درباره فواید اوره برای پوست بسیار شنیده‌ایم، اما شاید ندانید اگر مجبور باشیم فقط یک ماده برای مراقبت از پوستمان داشته باشیم بی‌شک آن ماده جادویی اوره خواهد بود. بسیار شنیده‌ایم که برای داشتن پوستی جوان باید از شوینده مناسب، لایه‌بردارها، سرم‌های ویتامین سی، پپتایدها سرامایدها و انواع مرطوب‌کننده‌ها، آبرسان‌ها و روغن‌های پوستی استفاده کرد. اما اگر بخواهیم فقط یک محصول را برای روتین پوستی‌مان انتخاب کنیم بی‌شک محصولی است که حاوی اوره باشد. خیلی از ما تجربه استفاده از انواع لایه‌بردارها را داشته‌ایم و بعد دچار خشکی و نازکی پوست شده‌ایم به‌گونه‌ای که مرطوب‌کننده‌ها هم از پس خشکی پس از آن برنیامده‌اند. یا آن نتیجه‌ای که دوست داشته‌ایم را از انواع آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌ها نگرفته‌ایم، تو گویی مرطوب‌کننده فقط به‌صورت سطحی پوستمان را مرطوب کرده و در سطح سلولی در پوستمان نفوذ نکرده است. اگر چنین تجربیاتی داشته‌اید در این مقاله داروی معجزه‌آسای پوستتان را معرفی کرده‌ایم یعنی: اوره! زیرا اوره لایه‌برداری است که مرطوب می‌کند و مرطوب‌کننده‌ای است که لایه‌برداری می‌کند، آن هم نه به‌صورت سطحی! بلکه در سطح سلولی!

مقاله حاضر ترجمه مقاله‌ای از یک بلاگر معروف خارجی درباره اوره است. در این مقاله ابتدا به بررسی شواهد علمی درباره این ماده پرداخته شده است، سپس سه تجربه موردی از دیگر بلاگرهای فعال در شبکه‌های اجتماعی آورده شده است و نهایتاً برای راحتی شما محصولات پوستی عالی حاوی اوره معرفی شده است. بنابراین تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اوره تا ابد یکی از مواد موردعلاقه من برای مراقبت از پوست باقی می‌ماند. بنابراین عدالت این است که با یک پست نسبتاً طولانی آن را به شما معرفی کنم. بنابراین با من همراه باشید.

من همه چیزهایی را که باید در مورد اوره بدانید را در این مقاله توضیح می‌دهم. اما ابتدا، بیایید با یک نقل‌قول از فرد بزرگی چون دکتر کلیگمن (Dr. Kligman)، یعنی همان شخصیتی که در اختراع Retin-A  (ترتینوئین) شرکت داشت، شروع کنیم!

“گاهی اوقات وقتی در جستجوی مشتاقانه برای یافتن مواد جدید درمانی برای پوست هستیم، برخی از مواد بسیار اثرگذار قدیمی مورد غفلت واقع می‌شوند و در بین مواد درمانی پوست، اوره چنین دارویی است. (منبع)”

 این سخن مربوط به ۷۰ سال پیش است اما در این مقاله خواهید فهمید که چرا اوره از چنین جایگاهی برخوردار است.

فهرست مطالب

  • اوره چیست؟
  • فواید اوره برای پوست: تحقیقات علمی
  • اوره چگونه وظیفه خود را انجام می‌دهد؟
  • مطالعه موردی: آیا اوره منجر به درخشندگی پوست می‌شود؟
  •  معرفی محصولات مراقبت از پوست حاوی اوره

اوره چیست؟

ژل پرکننده پوست Hada Labo   حاوی ۵ درصد اوره

مشاهده در آمازون

کرم اوره برای پوست

اوره -که به کاربامید (carbamide) هم ملقب است- یک ترکیب کریستالی آلی و محصول اصلی تجزیه نیتروژن در متابولیسم پروتئین است. به عبارت دیگر، این ماده یک محصول جانبی است که پس از استفاده بدن از پروتئین تولید می‌شود.

