در این مقاله سریع‌ترین روش از بین بردن جوش ارائه شده است، این روش از سه مرحله تشکیل شده است، این گام‌ها شامل توصیه‌های مربوط به محصولات ضدآکنه و تغذیه و همه ملاحظاتی است که به نحوی به آکنه مربوط است. اگر این گام‌ها جواب ندهند به اقدامات اساسی‌تری نیاز دارید. در همین راستا در انتها ده نکته مهم را مطرح کرده‌ایم، پس این نکته‌ها را از دست ندهید.

بگذارید ابتدا یک نکته مهم و اساسی را مطرح کنم. نمی‌خواهم شما را ناامید کنم، اما … شما نمی‌توانید یک شبه با یک جادو از شر جوش‌هایتان خلاص شوید. متاسفم که باعث ناامیدی شما شدم!

درواقع هیچ محصول یا درمانی وجود ندارد که مناسب همه‌ی افراد و همه‌ی انواع جوش‌ها باشد و بتواند آکنه شما را یک‌شبه از بین ببرد ( شاید به‌ استثنای گزینه هسته‌ای  قرص Accutane). اما ما در این مقاله درمورد آکوتان صحبت نخواهیم کرد.

هر کس دیگری که خلاف این جملات را به شما بگوید، درواقع ادعاهای دروغی تحویل شما داده است.

راه سریع از بین بردن جوش این است که هر چه سریع‌تر متوجه واقعیت شوید!

اجازه ندهید که دلواپسی‌های شما باعث شود هرچیزی را باور کنید. دنیا پر از تبلیغات فریبکارانه و درواقع اگر راستش را بخواهید مزخرف است و تنها هدف آن‌ها به‌دست آوردن پول است.

من راه‌های زیادی را برای از بین بردن جوش و خلاص شدن از شر آن‌ها انجام داده‌ام و غم‌انگیزترین قسمت این است که تعداد انگشت‌شماری از آن راه‌ها واقعا جواب داده‌اند. در این مقاله نتیجه تجربیاتم را نوشته‌ام. من خیلی از روش‌های اشتباه را انجام داده‌ام اما شما مجبور نیستید این اشتباهات را تکرار کنید. من اینجا هستم تا به شما کمک کنم.

نکته مهم و اصلی که به آن اشاره کردم این است: ذهنیت‌تان را همین حالا تغییر دهید.

مراقبت از پوست یک مسابقه دو سرعت نیست. یک ماراتن است.

درمان آکنه به صبر، زمان و تعهد نیاز دارد. اغلب اوقات رمز از بین بردن جوش این است که برای استفاده و امتحان نکردن ده‌ها روش و محصول پوستی به‌صورت همزمان اراده کافی داشته باشیم. استفاده از محصولات بیشتر لزوما به‌معنای نتیجه بهتر نیست. غالباً چنین است که هر چه کمتر بهتر!

از بین بردن جوش

من می‌دانم که شما نمی‌خواهید این را بشنوید، اما تفاوتی که در عکس‌های من مشاهده می‌کنید “یک‌شبه” اتفاق نیفتاده است. این عکس نتیجه یک روتین مراقبت از پوست به‌مدت ۶ ماه بوده که با هدف رسیدن به ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوست من و پیدا کردن محصولاتی که به پوست من می‌سازند، انجام شده است.

توجه: اگر در این راه فرآیندهای اشتباه اضافی را انجام نداده بودم، واقعا می‌توانستم در حدود نیمی از این زمان به این پیشرفت برسم.

فقط بخاطر بسپارید که تلاش مستمر برای مراقبت از پوست همراه با استفاده از محصولاتی که برای پوست منحصربه‌فرد شما مناسب هستند، بیش از هر لوسیون یا معجون جادویی که ادعا می‌کند “جوش‌های‌تان را یک‌شبه درمان می‌کند”، مفید است.

به تأکید بر پوست منحصربه‌فرد توجه کنید.

