به دو روش و شرح کامل ادویه مخصوص
71
مافین کدو
مافین کدو حلوایی با رنگ زیبا برای صبح‌های سرد زمستان
268
مواد غذایی برای صبحانه
۴ دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم
256
نان سیب زمینی
طرز تهیه نان سیب زمینی نرم و لطیف مرحله به مرحله
382
اهمیت پیش غذا و دسر
آیا از اهمیت پیش غذا و دسر در سلامتی آگاهید؟
312
طرز تهیه کوفته قلقلی
طرز تهیه کوفته قلقلی با گوشت برای همراهی با انواع غذاها
1,482

مقالات تغذیه

خواص لبو
خواص لبو (ریشه چغندر) و عوارض آن بر پایه تحقیقات علمی و روشهای استفاده
96
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
507
میوه پوملو (گریپ فروت چینی) و معرفی فواید شگفت انگیز مصرف آن
439
نگاهی به خواص باقلا
خواص باقلا و معرفی ۸ مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی
247
کاهش تری گلیسرید
کاهش تری گلیسرید به روشهای طبیعی و بدون استفاده از دارو
674
معرفی چای ترش
چای ترش و معرفی ۱۱ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی محبوب
626