عطر و ادکلن آخرین و مهم‌ترین مرحله برای آماده شدن شماست. عطر زدن شاید ظاهرا کار ساده‌ای به نظر برسد اما به این آسانی هم نیست و استفاده از عطر راه و روش خاص خود را دارد که اگر به درستی انجام نشود نتیجه دلخواهی نخواهید گرفت. در این مقاله از مجله قرمز نکاتی درباره عطر زدن و استفاده درست از عطر و ادلکن را بیان خواهیم نمود.

آمادگی برای عطر زدن

بهترین عطر را پیدا کنید: عطرها انواع مختلفی دارند اما هیچ عطری را تنها به خاطر گران‌قیمت بودن و مارک معتبر نخرید. زمانی عطری را انتخاب کنید که واقعا بو و رایحه آن را دوست داشته باشید و هم در لحظه استفاده، هم بوی میانی و هم بوی پایانی آن برای شما دلپذیر باشد. رایحه عطر به سه بخش تقسیم می‌شود رایحه آغازین یا نت آغازین که در لحظه استفاده به مشام می‌رسد. بوی میانی یا نت‌های میانی که چند دقیقه پس از استفاده آغاز می‌شود و رایحه پایانی یا نت پایانی که بویی است که در انتها از عطر برجا می‌ماند. برای انتخاب عطر همه این مراحل و نت‌ها را باید تست کنید تا بهترین عطر را پیدا کنید.

عطر مخصوص روز و عطر مخصوص شب داشته باشید: اگر به محل کار و یا گردش می‌روید و یا یک قرار دوستانه دارید باید از عطر روز استفاده کنید. اما اگر یک قرار خاص دارید یا برای مهمانی و مراسم خاصی مثل عروسی آماده می‌شوید باید از عطر مخصوص شب استفاده کنید. عبارت شب یا روز معمولا روی بسته بندی عطرها ذکر می‌شود اما اگر مشخص نشده باشد از طریق رنگ بسته بندی می‌توان به آن پی برد، رنگ‌های زرد روشن، صورتی و نارنجی نشانه عطر روز و رنگ‌های آبی تیره، بنفش، قرمز، طلایی و مشکی نشانه عطر شب هستند. عطرهای شب ماندگاری کمتری دارند و تاثیر لحظه‌ای به جا می‌گذارند در حالی که عطرهای روز دوام بیشتری دارند.

حمام کنید: قبل از عطر زدن باید بدن خود را آماده کنید، اولین قدم تمیز کردن بدن است. هرگز سعی نکنید بدن کثیف و بدبوی خود را با عطر زدن خوشبو کنید چون ترکیب بوهای نامطبوع با عطر بسیار زننده و ناخوشایند خواهد بود. در طول استحمام از شوینده‌های بدون بو استفاده کنید تا عطر به صورت خالص بر تن شما بنشیند. چربی بدن را کامل از بین نبرید چون بوی عطر روی بدن خشک دوام کمتری دارد به همین دلیل نباید از صابون‌های قوی استفاده کنید.

بدن خود را خشک کنید و سپس مرطوب کنید: پس از حمام به بدن خیس خود عطر نزنید چون این کار بیهوده است و عطر روی تن شما نخواهد نشست، صبر کنید تا بدنتان کاملا خشک شود تا بیشترین تاثیر و دوام را داشته باشد.

قبل از لباس پوشیدن عطر بزنید: زمانی که هنوز حوله به تن دارید از عطر استفاده کنید. اگر می‌خواهید عطر شما دوام بیشتری داشته باشد از لوسیون و مرطوب کننده بدن که فاقد بو باشند استفاده کنید سپس عطر زدن را آغاز کنید. این کار را قبل از پوشیدن لباس انجام دهید تا هم لباس‌های شما کمتر لک شود و هم دسترسی به نقاط مختلف ساده‌تر باشد.

عطر زدن و نکاتی برای استفاده صحیح استفاده از عطر

استفاده از عطر

شیشه عطر را دور از بدن خود بگیرید: هرگز شیشه عطر را نزیک بدن خود نگیرید بلکه باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر بین شیشه عطر و محلی که می‌خواهید روی آن عطر بزنید فاصله باشد. سر شیشه را مستقیم به طرف بدن خود بگیرید و اسپری کنید.

روی قسمت‌های نبض دار بدن عطر بزنید: کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند که عطر را روی نقاطی از بدن بزنید که دارای رگ و نبض باشد و این نبض عطر را به آهستگی و یکنواختی در هوا پخش کند. نقاطی که چنین نبضی دارند و برای عطر زدن مناسب هستند عبارتند از پشت زانو، روی گردن و مچ دست.

اجازه دهید عطر خشک شود: پس از اسپری کردن عطر به ناحیه مورد نظر کمی صبر کنید تا روغن‌های معطر اثر کنند و بوی خود را تولید کنند. این زمان معمولا ده دقیقه است. سپس ناحیه ای را که عطر زده‌اید بمالید تا بوی واقعی عطر در فضا پخش شود.