تا به ‌حال فکر کرده‌اید که چرا یک محصول خاص در Amazon می‌تواند چندین هزار نظر ۵ ستاره و همچنین صدها نظر یک ستاره داشته باشد؟ به‌این‌دلیل که پوست افراد، متفاوت است. چیزی که برای یک فرد، عالی عمل می‌کند ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد و دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد (به‌عنوان مثال ژنتیک، محیط، لایه اسیدی پوست و …)

همه انسان‌ها منحصربه‌فرد هستند. برخی افراد پوست بدی دارند که به چندین و چند نوع محصول نیاز دارند. بعضی از مردم پوست عالی دارند و به حداقل محصولات نیاز دارند. پوست حساس، پوست چرب، پوست خشک، مستعد لک، پوست کم‌آب، پوست متعادل، پوست پیر و …

با این اوصاف، بیایید به برخی روتین‌ها، مواد بهداشتی و توصیه‌های آزمایش‌شده از نظر علمی بپردازیم که اصولی اساسی هستند و به شما در ایجاد یک برنامه مراقبت از پوست برای از بین بردن جوش هایتان در سریع‌ترین زمان ممکن کمک خواهند کرد.

این ۳ مرحله تمام چیزی است که شما برای رسیدن به پوست بدون جوش به آن نیاز دارید! این سه مرحله  واقعاً روی ۹۰ تا ۹۵٪ مردم جواب می‌دهد. و اگر با این سه مرحله اساسی آکنه‌های شما را به‌طور کامل از بین نرفت، چند مرحله اضافی دیگر نیز وجود دارد که به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

مرحله شماره ۱: پاکسازی پوست

این مرحله کاملاً بدیهی و بی‌نیاز از توصیف است. شما باید صورت‌تان را تمیز کنید. با این حال، نوع پاک‌کننده ای که برای پوستتان استفاده می‌کنید بسیار مهم است! شما به یک پاک‌کننده که اولا دارای مواد تشکیل‌دهنده مفید و مختصر بوده و ثانیا ملایم باشد که پوست را خشک نکند و ثالثاً دارای PH متعادل نیز باشد، نیاز دارید.

بنابراین هیچ یک از جوش‌های شما  با مواد فعال موجود در شوینده‎ها مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید از بین نمی‌روند. این مواد می‌توانند مفید باشند اما به‌طور کلی در مرحله شستشوی صورت بسیار کم‌اثر هستند.

از بین بردن جوش

برای اینکه این کار شما را راحت‌تر کنم، در ادامه لیستی از پاک‌کننده‌های عالی که برای بسیاری از افراد سازگار بوده‌اند و مهمتر از همه دارای PH متعادل هستند را آورده‌ام.

به نظر من همه این شوینده‎ها ملایم هستند، اما به اندازه کافی و خوب پوست را تمیز می‌کنند بدون اینکه چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرند (بله، این واقعا نکته مهمی است). این نوع شوینده‌ها کمک زیادی به حفظ سلامت سد دفاعی رطوبت پوست می‌کنند.

اگر نمی‌دانید pH پوست چیست یا چرا در مراقبت از پوست بسیار مهم است، به راهنمای ما در این باره مرجعه کنید:

چرا لازم است درباره PH پوست اطلاعات دقیق داشته باشیم؟

بهترین مواد شوینده صورت برای مقابله با آکنه

مرحله شماره ۲: درمان جوش

ایده این مرحله استفاده از محصولاتی است که جوش‌ها را به‌طور موثری درمان و از ایجاد جوش‎های جدید جلوگیری می‌کنند. فقط تمیز کردن صورت برای از بین بردن جوش ها و خلاص شدن از شر آن‌ها کافی نیست اما لازم است (برای اکثریت مردم اینگونه است).

در این مرحله شما به مواد فعالی و موثری نیاز دارید که این وظیفه مهم را انجام دهند. درواقع شما باید بدنبال محصولاتی باشید که دارای خواص کمدولیتیک (comedolytic: موادی که انسداد منافذ پوست را از بین می‌برند)، کراتولیتیک (keratolytic، خاصیت لایه‌برداری) ، ضد التهاب و ضدباکتری باشند تا تمام علل اصلی آکنه‌ را برطرف کنند. (منبع)

کرم ضد جوش

برای اینکه این مرحله برای شما ساده شود، در ادامه یک لیست از مواد و محصولات درمان‌کننده آکنه ارائه داده‌ایم.

