اگر در دنیای مراقبت از پوست چرخی زده باشید احتمالاً می‌دانید که انتخاب شوینده صورت که موثر و مناسب پوست‌مان باشد اولین قدم است. اما در همین مرحله مسائل چالش‌برانگیزی مطرح می‌شوند که ندانستن آن‌ها ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست ما وارد کند. در این مقاله آنچه شما باید درباره گام اول مراقبت از پوست بدانید شرح داده شده است. با ما همراه باشید 🙂

بعضی از افراد پوستی زیبا دارند در حالی‌که هیچ کاری برای پوستشان انجام نمی‌دهند. من خیلی به این افراد حسادت می‌کنم، اما خب، آن‌ها ژن‌های پوستی خوبی را به ارث برده‌اند و من نه. بنابراین، اگر مانند من در این مورد شانس خوبی نداشته‌اید، داشتن یک روتین خوب مراقبت از پوست برای رسیدن به پوستی زیبا، از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و قطعاً یک روتین مناسب مراقبت از پوست با یک پاک‌کننده و شوینده خوب شروع می‌شود.

در این مقاله درباره اینکه بهترین پاک‌کننده برای پوست شما چیست و چگونه اولین مرحله مراقبت از پوستتان را طی کنید با شما صحبت می‌کنم. فهرست مطالبی که با هم بررسی خواهیم کرد به صورت زیر است:

قسمت اول: اصول انتخاب یک شوینده خوب 

قسمت دوم: راهنمای انتخاب شوینده صورت

قسمت سوم: انتخاب شوینده صورت براساس نوع پوست

قسمت اول: اصول انتخاب یک شوینده صورت خوب

شوینده‌ها با تمیز نگه داشتن پوست نقش مهمی در سلامت پوست ما دارند. پاکسازی مناسب علاوه بر رعایت بهداشت شخصی، باعث می‌شود سایر محصولات مراقبت از پوست نیز عملکردشان تضمین شود. به عنوان مثال، تمیز کردن پوست این اجازه را می‌دهد که محصولات درمانی و مرطوب‌کننده‌ها که بعد از مرحله پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر جذب پوست شوند و عمیق‌تر در پوست نفوذ کنند و نهایتاً عملکرد موثرتری داشته باشند. علاوه‌براین شستن پوست قبل از آرایش باعث می‌شود مواد آرایشی بهتر روی پوستتان بخوابند، درواقع بدون یک پوست تمیز به هیچ وجه آرایش تمیزی نخواهید داشت!

اگرچه تمیز کردن پوست می‌تواند همه این مزایا را داشته باشد،

اما تمیز کردن بیشازحد پوست می‌تواند بکلی ما را از اهداف پوستی‌مان منحرف کند!

ما نباید صورت‌تان را بیش از دو بار در روز بشوییم، نهایتاً یک بار در صبح (برای از بین بردن چربی‌ها و باکتری‌هایی که در طول شب روی پوشت شما تجمع یافته‌اند و آلودگی‌هایی که از طریق بالش به پوست شما منتقل شده‌اند) و یک بار در شب (برای پاک کردن آرایش، ضد آفتاب و آلودگی‌های روز). اما من گاهی اوقات وقتی به باشگاه می‌روم صورتم را یکبار بیشتر از حالت معمول می‌شویم، قبل از باشگاه ضد آفتاب و آرایشم را به‌طور کامل پاک می‌کنم و بعد از آن با آب خالی می‌شویم. اما فقط مطمئن شوید که در این کار زیاده‌روی نکنید.

شاید شنیدن این مطلب عجیب باشد اما من براساس تجربه‌ام یاد گرفته‌ام

که استفاده از شوینده صورت قوی باعث ایجاد آکنه و انواع تحریکات ناخواسته پوستی می‌شود.

علاوه‌براین باید پوست‌تان را با آب ولرم یا در دمای اتاق بشویید. نه به این دلیل که آب گرم منافذ پوست را برای تمیز کردن کامل باز می‌کند یا به دلیل اینکه آب سرد باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود (در واقع منافذ پوست با دمای آب، باز یا بسته نمی‌شوند)، بلکه به این دلیل که استفاده از آب بسیار گرم یا خیلی سرد می‌تواند باعث پاره شدن مویرگ‌های ظریف پوست شود. استفاده از آب گرم همچنین می‌تواند پوست شما را خشک کند و باعث ایجاد قرمزی پوست شود.

