درمان زخم معده با درمانهای سنتی و خانگی طبق تحقیقات و انواع درمانهای دارویی


زخمها می‌توانند در بسیاری از بخشهای بدن از جمله پوشش معده بوجود آیند. بعضی از درمانهای خانگی می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند و درد و علائم دیگر مربوط به آن را تسکین دهد.

زخم معده جزو زخمهایی هستند که در سلولهای پوششی معده یا دوازدهه بوجود می‌آید که نخستین بخش روده باریک است. زخم معده به عنوان زخمهای پپتیک، زخم گوارشی یا زخم دوازدهه نیز شناخته می‌شود. زخم معده موقعی بوجود می‌آید که اسید معده موجب تحریک دیواره معده شود.

علتهای زخم عبارتند از:

  • عفونت با باکتری Helicobacter pylori) H .pylori)
  • استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن یا آسپرین

بعضی از افراد معقتدند که استرس یا غذاهای تند می‌تواند موجب زخم معده شود. اینها موجب زخم معده نمی‌شوند اما می‌توانند با افزایش تولید اسید معده آن را بدتر کنند.


۱۰ درمان زخم معده با روش های طبیعی و خانگی با توجه به تحقیقات انجام شده

باکتری هلیکوباکتر پیلوری

اگر شخصی زخم معده داشته باشد ممکن است احساس سوزش در معده خود کند. این احساس سوزش اغلب به علتهای زیر است:

  • چند دقیقه یا چند ساعت طول می‌کشد
  • بعد از مصرف داروی ضد اسید یا کنار گذاشتن مصرف غذا تسهیل می‌شود
  • نیمه شب یا به هنگام غذا خوردن شروع می‌شود
  • به مدت چند هفته می‌آید و می‌رود

افراد می‌توانند درمان خانگی زخم معده را طبق درمانهای زیر انجام دهند.


پروبیوتیک

پروبیوتیکها موجودات زنده‌ای هستند که به بازگردانی تعادل باکتریایی در دستگاه گوارش کمک می‌کنند. آنها علاوه بر دستیابی به سلامت روده، می‌توانند به درمان زخم معده کمک کنند.

با توجه به یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۴، پروبیوتیکها نمی‌توانند باکتریهای هلیکوباکتر پیلوری را بکشند. البته آنها ممکن است مقدار باکتری موجود را کاهش دهند، فرایند درمان را سرعت بخشند و بعضی از علائم را بهبود دهند.

وقتی پروبیوتیکها با درمانهای دیگر همراه می‌شوند، می‌توانند به ریشه کنی باکتریهای مضر کمک کنند.

افراد می‌توانند پروبیوتیکها را از منابع زیر دریافت کنند:

  • ماست
  • غذاهای تخمیری
  • مکملهای پروبیوتیک

بعضی از غذاها پروبیوتیکهایی در خودشان دارند اما مصرف مکملها می‌تواند غلظتهای بالایی از پروبیوتیک را در هر وعده فراهم کند.


زنجبیل

برای درمان زخم معده چه بخوریم

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که زنجبیل دارای اثرات محافظت کننده دستگاه گوارش است. بعضی از افراد هم از آن برای درمان زخم معده و مشکلات گوارشی همچون یبوست، نفخ و سو هاضمه استفاده می‌کنند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که زنجبیل می‌تواند به زخمهای گوارشی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. خوردن زنجبیل ممکن است از زخمهای ایجاد شده بوسیله مسکنهای غیر استروئیدی هم جلوگیری کند. البته بسیاری از این نتایج از تحقیقات حیوانی بدست آمده بنابراین مشخص نیست که آیا اثرات مشابهی روی انسان دارند یا خیر.


میوه های رنگی

برای درمان زخم معده چه بخوریم

بسیاری از میوه‌ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید هستند که پلی فنول هستند. فلاونوئیدها به رنگهای بعضی از میوه‌ها مرتبط هستند. با توجه به یک بررسی در سال ۲۰۱۱، پلی فنولها می‌توانند به درمان طبیعی زخم معده کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند به رفع طیف وسیعی از مشکلات گوارشی از جمله اسپاسم و اسهال کمک کنند.