ترتیب این مواد از بیشترین تاثیر تا کمترین تاثیر است. به‌عنوان مثال، از آنجا که بنزوئیل پراکسید اولین ماده فعالی است که ذکر شده، بنابراین موثرترین ماده است.

برعکس، سدیم اسکوربیل فسفات (Sodium Ascorbyl Phosphate) آخرین ماده فعال ذکر شده است که به معنای کمترین تاثیر در درمان جوش است (البته به این معنی نیست که موثر نخواهد بود! درواقع این ماده کمتر از بقیه مواد ذکرشده موثر است و البته نسبت به بقیه محصولات مزایای دیگری نیز دارد. در این باره به این مقاله مراجعه کنید.).

بهترین مواد درمانی برای از بین بردن جوش

  1. بنزوئیل پراکسید (Benzoyl Peroxide)

فواید:

۲.۵٪ این ماده به میزان ۱۰٪ آن موثر است اما با ایجاد تحریک و حساسیت کمتر. ضد باکتری، رفع انسداد منافذ، ضد کراتینه‌سازی، بسیار موثر و        قدرتمند!

محصول پیشنهادی حاوی بنزوئیل پراکسید:

  1. سالیسیلیک اسید (Salicylic acid (BHA))

فواید:

از نظر شیمیایی، لایه‌برداری انجام می‌دهد، منافذ پوست را تمیز می‌کند، باعث کاهش رشد باکتری‌ها می‌شود و لایه‌بردار (دارای خاصیت                   کراتولیتیک) است. باعث حساسیت به نور نمی‌شود (حساسیت به نور اثرات بد در معرض آفتاب بودن را افزایش می‌دهد).

محصولات پیشنهادی:

۳. آزلائیک اسید (Azelaic Acid)

فواید:

مهارکننده قدرتمند آنزیم تیروزیناز، ضد باکتری، آنتی‌اکسیدان، ضد کراتینه‌سازی، پوست را تحریک نمی‌کند.

محصولات پیشنهادی:

  1. رتینوئیدها (به عنوان مثال آداپالن، ترتینوئین)

فواید:

انسداد منافذ را از بین می‌برد، گردش سلولی را تنظیم می‌کند و اثرات ضد پیری دارد.

محصولات پیشنهادی:

  • دیفرین ( آداپالن ۱ درصد )
  • ژل ۰.۴ درصد برند Retino A
  • ژل ترتینوئین ۰.۱ درصد برند A-Ret

 

  1. سدیم اسکوربیل فسفات (Sodium Ascorbyl Phosphate) یا SAP

فواید:

یکی از مشتقات ویتامین سی است. نسبتاً بهتر از آنتی‌بیوتیک است. پوست را روشن می‌کند. بدون عوارض جانبی. خیلی ملایم. یک راه حل             “طبیعی”.

محصولات پیشنهادی:

مرحله شماره ۳: از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

صادقانه بگویم پیدا کردن یک مرطوب‌کننده خوب که برای شما باعث ایجاد جوش نشود، یکی از سخت‌ترین بخش‌های درمان جوش است. اگر مرطوب‌کننده‌ای که به پوستتان سازگار باشد را پیدا کنید، بیش از نیمی از راه را رفته‌اید!

اما دلیل این تاکید برای استفاده از مرطوب‌کننده برای از بین بردن جوش چیست؟

از آنجا که درمان پوست با مواد فعال (موادی که ذکر شد) می‌تواند برای پوست تحریک‌کننده باشد، ما باید با تقویت کردن سد دفاعی رطوبتی پوست این عوارض را خنثی کنیم.

این مرحله از درمان جوش برای جوانان کمتر محل نگرانی است (اگرچه هنوز هم مهم است)، زیرا پوست جوان کاملاً انعطاف‌پذیر است و می‌تواند از عهده آسیب‌ها و عوارض عوامل درمانی مانند ترتینوئین یا بنزوئیل پراکسید برآید.

با این حال، اگر بزرگسال هستید و این مقاله را می‌خوانید، حتما توجه ویژه‌ای به این مرحله داشته باشید. ماهیت پوست با افزایش سن تغییر می‌کند و پتانسیل تحریک‌پذیری آن نیز بیشتر می‌شود.

