یک ضد آفتاب خوب پوست شما را بهتر نمی‌کند، اما می‌تواند قوی‌ترین سلاح‌ در برابر پیری پوست در بین محصولات مراقبت از پوست باشد. جلوگیری از پیری و ایجاد لکه‌های صورت به مراتب آسان‌تر از درمان آن‌ها است و یک ضد آفتاب خوب دقیقاً همین کار را برای شما انجام می‌دهد،  به شرطی که اولا محصول درست و موثری را انتخاب کرده باشید و ثانیا به طور موثری از آن استفاده کنید.

ضد آفتاب خوب و موثر درواقع از طریق محافظت از پوست از این مشکلات جلوگیری می‌کند. مواد موجود در ضد آفتاب خوب و موثر از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB خوشید محافظت می‌کنند و از بدتر شدن آسیب‌های ناشی از آفتاب مانند آفتاب‌سوختگی و لکه‌های تیره (مانند لکه های پیری یا لکه‌های ناشی از آکنه) جلوگیری می‌کنند.

با این حال، همانطور که ضد آفتاب یک محصول عالی و مفید است، یک محصول بسیار چالش برانگیز نیز هست. زیرا مواد تشکیل‌دهنده آن می‌تواند باعث تحریک پوست و در برخی افراد باعث ایجاد جوش شود، می‌تواند باعث شود صورت شما در عکس‌ها روشن‌تر از گردنتان نشان داده شود! و ممکن است باعث احساس سنگینی، چرب شدن یا خشکی پوست شود. علاوه بر این، حتی اگر کرم ضد آفتابی پیدا کنید که احساس خوب و راحتی روی پوست ایجاد کند و با ویژگی‌ها و رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد، ممکن است بهترین محافظت در برابر آفتاب را نداشته باشد!

اگر خوش شانس باشید و بتوانید ضد آفتابی پیدا کنید که با آن جوش نزنید، احساس خوبی روی پوست شما داشته باشد و از SPF و PPD بالایی برخوردار باشد، نیمی از مسیر را درست آمده‌اید! نیم دیگر مسیر این است که ضد آفتاب را به روشی درست استفاده و تمدید کنید. در غیر این صورت، ممکن است بهترین ضد آفتاب در جهان را داشته باشید، اما استفاده نامناسب از آن محافظت بالقوه آن را بسیار کم می‌کند.

ضد آفتاب خوب

بنابراین با مجموعه مقالات ما درباره راهنمای کامل استفاده از ضد آفتاب همراه باشید. لیست زیر فهرستی از مطالبی است که در این راستا ارائه خواهد شد.

 

با استفاده از یک ضد آفتاب پایدار که طیف وسیعی از اشعه فرابنفش (به انگلیسی: Ultraviolet ) یا به اختصارUV را پوشش می‌دهد، پوست خود را جوان و سالم نگه دارید. یک قانون مطلق وجود دارد: همه افراد باید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنند. مردان، زنان، کودکان، نوزادان، افراد مسن و همه! ضد آفتاب فقط مخصوص ساحل یا استخر نیست. این محصول یک مرحله مهم و اساسی در برنامه مراقبت از پوست است.

چرا محافظت از خود در برابر آفتاب بسیار مهم است؟ به زبان ساده، خورشید باعث آسیب رسیدن به پوست و ایجاد سرطان پوست می‌شود. اگر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت نکنید، در حالی به دوران پیری خود می‌رسید که پیرتر از سن واقعی خود به نظر می رسید و بخاطر خال‌های مشکوک (mole) مدام تحت نظر پزشک هستید.

ضد آفتاب چگونه کار می‌کند؟

خورشید جادوی خود را با انتشار دو نوع اشعه‌ی ماورا بنفش مضرUVA  و UVB انجام می‌دهد. تفاوت بین اشعه UVA و UVB چیست؟ اشعه UVA باعث چروک شدن و پیر شدن سریع‌تر پوست می‌شود (می‌توانید این موضوع را اینگونه به خاطر بسپارید: UVA=aging)، در حالیکه اشعه UVB باعث برنزه شدن و آفتاب سوختگی پوست می‌شود (می‌توانید این موضوع را اینگونه به خاطر بسپارید: UVB=burning). اشعه UVB همچنین مسئول اکثر سرطان‌های پوست است. هر دو اشعه ماوراءبنفش همراه با هم عمل می‌کنند و هنگامی که بیش از حد در معرض آفتاب قرار می گیرید به پوست آسیب می‌رسانند.

