جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
معرفی روغن سویا

روغن سویا و معرفی ۵مورد از مزایای شگفت‌انگیز مصرف این روغن

روغن سویا دارای مزایای فراوانی برای سلامتی انسان است که شامل توانایی آن در بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول، بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر، جلوگیری از پوکی استخوان و بهبود رشد و تقویت سلامت چشم و پوست می‌باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به‌طور مبسوط و مفصل به بررسی ویژگی‌های این روغن مصرفی بپردازیم.

 

روغن سویا چیست؟

روغن سویا یک روغن گیاهی است که از سویا استخراج می‌شود که ازلحاظ علمی به‌عنوان گلیسین مکس شناخته می‌شود. این یکی از روغن‌های گیاهی شناخته‌شده در جهان است که احتمالاً این امر به این دلیل است که سویا بعضی از گیاهان به‌طور گسترده‌ای کشت شده و بهره‌برداری شده است، به‌ویژه در دهه‌های اخیر. سویا یک گیاه بومی شرق آسیا است و به‌عنوان یک مورد از خانواده حبوبات محسوب می‌شود، بااین‌حال، باوجود منشأ منحصربه‌فرد آن؛ این ماده غذایی به خاطر قابلیت خوردن آن بسیار ارزشمند است. بیشتر روغن سویا تصفیه‌شده، مخلوط شده و گاهی هیدروژنه می‌شود و می‌توان آن را به روش‌های مختلف و بسته به برنامه موردنظر دسته‌بندی کرد.

روغن سویا به دلیل وجود انواع مختلفی از اسیدهای چرب ضروری موجود در آن، بیشتر از سایر روغن‌های گیاهی دیگر برای حفظ سلامت بدن ضروری است. همچنین تعدادی از استرول‌های گیاهی در روغن سویا وجود دارد که می‌تواند مزایای فراوانی را برای حفظ و بهبود سطح سلامت در افرادی که به‌طور منظم روغن سویا را در رژیم غذایی خود دارند، داشته باشد. محتوای ویتامین و مواد معدنی سویا، دلیلی است که از این لوبیا خوشمزه یک ماده غذایی بسیار مفید برای استفاده باشد.

 

معرفی منشا روغن سویا

مزایای بهداشتی روغن سویا

این ماده غذایی دارای مزایای بهداشتی مختلفی است که در مطلب زیر ذکرشده است.

سطح کلسترول را کنترل می‌کند

روغن سویا می‌تواند به‌طورجدی شانس ابتلا به آترواسکلروز (تصلب شرایین) و سایر بیماری‌های قلبی، مانند حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. همان‌طور که در بالا ذکر شد، تعادل خوب اسیدهای چرب موجود در روغن سویا به این معنی است که بدن می‌تواند اسیدهای چرب مهم و ضروری را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کند و به‌خصوص این در کسانی که نیاز دارند که سطح کلسترول خود را تنظیم کنند، مهم است. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند سطوح کلسترول خطرناک را کاهش دهند و اثرات منفی آن را برطرف کنند. علاوه بر این، اسیدهای چرب دیگر مانند اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و اسید اولئیک در مقادیر متعادل در این روغن وجود دارد. ترکیب اسید چرب روغن سویا و همچنین استرول‌های گیاهی قوی مانند بتا سیتواسترول می‌تواند باعث کاهش میزان ذخیره کلسترول در روده‌ها به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد شود و معمولاً این چیزی است که شما معمولاً از یک چربی که فکر می‌کنید به شما آسیب می‌زند، انتظار داشته باشید.

آلزایمر را درمان می‌کند

آلزایمر یک بیماری وحشتناک است که میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری موجب وخامت توانایی شناختی مغز فرد می‌شود، زیرا ارتباطات عصبی فرد از بین می‌رود، درنتیجه همه‌چیز را از یادآوردن گذشته تا به انجام وظایف ساده به یک چالش تبدیل می‌کند. روغن سویا دارای میزان قابل‌توجهی از ویتامین K است که به‌طور پیوسته با بهبود علائم آلزایمر در ارتباط است و حتی برخی از موارد را نیز در معرض تغییرات قرار می‌دهد. ویتامین K به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان علیه رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند و آن‌ها را از آسیب رساندن به سلول‌های عصبی منع می‌کند.