انتخاب پاک‌کننده مناسب با نوع پوست می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. امیدوارم در بخش بعدی با توضیح اینکه در شوینده‌ها باید به دنبال چه چیزی باشید و چگونه بهترین شوینده مناسب پوستتان را انتخاب کنید، این کار کمی برایتان راحت‌تر شود.

 قسمت دوم: راهنمای انتخاب یک شوینده خوب

برای انتخاب شوینده صورت مناسب پوست‌تان، قبل از خرید، سه سوال زیر را در نظر بگیرید:

۱.      آیا این شوینده پوست را بیش‌ازحد خشک می‌کند یا بیش‌از حد ذرات روی پوست را برمی‌دارد؟

۲.      آیا این شوینده به خوبی پوست را تمیز می‌کند؟ آرایش و ضدآفتاب را به خوبی پاک می‌کند؟

۳.      آیا حاوی ترکیبات “بد” مانند سدیم لوریل سولفات یا الکل است؟

شوینده پوست حساس

هنگام انتخاب شوینده صورت توجه کنید که بین پوست شما و شوینده مناسب آن  باید یک توازن برقرار باشد. به عبارت دیگر درست است که باید یک شوینده ملایم انتخاب کنیم، اما شوینده ملایم فقط شوینده‌ای مثل شوینده برند Cetaphil  نیست. درواقع شوینده شما باید آنقدر قوی باشد که بتواند آلودگی‌ها و ذرات زائد را از روی پوستتان بردارد اما نه آنقدر خشن باشد که باعث شود پوستتان خشک شود و ذرات مفید روی پوستتان را نیز حذف کند.

به عبارت واضح‌تر ما می‌خواهیم سبوم (چربی اضافی پوست) و آلودگی‌ها را از روی پوست‌مان پاک کنیم،

 اما نمی‌خواهیم به سد دفاعی طبیعی پوست‌مان آسیب بزنیم.

به‌عنوان یک مثال ساده می‌توانم اشاره کنم که پوست را مانند سیب‌زمینی و مواد اضافی مانند ضدآفتاب / آرایش / چربی / آلودگی را به عنوان آلودگی‌های روی سیبزمینی در نظر بگیرید. یک شوینده صورت خوب باید بتواند مواد زائد و آلودگی‌ها را پاک کند اما پوست واقعی سیب‌زمینی را از بین نبرد (توجه کنید که پوست سیب‌زمینی با شستن به یکباره از بین نمی‌رود اما اگر به روش خشنی آن را شست‌وشو دهید کم‌کم نازک شده و سد دفاعی خود را از دست می‌دهد! سد دفاعی پوست شما هم به یکباره تخریب نمی‌شود بلکه با هر بار شستن مقداری از آن تخریب شده و برگرداندن آن به وضعیت عادی مسیر طاقت‌فرسایی دارد و شاید ناممکن باشد!)

نکته‌ی مهم این است که ما نمی‌دانیم که آیا شوینده خاصی پوست ما را خشک می‌کند یا نه، مگر اینکه خودمان آن را آزمایش کنیم. قبل از استفاده از شوینده‌ها روی صورت می‌توانیم از آن‌ها را روی پوست دست‌مان امتحان کنیم، اما این دقیق‌ترین شاخص نخواهد بود. با این حال، اگر از شوینده‌ای استفاده کردید و باعث شد بالافاصله احساس خشکی یا کشیدگی در پوستتان داشتید این شوینده صورت برای پوشت شما خیلی قوی و خشن است و باید شوینده‌ی ملایم‌تری انتخاب کنید. یک شوینده خوب باید باعث شود که در قسمت پوست‌مان تقریباً همان حسی را داشته باشید (به جز کمی سبک‌تر) که قبل از شستن صورت احساس می‌کردید.