اگر از آکنه بزرگسالان رنج می‌برید، واقعا باید روی جنبه مرطوب‌کنندگی محصولات پوستی تمرکز کنید. من می‌خواهم شرط ببندم که علت اصلی آکنه بزرگسالان آسیب رسیدن به سد رطوبتی پوست، حساسیت به قارچ مالاسزیا یا استفاده از محصولات نامناسب برای مراقبت از پوست است (مگر اینکه این جوش‌ها هورمونی باشند، که داستان دیگری است.)

برخلاف بسیاری از توصیه‌ها نباید جوش‌ها را با خشک کردن پوست از بین ببرید.

باید با ملایمت و بدون آسیب به پوست برای از بین بردن جوش تلاش کنید. این بدان معنی است که از آب‌لیمو، ماسک جوش شیرین، اسکراب خشن و … برای از بین بردن جوش ها استفاده نکنید. دلیل استفاده نکردن از آبلیمو و جوش شیرین در مقاله زیر شرح داده شده است:

پی اچ پوست چیست و چرا باید درباره آن اطلاعات دقیق داشته باشیم؟

این نکته را بخاطر بسپارید: پوست آسیب‌دیده توانایی کمتری در مقابله با آکنه دارد.

آخرین نکته در این باره: مطالعات نشان داده است که یک روتین پوستی که پوست را مرطوب نگه می‌دارد، آکنه را سریعتر و با عوارض جانبی کمتری درمان می‌کند. (منبع۱ ، منبع۲) درواقع وقتی لایه شاخی پوست ( لایه بیرونی پوست) به‌درستی آب‌رسانی شده است، همه چیز مثل ساعت کار می‌کند!

آبرسانی کافی لایه شاخی پوست سه عملکرد اصلی دارد: (۱) باعث حفظ انعطاف‌پذیری پوست شده و از پوست در برابر آسیب محافظت می‌کند. (۲) به آنزیم‌ها اجازه می‌دهد تا در فرآیند لایه‌برداری طبیعی پوست درست عمل کنند و (۳) به عملکرد مطلوب سد دفاعی لایه شاخی کمک می‌کند.

و به قول آکادمی پوست آمریکا:

مرطوب کنید، مرطوب کنید، مرطوب کنید. مرطوب نگه داشتن پوست، کلید موفقیت در درمان آکنه است و نشان داده شده است که استفاده روزانه از مرطوب‌کننده‌ها توانایی پوست در تحمل داروهایی که اغلب باعث تحریک پوست می‌شوند را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل تعداد کمی از افراد موفقیت در درمان آکنه را فقط با استفاده از یک ماده فعال مانند بنزوئیل پراکسید یا ترتینوئین تجربه می‌کنند، زیرا این مواد باعث خشک شدن پوست می‌شوند و توانایی بهبود و ترمیم آن را کاهش می‌دهند. اکثر مردم حتی از این واقعیت آگاهی ندارند که برای درمان آکنه به مواد فعال ( که به آن‌ها اشاره شد) احتیاج ندارند و اغلب اوقات، فقط استفاده از مرطوب‌کننده مناسب کافی است!

مرطوب کننده پوست چرب

با تمام آنچه که گفته شد، در ادامه لیستی از بهترین مرطوب‌کننده‌های مناسب برای پوست‌های مستعد جوش آورده شده است.

قابل ذکر است که تمام مرطوب‌کننده‌های موجود در این لیست ( به استثنای  مرطوب‌کننده‌های CeraVe) برای آکنه‌های ناشی از قارچ مالاسزیا، معروف به “آکنه قارچی (fungal acne)” ، ایمن هستند. این قارچ‌ها مقصر بسیاری از آکنه‌های بزرگسالان هستند.

بهترین مرطوب‌کننده‌ها برای از بین بردن جوش

  1. امولسیون Avene Tolérance Extrême :

مناسب برای همه انواع پوست، به ویژه کسانی که با اکثر مرطوب‌کننده‌ها دچار جوش می‌شوند، بدون هیچ‌گونه مواد نگهدارنده، پارابن و عطرها، به همین دلیل مخصوصا برای پوست‌های حساس عالی است. به لطف بسته‌بندی ضد‌هوا کاملاً استریل است.