این نقطه جایی است که ضد آفتاب به کمک شما می‌آید! فیلترهای UV در کرم‌های ضد آفتاب با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست شما، با انحراف یا جذب اشعه‌های مضر UV، از بروز این آسیب جلوگیری می‌کنند. با استفاده هر روزه از کرم ضدآفتاب، اساساً از رسیدن اشعه UVA و UVB به پوست خود جلوگیری می‌کنید، حتی اگر ساعت‌های طولانی در معرض آفتاب باشید. همچنین از استفاده از کرم ضد آفتاب در محیط‌های سربسته و داخلی ضرری نمی‌کنید زیرا اشعه UVA از پنجره‌های شیشه‌ای نیز نفوذ می‌کند.

مطمئناً بعدها می‌توانید تلاش کنید و آسیب‌های ناشی از آفتاب ، پیری زودرس، لکه‌های تیره و سایر بیماری‌های پوستی را در مراحل بعدی زندگی خود کاهش دهید، اما هرگز هیچ معجون یا کرمی در قدرت پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آفتاب با ضد آفتاب برابری  نمی‌کند. جلوگیری از علائم پیری، آسیب‌های آفتاب و ضایعات سرطانی بسیار آسان‌تر از معکوس کردن اثرات آن‌ها است.

خوشبختانه انواع مختلف ضد آفتاب برای محافظت از شما در برابر خطرات آفتاب و به حداقل رساندن آن در دسترس است. آن‌هایی که قبلاً بوی نارگیل می‌دادند را به خاطر می‌آورید؟ ‌امروزه کرم‌های ضد آفتاب بسیار بهتر فرموله شده‌اند و احساس زیبایی بیشتری روی پوست دارند. آنها دارای بافت‌های متنوعی (مانند ژل، کرم و اسپری) هستند و از نظر مقدارSPF  بین مقادیر ۲ تا ۶۰ هستند.

ضد آفتاب نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد! حتی اگر کرم ضد آفتاب پوشش مناسبی را در برابر اشعه‌های مضر ایجاد کند ، ۱۰۰ درصد در برابر طیف کامل اشعه UV محافظت نمی‌کند. به ویژه ضد آفتاب‌های دارای برچسب “طیف گسترده (broad spectrum)” گمراه‌کننده هستند زیرا به اندازه کافی اشعه UVA را مسدود نمی‌کنند. هم‌چنین محافظت کرم‌های ضد آفتاب نیز می‌تواند توسط عواملی تضعیف شود.

به عنوان مثال، بیشتر کرم های ضد آفتاب برای نگه‌داری قدرت محافظتشان باید تمدید شوند در حالیکه برخی دیگر در اثر ناپایداری در برابر نور آفتاب، تجمع چربی‌های صورت در طول روز یا استفاده از مواد آرایشی روی آن‌ها اثر محافظتی کمتری دارند. بنابراین بهتر است علاه بر استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، از کلاه ،پنجره‌های رنگی، لباس‌های ضد اشعه ماوراءبنفش و عینک آفتابی بزرگ نیز استفاده کنید تا حداکثر محافظت ممکن را داشته باشید. همچنین بنیاد سرطان پوست توصیه می‌کند از آفتاب در ساعات اوج تابش، یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر خودداری کنید.

در حالیکه بسیاری از مردم اهمیت استفاده از ضد آفتاب را درک می‌کنند، اما همه ضد آفتاب ها برابر نیستند. آیا می‌دانید مرطوب کننده یا مواد آرایشی شما که دارای SPF هستند برای حفاظت شما کافی نیستند؟ آیا می‌دانید برای موثرترین حالت لازم است یک چهارم قاشق چای‌خوری ضد آفتاب برای صورت خود استفاده کنید؟ آیا می‌دانید برای از پاک کردن کامل ضد آفتاب به پاک کننده‌های بر پایه روغن ( cleansing oil) نیاز دارید؟

انتخاب ضد آفتاب خوب می‌تواند گیج‌کننده و چالش برانگیز باشد، اما اگر تفاوت بین ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی را بدانید، یاد بگیرید که هنگام انتخاب ضد آفتاب به دنبال چه چیزهایی بگردید و استفاده از ضد آفتاب را به روش صحیح انجام دهید، تمام مزایای بلند مدت و کوتاه مدت استفاده مستمر از ضد آفتاب را خواهید داشت.