به همین ترتیب، ما تا وقتی که یک شوینده خاص را امتحان نکنیم نمی‌دانیم پوست ما را خوب تمیز می‌کند یا نه. البته عبارت “خوب تمیز کردن” اغلب گمراه‌کننده است و مورد سوء تعبیر قرار می‌گیرد. برخی افراد تصور می‌کنند که اگر یک شوینده صورت همه چیز را از روی پوست شما بردارد و ذرات روی پوست را در حدی حذف کند که اصطلاحاً پوستشان صدای جیرجیر بدهد، پوستشان تمیز شده است. با این حال، یک شوینده خوب شوینده‌ای است که موادی که باید حذف شوند (مانند چربی اضافی، بقایای ضدآفتاب و آرایش و …) را از بین برده و چیزهایی که باید باقی بمانند (مانند روغن‌های طبیعی پوست) را دست‌نخورده باقی بگذارد. اگر متوجه شدید که برای پاک کردن باقی‌مانده مواد آرایشی یا بقایای پاک‌کننده مواد آرایشی (مانند شیرپاک‌کن) باید از تونر استفاده کنید، باید به دنبال شوینده بهتری بگردید. اگر احساس کردید شوینده شما به جای اینکه چربی اضافی را از بین ببرد، فقط آن‌ها را روی صورتتان پخش می‌کند ، پس قطعا به شوینده قوی‌تری نیاز دارید. اگر پس از آبکشی احساس کشیدگی در پوست‌تان داشتید، باید یک شوینده با قدرت پاک‌کنندگی کمتر پیدا کنید.

شوینده بدون سولفات

نکته بسیار مهم دیگر این است که قبل از خرید یک شوینده جدید، حتما لیست مواد تشکیل‌دهنده (ingredient list) آن را بررسی کنید. اگر شوینده شما حاوی مقدار زیادی مواد شوینده مانند سدیم لوریل سولفات (sodium lauryl sulfate) باشد، می‌تواند پوستتان را کاملاً خشک کند. اغلب سدیم لوریت سولفات (Sodium laureth sulfate) و سدیم لوریل سولفات اشتباه گرفته می‌شوند، با این حال سدیم لورات سولفات ملایم‌تر است، اما با این وجود هنوز هم برای پوست برخی از افراد می‌تواند تحریک‌کننده باشد. جستجوی مواد “بد” در شوینده، احتمال اینکه شوینده‌ای انتخاب کنید که برای پوست شما قوی و خشن باشد را کم می‌کند. اما این لزوماً به این معنی نیست که باید از همه شوینده‌هایی که دارای این مواد هستند خودداری کنید. فقط توجه کنید و مطمئن شوید که این مواد در بالای لیست مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول ذکر نشده باشد (هرچه موادی جایگاه بالاتری در  لیست داشته باشند، مقدارشان در آن محصول بیشتری است).

بسیاری از افراد از دو شوینده متفاوت استفاده می‌کنند. برخی از افراد در زمستان که پوست، مستعد خشکی است از شوینده‌های ملایم‌تر و از شوینده‌های قوی‌تر در ماه‌های مرطوب تابستان استفاده می‌کنند. برخی نیز هنگام صبح از شوینده‌های ملایم و شب از شوینده‌های قوی‌تری استفاده می‌کنند.

اما آیا واقعاً لازم است از دو شوینده مختلف استفاده کنید؟

جواب این است که همه چیز به پوست شما بستگی دارد.

بهترین شوینده صورت

برای انتخاب یک شوینده خوب و مناسب با نوع پوست‌تان، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: بررسی کنید آیا این شوینده برای نوع پوست شما مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، اگر شوینده موردنظر، مخصوص پوست چرب است و شما پوست خشکی دارید، احتمالاً مناسب پوست شما نخواهد بود، زیرا شوینده‌های پوست چرب، قوی‌تر است و ذرات بیشتری را از روی پوست می‌زداید. درواقع وقتی پوست شما چربی زیادی نداشته باشد ذرات مربوط به سد دفاعی پوستتان به مرور توسط این شوینده آسیب خواهند دید.

مرحله دوم: اگر شوینده براساس برچسب روی آن برای نوع پوست شما مناسب است، لیست مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید و به مواد شوینده قوی توجه کنید. اگر مواد قوی مانند سولفات سدیم لوریت  (SLES)، سولفات لوریل سدیم (SLS) ، منتول یا الکل در این لیست وجود دارند و در بالای لیست قرار دارند، یک شوینده صورت دیگر انتخاب کنید و به مرحله اول برگردید.