یک ضرب‌المثل هست که می‌گوید “زباله یک نفر گنج دیگری است.” و بله! درحالی که بدن ما سعی در دفع زباله دارد، ما سعی می‌کنیم آن زباله‌ها را روی صورت‌مان بگذاریم!  😀

این ماده از طریق عرق و ادرار دفع می‌شود، به دلیل وجود همین ماده است که موارد هولناکی مانند “ادرار درمانی” وجود دارد. “ادرار درمانی” به این معنی که از ادرار به‌عنوان تونر استفاده می‌کنند!!!!

کافیست نگاهی به کامنت‌ها در دنیای اینترنت داشته باشیم:

اوره برای پوست

و اگر فکر می‌کنید این درمان فقط مربوط به دنیای امروز است، تجدید نظر کنید!

“آزتک‌ها (ازتک ها ساکنان اولیه ی مکزیک بودند) و مصریان باستان برای درمان بیماری یا مراقبت از پوست از ادراردرمانی استفاده می‌کردند… ” (منبع)

خوشبختانه برای ما، اوره موجود در محصولات مراقبت از پوست به‌طور مصنوعی در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود ، بنابراین برای بهره بردن از مزایای اوره نیازی به این کار هولناک نداریم!!!

تحقیقات درباره مزایای اوره برای پوست چه می‌گویند؟

اوره عمدتاً به دلیل خواص لایه‌برداری و آبرسانی پوست شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر با لایه‌برداری ملایم و همزمان مرطوب‌کنندگی پوست باعث بهبود کیفیت پوست می‌شود. ویژگی‌ای که در مواد مراقبت از پوست، نادر است، یا به قول محققان:

“کاهش تبخیر آب از اپیدرم  یا TEWL (مخفف TransEpidermal Water Loss) پس از درمان طولانی‌مدت با اوره از نظر خواص لایه‌برداری، آبرسانی و …  غیر منتظره بود. ” (منبع)

وجود ماده‌ای به این خفنی در بین مواد مراقبت از پوست باورنکردنی است! افزایش رطوبت و لایه‌برداری همزمان؟!؟ چیزی مثل جادو!!

اوره بخشی از عامل مرطوب‌کننده طبیعی (NMF مخفف natural moisturizing factor  ) پوست است، این عامل مرطوب‌کننده از ۴۰٪ آمینو اسید ، ۱۲٪ سدیم  PCA  ، ۹٪ گلیسرول و ۸.۵٪ اوره و موارد دیگر تشکیل شده است. (منبع) همه این مواد نگهدارنده آب هستند، که برای حفظ سلامت، عملکرد و آبرسانی لایه شاخی پوست ضروری هستند. (منبع)

 

مانند بسیاری دیگر از ترکیبات طبیعی پوست، اوره نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد و پوست ما را در معرض خشکی و چین و چروک قرار می‌دهد.

خانم ها و آقایان به یاد داشته باشید: آبرسانی پوست چشمه جوانی است! و البته استفاده منظم از ضد آفتاب. از ضد آفتاب با محافظت بالا و به نحو درست استفاده کنید.

در پوست سالم، غلظت اوره ۲۸ میلی‌گرم در هر اینچ مربع است، در حالی که در بیماری‌های خشکی پوست این مقدار به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. مثلاً غلظت اوره در پسوریازیس ۴۰٪ و در اگزما تا ۸۵٪ کاهش می‌یابد. (منبع)

با توجه به اینکه به‌طور کلی این ایده که وقتی چیزی در پوست کم است آن را افزایش دهیم ایده بسیار خوبی است (منبع) جای تعجب نیست که اوره هم با موفقیت پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند.

وقتی کمبودهای پوست جبران می‌شود اتفاقات مثبت دیگری هم می‌افتد. مثلاً وقتی اوره پوست تامین می‌شود، جدا از کاهش تبخیر اپیدرمی آب (TEWL) و لایه‌برداری ملایم، پوست به رمبو تبدیل می‌شود!