  1. مرطوب کننده سبک La Roche-Posay Toleriane Sensitive Fluide :

فرمول آن فقط شامل ۹ ماده تشکیل‌دهنده است که  نیاسینامید هم بین آن‌ها دیده می‌شود. این ماده روشن‌کننده پوست است. برای کسانی که بسیار مستعد مسدود شدن منافذ پوست هستند بسیار مناسب است.

  1. کرم کودک CeraVe:

بسیار غنی. عالی برای بازسازی سد دفاعی پوست. حاوی سرامیدها، کلسترول، اسید هیالورونیک و وازلین است. اگر مستعد “آکنه قارچی” هستید از آن خودداری کنید.

  1. مرطوب‌کننده CeraVe PM:

عالی برای هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های پوست) و بازسازی سد دفاعی پوست. حاوی سرامیدها، کلسترول، نیاسینامید ۴ درصد و اسید هیالورونیک است. برای پوست‌های کم‌آب، خشک یا معمولی بهترین است، اگرچه بسیاری از افراد دارای پوست چرب نیز موفقیت در استفاده از آن را گزارش کرده‌اند. اگر مستعد آکنه‌های مالاسزیا یا قارچی هستید، از مصرف آن خودداری کنید.

  1. ژل مرطوب‌کننده Sebamed Clear Face :

یک مرطوب‌کننده ساده با فرمولاسیون بسیار مختصر. فاقد هرگونه مواد چربی یا امولسیون‌کننده است. آبرسانی زیادی ایجاد نمی‌کند، اما اگر هیچ مرطوب‌کننده‌ی دیگری با پوست شما سازگار نیست این مرطوب‌کننده برای شما بهترین است. برای آکنه بزرگسالان و پوست‌های حساس به قارچ مالاسزیا بسیار ایمن است.

روتین مراقبت از پوست برای از بین بردن جوش

نکته مهمی که  باید درنظر بگیرید این است که محصولات را آرام آرام به روتین پوستی ضدجوش‌تان اضافه کنید. من شخصاً فقط با یک شوینده شروع می‌کنم و این کار را برای چند روز انجام می‌دهم تا ببینم پوست من به‌طور طبیعی چه واکنشی می‌دهد. این یک روش خوب برای ارزیابی اثر محصولات مورداستفاده شما است.

برخی از افراد به این نتیجه می‌رسند که یک شوینده ملایم برای درمان آکنه‌هایشان کافی است. اما قبلا هرگز این را نمی‌دانستند زیرا سال‌ها پوستشان را با انواع محصولات مختلف پوستی موردحمله قرار داده‌اند، اما نمی‌فهمیدند که این کار اوضاع را بدتر می‌کند. این آکنه‌ها با عنوان “آکنه‌های آرایشی و بهداشتی” شناخته می‌شوند. به‌عبارت دیگر، این نوع آکنه ناشی از محصولات مراقبت از پوست است.

اما دلیل جواب دادن این روش بسیار ساده چیست؟ چون اجازه داده است تا لایه اسیدی پوست آن‌ها کمی استراحت کند! در صورت عدم وجود بیماری پوستی، خود پوست یک کار بسیار خوب انجام می‌دهد یعنی خودش را تنظیم کرده و سلول‌های مرده را به‌طور خودکار از بین می‌برد. این امر به‌ویژه در درمان آکنه بزرگسالان بسیار مهم است.

بنابراین بله، اولین قدم این است که از شوینده مناسب شروع کنید. این کار را برای حدود یک هفته انجام دهید، در مرحله بعدی یک مرطوب‌کننده مناسب پوستتان را به روتین پوستی‌تان اضافه کنید. اگر بعد از یک هفته به این نتیجه رسیدید که این مرطوب‌کننده هم پوستتان را مرطوب می‌کند و هم باعث ایجاد جوش نمی‌شود، وقت آن است که یک ماده فعال ضدجوش را در روتینتان بگنجانید.