مرحله سوم: همیشه بهتر است قبل از خرید محصولات پوستی، بررسی‌ها و نظرات دیگران را بخوانید. ببینید دیگران در مورد آن شوینده خاص چه می‌گویند و آیا واکنش‌های نامطلوبی را در افراد استفاده‌کننده ایجاد کرده است. بهترین روش برای دیدن تاثیر یک شوینده روی پوست این است که بتوانید سمپل آن شوینده را قبل از خرید محصول تهیه کنید.

مرحله چهارم: اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد، شوینده صورت را روی پوست‌تان آزمایش کنید. ببینید وقتی اولین بار این شوینده را استفاده می‌کنید چه احساسی روی پوستتان ایجاد می‌شود. اگر پوست شما آنقدر صاف شده است که با مالیدن دست روی آن اصطلاحاً جیرجیر می‌کند یا باعث شده پوست‌تان خیلی خشک شود، از آن صرف نظر کنید و شوینده جدیدی پیدا کنید. تصور نکنید که این خشکی با استفاده از مرطوب‌کننده برطرف می‌شود، زیرا هیچ مرطوب‌کننده‌ای از لحاظ رطوبت‌بخشی به هیچ وجه به پای رطوبت و عملکرد طبیعی پوست نمی‌رسد. بنابراین کاملا عاقلانه است که روی عملکرد طبیعی پوستتان حساس باشید و برای حفاظت از آن هشیار باشید و تلاش کنید. با این توصیفات اگر شوینده شما خوب است (یعنی بعد از شستن احساس طبیعی روی پوستتان دارید، یعنی همان احساسی که قبل از شوینده داشتید فقط کمی سبک‌تر)، به مرحله بعدی بروید.

مرحله ۵: بعد از شستشوی صورت با شوینده، یک پد پنبه‌ای بردارید و مقداری تونر بدون الکل، روغن پاک‌کننده، پاک‌کننده آرایش یا مقداری روغن ساده روی پد ریخته و آرام روی پوستتان بکشید. اگر روی پد پنبه ای بقایای آرایش یا ضد آفتاب یا آلودگی وجود دارد و پد تمیز به نظر نمی‌رسد، پس شوینده شما احتمالاً به اندازه کافی پوستتان را تمیز نمی‌کند. بنابراین باید شوینده قوی‌تری را انتخاب کنید یا از نوعی پاک‌کننده آرایش یا روغن پاک‌کننده قبل از شوینده‌تان استفاده کنید تا تمام مواد ضد آب را از بین ببرد.

من خودم آزمایشی به نام آزمایش با آینه طراحی کرده‌ام که شاید برای شما هم جالب باشد. پس از شستشوی صورت با یک شوینده جدید، پوستتان را (در حالی که هنوز مرطوب است) با انگشت اشاره لمس کنید و آن را روی آینه بکشید. اگر آب صاف است، شوینده شما از قدرت مناسبی برخوردار است. اگر آبی که روی آینه مشاهده می‌کنید کدر باشد، شوینده شما خوب تمیز نمی‌کند و یا توانایی پاک کردن نوعی از ذرات اضافی روی پوست شما را ندارد.

روند پیدا کردن و اجرای آزمایش مواد شوینده می‌تواند بسیار ناامید‌کننده باشد. بنابراین خوب است یاد بگیریم چه نوع شوینده‌ای برای چه نوع پوستی مناسب است تا پیدا کردن شوینده مناسب پوستمان راحت‌تر شود. در بخش بعدی در این باره صحبت خواهیم کرد.

علاوه‌بر درک اهمیت شوینده‌ها و نکاتی که باید در انتخاب یک شوینده خوب رعایت کنیم، اینکه آیا یک شوینده برای پوست ما مفید خواهد بود به نوع پوست ما هم بستگی دارد. در ادامه درمورد انواع مختلفی از شوینده‌ها و نحوه واکنش انواع پوست‌ با آن‌ها بحث خواهیم کرد.

بهترین شوینده پوست

قسمت سوم: انتخاب شوینده صورت براساس نوع پوست

به طور کلی، اگر پوست خشکی دارید، باید از شوینده‌هایی که کف می‌کنند خودداری کنید و شوینده‌هایی را انتخاب کنید که دارای مواد مرطوب‌کننده باشند. اگر پوست چربی دارید، لزوماً نیازی به استفاده از شوینده‌های کف‌کننده نیست، اما به نظر می‌رسد که  انتخاب این شوینده‌ها برای شما ارجحیت دارند. اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از شوینده‌های حاوی انواع اسیدها، عطرها، رنگ‌ها و سایر مواد قوی و حساسیت‌زا خودداری کنید. اگر پوست مستعد آکنه دارید، از شوینده‌های خشک‌کننده خودداری کنید و شوینده‌های ملایم را انتخاب کنید.

