جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
تغذیه خوب و مناسب

تغذیه خوب و ۶ مورد از مزایای استفاده از یک رژیم غذایی سالم

تغذیه خوب و سالم یکی از پیش نیازها و عوامل اصلی در تدارک یک زندگی سالم و مفرح است و در این زمینه می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. رعایت یک رژیم غذایی سالم و تغذیه خوب دارای مزایا و تاثیرات فراوانی بر روی سلامت افراد رعایت کننده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد که نگاهی ولو اجمالی به این مزایا داشته باشیم.

 

تعریف تغذیه خوب و سالم چیست؟

تغذیه خوب و سالم دارای ویژگی‌هایی است. از جمله اینکه باید نیاز بدن به درشت مغذی‌هایی مثل کربو هیدرات، پروتئین و چربی و ریز مغذی‌هایی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین کند. بدیهی است فردی که سعی در داشتن یک رژیم غذایی خوب و کارا دارد،  باید از غذا  و مواد تشکیل دهنده و اثراتی که یک تغذیه خوب و سالم می‌تواند بر بدن فرد مصرف کننده داشته باشد، آگاه باشد. بسیاری از افراد با اینکه مقدار زیادی غذا مصرف و به بدن آنها کالری وارد می‌شود ولی نمی‌توانند به خوبی ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن خود نظیر مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین کنند.

 

مزایای تغذیه خوب چیست؟

مهم‌ترین مزایای ناشی از تغذیه  سالم شامل تأثیر مثبت  آن بر روی سیستم ایمنی بدن فرد، کاهش وزن،  حفظ و ارتقای سلامت قلب و بهبود روند سوخت و ساز بدن و افزایش طول  عمر فرد رعایت کننده رژیم غذایی است.

 

باعث پیشگیری از کمبود مواد مغذی در بدن می‌شود

یک رژیم غذایی با کیفیت جدای از فراهم آوردن مقدار کافی و مورد نیاز از انرژی برای بدن، باعث تأمین مواد مغذی اعم از ویتامین‌ها، مواد معدنی و… برای خواهد شد و در نتیجه این امر نهایتاً باعث پیشگیری از ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها و حفظ و ارتقای سطح سلامت فرد رعایت کننده خواهد شد. چنانچه در بسیاری از افراد  که کمبود ویتامین A، B، C و E و همچنین مواد معدنی مانند روی و منیزیم رنج می‌برند، یک رژیم غذایی متعادلمی‌تواند راهگشا و مفید باشد. همچنین با توجه به اینکه کاهش وزن در افراد سالمند باعث افزایش احتمال بروز بعضی به بیماری ها و مخاطرات می‌شود، رژیم غذایی سالم می‌تواند با افزایش وزن از این امر جلوگیری کند.

فواید تغذیه خوب

سلامت سیستم قلبی – عروقی فرد

در بسیاری از مطالعات که در این زمینه انجام شده، اثبات  شده است که رژیم غذایی دارای مقدار کافی از غلات کامل و سبزیجات  و نیز دارای مقدار کمی از لبنیات  و چربی در پیشگیری از ابتلای  به بیماری‌های قلبی  از طریق کاهش فشار خون بالا و کلسترول کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در پیشگیری  از ابتلای به بیماری مزمن دیابت به فرد یاری رساند.

حفظ و بهبود سلامت استخوان

طبیعی است که یک رژیم غذایی خوب که غنی از منابعی همچون منیزیم، کلسیم و ویتامین D باشد در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی استخوانی به خصوص بیماری‌هایی که با افزایش سن احتمال ابتلای به آنها بالاتر می‌روند، دخیل باشد.

 

فواید تغذیه خوب

کاهش وزن

یک رژیم غذایی مناسب با تأمین مقادیر کافی از فیبرهای غذایی که می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی توسط فرد رعایت کننده می‌شود، در پیشگیری و همچنین درمان بیماری چاقی نقش موثری داشته باشد. شما می‌توانید سبزی و میوه‌هایی که فیبر فراوانی دارند را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و به راحتی شاهد کم شدن وزن و چربی‌های اضافه بدن خود باشید!