اینکه کدام ماده فعال را انتخاب کرده‌اید تعیین می‌کند چند بار در هفته می‌توانید از آن استفاده کنید. به‌عنوان مثال، در اوایل اضافه کردن محصول حاوی اسید سالیسیلیک به روتین‌‌تان فقط باید ۲-۳ بار در هفته از آن استفاده کنید، اما می‌توانید دو بار در روز از سدیم آسکوربیل فسفات استفاده کنید زیرا بسیار ملایم است.

حداکثر دفعات استفاده از هر یک از مواد فعال اشاره‌شده، دو بار در روز است!

بهترین روش برای فهمیدن اینکه چند بار باید از این مواد فعال استفاده کنید، بررسی دقیق واکنش پوست و میزان تحمل آن ماده توسط پوست است. به عبارت دیگر، به محض مشاهده هرگونه علائم تحریک پوست (مانند قرمزی، خشکی، احساس گرما در پوست، پوسته‌ پوسته شدن و …) محصول را از روی پوست شسته و به تعداد دفعات کمتر آن را استفاده کنید.

گاهی اوقات به پوست‌تان یک تنفس بدهید، بگذارید تجدید قوا کند. از دست دادن یک یا دو روز از برنامه، واقعاً شما را عقب نمی‌اندازد. به‌یاد داشته باشید: درمان آکنه یک ماراتن است و نه دو سرعت. نکته مهم این است که اراده داشته باشید محصولات کمتری انتخاب کنید و هوشمندانه گام بردارید. من این را قبلاً هم اشاره کرده‌ام: محصولات پوستی بیشتر به‌معنی تاثیر بهتر نیست، پیشرفت در سرعت تعریف نمی‌شود، در این مورد پیشرفت به‌معنی حرکت در جهت درست است. شما قبل از هر چیز دیگری به تعادل احتیاج دارید!

من می‌دانم که یک یا دو ماه استفاده مداوم از یک روش خاص ممکن است طولانی به نظر برسد، به خصوص وقتی که شما به‌شدت خواهان از بین بردن جوش های سمج هستید! اما به من اعتماد کنید، یک یا دو ماه برای پیشرفت چشمگیر یا ریشه‌کن کردن کامل آکنه، در مقایسه با رضایت مادام العمر که بالاخره از داشتن پوست بدون آکنه احساس خواهید کرد، زیاد نیست.

بنابراین به‌آرامی شروع کنید و با صبر پیش بروید.

خلاصه سه گام اساسی برای از بین بردن جوش

  1. ابتدا فقط با یک شوینده ملایم دارای PH مناسب شروع کنید. برای ارزیابی این مرحله حدود یک هفته وقت بگذارید.
  2. در مرحله دوم به مدت یک هفته مرطوب‌کننده‌تان را امتحان کنید.
  3. بعد از اینکه تشخیص دادید که مرطوب‌کننده شما باعث ایجاد جوش‌های جدید نمی‌شود، مواد فعال را در اندازه‌ای که توضیح داده شد به روتین‌تان اضافه کنید. اگر دیدید علائم تحریک پوست وجود دارد عقب‌نشینی کنید و تعداد دفعات استفاده از مواد فعال را کاهش دهید.
  4. استفاده از شوینده، مرطوب‌کننده و مواد فعال را حداقل ۶ هفته تکرار کنید! بعد از ۶ هفته می‌توانید نتیجه بگیرید که این روتین برای شما خوب بوده است یا نه.

ده نکته اضافی برای از بین بردن سریع‍تر جوش

  1. در هر مرحله‌ای از درمان جوش هستید تحریک پوست را کاهش دهید!

این نکته به طرق مختلف قابل انجام است. به‌عنوان مثال، اگر از بنزوئیل پراکسید استفاده می‌کنید و این ماده به‌شدت پوست شما را خشک می‌کند، سعی کنید آن را بعد از مرطوب‌کننده استفاده کنید. درواقع مرطوب‌کننده یک سپر و حائل ایجاد کرده و سرعت نفوذ را کاهش می‌دهد.

اگر می خواهید حتی بیشتر از این تحریک را کاهش دهید، “تماس‌درمانی” انجام دهید، به عبارت دیگر، محصول را روی پوستتان بگذارید، اجازه دهید خشک شود و سپس قبل از اجرای بقیه برنامه مراقبت از پوست، آن را بشویید. انجام این کار فقط اندکی باعث کاهش اثربخشی آن می‌شود .