فواید اوره برای پوست

یعنی چه؟ تحقیقات نشان داده است پس از سه بار استفاده از اوره، حساسیت پوست به سدیم لوریل سولفات ( SLS مخفف sodium lauryl sulfate)  کاهش می‌یابد. (منبع)

اگر نمی‌دانید، SLS  یک ماده پاک‌کننده فوق‌العاده خشن است که  باعث تحریک درماتیت تماسی (contact dermatitis) می‌شود. (منبع) لیست مواد تشکیل‌دهنده شوینده‌تان را چک کنید و اگر این ماده در این لیست موجود است و به خشکی پوست هم مبتلا هستید، شاید وقت آن رسیده است که شوینده‌تان را عوض کنید.

شواهدی دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اوره به درمان ایکتیوز (ichthyosis)، خشکی (xerosis)، درماتیت آتوپیک (اگزما)، درماتیت تماسی، درماتیت ناشی از پرتودرمانی، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک، اونیکومایکوزیس (onychomycosis  یا همان قارچ ناخن)، تینیا پدیس (tinea pedis)، کراتوز (keratosis) و خارش کمک می‌کند. (منبع)

توجه: تمام مشکلاتی که بولد شده‌اند دارای یک علت پاتولوژیک مشابه هستند ، یعنی یک مخمر به نام قارچ مالاسزیا.

اوره چگونه وظیفه خود را انجام می‌دهد؟

آبرسان Hada Labo Premium Lotion حاوی ۳ درصد اوره

مشاهده در آمازون

کرم اوره

“اگرچه مکانیسم عملکرد اوره در پوست هنوز ناشناخته است، مطالعات نشان می‌دهد که اثرات موضعی کراتولیتیک (لایه‌برداری) و آبرسانی اوره به دلیل شکستن پیوندهای هیدروژن در لایه شاخی، شل شدن کراتین اپیدرمی و افزایش محل‌های اتصال مولکول آب است. (منبع)”

نکته فوق‌العاده جالب در مورد اوره این است که این ماده در هر دو سطح سلولی و خارج از سلول کار می‌کند! به عبارت دیگر، وقتی اوره روی پوست قرار می‌گیرد مانند بسیاری دیگر از مرطوب‌کننده ها و مواد دیگری که تبخیر آب اپیدرمی (TEWL) پوست را کاهش می‌دهند عمل می‌کند، اما تأثیر آن در عملکرد داخلی پوست هم دخیل است.

سامانتا میلر در The Naked Chemist  می‌گوید:

“در حالی که استفاده از مواد نرم‌کننده (emollient) و پوشاننده (occlusive) ، پوششی را در سطح پوست ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد رطوبت فوری در پوست می‌شوند، اما این فقط یک تاثیر موقت است. این مواد توانایی پوست را برای ایجاد و نگهداری مولکول‌های آب بهبود نمی‌بخشند، اما اوره وقتی روی پوست قرار می‌گیرد به لایه شاخی نفوذ می‌کند، بنابراین ظرفیت پوست را برای نگه داشتن رطوبت و آبرسانی افزایش می‌دهد.” (منبع)

اما اوره دقیاً چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ با تحریک بیان ژن اپیدرمال، یا اساساً “فعال کردن” اجزای خاص پوست که آن را سالم نگه می‌دارند.

مثلاً وقتی که اوره به‌صورت موضعی استفاده می‌شود، تشکیل فیلاگرین (filaggrin) را افزایش می‌دهد. فیلاگرین یک پروتئین حیاتی است و همه چیز را متعادل نگه می‌دارد (یعنی هموستاز اپیدرم را تنظیم می‌کند). اوره همچنین به ایجاد مکانیسم دفاعی پوست کمک کرده و یک سد دفاعی چربی در پوست ایجاد می‌کند.

فواید اوره برای پوست

ایجاد سد دفاعی در عکس‌های فوق قابل مشاهده است.