در عطر زدن زیاده روی نکنید: اگر عطری که انتخاب کرده‌اید دوام و کیفیت بالایی داشته باشد مقدار کمی از آن برای استفاده طولانی مدت کافی است. در هر صورت نباید مقدار زیادی عطر بزنید چون تنها باید رایحه‌ای از بوی عطر شما توسط کسانی که نزدیک شما هستند حس شود نه این که بوی عطر شما کل فضا را پر کرده و افراد دگر را دچار سردرد کند.

عطر زدن و نکاتی برای استفاده صحیح استفاده از عطر

نقاط مناسب برای عطر زدن

عطر را به موهای خود بزنید: اگر پوست حساسی دارید که تماس عطر با آن ممکن است باعث قرمزی و واکنش‌های آلرژیک شود توصیه می‌کنیم به موهای خود عطر بزنید. عطر را روی برس خود اسپری کنید و موها را شانه بزنید، این روش دوام بیشتری هم دارد و علت این که تولیدکنندگان شامپو در محصولات خود عطر و ادلکلن به کار می‌برند نیز همین است. اما در عطر زدن به موها زیاده روی نکنید چون عطرها حاوی الکل هستند که مقدار زیاد آن به مو آسیب می‌زند.

پشت گوش‌ها عطر بزنید: کمی عطر را روی انگشت خود بزنید و به پشت گوش‌ها بمالید. البته برخی کارشناسان این کار را توصیه نمی‌کنند چون معتقدند ترشحات گوش با عطر ترکیب شده و بوی آن را تغییر خواهند داد.

به اطراف استخوان گردن عطر بزنید: اینجا قسمتی است که نبض قدی گردن قرار دارد و کمک می‌کند تا عطر به آرامی در طول روز پخش شود اما پوست ناحیه گردن بسیار نازک است و با عطر زدن به این ناحیه احتمال ایجاد آلرژی بیشتر خواهد بود.

پشت زانوها عطر بزنید: اگر برای عروسی آماده می‌شوید می‌توانید عطر دلخواه خود را به پشت زانو بزنید و خوشبو شوید. داخل آرنج نیز می‌تواند محل مناسبی برای عطر زدن باشد. به طور کلی عطر را در قسمت‌های مختلف بدن می‌توان استفاده کرد اما در هر صورت توصیه می‌کنیم به لباس خود عطر نزنید چون آن را لک می‌کند و بویی که ایجاد خواه شد کاملا متفاوت خواهد بود.

عطر زدن و نکاتی برای استفاده صحیح استفاده از عطر

استفاده درست از عطر

از عدم آلرژی‌زا بودن عطر مطمئن شوید: واکنش‌های آلرژیک به عطر در افراد مختلف متفاوت است و برای این که مطمئن شوید عطر شما آلرژی زا نیست آن را روی مچ دست تست کنید و چند ساعت صبر کنید. اگر اثری از قرمزی و خارش مشاهده نشد می‌توانید ان عطر را استفاده کنید.

هر چهار ساعت یکبار عطر را تجدید کنید: عطر شما هرچقدر هم که قوی و گران‌قیمت باشد پایه الکل دارد که ماده‌ای فرار است و پس از چند ساعت رایحه میانی خود را از دست خواهد داد و اگر می‌خواهید این رایحه را همیشه به همراه داشته باشید حداقل ۴ ساعت یک بار مجددا از عطر خود استفاده کنید. اما در عطر زدن مجدد زیاده روی نکنید و آن را به مقدار کم به کار ببرید.

عطر را پاک کنید: اگر اتفاقی مقدار زیادی عطر را روی پوست خود استفاده کردید کمی الکل روی پنبه بریزید و روی ناحیه مورد نظر بمالید تا عطر اضافی پاک شود و شدت آن کم شود.

شیشه عطر را دور از نور و گرما نگه دارید: همان طور که گفتیم همه عطرها پایه الکل دارند که ماده‌ای فرار است و در حضور نور و گرما به صورت تجزیه می‌شود. برای نگهداری از عطر آن را در محلی تاریک و خنک و دور از نور قرار دهید تا عمر بیشتری داشته باشد.

تاریخ مصرف عطر را چک کنید: مثل همه محصولات آرایشی دیگر عطرها هم تاریخ مصرف دارند و پس از گذشت این زمان باید دور انداخته شوند. هرچقدر هم که در نگهداری عطر دقت به خرج داده باشید بیش از سه سال نمی‌توانید آن را استفاده کنید پس اگر مصرف عطر شما پایین است شیشه‌های کوچک‌تر با ظرفیت کمتر خریداری کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز، شاخه عطر و ادکلن دنبال کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات مطرح کنید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)