جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
نقش تغذیه در بیماری دیابت

بیماری دیابت و بهترین و بدترین مواد غذایی برای این بیماری

بیماری دیابت ازجمله بیماری‌های مزمنی است که در کنار چاقی و اضافه‌وزن، فشارخون بالا ، اختلالات مربوط به چربی خون و بیماری‌های قلبی عروقی در سال‌های اخیر با کاهش فعالیت جسمی و تحرک و کیفیت تغذیه و دیگر عوامل رو به گسترش گذاشته است. در کنار درمان‌های رایج و سعی در کاهش فاکتورهای خطرزا در ابتلا و افزایش سطوح این بیماری، مشاوره درست در تغذیه می‌تواند باعث بهبود روند تغذیه و استفاده از مواد مفید برای کنترل  بیماری دیابت و دوری از مواد غذایی مضری شود که در بروز و بدتر شدن بیماری دیابت نقش دارند. در این مقاله به بررسی دسته‌های مختلف از مواد غذایی و انتخاب بهترین و بدترین در میان آن گروه‌های غذایی می‌پردازیم.

 

نشاسته

بدن شما به نشاسته نیاز دارد اما باید مقدار عاقلانه‌ای از آن استفاده کرد.

بهترین انتخاب‌های نشاسته

غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، بلغور، جو دوسر، سیب‌زمینی شیرین پخته‌شده، اقلام ساخته‌شده با غلات کامل و بدون (بسیار کم) شکر اضافه‌شده است.

بدترین انتخاب‌های نشاسته

دانه‌های فن‌آوری شده، مانند برنج سفید یا آرد سفید، غلات کامل و مقدار زیادی شکر، نان سفید، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و آرد سرخ‌شده جزء بدترین انتخاب‌های نشاسته می‌باشد.

سبزیجات مفید در کنترل بیماری دیابت

با مصرف سبزیجات شما فیبر و کمی چربی یا نمک دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که سیب‌زمینی و ذرت به‌عنوان کربوهیدرات مصرف می‌شوند.

بهترین سبزیجات

سبزیجات تازه، سبزی خوراکی یا بخارپز شده، سبزی کبابی، سبزیجات یخ‌زده ساده، سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج، قارچ و سبزیجات کنسرو شده کم‌نمک از بهترین نوع سبزیجات می‌باشند. انواع سبزیجات رنگارنگ مانند سبز تیره، قرمز یا نارنجی (هویج یا فلفل قرمز)، سفید (پیاز) و حتی بنفش (بادمجان) وجود دارد. برای دستورالعمل‌های ۲۰۱۵ توصیه می‌شود ۲.۵ فنجان سبزیجات در روز مصرف شود.

بدترین سبزیجات

سبزیجات کنسرو شده با مقدار زیادی سدیم، گیاهان پخته‌شده با مقدار زیادی کره، پنیر یا سس، ترشی درصورتی‌که شما نیاز به محدود کردن سدیم داشته باشید نامناسب است در غیر این صورت، ترشی مناسب است.

میوه‌ها

میوه‌ها حاوی کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند. اکثر آن‌ها به‌طور طبیعی کم‌چربی و سدیم هستند. اما میوه‌ها حاوی کربوهیدرات بیشتر نسبت به سبزیجات هستند.

بهترین انتخاب‌های میوه

میوه‌های تازه، میوه یخ‌زده‌ی ساده بدون شکر اضافه‌شده است، مربا با قند کم، سیب‌زمینی بدون قند جزء بهترین میوه‌ها می‌باشند.

بدترین انتخاب‌ها میوه

میوه کنسرو شده با قند زیاد، مربای معمولی و ژله، سیب‌زمینی شیرین، نوشیدنی‌های آب‌میوه از بدترین میوه‌ها می‌باشند.

پروتئین

برای استفاده از پروتئین شما دارای گزینه‌های زیادی ازجمله گوشت گاو، مرغ، ماهی، بوقلمون، غذاهای دریایی، لوبیا، پنیر، تخم‌مرغ، آجیل و توفو هستید.

پروتئین و بیماری دیابت

بهترین انتخاب‌های پروتئینی

پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا، آجیل، غلات یا توفو، ماهی و غذاهای دریایی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب ازجمله بهترین انتخاب‌های پروتئینی می‌باشند، در صورت استفاده از گوشت مرغ پوست آن را جدا کنید همچنین سعی کنید از برخی پروتئین‌های گیاهی ازجمله لوبیا، آجیل یا توفو استفاده کنید حتی اگر شما یک گیاهخوار نیستید. در صورت استفاده از پروتئین‌های گیاهی مواد مغذی و فیبر را دریافت خواهید کرد که در محصولات حیوانی یافت نمی‌شوند.

بدترین انتخاب‌های پروتئینی

گوشت سرخ‌شده، گوشت‌های پرچرب مانند دنده‌ها، پنیرهای معمولی، مرغ باپوست، ماهی سرخ‌شده، توفو و سرخ‌شده ازجمله بدترین انتخاب‌های پروتئینی می‌باشند.

لبنیات

نکته: سعی کنید از لبنیات کم‌چرب استفاده کنید.