“به نظر می‌رسد اوره یک مولکول کوچک بسیار فعال تنظیم‌کننده ژن‌ها است که بر تمایز کراتینوسیت‌ها، سنتز لیپیدها و تولید پپتید ضد میکروبی تأثیر می‌گذارد که همگی منجر به بهبود عملکرد سد دفاعی و همچنین احتمالاً سد دفاعی ضد میکروبی می‌شود.” (منبع)

به عبارت دیگر، این امر به تنظیم چرخه سلولی کمک می‌کند، بنابراین پوست مرده هنگامی که باید، از بین می‌رود، عملکرد سد دفاعی پوست را افزایش یافته و به تنظیم باکتری‌های خوب و بد روی پوست کمک می‌کند.

صحبت از تنظیم “باکتری‌های خوب و بد” شد ، اما هیچ تحقیق رسمی درموردآکنه و  استفاده از اوره وجود ندارد. با این حال ، ثابت شده است که یکی از پپتیدهای ضد میکروبی که اوره باعث افزایش آن می‌شود (LL-37) باعث از بین رفتن باکتری‌های آکنه‌ساز در آزمایش in vitro شده است. (منبع)

و همچنین دو مطالعه در شرایط آزمایشگاهی (in vitro) نیز وجود دارد که نشان داده‌اند اوره به‌طور مستقیم باعث جلوگیری از مالاسزیا یا مخمر ایجاد‌کننده آکنه‌های قارچی می‌شود. (منبع۱ ، منبع۲)

در مجموع، اگر می‌خواهید یکی از این بیماری‌های پوستی را با اوره درمان کنید، صدمه‌ای از لحاظ ایجاد آکنه نخواهید دید.

مطالعات موردی: آیا اوره باعث درخشندگی پوست می‌شود؟

حالا که درمورد مسائل علمی مربوط به اوره بحث کردیم، بیایید کمی درمورد ۳ تجربه موردی صحبت کنیم.

اگر در رابطه با اوره یک جستجوی سریع در گوگل انجام دهید، می‌بینید که مردم در درجه اول از این ماده برای درمان ترک پوست پاهای خود استفاده می‌کنند. بله اوره در این مورد بسیار موثر است، اما برای این کار به‌طور کلی به غلظت‌های بالاتر (۲۰ تا ۴۰ درصد) نیاز دارد.

سال‌ها پیش من با خودم فکر می‌کردم که آیا واقعاً برای از بین بردن خشکی زیاد پوستم مجبورم کرم ترک پا را روی پوستم بزنم؟ تا اینکه با این پست که توسط u / AMElolzz نوشته شده بود روبرو شدم که توضیح می‌داد اوره چیست.

در ادامه نقل قولی از آن پیج را آورده‌ام:

مورد شماره ۱:

“وقتی من پوستم را به حال خودش رها می‌کنم، دچار آکنه متوسط​​، خشکی، کدر شدن و بافت خشن می‌شود. من حدود دو سال است که با این مشکل روبرو شده‌ام و همین باعث شده است که من نسبت به پوستم بسیار آگاه باشم.

البته این طور نیست که آکنه‌های من در این سال‌های گذشته خیلی بد بوده است، اما بافت پوست من آنقدر مات، دانه‌دار و سفت بوده که به نظر می‌رسید سال‌ها با وسواس برنزه شده‌ام. به معنای واقعی کلمه این لایه ضخیم از پوست خشن در روی پوست طبیعی من وجود داشت و  لمس آن سخت و بسیار خشن بود.

با توجه به تجربیاتم فکر می‌کنم علت آن استفاده زیاد من از بنزوئیل پراکسید بوده است. درواقع سال‌ها پیش یک متخصص پوست استفاده از آن را برای مبارزه با آکنه برای من تجویز کرد، و اگرچه آکنه‌های من را از بین برد، اما به شدت به سد دفاعی پوست من آسیب رساند به‌گونه‌ای که بافت پوست من کاملا وحشتناک به نظر می‌رسد. “

توجه: به همین دلیل است که من توصیه می‌کنم بنزوئیل پراکسید را با احتیاط استفاده کنید. در مقالات بعدی در این باره خواهم نوشت. درواقع روش درست استفاده از بنزوئیل پراکسید، بدون ایجاد عوارض جانبی ناخوشایند مانند پوست خشک یا کم‌آب است و از قرمزی و تیرگی جای جوش جلوگیری می‌کند.