 اینکه پوست مستعد آکنه دارید به این معنی نیست که به یک شوینده قوی نیاز دارید.

 اگرچه کاهش چربی پوست می‌تواند به بهبود آکنه کمک کند، اما از طرفی و به دلایل دیگری می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه شود. جوش‌های شما با شوینده‌های قوی از بین نخواهند رفت بلکه انتخاب یک شوینده مناسب تنها یک قدم از درمان آکنه است. ما در مقاله‌ای درباره این موضوع به طور مفصل درباره گام‌های اساسی درمان آکنه صحبت کرده‌ایم:

سریع‌ترین روش موثر برای از بین بردن جوش های صورت

درواقع شما فقط می‌توانید از شوینده‌ها برای حذف ذرات اضافه روی پوست و شاداب نگه داشتن آن استفاده کنید تا به پوستتان کمک کنید تا با موفقیت بیشتری از ایجاد آکنه‌ها جلوگیری کند. درواقع انتخاب شوینده مناسب برای پوست‌های مستعد آکنه یک نقش حمایتی از پوست دارد و نه نقش درمان‌کننده، بنابراین در این مرحله از مراقبت پوست، جوش‌ها گولتان نزند و مراقب آسیب زدن به پوستتان باشید.

بنابراین اگر شوینده‌تان بیش‌ازحد پوستتان را خشک می‌کند، به استفاده از آن ادامه ندهید، زیرا فقط باعث بدتر شدن اوضاع و برهم خوردن عملکرد مناسب پوست می‌شود. اگر مثل من هستید که حتی پاشیدن آب هم باعث خشک شدن پوستتان میشود، از پاک‌کننده‌های روغنی استفاده کنید.

در ادامه یک توضیح کلی و توصیفی از انواع مختلف شوینده‌های مناسب برای انواع مختلف پوست آورده شده است:

صابون‌های قالبی:

شوینده‌های صابونی قالبی به طور کلی از ممنوعات مراقبت از پوست هستند. صابونهای قالبی بد هستند زیرا از مواد شوینده خشن ساخته می‌شوند که همه چیز (یعنی هم ذرات خوب و هم ذرات بد) را از پوست شما حذف می‌کنند. با این وجود، صابون‌های قالبی ملایمی هم وجود دارند که ممکن است برای پوست مناسب باشند، مانند صابون متعلق به برند  Dove که Beauty Bar  خوانده می‌شود (و درواقع “صابون” نیست). از آنجا که این نوع شوینده‌ها نسبت به سایر شوینده‌ها برای پوست صورت خشک‌کننده‌تر هستند، برای کسانی که پوست چرب دارند مناسب‌تر هستند.

فوم شوینده صورت

شوینده‌های فومی (کف‌کننده):

شوینده‌های فومی نیز می‌توانند خشک‌کننده باشند. بنابراین، این شوینده‌ها برای افرادی که دارای پوست چرب هستند بهتر عمل خواهند کرد. شوینده‌های فومی در بین انواع شوینده‌ها بیشترین ماندگاری را دارند و به‌صرفه‌تر هستند، زیرا با ایجاد کف به‌راحتی به همه قسمت‌های پوست صورت شما می‌رسند. در حالی که استفاده از این شوینده‌ها حس خوبی دارد، حتی ملایم‌ترین آن‌ها نیز برای افرادی که پوست خشک یا تحریک‌شده دارند می‌تواند بسیار خشک‌کننده باشد. شوینده‌های فومی به‌صورت ژل یا کرم در بازار وجود دارند. انواع کرمی آن حاوی روغن و مواد نرم‌کننده هستند و ممکن است به اندازه نوع ژلی قوی نباشند.