تفاوت ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی

ضد آفتاب‌ها به دو صورت کلی، شیمیایی و فیزیکی موجود هستند. ضد آفتاب‌های فیزیکی از فیلترهای UV فیزیکی استفاده می‌کنند، در حالیکه ضد آفتاب‌های شیمیایی از فیلترهای UV شیمیایی استفاده می‌کنند. همچنین ضد آفتاب‌های ترکیبی نیز وجود ندارد که هم دارای ترکیبات ضد آفتاب فیزیکی و هم دارای ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی هستند. ضد افتاب‌های فیزیکی با نام‌های Sunblock و  Inorganic sunscreen و ضدآفتاب‌های شیمایی بانام‌ Organic sunscreen نیز شناخته می‌شوند.

نحوه عملکرد ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی

ضد آفتاب های فیزیکی با منحرف کردن یا ایجاد مانع در برابر اشعه خورشید ، از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.  در مقابل، ضد آفتاب‌های شیمیایی با جذب اشعه خورشید کار می‌کنند. بعضی از فیلترهای شیمیایی می توانند اشعه های خورشید را پراکنده و منحرف کنند، اما هنوز اکثر آن‌ها فقط اشعه‌ها را جذب می‌کنند.

فیلترهای اشعه UV در ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی

فیلترهای UV ماده موثره و ماده عامل (active ingredient) در ضد آفتاب‌ها هستند که از شما در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. مواد عامل در ضد آفتاب‌های فیزیکی شامل لیست زیر است:

  • TiO2: Titanium dioxide
  • ZnO: Zinc oxide

مواد عامل در ضد آفتاب‌های شیمیایی شامل لیست زیر است:

  • Octylcrylene
  • Avobenzone
  • Octinoxate
  • Octisalate
  • Oxybenzone
  • Homosalate
  • Helioplex
  • ۴-MBC
  • Mexoryl SX and XL
  • Tinosorb S and M
  • Uvinul T 150
  • Uvinul A Plus

ضد آفتاب‌های فیزیکی کلا در مقابل نور آفتاب پایدار هستند. اکثر ضد آفتاب‌های شیمیایی نیز ویژگی پایداری در برابر نور را دارند، اما برخی دیگر از آن‌ها دارای این قابلیت نیستند. به عنوان مثال آووبنزون (Avobenzone) به ناپایداری مشهور است. با این وجود، در صورتی که با برخی فیلترهای UV دیگر همراه شود، می توان آن را پایدار کرد.

از لحاظ تمایل به مسدود کردن منافذ (Comedogenicity)، دی‌اکسید تیتانیوم که یک فیلتر UV فیزیکی است، می‌تواند برای برخی از افراد مشکل‌ساز باشد. (اگر با استفاده از لوازم آرایشی معدنی و ضد آفتاب‌های فیزیکی جوش می‌زنید، دی‌اکسید تیتانیوم می‌تواند مقصر اصلی باشد). فیلتر فیزیکی دیگر یعنی زینک اکساید به طور کلی از این جهت بی‌خطر است. می‌تواند روی پوست‌های حساس استفاده شود و ماده اصلی در کرم‌های بثورات پوشک است.

فیلترهای شیمیایی از لحاظ ایجاد جوش، بیشتر تحریک‌کننده پوست هستند. اگر داخل چشمان شما نفوذ کنند، می‌توانند باعث سوزش و سرازیر شدن اشک شوند. برخی از آن‌ها نیز می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.

حفاظت ضد آفتاب‌ها به میزان ماده موثره (active ingredient) در آن‌ها، اندازه ذرات فیلترهای UV، قابلیت مقاومت و پایداری در برابر نور و فرمولاسیون کلی محصول بستگی دارد.

درمورد فیلترهای فیزیکی، دی‌اکسید تیتانیوم از اشعه UVB محافظت می‌کند اما از طیف کامل اشعه UVA محافظت نمی‌کند. اما اکسید روی از کل طیف اشعه UVB و UVA محافظت می‌کند. این دو ترکیب، محافظت را بلافاصله پس از استفاده شروع می‌کنند.