ادامه نقل قول:

“سال‌ها من به زندگی خودم ادامه دادم، بدون اینکه بدانم و آگاه باشم که چرا پوست من خیلی عجیب به نظر می‌رسد، درواقع بدون هیچ سرنخی ادامه دادم. من هر شب علائم مشابهی را در گوگل جستجو می‌کردم، اما چیز ارزشمندی پیدا نمی‌کردم. من دوستانی داشتم که آکنه‌های شدید داشتند اما هنوز هم کیفیت پوست آن‌ها بسیار بهتر از پوست من بود. واقعاً نمی‌دانستم پوست من با چه مشکلی دست و پنجه نرم می‌کرد!! “

” من همه چیزهایی که می‌دانستم و به آن‌ها توصیه میشدم را امتحان کردم: لایه‌بردارهای AHA ، مرطوب‌کننده‌های مختلف، ضد آفتاب، پاک‌کننده‌ها، BHA . من همه این محصولات را به قیمت ۳۰۰ دلار خریداری کردم و تنها چیزی که هنوز از آن محصولات استفاده می‌کنم وازلین ارزان است. “

به ادامه این داستان توجه کنید:

“هیچ مقدار مرطوب‌کننده، وازلین و اسید هیالورونیک پوست من را ترمیم نمی‌کرد. همه چیز فقط در بالای لایه‌ ضخیم شکل گرفته روی پوست من  قرار می‌گرفت که سال‌هاست باعث آزار من است، اما در واقع پوست صورت من را مرطوب نمی‌کرد. “

در واقع این مشکل بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها است، زیرا آن‌ها مانند اوره در سطح سلولی کار نمی‌کنند. جای تعجب نیست که پوست بیچاره من با این چیزها بهبود نمی‌یافت.

“من شروع کردم درباره سد دفاعی پوست تحقیق کردم، و یکی از مخاطبانم گفت احتمالاً من من نوع خفیفی از کراتینیزاسیون دارم، که اساساً به این معنی است که سلول‌های مرده پوست من  آنچنان که باید سست نمی‌شوند، و در نهایت یک لایه ضخیم و پوسته پوسته ایجاد می‌شود که هر چقدر لایه‌برداری کنم یا از مرطوب‌کننده استفاده کنم این لایه از بین نخواهد رفت. به عبارت دیگر، پوست من بیش از حد کراتینه شده بود.

خب من چگونه این مشکلم را درمان کردم؟ با کرم حاوی اوره – نرم‌کننده قوی کراتولیتیک. اوره ماتریکس بین سلولی سلول‌های لایه شاخی پوست را حل می‌کند و باعث جدا شدن پوسته‌ها شده و در نهایت باعث نرم شدن نواحی ضخیم شده پوست می‌شود.

من کرم صورت اوره ۵٪ از برند Eucerin  را خریداری کردم و برای من مانند یک معجون جادویی بود (حداقل تاکنون). من ده روز است که از آن استفاده می‌کنم و به معنای واقعی کلمه از بین رفتن لایه پوستی خشن را مشاهده و احساس کرده‌ام.

فقط در طی دو روز استفاده از این کرم، یک ناحیه از پوست من روشن‌تر و صاف‌تر از گذشته شده است. بعضی قسمت‌ها هنوز کمی پوسته پوسته هستند، اما امیدوارم با گذشت زمان نرم شوند. روتین پوست من بسیار ساده است و فقط از این کرم اوسرین و وازلین در شب تشکیل شده است.”

مورد شماره ۲:

دکتر  Dray که در نوع خود کمی عجیب و غریب است، یک متخصص پوست است که می‌توانید به کانال او در یوتیوب هم مراجعه کنید.

کانال دکتر Dray در یوتیوب

او اخیراً شروع به مراقبت از پوست با محصولات آسیایی کرده و کرم ژل  Hada Labo Skin Plumping Gel Cream  را معرفی کرده است.

این کرم ژل یک مرطوب‌کننده بر پایه اوره با ۳ نوع مختلف اسید هیالورونیک و ۵٪ اوره است. در ادامه برخی از عکس‌های قبل و بعد او بعد از ۲ هفته استفاده از این کرم آورده شده است.