بهترین انتخاب‌های لبنی

شیر کمتر از یک درصد چربی، ماست کم‌چرب، پنیر کم‌چرب، خامه کم‌چرب جزء بهترین انتخاب‌های لبنی می‌باشند.

بدترین انتخاب‌های لبنی

شیر چرب، ماست معمولی، پنیر معمولی، خامه معمولی، بستنی معمولی جزء بدترین انتخاب‌های لبنی می‌باشند.

 چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها

مقاومت در برابر چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها بسیار دشوار است. افزایش وزن ناشی از مصرف این مواد بسیار آسان است و همچنین مدیریت آن برای درمان بیماری دیابت بسیار مشکل است.

بهترین انتخاب‌های چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها

منابع طبیعی چربی‌های گیاهی مانند آجیل یا آوکادو، غذاهایی که اسیدهای چرب امگا ۳ را به شما می‌دهند مانند ماهی قزل‌آلا، تن ماهی و ماهی خال‌مخالی، روغن‌های گیاهی مانند کلزا و روغن‌زیتون جزء بهترین انتخاب‌های چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها می‌باشند.

بدترین انتخاب‌ها چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها

هر غذایی با چربی مصنوعی برای قلب شما مضر است فهرستی از مواد تشکیل‌دهنده برای هر غذایی که به‌طور جزئی هیدروژنه شده است را بررسی کنید، حتی اگر برچسب روی آن مقدار چربی را صفر نشان می‌دهد. بخش بزرگی از چربی اشباع‌شده، عمدتاً از محصولات حیوانی است همچنین روغن نارگیل جزء بدترین انتخاب‌های چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها می‌باشند. اگر بیماری قلبی و همچنین دیابت دارید با پزشک خود در مورد مقدار مجاز مصرف آن‌ها صحبت کنید.

چربی ها و بیماری دیابت

نوشیدنی‌ها

هنگامی‌که نوشیدنی موردعلاقه خود را انتخاب می‌کنید، ممکن است حاوی کالری، قند، نمک و یا چربی بیشتری از حد مجاز باشد برچسب‌ها را بخوانید تا بدانید چه چیزی را مصرف می‌کنید.

بهترین انتخاب‌های نوشیدنی‌ها

دم‌نوش طعم دار، نوشیدن چای (اضافه کردن یک‌تکه لیمو)، قهوه سیاه‌وسفید و شیر کم‌چرب جزء بهترین انتخاب‌های نوشیدنی‌ها می‌باشند.

بدترین انتخاب‌های نوشیدنی

سودا (نوشیدنی) معمولی، چای شیرین، قهوه با شکر و شکلات، نوشیدنی طعم دار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا جزء بدترین انتخاب‌های نوشیدنی می‌باشند.

منبع: Webmed این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است. از دیگر مقالات ما نیز لطفا بازدید فرمایید.

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
261
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
1,310
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
1,558
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
661
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
1,116
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
2,994

مقالات سلامت

مزه فلز در دهان
مزه فلز در دهان چه عللی دارد و چگونه درمان می‌شود؟
72
داروی مونته لوکاست و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
66
جوش واژن
جوش واژن چه علتی دارد، روشهای پیشگیری و درمان آن چیست؟
323
داروی پراکسی پکسول
داروی پرامی پکسول (Pramipexol) و نگاهی به ویژگی های آن
254
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
261
ناراحتی گوارشی و نگاهی به تعاریف این ناخوشی درگیر کننده بدن
214

مقالات آشپزی

خوشمزه ترین دسرها برای مهمانی
طرز تهیه چهار دسر خیلی خوشمزه برای مهمانی‌ها
206
سالاد هلو
سالاد هلو با مرغ کبابی و سس مخصوص عسلی
359
مافین کدو سبز
مافین کدو سبز یک مافین خوشمزه و عالی برای عصرهای تابستانی
499
نان چاودار دانمارکی
طرز تهیه نان چاودار دانمارکی (RugbrØd) به صورت مرحله به مرحله
380
کلوچه جو دوسر
کلوچه جو دوسر با کشمش و گردو و طعم دارچین
689
کیک شکلاتی بدون آرد
کیک شکلاتی بدون آرد و بدون گلوتن و آموزش گاناش شکلات
748

مقالات تغذیه

دستگاه گوارش
 ارتباط اشتها و باکتری‌های دستگاه گوارش 
84
گلوکونات روی
گلوکونات روی و نگاهی کامل به ویژگی های این مکمل غذایی
215
معرفی فلفل دلمه‌ای
فلفل دلمه‌ای و نگاهی به اثر این ماده غذایی پر طرفدار بر سلامت انسان
370
غذاهای نامناسبی که متخصصان قلب هرگز به آنها لب نمی‌زنند
غذاهای نامناسبی که متخصصان قلب هرگز به آنها لب نمی‌زنند
647
خواص دانه رازیانه
دانه رازیانه و نگاهی گذرا به فواید پرشمار این ماده غذایی مفید
932
خواص گندم سیاه
خواص گندم سیاه برای سلامتی و روشهای استفاده از آن
196