فیلترهای شیمیایی پوشش بیشتری در برابر اشعه UVA و UVB نسبت به ضد آفتاب‌های فیزیکی ارائه می‌دهند، اما دامنه‌ی محافظت آن‌ها به ماده عامل (active ingredient) و پایداری آن بستگی دارد. به عنوان مثال آووبنزون در برابر طیف کامل اشعه UVA محافظت می‌کند. این ضد آفتاب‌ها برای محافظت موثر در برابر آفتاب باید ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده شوند.

از لحاظ بافت، ضد آفتاب‌های فیزیکی دارای بافت غلیظ و کدر هستن که ممکن است استفاده از آن‌ها را سخت کند. این ضد آفتاب‌ها تمایل به ایجاد یک رد سفید رنگ روی پوست دارند.

اما ضد آفتاب‌های شیمایی معمولا بی رنگ، بدون بو، و دارای بافتی رقیق و آبکی هستند. بسته به نوع ماده فعال و فرمولاسیون آن، گاهی اوقات می‌تواند به عنوان پرایمر قبل از آرایش نیز استفاده شوند.

از جنبه‌ی ایمنی، ضد آفتاب‌های فیزیکی کاملا ایمن و مورد تایید FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) هستند و باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد نمی‌شوند.

       توجه: نانوذرات اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم در حال حاضر بحث‌برانگیز هستند.

ضد آفتاب‌های شیمایی به طور کلی ایمن هستند، با این حال برخی از فیلترهای شیمیایی باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شوند که خود رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث آسیب پوست، تحریک آن و تسریع روند پیری شوند.

بسیاری از فیلترهای شیمیایی اشعه ماورا بنفش، در ایالات متحده مورد تایید FDA نیستند، اما در ضد آفتاب‌هایی که در اروپا و آسیا تولید و فروخته می‌شوند، وجود دارند.

ضدآفتاب‌های فیزیکی معمولا در اکثر انواع پوست‌ها بهتر تحمل می‌شوند زیرا فیلترهای شیمیایی استفاده شده در ضد آفتاب‌های شیمیایی می‌تواند برای بسیاری از افراد تحریک‌کننده پوست باشد. با این حال، ضد آفتاب‌های فیزیکی معمولا پس از استفاده، رد سفیدی بر جای می‌گذارند. ضد آفتاب‌های فیزیکی کمی غلیظ هستند، بنابراین استفاده از آنها ممکن است دشوارتر باشد. از آنجا که هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارند، بسیاری از ضد آفتاب‌های امروزی حاوی هر دو فیلترهای UV فیزیکی و شیمیایی هستند.

با این حال، دانستن اینکه کرم ضد آفتابی فیزیکی است، شیمیایی است یا هر دو، اطلاعات کافی در مورد اینکه آن کرم ضد آفتاب دارای حفاظت کافی است، به شما نمی‌دهد.

آیا می‌دانید مرطوب‌کننده یا کرم‌های آرایشی که دارای SPF هستند، حفاظت کافی را ارائه نمی‌دهند؟ آیا PPD ضد آفتاب خود را می‌دانید و می‌دانید چگونه می‌تواند از پیری پوست شما جلوگیری کند؟ آیا به اندازه کافی ضد آفتاب به پوست خود می‌زنید؟

انتخاب ضد آفتاب خوب

 

نحوه انتخاب ضد آفتاب خوب و مناسب

۵ موردی که باید در یک ضد آفتاب خوب جستجو کنید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که استفاده از مرطوب‌کننده یا کرم‌پودر دارای SPF محافظت کافی در برابر آفتاب ایجاد می‌کند. اما درواقع این تصور نادرستی است. SPF موجود در این محصولات معمولاً بسیار پایدار نیست و به تنهایی محافظت کافی را ایجاد نمی‌کند. همچنین احتمالاً از کرم مرطوب‌کننده و کرم‌های آرایشی دارای SPF ، برای داشتن حفاظت کافی به اندازه کافی استفاده نمی‌کنید. بنابراین، بهتر است ابتدا از مرطوب‌کننده بدون SPF و سپس از ضد آفتاب جداگانه استفاده کنید.