تقویت سلامت استخوان

یکی دیگر از وظیفه مهم ویتامین K، پتانسیل استئوتروپیک آن است که به این معنی است که می‌تواند رشد دوباره یا افزایش بهبودی استخوان‌ها را تحریک کند. درحالی‌که این اغلب بر عهده کلسیم همراه است، ویتامین K (که در سویا در مقادیر بسیار زیاد موجود است) همچنین می‌تواند رشد استخوان را به روش بسیار مثبت تحریک کند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید از مشکلات خاصی مانند پوکی استخوان که اغلب نتیجه طبیعی فرایند پیری است، مطمئن شوید که روغن مصرفی خود را به روغن سویا تغییر می‌دهید.

بهبود بینایی

اسیدهای چرب امگا ۳ که تا ۷ درصد کل محتوای اسید چرب در این روغن را تشکیل می‌دهند، به محافظت از غشاهای سلولی کمک می‌کنند. این غشاها مناطق بسیار شکننده و خطرناکی از پوست و چشم‌ها است که هر دو از نقطه‌های ورودی مشترک برای باکتری‌ها و دیگر مواد خارجی می‌باشند. این اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین از طریق اقدام به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد که می‌تواند باعث دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید شود، می‌توانند در بینایی سالم نقش داشته باشد.

 

مزایای روغن سویا

مراقبت از پوست

محتوای بالای ویتامین E در روغن سویا همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و پوست را از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. ویتامین E به‌طور مستقیم با بهبود ظاهر پلاک‌ها، کاهش زخم‌های ناشی از آکنه، محافظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی و تحریک رشد سلول‌های جدید پوست در بهبود زخم مؤثر است. ویتامین E همچنین با فعالیت آنتی‌اکسیدانی کلی در بقیه بدن همراه است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به حذف رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که باعث ایجاد مشکلات خاصی مانند سرطان، پیری زودرس، اختلالات شناختی و بیماری‌های قلبی می‌شود.

موارد احتیاط

به یاد داشته باشید، این روغن ممکن است یک فرم سالم‌تر از یک روغن گیاهی باشد، اما ازنظر داشتن اسیدهای چرب امگا ۶ نیز دارای مقادیر بالایی است. اگرچه، این روغن”ضروری” باشد، هنوز هم یک مشکل وجود دارد و آن اینکه اسیدهای چرب آن متعادل نیست. اگر در مورد چاقی نگران هستید، این روغن دارای مقادیر بالایی از کالری است. علاوه بر این، سویا ازنظر ساختاری به بادام‌زمینی نزدیک است، بنابراین با افزایش تعداد آلرژی‌های بادام‌ زمینی در سراسر جهان، در مورد روغن سویا نیز علاوه بر لذت استفاده از آن در پخت‌وپز در این زمینه مراقب باشید.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
71
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
37
ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
88
لوازم آرایشی
بهترین برندهای لوازم آرایشی در ایمالز
43
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی هر کدام از چه فیلترهای UV استفاده می‌کنند؟
75
ضد آفتاب
ضد آفتاب خوب را بر اساس چه نکات و ویژگی‌هایی انتخاب کنیم؟
97

مقالات سلامت

بزرگی کبد یا هپاتومگالی
بزرگی کبد یا هپاتومگالی نشانه چه بیماریهایی است و درمانهای خاص آن چیست؟
27
رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
44
درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
71
درمان آلرژی با بخور اسانس روغنی
۶ داروی درمان کهیر را بشناسید
44
بیماری آدیسون
بیماری آدیسون چه عللی دارد و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
83
ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
88

مقالات آشپزی

کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
196
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
1,580
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
446
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
468
سیب زمینی برشته در فر
سیب زمینی برشته در فر با حداقل روغن و سرشار از ادویه
867
طرز تهیه نان خامه ای
طرز تهیه نان خامه ای به صورت حرفه‌ای و با ارائه همه نکات لازم
632

مقالات تغذیه

رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
44
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
37
فیبر غذایی
فیبر غذایی چیست و میزان مصرف توصیه شده آن چقدر است؟
66
استرس چیست و از طریق چه منابعی در بدن ایجاد می‌شود؟
119
رژیم غذایی لاغری
رژیم غذایی خود را با دانستن این نکات دقیق، بهتر تنظیم کنید!
105
غذای تاریخ گذشته
۱۲ غذای تاریخ گذشته که هرگز نباید پس از تاریخ انقضا مصرف شوند
119