شوینده‌های غیرفومی (غیر کف‌کننده):

شوینده‌های غیرفومی معمولاً شوینده‌های پوستی ملایم از نوع ژل یا لوسیون هستند و برای کسانی که دارای پوستی حساس هستند یا اگزما دارند بسیار مناسب هستند. من شوینده‌های ژلی را ترجیح می‌دهم البته نه ژل‌های شفافی که کف می‌کنند، بلکه ژل‌هایی مانند شوینده برند Cetaphil  که درواقع شوینده‌های ملایمی هستند که کف نمی‌کنند و اگر بخواهم صادق باشم، به نظر می‌رسد خیلی پوست را تمیز نمی‌کنند. این شوینده‌ها به دلیل عدم توانایی در پاک کردن آرایش و / یا ضد آفتاب مشهور هستند. درواقع این شوینده‌ها فوق‌العاده ملایم هستند.

شوینده‌های غیرفومی را می‌توان با آب شستشو داده و به‌راحتی از روی صورت پاک کرد. اگرچه آن‌ها ممکن است یک لایه نازک روی پوست شما باقی بگذارند. این نوع شوینده‌ها برای صبح یا کسانی که پوست خشک دارند مفید هستند.

بام صورت

بام (Balm) پاک‌کننده:

بام‌های پاک‌کننده، پاک‌کننده‌های کرمی یا بر پایه روغن هستند. این شوینده‌ها معمولاً به عنوان پاک‌کننده آرایش یا توسط افرادی که دارای پوست بسیار خشک هستند استفاده می‌شوند. بام‌های پاک‌کننده کرمی شبیه کرم‌های غلیظ هستند، در حالی که بام‌های پاک‌کننده روغنی دارای بافتی روغن‌مانند هستند. این شوینده‌ها در دمای اتاق جامد هستند، اما در تماس با گرمای بدن مایع می‌شوند. این نوع شوینده‌ها برای از بین بردن آرایش، ضد آفتاب و سایر محصولات ضد آب بسیار مناسب هستند و معمولاً پس از شستشو با آب مقداری از آن‌ها روی پوست باقی می‌ماند که برای پاک کردن آن‌ها باید از شوینده‌های فومی یا غیرفومی استفاده کرد.

میسلارواتر:

پاک‌کننده‌های میسلار به آب پاک‌کننده نیز معروف هستند. آنها در نگاه اول به شکل یک پاک‌کننده معمولی نیستند و قوام بسیار آبکی دارند. تقریباً شبیه تونر پاک‌کننده هستند. برای استفاده از پاک‌کننده میسلار، محلول پاک‌کننده را روی یک پنبه بریزید و به آرامی روی سطح پوست بکشید. آلودگی، چربی، آرایش و … به راحتی در ذرات میسلار حل می‌شوند. نهایتاً باید صورتتان را آبکشی کنید. کسانی که پوستشان به راحتی از طریق آب لوله‌کشی و هر چیز دیگری تحریک می‌شود، پاک‌کننده‌های میسلار برایشان یک گزینه بسیار ملایم است.

شوینده صورت

پاک‌کننده‌های روغنی:

پاک‌کننده‌های روغنی دو نوع مختلف دارند. یکی محصول روغن پاک‌کننده است و دیگری روشی به نام روش پاک‌سازی با روغن.

روغن‌های پاک‌کننده، ضد آفتاب‌ها و مواد آرایشی ضدآب را به راحتی پاک می‌کنند، در حالی‌که یک شوینده معمولی ممکن است نتواند به‌راحتی این کار را انجام دهد. روش کار به این صورت است که یک یا دو پمپ روغن پاک‌کننده را روی پوست خشک صورت‌تان پخش می‌کنید و به آرامی روی پوست را ماساژ می‌دهید تا ذرات اضافی روی پوست در پاک‌کننده حل شود. سپس با آب ولرم آبکشی می‌کنید. در این مرحله ذرات روغن روی پوست به رنگ شیری درمی‌آیند. درحقیقت امولسیون‌کننده‌های موجود در روغن پاک‌کننده باعث می‌شوند که ذرات روغنی آن با آب خالی شسته شوند. روغن‌های پاک‌کننده را می‌توان تقریباً هم از برندهای مختلف خرید و هم در خانه تهیه کرد.