 

افزایش طول عمر

این امری مسلم و بدیهی ست که بهبود سلامت بدن شما باعث طولانی‌تر شدن میزان عمر شما شود. وقتی یک رژیم غذایی متعادل با ورزش منظم و روزانه همراه شود جدای از بالا بردن کیفیت زندگی و کاهش بیماری‌های جسمی و روانی، می‌تواند باعث بالا رفتن طول عمر فرد و همچنین کاهش معنی دار در هزینه‌های پرداختی در بخش سلامت شود.

 

کاهش معنی دار در سطح استرس

جدای از تمام فوایدی که در بالا در مورد رعایت یک رژیم غذایی خوب مطرح شد، یک رژیم غذای غنی و متعادل که غنی از پروتئین باشد با کاهش سطوح هورمون کورتیزول باعث کاهش میزان استرس و همچنین از طریق خواص اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش عارضه افسردگی و بهبود خلق و خو در افراد رعایت کننده می‌شود. همچنین مصرف مواد مغذی کافی باعث افزایش جریان اکسیژن، انرژی و سوخت و ساز و تمرکز می‌شود و همین امر بهره وری فرد در امور روزانه و جاری زندگی را افزایش خواهد داد.

 

نکته مهم

به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی مناسب دارای عوارضی برای فرد مصرف کننده نیست ولی به خاطر اطلاعات فراوانی که در زمینه رژیم غذایی خوب دسترس مخاطبان  است و گاها نیز متناقض است، برای داشتن یک رژیم غذایی خوب بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 

منبع مقاله : organic facts
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
113
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
1,266
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
1,454
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
618
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
1,046
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
2,867

مقالات سلامت

داروی پراکسی پکسول
داروی پرامی پکسول (Pramipexol) و نگاهی به ویژگی های آن
108
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
113
ناراحتی گوارشی و نگاهی به تعاریف این ناخوشی درگیر کننده بدن
133
گلوکونات روی
گلوکونات روی و نگاهی کامل به ویژگی های این مکمل غذایی
157
بیماری آشالازی
بیماری آشالازی و نگاهی جامعه به تعاریف و خصوصیات این بیماری
235
معرفی داروی اگزالی پلاتین
داروی اگزالی پلاتین و نگاهی جامع به ویژگی های این داروی ضد سرطان
361

مقالات آشپزی

خوشمزه ترین دسرها برای مهمانی
طرز تهیه چهار دسر خیلی خوشمزه برای مهمانی‌ها
135
سالاد هلو
سالاد هلو با مرغ کبابی و سس مخصوص عسلی
337
مافین کدو سبز
مافین کدو سبز یک مافین خوشمزه و عالی برای عصرهای تابستانی
464
نان چاودار دانمارکی
طرز تهیه نان چاودار دانمارکی (RugbrØd) به صورت مرحله به مرحله
356
کلوچه جو دوسر
کلوچه جو دوسر با کشمش و گردو و طعم دارچین
649
کیک شکلاتی بدون آرد
کیک شکلاتی بدون آرد و بدون گلوتن و آموزش گاناش شکلات
721

مقالات تغذیه

گلوکونات روی
گلوکونات روی و نگاهی کامل به ویژگی های این مکمل غذایی
157
معرفی فلفل دلمه‌ای
فلفل دلمه‌ای و نگاهی به اثر این ماده غذایی پر طرفدار بر سلامت انسان
355
غذاهای نامناسبی که متخصصان قلب هرگز به آنها لب نمی‌زنند
غذاهای نامناسبی که متخصصان قلب هرگز به آنها لب نمی‌زنند
637
خواص دانه رازیانه
دانه رازیانه و نگاهی گذرا به فواید پرشمار این ماده غذایی مفید
915
خواص گندم سیاه
خواص گندم سیاه برای سلامتی و روشهای استفاده از آن
186
خواص بادام زمینی
خواص بادام زمینی برای سلامتی و بهترین نوع آن چیست؟
159