روند یافتن ضد آفتاب مخصوص شما می‌تواند گیج‌کننده و چالش‌برانگیز باشد. مانند درمان آکنه، انتخاب ضد آفتاب مناسب هم به صورت آزمون و خطا انجام می‌گیرد. با این حال، با در نظر گرفتن ۵ مورد زیر می‌توانید روند جستجوی یک ضد آفتاب خوب را کمی راحت‌تر کنید:

  1. پایداری در برابر نور
  2. پوشش طیف گسترده (Broad-spectrum)
  3. پتانسیل تحریک پوست
  4. نمای نهایی رو پوست ( چرب بودت، مات بودن، رنگ و …)
  5. هزینه و در دسترس بودن

با در نظر گرفتن این راهنمایی‌ها بهترین گزینه را در انتخاب ضد آفتاب مناسب برای پوست خود خواهید داشت.

پایداری در برابر نور

باید ضدآفتابی را انتخاب کنید که در برابر نور خورشید پایدار باشد، به این معنی که در معرض نور مورد تجزیه قرار نگیرد. اگر یک ضد آفتاب فاقد قابلیت پایداری در برابر نور باشد، هنگامی که از خانه خارج می‌شوید، ناپایدار یا تجزیه شده و محافظت کافی در برابر اشعه ماورا بنفش ایجاد نمی‌کند. فیلترهای فیزیکی و همچنین تعدادی فیلتر شیمیایی در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء‌بنفش پایدار هستند. با این حال، برخی از فیلترهای شیمیایی مانند آووبنزون ​​بسیار ناپایدار هستند.

پوشش طیف گسترده (Broad-spectrum)

پوشش طیف گسترده به این معنی است که ضد آفتاب از هر دو طیف اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند. فقط محافظت در برابر یکی از اشعه‌های UV کافی نیست، زیرا اگر فقط از اشعه UVB محافظت کند، از پرتوهای UVA آسیب می‌بینید و بالعکس. بنابراین، مهم است که یک ضد آفتاب با محافظت از طیف گسترده استفاده کنید.

از کجا بدانید ضد آفتاب شما پوشش طیف گسترده دارد؟ خوب، شرکت‌های مراقبت از پوست معمولاً روی محصولات خود کلمات ” Broad-spectrum ” را درج می‌کند. با این حال، فقط اینکه یک ضد آفتاب دارای این برچسب باشد، به این معنی نیست که از ۱۰۰ درصد کل اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند.

بهتر است به جای جستجوی کلمه ” Broad-spectrum ” روی ضد آفتاب خود، به SPF و PPD ضد آفتاب نگاه کنید. SPF ( که مخفف عبارت sun protection factor است) میزان محافظت کرم ضد آفتاب در برابر اشعه UVB را اندازه گیری می‌کند، در حالیکه PPD (که مخفف عبارت persistent pigment darkening است) میزان محافظت کرم ضد آفتاب در برابر اشعه UVA را اندازه گیری می‌کند. بنابراین SPF به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک می‌کند، در حالی که PPD از پیری پوست ناشی از آفتاب محافظت می‌کند.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اگر از ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنند، به اندازه کافی از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کرده‌اند. با این حال، حتی اگر یک ضد آفتاب دارای SPF بالایی باشد، فقط محافظت در برابر اشعه UVB کافی نیست. در این صورت در مورد تمام اشعه‌های UVA که به پوست شما می‌رسند، چه می‌کنید؟

به همین دلیل در نظر گرفتن PPD نیز مهم است. PPD دارای مقدار عددی است و هرچه عدد بیشتر باشد ، محافظت در برابر اشعه UVA نیز بهتر است. در برخی از کشورها ، PPD با PA و علامت مثبت (به عنوان مثال +++PA ) که قدرت پوشش اشعه‌های UVA خورشید را نشان می‌دهد، نیز شناخته می شود. باز هم، هر چه تعداد علامت مثبت بیشتر باشد، بهتر است. با این حال، هیچ استاندارد بین المللی برای اندازه‌گیری میزان محافظت فیلترهای UV در برابر اشعه UVA وجود ندارد، بنابراین نحوه تعیین مقادیر PPD و PA ممکن است از یک شرکت به شرکت دیگر و از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد.

به دلیل این ابهام در اندازه‌گیری، مقادیر PPD فقط قابل تخمین است. در برخی از ضد آفتاب‌ها حتی PPD روی برچسب آن‌ها ذکر نشده است.

