ابتدا به جوش و آکنه به خودی خود آزاردهنده و مشکل آفرین است اما این مشکل زمانی بدتر می‌شود که با جای جوش مواجه شویم. جای جوش در واقع زخمی است که از التهاب ناشی از جوش برجای مانده است و ظاهر ناخوشایندی روی پوست ایجاد می‌کند. برای درمان جای جوش روش‌های مختلفی وجود دارد که بیشتر آن‌ها هزینه بر هستند و می‌توانند عوارض زیادی هم به دنبال داشته باشند. اما برای درمان جای جوش روش‌های طبیعی متنوعی هم وجود دارد که می‌تواند بدون عارضه خاصی به بهبود جای جوش کمک کند. این چهار روش طبیعی که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با آن‌ها آشنا خواهید شد، مواردی هستند که کارشناسان پوست و زیبایی برای درمان جای جوش به شما توصیه می‌کنند.

درمان‌های لایه برداری لیزر، پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن و کرم‌های موضعی روش‌هایی هستند که به صورت کلینیکی انجام شده و توسط پزشک تجویز می‌شوند. این روش‌ها قطعا در درمان جای جوش موثر هستند اما همان طور که می‌دانید هر جلسه از این درمان‌ها و یا کرم‌هایی که برای این کار تجویز می‌شوند قیمت بالایی دارند و تا رسیدن به نتیجه مطلوب هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کنند علاوه بر این عوارضی که این درمان‌ها روی صورت دارند مثل قرمزی و التهاب و … نیاز به مراقبت‌های خاص دارند و شما را از فعالیت‌های روزمره بازخواهد داشت. با امتحان کردن اروش‌های درمانی خانگی و طبیعی برای جای جوش شما بدون آن که کار و زندگی خود را تعطیل کنید و هزینه اضافی بپردازید می‌توانید اسکار و جای جوش را روی صورت خود محو و کمرنگ کنید.

درمان جای جوش با آبلیمو و عسل

اگر جای جوش شما به صورن نقطه تیره یا لکه رنگی روی صورتتان باقی مانده است این روش طبیعی درمانی بهترین روش برای شما است. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که ترکیب عسل و آبلیمو تنها باید روی نقاط لک شده پوست به کار رود تا نتیجه مشخصی داشته باشد و اگر این ماسک را روی همه صورت خود بزنید نتیجه کار چندان واضح نخواهد بود. این ترکیب یکی از بهترین ترکیب‌های طبیعی برای درمان لک و جای جوش است که اثر روشن کننده دارد و علاوه بر خاصیت آبرسانی و ضدباکتری و چندین مزیت دیگر، می‌تواند رنگدانه‌های باقی مانده از جوش و آکنه را نیز تا حد زیادی از بین ببرد.

درمان جای جوش و آکنه

آبلیمو حاوی اسید سیتریک است که نوعی اسید آلفاهیدروکسی است و مشابه اسیدهایی عمل می‌کند که در پیلینگ شیمیایی کاربرد دارد بنابراین اثر لایه برداری مناسبی دارد، عسل نیز خاصیت آبرسانی و ضدالتهاب دارد که که از تحریک شدن پوست توسط اسید جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی، عسل و آبلیمو را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید و با یک تکه پنبه کوچک به صورت یک لایه نازک روی نقاط تیره و لک شده پوست بمالید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بشویید. این کار را سه تا چهار بار در هفته به مدت ۴ هفته متوالی تکرار کنید تا شاهد از بین رفتن لکه‌های ناشی از جوش باشید.

استفاده از ماسک آرد نخود و ماست

این ماسک طبیعی از آرد نخود و ماست تشکیل شده است، آرد نخود به طور طبیعی پوست را روشن و لایه برداری می‌کند و همچنین می‌تواند اسیدیدته پوست را متعادل کرده و ترشح چربی را در سطح آن کنترل کند. ماست هم یک ماده مفید طبیعی حاوی اسید لاکتیک است که خاصیت خنک کنندگی و لایه برداری دارد و می‌تواند باکتری‌های موجود روی سطح پوست را از بین ببرد. برای استفاده از این ماسک طبیعی یک قاشق چای خوری آرد نخود را با نصف قاشق چای خوری و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. کمی آب لیموی تازه را هم روی این ترکیب بریزید تا حالتی روان و کف مانند پیدا کند. سپس این ترکیب را روی جای جوش بمالید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را سه بار در هفته و به مدت ۴ هفته متوالی تکرار کنید تا نتیجه را مشاهده کنید. می‌توانید به این ترکیب ماست خالص و طبیعی هم اضافه کنید و از اثرات مفید اسید لاکتیک یعنی لایه برداری و خنک کنندگی بهره ببرید.

درمان لکه‌های جوش با چای سبز

همه شما با خواص شگفت انگیز چای سبز آشنایی دارید، این ماده طبیعی خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری بالایی دارد و مصرف آن به صورت نوشیدنی مزایای زیادی برای سلامتی و جوانی بدن خواهد داشت. اما چای سبز را می‌توانید برای زیبایی پوست و درمان جای جوش هم به کار ببرید و اگر همراه با آن از مواد مفید دیگری هم استفاده کنید نتیجه کار بسیار چشمگیر خواهد بود. آسپرین یکی از داروهایی است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود و جالب است بدانید که این ماده می‌تواند جوش و جای جوش را هم درمان کند. آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که یک ماده شناخته شده و موثر در درمان جوش و التهاب و ورم پوستی است و شما می‌توانید از این ماده هم برای از بین بردن جای جوش و آکنه استفاده کنید. برای این کار دو عدد قرص آسپرین را خرد کنید و داخل یک قاشق غذاخوری چای سبز که خنک شده است حل کنید. این ترکیب حالتی خمیری دارد که به خوبی روی پوست می‌نشیند، ابتدا مطمئن شوید که دستانتان تمیز است سپس این خمیر را روی جوش‌ها و لکه‌های پوستی و هر گونه جای جوش بمالید و پس از پنج دقیقه بشویید.

درمان جای جوش و آکنه

یک ماسک مخصوص برای درمان جای جوش

اگر به دنبال یک روش درمانی موثرتر و قوی‌تر برای جای جوش خود هستید استفاده از ماسک‌های آماده را به شما توصیه می‌کنیم. ماسک‌های پودری متنوعی در بازار موجود هستند که اثر لایه برداری و روشن کنندگی بالایی دارند و با کمک آن‌ها می‌توانید جای جوش را به راحتی درمان کنید. یکی از این ماسک‌ها ماسک برنج بامبو است، این پودر را با چای سبز خنک شده ترکیب کنید تا اثر ضدباکتری و آنتی اکسیدانی آن بیشتر شود (در صورت تمایل می‌توانید چند قطره روغن درخت چای هم به این ترکیب اضافه کنید)، سپس این خمیر را روی نقاط تیره و لکه‌هایی که می‌خواهید از بین بروند بمالید. این ماسک اثر لایه برداری بالایی دارد و علاوه بر این که جای جوش را به خوب کمرنگ می‌کند می‌تواند پوست را به طور کامل سم زدایی کرده و جوش‌ها را خشک می‌کند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)