اگر تماس‌درمانی برای شما مفید است، دفعات بعد نیز همین روش را انجام دهید!

  1. یک تونر اسید هیالورونیک به روتینتان اضافه کنید.

از بین بردن جوش

تونر موردعلاقه من Hada Labo Rohto Gokujyn HA است. این محصول یک آبرسان عالی است که شامل سه نوع مولکول اسید هیالورونیک با وزن مولکولی‌های متفاوت است. نقد این تونر ژاپنی را در این مقاله بخوانید.

اسید هیالورونیک یک ماده آبرسان قدرتمند است که قادر است به اندازه ۱۰۰۰ برابر وزن خود مولکول‌های آب را به دام بیندازد. این مولکول با جذب رطوبت از محیط و دِرم (لایه عمیق‌تر پوست) پوست را هیدراته کرده و روند بهبودی زخم را به‌طور قابل توجهی تسریع می‌دهد.

  1. رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید.

مصرف لبنیات، گلوتن (جو، چاودار، جو دوسر، گندم، گندم آلمانی)، اسیدهای چرب چندغیراشباعی (مانند روغن کانولا، روغن ذرت، آجیل و … ) و غذاهایی که شاخص گلایسمی بالایی دارند (به‌عنوان مثال برنج سفید) را کاهش دهید. همه این مواد غذایی در التهاب سیستمی بدن و آکنه نقش دارند.

برای دریافت راهنمایی‌های کامل‌تر درباره از بین بردن جوش با اصلاح رژیم غذایی به دو مقاله زیر مراجعه کنید:

درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟

اما مهمتر از همه این است که بر سلامت روده تمرکز کنید! ساده‌ترین ترفند برای بهبود مشکلات گوارشی، استفاده از پروبیوتیک‌های با کیفیت بالا است.

و نکته آخر درمورد تغذیه این است که مطمئن شوید که کمبود ویتامین D ندارید. بهترین راه برای بدست آوردن آن: آفتاب! بله، محافظت در برابر آفتاب مهم است و تا حد زیادی در جلوگیری از پیری پوست کمک خواهد کرد، اما به‌یاد داشته باشید که پرهیز از آفتاب به‌طور کلی همه علل مرگ‌و‌میر (به‌عنوان مثال بیماری قلبی یا سرطان) را افزایش می‌دهد! یک مطالعه نشان داده است که امید به زندگی در انسان‌هایی که به‌طور کلی از آفتاب اجتناب می‌کنند حدود ۲.۱ سال کمتر از افرادی است که در معرض آفتاب زیادی قرار دارند.

شما روزانه فقط به حدود ۶۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D نیاز دارید که تقریباً معادل ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب است. البته این موضوع به مکان، ارتفاع و هوای شهر شما نیز بستگی دارد. من از برنامه‌ای به نام “dminder” استفاده می‌کنم که امکان ردیابی این موارد را فراهم کرده و میزان تقریبی ویتامین D موردنیاز شما را اعلام می‌کند.

از بین بردن جوش با ویتامین دی

  1. جگر گاو بخورید!!

بله، درست است جگر گاو مغذی‌ترین ماده غذایی در کره زمین است! ۱۰۰ گرم از گوشت گاو دارای ۲۸،۵۷۱ واحد بین‌المللی ویتامین A است! برای روشن شدن این موضوع اشاره می‌کنم که ۱۰۰ گرم هویج فقط ۱۶۷۰۵ واحد بین‌المللی ویتامین A  دارد.

۱۰۰ گرم جگر گاو دارای ۲۸،۵۷۱ واحد بین‌المللی ویتامین  A است.

۱۰۰ گرم هویج دارای  ۱۶۷۰۵ واحد بین‌المللی ویتامین  A است.

فواید جگر گاو

لازم به ذکر است که ویتامین A یک ماده ضدآکنه است. تا به حال فکر کرده‌اید Accutane که معمولا برای درمان آکنه تجویز می‌شود از چه چیزی تشکیل شده است؟ چیزی که من در ابتدای این مقاله آن را “گزینه هسته‌ای” خواندم فقط یک متابولیت مصنوعی از ویتامین A است. یعنی ویتامین A در دوز بسیار بالا.

