جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
با رعایت این چند اصل ساده در بهداشت و سلامت خود همیشه جوان بمانید

با رعایت این چند اصل ساده در بهداشت و سلامت خود همیشه جوان بمانید

حتما شما هم کسانی را دیده‌اید که با داشتن سن زیاد هنوز جوان و زیبا به نظر می‌رسند. اما راز این افراد چیست؟ به جز ژنتیک عوامل دیگری هم هستند که پیری را به تعویق می‌اندازند و باعث می‌شوند جوان بمانید . عواملی مثل تغذیه صحیح، ورزش و فعایت بدنی کافی و عوامل دیگر نیز می‌توانند به اندازه ژنتیک تاثیرگذار باشند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خواهیم رازهای جوانی و زیبایی را نه تنها در پوست و چهره بلکه در موها، عضلات، قلب و همه بدن بیان کنیم.

دیدگاه مثبت به زندگی داشته باشید

همیشه جوان بمانید

شما همان چیزی هستید که فکر می‌کنید. حتما این جمله را بارها شنیده‌اید اما تاثیر آن در پیر شدن ثابت شده است. طبق یک مطالعه ثابت شد تصوری که افراد از میزان پیری و جوانی خود دارند در ظاهر آن‌ها تاثیرگذار است. در این مطالعه از افراد سن واقعی و تصوری که از سن خود دارند پرسیده شد و افراد دیگری با مشاهده تصاویر این افراد سن آن‌ها را حدس زدند. نتیجه بررسی نشان داد سن حدس زده شده بیشتر به تصوری که افراد از سن خود دارند نزدیک‌تر است تا سن واقعی آن‌ها. این نکته را فراموش نکنید که اکنون دیگر پیری به معنای ناتوانی و پایان زندگی مفید نیست بلکه به معنای افزایش تجربه و عقل است، اگر تصور بهتری نسبت به سن خود و پیر شدن داشته باشید و با فرآیند پیری بهتر کنار بیایید می‌توانید مدت بیشتری جوان بمانید .

تغذیه درستی داشته باشید

همیشه جوان بمانید

مواد غذایی نقش مهمی در تسریع یا کند کردن فرآیند پیری دارند. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین کافی با به حداقل رساندن مصرف شکر بهترین نوع تغذیه برای کند کردن فرآیند پیری است. یکی از نمونه‌های سالم تغذیه، رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که بیشتر غذاها گیاهی هستند و پروتئین بیشتر از غذاهای دریایی تامین می‌شود و مصرف نمک در آن بسیار کم است. این نوع رژیم غذایی با کاهش خطر بیماری‌های قلبی هم عمر را افزایش می‌دهد و هم با تامین سلامت و زیبایی پوست به جوان‌تر ماندن کمک می‌کند. در مقابل، رژیم‌های غذایی حاوی شکر و کربوهیدرات بالا مانند چیپس و نوشابه فرآیند پیری را تسریع می‌کنند.

و به حجم غذایی که می‌خورید دقت کنید

تنها غذاهایی که می‌خورید در سلامت و جوانی شما تاثیرگذار نیستند بلکه میزان مصرف این غذاها نیز در کند کردن یا تسریع فرآیند پیری موثر است. پرخوری و چاقی باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ می‌شود و از این طریق باعث کاهش عمر و پیری سریع می‌گردد. پس بهتر است روزانه مصرف مواد غذایی و کالری دریافتی خود را محدود کنید تا جوان بمانید و بیشتر عمر کنید. روزانه مصرف یک و نیم پیمانه میوه، دویست گرم غلات (نان و برنج روی هم)، سه پیمانه لبنیات و ۱۵۰ گرم پروتئین (شامل گوشت و تخم مرغ) کافی است.

منظم ورزش کنید

زنان بین سنین سی تا ۷۰ سالگی حدود ۲۳ درصد از حجم عضلات خود را در دست می‌دهند و این اتفاق باعث شل شدن پوست بدن به خصوص در قسمت بازوها و شکم می‌شود که معمولا با چاقی اشتباه گرفته می‌شود اما ورزش کردن منظم این فرآیند را کند کرده و باعث می‌شود حتی تا نود سالگی نیز عضلات سالمی داشته باشید. همچنین ورزش کردن احتمال ابتلا به آلزایمر را ۲۵  درصد کاهش می‌دهد. پس برای جلوگیری از پیری حتما مرتب ورزش کنید تا جوان بمانید اما منظور از ورزش، فعالیت بدنی مثل دویدن و پیاده روی است و ورزش‌های حرفه‌ای و سنگین می‌تواند فرآیند پیری را تسریع کند.