برای استفاده روزمره ، متخصص پوست من استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 را توصیه می‌کند اما می‌گوید اگر SPF بالای ۳۰ باشد، بهتر است. برای روزهایی که می‌دانید ساعات طولانی‌تری در معرض آفتاب خواهید بود، بهتر است آن را تا سطح SPF 40 نیز بالاتر بیاورید. همچنین، برای محافظت مناسب UVA به دنبال ضد آفتاب با PPD حدود ۸ (و ترجیحاً بالاتر) باشید. اگر پوست شما کاملاً روشن است، ممکن است به ضد آفتاب قوی‌تری نیز نیاز داشته باشید.

بخاطر داشته باشید که یک ضد آفتاب با SPF مناسب و شماره PPD خوب فقط در صورت پایدار بودن مواد اکتیو ضد آفتاب و استفاده صحیح موثر خواهد بود.

ضد آفتاب خوب حداقل تحریک، جوش و خشکی در پوست را ایجاد می‌کند

بعد از محدود کردن انتخاب‌های ضد آفتاب که قابلیت پایداری در برابر نور و پوشش طیف گسترده دارند، مرحله بعدی یافتن ضد‌آفتابی  است که باعث تحریک پوست شما نشود. عمده شکایات اکثر مردم در مورد ضد آفتاب این است که می‌تواند ۱) پوست آنها را تحریک کند ، ۲) باعث ایجاد جوش شود و یا ۳) پوستتان را خیلی خشک کند.

اگر ضد آفتاب پوست شما را می‌سوزاند یا باعث قرمز شدن آن می‌شود، می‌توانید یک ضد آفتاب کاملاً فیزیکی استفاده کنید. فیلترهای ماورا بنفش شیمیایی بیشتر از فیلترهای فیزیکی UV تحریک‌کننده پوست هستند. از طرف دیگر، اگر ضد آفتاب شما باعث ایجاد جوش شده است، می‌تواند به این دلیل باشد که به یک یا چند فیلتر UV (به عنوان مثال دی‌اکسید تیتانیوم) یا سایر مواد غیرفعال (به عنوان مثال نرم‌کننده‌ها- درباره نرم‌کننده‌ها در این مطلب بیشتر بخوانید-) که به عنوان مواد پایه برای ضد آفتاب استفاده شده‌اند، حساس هستید.

اکثر ضد آفتاب ها دارای الکل بالا هستند تا احساس چربی کمتری روی پوست ایجاد کنند. اگر پوست شما با استفاده از کرم ضد آفتاب، بیش از حد خشک شده است، می‌توانید به دنبال کرم ضد آفتاب با الکل کمتر (الکل کمتر یعنی نام مواد الکلی در انتهای لیست مواد تشکیل‌دهنده قرار بگیرد) باشید یا قبل از ضد آفتاب، یک مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید.

با این حال ، تنها راه تشخیص چگونگی واکنش ضد آفتاب با پوست شما استفاده از آن است. نظرات آنلاین را بخوانید تا بدانید کدام ضد آفتاب‌ها روی پوست دیگران به‌خوبی جواب داده و پوست آن‌ها چگونه به آن‌ واکنش نشان داده است، اما پوست همه متفاوت است. تا خودتان آن را امتحان نکنید، نمی‌دانید!

نمای نهایی یک ضد آفتاب خوب روی پوست

ضد آفتاب‌های چرب که بوی نارگیل می‌داد و در دوران کودکی استفاده می‌کردیم را به خاطر می‌آورید؟ نمی‌توانم تصور کنم چنین چیزی را روی پوستم بگذارم، چه رسد به پوست صورتم! خوشبختانه امروزه کرم‌های ضد آفتاب بسیار بهتر فرموله شده‌اند. بوی مطبوع‌تری دارند (یا عطر ندارند) و احساس بهتری روی پوست دارند.

با این حال، به دلیل ماهیت فیلترهای ماوراءبنفش، تهیه کرم ضد آفتاب با پوشش زیبا و آراستگی، بسیار پیچیده است. عمده شکایات مردم از احساسی که  ضدآفتاب روی پوستشان ایجاد می‌کند، عبارتند از: ۱) ایجاد رد سفید بعد از استفاده، ۲) احساس چربی یا سنگینی بیش از حد، ۳) احساس خشکی زیاد و ۴) بلند شدن کرم‌های آرایشی که روی آن استفاده می‌شوند.