فلاونوئیدها از دیواره معده در برابر ایجاد زخم محافظت می‌کنند. آنها این کار را بوسیله افزایش مخاط معده انجام می‌دهند که از رشد H.pylori جلوگیری می‌کند. همچنین فلاونوئیدها خواص آنتی اکسیدانی دارند.

فلاونوئیدها در میوه‌های زیر هستند:

  • سیب
  • بلوبری
  • گیلاس
  • لیمو و پرتقال
  • مغزهای خوراکی

موز پلانتین (موز سبز)

درمان زخم معده

پلانتین یک نوع موز است که مقدار قند کمتری دارد. پژوهشی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که پلانتین ممکن است اثرات مثبتی بر زخمهای گوارشی داشته باشد. پلانتین حاوی یک فلاونوئید به نام لوکوسیانیدین است.

لوکوسیانیدن مقدار مخاط معده را افزایش می‌دهد. این میوه ممکن است اسیدیته را کاهش دهد که به پیشگیری و درمان علائم زخم معده کمک می‌کند.


عسل

درمان زخم معده با عسل

عسل یک شیرین کننده محبوب طبیعی در سراسر دنیاست. افرادی که مرتبا عسل استفاده می‌کنند می‌توانند از فواید بسیار آن برای سلامتی لذت ببرند. یک بررسی در سال ۲۰۱۶ مشخص کرد که عسل مانوکا اثرات ضد میکروبی در برابر هلیکوباکتر پیلوری دارد.

این مطالعه نشان داد که عسل می‌تواند برای درمان زخم معده موثر باشد. همچنین افرادی که از عسل استفاده می‌کنند تسکین زخم را سرعت می‌بخشند از جمله زخمهای پوستی، سوختگی و جراحات.


زردچوبه

برای درمان زخم معده چه بخوریم

زردچوبه یک ادویه زرد رنگ محبوب است که در هند و جنوب غربی آسیا به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانند فلفلهای چیلی، زردچوبه حاوی ترکیبی ست که کورکومین نامیده می‌شود.

پژوهشگران به دلیل خواص سلامتی آن مرتبا در مورد آن تحقیق می‌کنند. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نتیجه گرفت که کورکومین فعالیتهای ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد که ممکن است به پیشگیری از زخم معده کمک کند. البته تعداد تحقیقات انجام شده روی انسانها محدود است.

برای بررسی چگونگی اثرات زردچوبه در درمان زخم معده نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم. با این وجود نتایج اولیه ظاهرا مثبت هستند. دانشمندان امیدوارند که زردچوبه بتواند به درمان علائم زخم معده و درمان زخمهای دیگر کمک کند.


بابونه

برای درمان زخم معده چه بخوریم

بعضی از افراد از گلهای بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب کم، اسپاسم روده و التهاب استفاده می‌کنند. یک تحقیق مروری در سال ۲۰۱۲ گزارش داد که عصاره بابونه ممکن است خواص ضد زخم داشته باشد.

بعضی از پژوهشگران فکر می‌کنند ممکن است مانع از زخمهای معده جلوگیری کند و زمان بهبود را کاهش دهد. البته بسیاری از این پژوهشها از تحقیقات روی حیوانات بدست آمده است. پژوهشگران نمی‌دانند که آیا بابونه همان اثرات را روی انسان دارد یا نه.


سیر

برای درمان زخم معده چه بخوریم

سیر در بسیاری از نقاط دنیا یک طعم دهنده محبوب برای غذا ست. سیر خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد که به همین دلیل در مبارزه با عفونتها مفید است.

بعضی از تحقیقات از اثرات سیر در درمان زخمهای گوارشی حمایت می‌کنند. به عنوان مثال یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ روی حیوانات نشان داد که سیر می‌تواند به جلوگیری از بروز زخمها کمک کند و فرایند درمان را سرعت بخشد.

با توجه به یک بررسی در سال ۲۰۱۵ سیر ممکن است به پیشگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۱۵ نشان داد که خوردن دو حبه سیر با غذا در هر روز می‌تواند اثرات ضد باکتریایی در مقابل هلیکوباکتر پیلوری داشته باشد. با این حال همه تحقیقات با اثرات سیر بر هلیکوباکتر پیلوری یا پیشگیری از زخمها، موافق نیستند. دانشمندان هنوز نیاز به تحقیق بیشتری دارند.