اما قبل از اینکه دوزهای بالای ویتامین A را امتحان کنید باید بدانید سَمیّت ویتامین A امری مهم است و خطرات آن بسیار واقعی است. اگر می‌خواهید از مکمل‌های ویتامین A را استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

از دیگر منابع طبیعی ویتامین A می‌توان به زرده تخم‌مرغ، کره دام تغذیه شده با علوفه، ماهی قزل‌آلا و روغن کبد ماهی اشاره کرد.

حالا که بحث مصرف مکمل‌ مطرح شد می‌توانم اشاره کنم که مطالعات نشان داده است که “عنصر زینک” برای آکنه‌های التهابی مفید است، بنابراین مصرف مکمل زینک را نیز در نظر بگیرید (دوز مصرفی را زیر ۵۰ میلی‌گرم در روز نگه دارید).

  1. آبرسانی کنید. آبرسانی کنید و آبرسانی کنید!

بزرگترین توصیه‌ای که می‌توانم به شما بکنم این است که از این ذهنیت که باید آکنه‌هایتان را تحت هر شرایطی و در سریعترین زمان از بین ببرید، دور شوید! درواقع نکته مهم این است که آکنه را با ملایمت و حمایت از پوست از بین ببرید. یکی از ترفندها این است که به مرطوب‌سازی عمیق پوستتان بپردازید. یکی از راه‌های افزایش رطوبت‌رسانی به پوست این است که به‌عنوان آخرین مرحله در برنامه مراقبت از پوست و پس از مرطوب‌کننده از وازلین روی پوستتان استفاده کنید!

از شنیدن این موضوع تعجب کردید؟وزالین!؟ روی پوست!؟

اما برخلاف تصور رایج، وازلین یک ماده غیرکمدوژنیک است، یعنی باعث بستن منافذ نمی‌شود. زیرا مولکول‌های آن خیلی بزرگ بوده و نمی‌توانند به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و آن‌ها را مسدود کنند. و درواقع وازلین موثرترین ماده پوشش‌دهنده (occlusive) در کره زمین است که می‌تواند تا ۹۸ درصد از از دست دادن ترانسپیدرمال رطوبت پوست (transepidermal water loss (TEWL)) جلوگیری کند .

  1. ورزش کنید.

ورزش هم برای سلامتی شما مفید است و هم در جریان مصرف انرژی و تولید عرق، اسید لاکتیک تولید می‌شود که برای پوست مفید است.

  1. جوش‌های چرکی را تخلیه کنید!

یاد بگیرید از روش صحیح جوش‌های چرکی را تخلیه کنید. این کار به تسریع زمان بهبودی و جلوگیری از ایجاد اسکار کمک می‌کند.

  1. به‌طور مداوم روبالشی خود را تعویض کنید.
  2. با پوستتان ملایم رفتار کنید.

پوست شما خدمتکار شما نیست. شما باید پوست‌تان خدمت کنید! تصور کنید که با یک نوزاد روبرو هستید و بر این اساس عمل کنید.

  1. از استرس دوری کنید.

سخن پایانی:

من یادگرفته‌ام که باید اجازه دهیم آکنه روند خودش را طی کند. اگر دچار آکنه شدید، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا اسنداد منافذ پوست را از بین ببرید. محصولات موضعی مراقبت از پوست قطعاً به پاکسازی آن کمک می‌کنند، اما فقط تا حدودی. در کنار استفاده از محصولاتی درمانی آکنه، شما باید بدانید که چه کارهایی می‌توانید برای سرحال ماندن پوستتان انجام دهید. شما باید در روند از بین بردن جوش، آرام، به دور از استرس و تا حد زیادی براساس مطالب علمی رفتار کنید

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و مفید واقع شده باشد. در نهایت اگر درباره موضوعات و مطالب مطرح‌شده تجربه‌ای دارید که به تکمیل مقاله و راهنمایی خوانندگان کمک می‌کند نظرات ارزشمندتان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید 🙂


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : simpleskincarescience