زندگی اجتماعی و ارتباطات صحیح داشته باشید

داشتن دوست و خانواده به عمر بیشتر کمک می‌کند. احتمال عمر بالا در افرادی که ارتباطات اجتماعی گسترده و قوی دارند ۵۰ درصد بیشتر از کسانی است که تنها زندگی می‌کنند یا ارتباطات محدودی دارند.

پوست خود را از نور خورشید حفظ کنید تا جوان بمانید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی باعث ایجاد چین و چروک روی پوست و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست نیز می‌گردد. اما استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مناسب به اندازه کافی روی قسمت‌هایی که در معرض نور هستند مانع از این اتفاق می‌شود. همچنین از پوشش کافی و از کلاه و عینک آفتابی هم استفاده کنید تا جوان بمانید . اگرچه نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن می‌شود اما این فرآیند تنها حداکثر نیم ساعت طول می‌کشد و پس از آن فرآیند تولید ویتامین متوقف شده و تولید سلول‌های سرطانی آغاز می‌شوند، ویتامین D را می‌توان از مواد غذایی مثل ماهی و تخم مرغ به اندازه کافی دریافت کرد اما درمان چین و چروک و بدتر از آن، سرطان کار ساده‌ای نیست.

خواب کافی داشته باشید

همیشه جوان بمانید

احتمالا همه شما می‌دانید که روزانه به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارید اما نخوابیدن به اندازه کافی می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش دهد. چرت زدن روزانه هم در جبران کم خوابی شبانه و بهبود حافظه موثر است. در طول خواب بدن نوعی هورمون ترشح می‌کند که در تولید کلاژن و الاستین موثر هستند و باعث جوان‌تر شدن پوست می‌شوند در حالی که بیخوابی فرآیند پیری مغز را تسریع می‌کند و عملکرد آن را مختل می‌کند. بسیاری از ما به اهمیت خواب توجه نمی‌کنیم در حالی که خوابیدن بیشتر می‌تواند نقش مهمی در سالم‌تر شدن بدن داشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

لیفتینگ مژه و اکستنشن مژه چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
لیفتینگ مژه و اکستنشن مژه چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
45
جدیدترین مدل‌ها و ایده‌ها برای لاک ناخن در تابستان
جدیدترین مدل‌ها و ایده‌ها برای لاک ناخن در تابستان
178
چند تغییر در سبک زندگی که باعث جوان‌تر شدن شما می‌شود
چند تغییر در سبک زندگی که باعث جوانتر شدن شما می‌شود
166
موثرترین درمان‌های غیرجراحی کلینیکی برای زیبایی پوست
موثرترین درمان‌های غیرجراحی کلینیکی برای زیبایی پوست
186
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
250
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
219

مقالات سلامت

معرفی آب مروارید
آب مروارید ( کاتاراکت ) : انواع مختلف ، علل پیدایش و علائم ابتلا
39
سوختگی دهان
سوختگی دهان را با ۷ درمان طبیعی در خانه درمان کنید
91
روش آنژیوگرافی
آنژیوگرافی (رگ نگاری) عروق کرونر: تعریف و نحوه انجام این روش
231
شقاق مقعد یا فیشر
شقاق مقعد (Fissure) چیست؟ معرفی کامل، علائم، پیشگیری و درمان شقاق مقعد
407
آکنه پیشانی
آکنه پیشانی به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟
350
درد گوش موقع بلعیدن
درد گوش موقع بلعیدن به چه علت بوجود می‌آید؟
302

مقالات آشپزی

شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
594
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
421
کوکوی مرغ
کوکوی مرغ با پنیر موزارلا (با گزینه بدون گلوتن)
780
کیک آناناس
کیک آناناس با تزئین خامه و نارگیل به همراه آموزش خشک کردن آناناس
389
نان لقمه‌ای
طرز تهیه نان لقمه‌ای نرم و پفی در فر و بدون فر؛ آموزش مرحله به مرحله و تصویری
3,186
طرز تهیه اوتمیل اورنایت
طرز تهیه اوتمیل اورنایت در شیشه؛ صبحانه پر فیبر و مغذی با چندین دستورالعمل مختلف
1,116

مقالات تغذیه

تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
285
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
222
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
231
آرد بدون گلوتن
آرد بدون گلوتن با ۲۵ نوع مختلف که نیاز شما را به آرد به طور کامل رفع می‌کند
589
ویتامین A
ویتامین A چه نقشی در سلامت بدن دارد و مقادیر توصیه شده آن چقدر است؟
914
فواید چای نعناع
چای نعناع و معرفی ۹ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی مفید
1,124