چند نکته وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا کرم ضد آفتاب احساس بهتری روی پوستتان ایجاد کند. برای حل مشکل ایجاد رد سفید اجازه دهید کرم ضد آفتاب کاملاً جذب شود. با این حال، این زمان ممکن است تا ۲ ساعت یا بیشتر طول بکشد و اکثر مردم وقتی برای رفتن به کار یا مدرسه آماده می‌شوند، چنین زمانی ندارند! استفاده از ضد آفتاب با حرکات ضربه‌ای به جای حرکت مالش نیز می‌تواند از بلند شدن آرایش جلوگیری کند.

فقط با آزمون و خطا است که می‌توانید بفهمید با کدام ضد آفتاب احساس بهتری دارید. به احتمال زیاد، حتی با استفاده از بهترین ضد آفتاب‌های فرموله شده، شما همچنان چیزی را در پوست خود احساس می‌کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که این احساس، چیزی است که هر روز می‌توانید آن را تحمل کنید. به دنبال یک ضد آفتاب با پوشش مناسب و حس خوب روی پوست باشید که به محافظت از پوست شما لطمه وارد نکند.

هزینه و در دسترس بودن

کرم ضد آفتاب می‌تواند گران تمام شود. اینکه هزینه‌ی ضد آفتاب چقدر است و اینکه آیا می‌توانید به راحتی روی آن دست بگذارید از دیگر مواردی است که باید در نظر بگیرید. برخی از کرم‌های ضد آفتاب با فرمولاسیون بهتر یا محافظت بیشتر می‌توانند بسیار گران قیمت باشند.

من تمایل دارم برای کرم‌های ضد آفتاب که برای صورت ساخته شده بیشتر از کرم‌های ضد آفتاب بدن هزینه کنم، زیرا پوست صورت من بسیار بدقلق است. بعضی روزها با هر کرمی که استفاده کنم خوب می‌شود، در حالی که روزهای دیگر بدون دلیل قاطی می‌کند. به نظر من اکثر ضد آفتاب‌های صورت حس بهتری دارند اما اگر پوست شما دچار مشکل نمی‌شود، در استفاده از ضد آفتاب‌های بدن روی پوست صورت مشکلی نمی‌بینم. بعضی از ضد آفتاب‌ها حتی برچسب هایی ندارند که نشان دهد مخصوص صورت هستند یا بدن، بنابراین این موضوع فقط به چگونگی حس پوست شما از ضد آفتاب بستگی دارد. من شخصاً به دلیل پوست بسیار مستعد آکنه بیشتر مراقب هستم.

اکثر ضد آفتاب‌های برتر نیز در ایالات متحده موجود نیستند و فقط از طریق اروپا یا آسیا قابل تهیه هستند. دلیل این امر این است که برخی از فیلترهای UV که در ضد آفتاب‌های اروپایی و آسیایی استفاده می‌شوند توسط FDA تأیید نشده‌اند. با این وجود هنوز هم می‌توانید ضد آفتاب های خوبی را در داروخانه یا پیشخوان آرایشی پیدا کنید.

همچنین می‌توانید این کرم های ضد آفتاب را بصورت آنلاین خریداری کنید (حمل و نقل ممکن است گران باشد) یا هر زمان که به کشورهای این مناطق سفر می‌کنید. فقط توجه داشته باشید که خرید ضد آفتاب با مواد غیرقانونی دور زدن قانون تلقی می‌شود. اگرچه احتمالاً گمرک با بسته‌های کوچک مشکلی نخواهد داشت، با این حال برخی افراد تجربه توقیف سفارشات بین المللی را داشته‌اند.

علاوه بر انتخاب یک ضد آفتاب با قابلیت پایداری در برابر نور، با پوشش طیف گسترده ، احساس خوب روی پوست، دانستن نحوه استفاده از ضد آفتاب به روش صحیح نیز برای داشتن حداکثر میزان محافظت مهم است. آیا می‌دانید بعد از استفاده از  ضد آفتاب و قبل از بیرون رفتن باید ۳۰ دقیقه صبر کنید؟ آیا به اندازه کافی ضد آفتاب روی صورت خود قرار می‌دهید که موثر باشد؟ در پست‌های بعدی درباره نکات مهم دیگر ضد آفتاب‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد….


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: skinacea