 روش پاک‌سازی با روغن یا Oil Cleansing Method مشابه پاک‌کننده روغنی است با کمی تفاوت حزئی. در روش پاکسازی با روغن، یک روغن خالص (به‌عنوان مثال روغن گلرنگ، کرچک، زیتون، جوجوبا و حتی وازلین) بر روی پوست خشک مالیده می‌شود، سپس با یک پارچه گرم آغشته با آب گرم ( از آب خیلی گرم استفاده نکنید زیرا احتمال آسیب رسیدن به مویرگها بالا است) پوستتان را پاک کنید. استفاده از یک شوینده غیرروغنی برای پاک کردن بقایای روغن اختیاری است، اگرچه فکر می‌کنم اکثر مردم مرحله دوم را نیز انجام می‌دهند. بعضی از افراد هم روغن خالص را با پارچه پاک نمی‌کنند اما آن را با یک پاک‌کننده فومی، خوب می‌شویند.

روش پاکسازی با روغن، پوست شما را تمیز می‌کند اما آثار کمی از روغن نیز برای مرطوب‌سازی و تغذیه پوست باقی می‌گذارد. اما پاک‌کننده‌های روغنی حاوی امولسیون‌کننده هستند که در صورت برخورد با مولکول‌های آب به آن می‌چسبند و از روی پوست برداشته می‌شوند و مجبور نیستید بعد از آن حتما از پاک‌کننده‌های غیرروغنی استفاده کنید.

فلسفه استفاده از روغن برای تمیز کردن پوست این است که

 “مواد، شبیه خودشان را جذب می‌کنند” یعنی روغن، محلول در روغن است.

 اگر دقت کنید می‌بینید که سبوم و چربی روی صورت و داخل منافذ شما وجود دارند که مواد روغنی می‌توانند به آن‌ها چسبیده و آن‌ها را بیرون بیاورند. روغن‌ها برای از بین بردن آرایش ضد آب و ضد آفتاب نیز بسیار عالی هستند. با این حال، دوباره اشاره می‌کنم که، پوست‌ها متفاوت هستند. غالباً مردم از اینکه پاک‌کننده‌های روغنی یا روش پاکسازی با روغن را امتحان کنند می‌ترسند زیرا می‌ترسند ان مواد باعث ایجاد جوش شوند. اگرچه برخی از افراد با روغن‌های پاک‌کننده دچار جوش شده‌اند، برای اکثر افراد به بهبود جوش آن‌ها کمک می‌کند. همه چیز به نوع پوست شما بستگی دارد.

شوینده صورت درمانی:

شوینده‌های درمانی می‌توانند در هر یک از اشکال فوق باشند اما معمولاً به شکل شوینده‌های فومی هستند که برای پوست‌های مستعد آکنه در بازار عرضه می‌شوند. این شوینده‌ها دارای اسید سالیسیلیک  salicylic acid  (برای کمک به تمیز کردن منافذ پوست) و یا بنزوئیل پراکسید benzoyl peroxide (برای کمک به از بین بردن باکتری‌ها) به عنوان مواد فعال (active ingredients) هستند. با این حال، اکثر شوینده‌های درمانی بسیار قوی و خشن هستند و بهتر است پس از تمیز کردن پوست با یک شوینده غیردرمانی و ملایم، یک محصول جداگانه برای درمان آکنه استفاده کنید.

شوینده صورت فاقد صابون:

شوینده‌های فاقد صابون درواقع شوینده‌های فاقد سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورات سولفات هستند. شوینده‌های حاوی این مواد می‌توانند برای برخی از افراد، خشن باشد و باعث تحریک پوستشان شود. گاهی نیز ممکن است قبل از استفاده ازلایه‌بردارهای شیمیایی به شوینده‌های فاقد صابون نیاز داشته باشیم. درواقع استفاده از شوینده‌های فاقد صابون در طول چند روز قبل از لایه‌برداری به آماده‌سازی پوست برای لایه‌برداری کمک می‌کند و باعث موثرتر شدن فرآیند لایه‌برداری می‌شود.

در نهایت، برای انتخاب بهترین شوینده، دقت کنید که مناسب نوع پوست شما باشد، بدون آسیب به پوست به خوبی آن را تمیز کند و فقط باعث احساس سبکی و تمیزی روی پوست شما شود. به‌عنوان یک قاعده سرانگشتی، بهتر است یک شوینده خیلی ملایم را انتخاب کنید تا یک شوینده خیلی خشن را.

تجربه شما در استفاده از انواع شوینده‌های پوست چطور بوده است؟ نظرات و تجربیات ارزشمندتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

احتمالاً این مقالات نیز برایتان جالب و مفید خواهند بود:

رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟

درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

 منبع : skinacea