کرم اوره برای پوست

عکس بالا زمانی است که او شروع به استفاده از کرم ژل پرکننده پوست Hada Labo کرده است و عکس پایین دو هفته بعد است. انصافاً او واقعاً پوست زیبایی داشت، اما من فکر می‌کنم تفاوت قابل توجهی در روشن شدن پوست نیز داشته است.

به قول خودش:

“پوست من احساس فوق‌العاده‌ای دارد. احساس می‌کنم پوستم تازه متولد شده است، درست مثل پوست بچه‌ها. “

و مورد آخر، که بسیار مورد علاقه من است  …

مورد شماره ۳:

مورد شماره سوم کاربر  u / P3rkoz در سایت reddit است . در ادامه عکس‌های قبل و بعد او آورده شده است:

فواید اوره

این پسر پوست بهتری نسبت به برادرزاده ۱ ساله من دارد. من حتی یک نقطه سیاه روی بینی او نمی‌بینم! چطور ممکن است؟!

پوست عالی

به نظر می‌آید به خاطر اوره است!

حدس بزنید که روتین مراقبت از پوست او چیست؟ به معنای واقعی کلمه فقط دو بار در روز با کرم ژل اوره مرطوب می‌شود. بله! این همه کاری است که او انجام می‌دهد! بدون شوینده، سرم ویتامین C ، تونر و هیچ چیز دیگر! فقط یک کرم ژل اوره دو بار در روز. برای کسانی که تعجب کرده‌اند، این محصول چیزی است که او استفاده می‌کند.

برای دیدن مشخصات این محصول در سایت COSDNA  – سایت آنالیز ترکیبات محصولات مراقبت از پوست-  اینجا را کلیک کنید. برای سهولت لیست مواد تشکیل‌دهنده آورده شده است:

“Aqua, Caprylic/Capric Triglyceride, Urea, Glycerin, Methylpropanediol, Isocetyl Stearate, Sodium Hyaluronate, Betaine, Cetyl Alcohol, Squalane, Tocopheryl Acetate, Polyacrylamide, C13-14 Isoparaffin, Laureth-7, Acrylates/C10-30 alkyl acrylate crosspolymer, Triethanol amine, DMDM Hydantoin, Iodopropynyl Butylcarbamate, Parfum.”

همانطور که مشاهده می‌کنید ترکیبات این محصول فقط شامل یک روغن اساسی در امولسیون آب، اوره، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و یک کراس‌پلیمر (crosspolymer) مشابه با کرم‌ژل پرکننده  Hada Labo  است.

معرفی محصولات حاوی اوره برای پوست

حاوی ۵٪ اوره، ۳ نوع مختلف اسید هیالورونیک و سرامیدها است

این محصول یک تونر آبرسان است که حاوی ۳٪ اوره است و دارای ۵ نوع مختلف اسید هیالورونیک است.

مقاله مرتبط: معرفی یک آبرسان ژاپنی حاوی اسید هیالورونیک

دارای استرهایی است که ممکن است حساسیت پوست به قارچ مالاسزیا را تشدید کند.

حاوی ۵٪ اوره است. دارای استرهایی است که ممکن است حساسیت پوست به قارچ مالاسزیا را تشدید کند.

حاوی ۱۰٪ اوره است. حاوی روغن‌ها و استرهایی است که ممکن است حساسیت پوست به قارچ مالاسزیا را تشدید کند.

حاوی ۵٪ اوره است. دارای استرهایی است که ممکن است حساسیت پوست به قارچ مالاسزیا را تشدید کند.

حاوی ۲۵٪ هیدروکسی اتیل اوره است. از لحاظ قارچ مالاسزیا امن است.

اوره حاوی ۱۰٪ اوره است. از لحاظ قارچ مالاسزیا امن است.

حاوی ۱۰٪ اوره است. از لحاظ قارچ مالاسزیا امن است.

حاوی ۱۰٪ اوره ، و تنها ۸ ماده تشکیل‌دهنده است. از لحاظ قارچ مالاسزیا امن است.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: simpleskincarescience