شیرین بیان

درمان زخم معده با شیرین بیان

شیرین بیان یک ادویه محبوب است که بومی منطقه مدیترانه و آسیا است. مردم از صدها سال پیش از شیرین بیان در داروهای سنتی استفاده می‌کردند. بعضی از افراد بر این باورند که خوردن ریشه شیرین بیان می‌تواند به رفع و پیشگیری از زخمها کمک کند.

البته تحقیقات بیشتر تمایل به تمرکز روی استفاده از مکملها دارند نه ریشه خشک شده شیرین بیان. بنابراین افراد علاقه مند به استفاده از این گیاه دارویی می‌توانند از آن به صورت مکمل استفاده کنند.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف مکملهای شیرین بیان می‌تواند به مبارزه با H .pylori کمک کند. این تحقیق نشان می‌دهد که مکمل به پیشگیری از رشد باکتریها کمک می‌کند.


آلوئه ورا

برای درمان زخم معده چه بخوریم

آلوئه ورا یک گیاه محبوب است که در انواع لوسیونهای موضعی، محصولات آرایشی و غذایی استفاده می‌شود. بعضی از تحقیقات به چگونگی اثر آلوئه ورا بر نتایج مطلوب ایجاد شده توجه می‌کنند.

به عنوان مثال یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ روی موشها گزارش کرد که آلوئه ورا زخمها را به روشی مشابه با داروهای مرسوم ضد زخم گوارشی، درمان می‌کند. اما محققان روی حیوانات تحقیق کردند نه انسانها. دانشمندان نیاز به تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات آلوئه ورا بر انسانها هستند.


درمانهای پزشکی برای درمان زخم معده

درمانهای دارویی برای زخم معده بر اساس عامل ایجاد کننده زخم متفاوت هستند. اگر داروهای مسکن غیر استروئیدی موجب زخم شوند پزشک به شخص توصیه می‌کند مصرف این داروها را کاهش داده یا متوقف کند. افراد می‌توانند از داروهای دیگری برای رفع درد استفاده کنند.

پزشک یک داروی بازدارنده پمپ پروتون (PPIs) برای کاهش اسید معده و حفاظت از لایه پوششی معده تجویز می‌کند. این داروها نمی‌توانند باکتری را از بین ببرند اما می‌تواند به مبارزه با عفونت H. pylori کمک کنند. بعضی از نمونه‌ها شامل نکسیوم، پریلوزک و پرِواسید هستند.

درمان زخم معده

پزشک همچنین ممکن است مسدود کننده‌های گیرنده هیستامین را تجویز کند. اینها از زخم معده ناشی از تولید زیاد اسید، پیشگیری می‌کنند. بعضی از نمونه‌های آن شامل زانتاک (رانیتیدین) و پپسید است.

همچنین پزشک ممکن است یک محافظت کننده را که سوکرالفات (کارافات) نام دارد، تجویز کند. این دارو به پیشگیری از آسیب بیشتر به ناحیه اطراف زخم کمک میکند. وقتی عفونت با هلیکوباکتر پیلوری موجب زخم شود، آنتی بیوتیک هم تجویز می‌شود.

از آنجایی که هلیکوباکتر پیلوری به سختی از بین می‌رود، باید همه داروها را دقیقا طبق تجویز پزشک حتی پس از رفع علائم مصرف کند.

اغلب اوقات پزشکان چندین دارو و روش درمانی را به هنگام درمان زخم، ترکیب می‌کنند. درمانهای ترکیبی به کاهش درد، جلوگیری از آسیب بیشتر و رفع هر نوع عفونت کمک می‌کند.


کلام پایانی

فرد بیمار ممکن است قادر باشد با چندین درمان خانگی خود را درمان کند اما بعضی از افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا علت بیماری را متوجه شوند و درمان طبی انجام دهند.

پزشکان می‌توانند یک برنامه درمانی برای کمک به درمان زخم معده طراحی کنند. درمانهای خانگی نیز ممکن است به درمان زخم معده و پیشگیری از زخمهای گوارشی در آینده کمک کند و بالطبع به رفع علائم کمک می‌کند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday