جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
تغذیه خوب و مناسب

تغذیه خوب و ۶ مورد از مزایای استفاده از یک رژیم غذایی سالم

تغذیه خوب و سالم یکی از پیش نیازها و عوامل اصلی در تدارک یک زندگی سالم و مفرح است و در این زمینه می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. رعایت یک رژیم غذایی سالم و تغذیه خوب دارای مزایا و تاثیرات فراوانی بر روی سلامت افراد رعایت کننده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد که نگاهی ولو اجمالی به این مزایا داشته باشیم.

 

تعریف تغذیه خوب و سالم چیست؟

تغذیه خوب و سالم دارای ویژگی‌هایی است. از جمله اینکه باید نیاز بدن به درشت مغذی‌هایی مثل کربو هیدرات، پروتئین و چربی و ریز مغذی‌هایی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین کند. بدیهی است فردی که سعی در داشتن یک رژیم غذایی خوب و کارا دارد،  باید از غذا  و مواد تشکیل دهنده و اثراتی که یک تغذیه خوب و سالم می‌تواند بر بدن فرد مصرف کننده داشته باشد، آگاه باشد. بسیاری از افراد با اینکه مقدار زیادی غذا مصرف و به بدن آنها کالری وارد می‌شود ولی نمی‌توانند به خوبی ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن خود نظیر مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین کنند.

 

مزایای تغذیه خوب چیست؟

مهم‌ترین مزایای ناشی از تغذیه  سالم شامل تأثیر مثبت  آن بر روی سیستم ایمنی بدن فرد، کاهش وزن،  حفظ و ارتقای سلامت قلب و بهبود روند سوخت و ساز بدن و افزایش طول  عمر فرد رعایت کننده رژیم غذایی است.

 

باعث پیشگیری از کمبود مواد مغذی در بدن می‌شود

یک رژیم غذایی با کیفیت جدای از فراهم آوردن مقدار کافی و مورد نیاز از انرژی برای بدن، باعث تأمین مواد مغذی اعم از ویتامین‌ها، مواد معدنی و... برای خواهد شد و در نتیجه این امر نهایتاً باعث پیشگیری از ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها و حفظ و ارتقای سطح سلامت فرد رعایت کننده خواهد شد. چنانچه در بسیاری از افراد  که کمبود ویتامین A، B، C و E و همچنین مواد معدنی مانند روی و منیزیم رنج می‌برند، یک رژیم غذایی متعادلمی‌تواند راهگشا و مفید باشد. همچنین با توجه به اینکه کاهش وزن در افراد سالمند باعث افزایش احتمال بروز بعضی به بیماری ها و مخاطرات می‌شود، رژیم غذایی سالم می‌تواند با افزایش وزن از این امر جلوگیری کند.

فواید تغذیه خوب

سلامت سیستم قلبی - عروقی فرد

در بسیاری از مطالعات که در این زمینه انجام شده، اثبات  شده است که رژیم غذایی دارای مقدار کافی از غلات کامل و سبزیجات  و نیز دارای مقدار کمی از لبنیات  و چربی در پیشگیری از ابتلای  به بیماری‌های قلبی  از طریق کاهش فشار خون بالا و کلسترول کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در پیشگیری  از ابتلای به بیماری مزمن دیابت به فرد یاری رساند.

حفظ و بهبود سلامت استخوان

طبیعی است که یک رژیم غذایی خوب که غنی از منابعی همچون منیزیم، کلسیم و ویتامین D باشد در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی استخوانی به خصوص بیماری‌هایی که با افزایش سن احتمال ابتلای به آنها بالاتر می‌روند، دخیل باشد.

  فواید تغذیه خوب

کاهش وزن

یک رژیم غذایی مناسب با تأمین مقادیر کافی از فیبرهای غذایی که می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی توسط فرد رعایت کننده می‌شود، در پیشگیری و همچنین درمان بیماری چاقی نقش موثری داشته باشد. شما می‌توانید سبزی و میوه‌هایی که فیبر فراوانی دارند را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و به راحتی شاهد کم شدن وزن و چربی‌های اضافه بدن خود باشید!

 

افزایش طول عمر

این امری مسلم و بدیهی ست که بهبود سلامت بدن شما باعث طولانی‌تر شدن میزان عمر شما شود. وقتی یک رژیم غذایی متعادل با ورزش منظم و روزانه همراه شود جدای از بالا بردن کیفیت زندگی و کاهش بیماری‌های جسمی و روانی، می‌تواند باعث بالا رفتن طول عمر فرد و همچنین کاهش معنی دار در هزینه‌های پرداختی در بخش سلامت شود.

 

کاهش معنی دار در سطح استرس

جدای از تمام فوایدی که در بالا در مورد رعایت یک رژیم غذایی خوب مطرح شد، یک رژیم غذای غنی و متعادل که غنی از پروتئین باشد با کاهش سطوح هورمون کورتیزول باعث کاهش میزان استرس و همچنین از طریق خواص اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش عارضه افسردگی و بهبود خلق و خو در افراد رعایت کننده می‌شود. همچنین مصرف مواد مغذی کافی باعث افزایش جریان اکسیژن، انرژی و سوخت و ساز و تمرکز می‌شود و همین امر بهره وری فرد در امور روزانه و جاری زندگی را افزایش خواهد داد.

 

نکته مهم

به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی مناسب دارای عوارضی برای فرد مصرف کننده نیست ولی به خاطر اطلاعات فراوانی که در زمینه رژیم غذایی خوب دسترس مخاطبان  است و گاها نیز متناقض است، برای داشتن یک رژیم غذایی خوب بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 

منبع مقاله : organic facts این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
481
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
707
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
2,085
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
2,564
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
3,306
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,254

مقالات سلامت

داروی رالوکسیفن و نگاهی به ویژگی های اساسی این دارو
58
تست ALT
تست ALT آزمایش خون(SGPT)؛ مقدار نرمال و درمان وضعیت غیر نرمال
134
معرفی شربت روبی توسین
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
437
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
490
درد زیربغل
درد زیربغل چه عللی دارد، چه موقع جدی است و چگونه درمان می‌شود؟
873
داروی نادولول ( Nadolol) و نگاه جامع به ویژگی های این دارو
329

مقالات آشپزی

کاری مرغ
طرز تهیه خورش کاری مرغ به دو روش و شرح کامل ادویه مخصوص
44
مافین کدو
مافین کدو حلوایی با رنگ زیبا برای صبح‌های سرد زمستان
246
مواد غذایی برای صبحانه
۴ دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم
245
نان سیب زمینی
طرز تهیه نان سیب زمینی نرم و لطیف مرحله به مرحله
368
اهمیت پیش غذا و دسر
آیا از اهمیت پیش غذا و دسر در سلامتی آگاهید؟
306
طرز تهیه کوفته قلقلی
طرز تهیه کوفته قلقلی با گوشت برای همراهی با انواع غذاها
1,445

مقالات تغذیه

خواص لبو
خواص لبو (ریشه چغندر) و عوارض آن بر پایه تحقیقات علمی و روشهای استفاده
84
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
490
میوه پوملو (گریپ فروت چینی) و معرفی فواید شگفت انگیز مصرف آن
427
نگاهی به خواص باقلا
خواص باقلا و معرفی ۸ مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی
246
کاهش تری گلیسرید
کاهش تری گلیسرید به روشهای طبیعی و بدون استفاده از دارو
661
معرفی چای ترش
چای ترش و معرفی ۱۱ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی محبوب
616