همان‌طور که در مقالات قبلی اشاره کردیم ویتامین سی بسیار ناپایدار است. اما اخیراً پودر ویتامین سی مناسب پوست که بسیار پایدار است، روانه بازار شده است. درواقع مشکل اصلی محصولات مراقبت پوستی حاوی ویتامین سی این است که به تماس با هوا بسیار حساس بوده و اثر خود را از دست می‌دهد و حتی اثر معکوس می‌گذارد. نشانه اکسید شدن ویتامین سی زردرنگ شدن آن است. درواقع اگر سرم ویتامین سی شما تغییر رنگ دهد باید استفاده از آن را متوقف کنید، زیرا باعث تولید رادیکال‌های آزاد و آسیب زدن به پوست می‌شود. اما پودر ویتامین سی بسیار پایدار بوده و می‌توانید آن را با سایر محصولات مراقبت از پوست خود مخلوط کنید. در این مقاله درباره مزایای ویتامین سی و پودر ویتامین سی صحبت خواهیم کرد. فهرست مطالبی که در این مقاله ارائه خواهد شد به شرح زیر است:

  • فواید ویتامین سی برای پوست
  • استفاده از پودر ویتامین سی برای پوست
  • ادعاهای اثبات‌نشده در مورد استفاده از پودر ویتامین سی برای پوست صورت
  • چگونه پودر ویتامین C را روی پوست صورت‌مان استفاده کنیم؟
  • پودر ویتامین C را از کجا تهیه کنیم؟
  • خلاصه

ویتامین سی فاسد شده

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که عملکردهای زیادی در بدن ما دارد. برخلاف اکثر حیوانات، بدن انسان نمی‌تواند خودش ویتامین C بسازد. بنابراین ما باید ویتامین C  موردنیاز بدن‌مان را در رژیم غذایی‌مان از طریق مواد غذایی مانند مرکبات، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات برگ‌دار دریافت کنیم.

ویتامین C ، به‌ویژه برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم است. سلول‌های پوستی ما از این ویتامین برای محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی، سیگار و اشعه ماورا‌بنفش استفاده می‌کنند. پوست ما برای ساختن کلاژن نیز به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن پروتئینی است که بیش از ۷۰ درصد وزن خشک پوست ما را تشکیل می‌دهد.

پودر ویتامین سی  محصول نسبتاً جدیدی در بازار است، اما اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. می‌توانید این پودر را با سرم یا مرطوب‌کننده‌تان مخلوط کنید تا از مزایای ضدپیری آن بهره ببرید.

در ادامه خواهیم گفت که آیا پودر ویتامین C می‌تواند به شما در بهبود سلامت پوست صورت کمک کند یا نه.

فواید ویتامین سی برای پوست

نکته مهم این است که همه اشکال و فرم‌های ویتامین C نمی‌توانند جذب سلول‌های پوست شوند. برای اینکه پوست شما از ویتامین C  استفاده کند، باید به فرم اسید اسکوربیک (ascorbic acid) باشد. با این حال، اسید اسکوربیک بسیار ناپایدار است و هنگام قرار گرفتن در معرض گرما، اکسیژن یا نور تجزیه می‌شود و اثر معکوس خواهد داشت.

اسید اسکوربیک موجود در پودر ویتامین C  نسبت به سایر فرم‌های ویتامین سی مقاوم‌تر است و اثرات بهتری نسبت به  ویتامین C  موجود در محصولات پوستی مانند سرم‌ها یا لوسیون‌ها دارد.

 مزایای استفاده از ویتامین C برای پوست شامل موارد زیر است:

  1. ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند

ویتامین C فراوان‌ترین منبع آنتی‌اکسیدان در پوست است. سلول‌های پوستی ما برای جلوگیری از آسیب دیدن در اثر عوامل محیطی، ویتامین C را ذخیره می‌کنند. اشعه ماورا‌بنفش، آلودگی و استعمال دخانیات می‌توانند با ایجاد رادیکال‌های آزاد به پوست ما آسیب برسانند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که الکترون خود را از دست داده‌اند و الکترون‌ها را از سلول‌های شما بیرون کشیده و باعث آسیب به آن سلول‌ها می‌شوند.

  1. ویتامین C باعث تولید کلاژن می‌شود

بیشتر وزن خشک پوست ما را کلاژن تشکیل می‌دهد. بدن ما برای ساخت این پروتئین به ویتامین C نیاز دارد. بسیاری از علائم کمبود ویتامین C (اسکوربوت) به دلیل اختلال در ساخت کلاژن ایجاد می‌شود.

در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۵، گروهی متشکل از ۶۰ زن سالم، از محلول حاوی ویتامین C به مدت ۶۰ روز روی پوست صورت‌شان استفاده کردند. محققان دریافتند که محلول ویتامین C در ایجاد سنتز کلاژن بسیار موثر است.

  1. ویتامین C باعث روشن شدن پوست می‌شود

ویتامین C آنزیمی به نام تیروزیناز را مهار می‌کند. آنزیم تیروزیناز، اسید آمینه تیروزین را به ملانین تبدیل می‌کند و ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست شما رنگ می‌دهد.

یک مقاله مروری که در سال ۲۰۱۹ در مجله  Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology منتشر شده است، اثر ویتامین C موضعی را روی لکه‌های پوستی ناشی از آسیب خورشید بررسی کرده است. در این مقاله مروری، محققان ۳۱ آزمایش بالینی را با مشارکت مردم قفقاز و چین در سنین ۱۸ تا ۵۰ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها دریافتند که ویتامین C می‌تواند به‌طور بالقوه برای جلوگیری از علائم آسیب‌های خورشید مفید باشد.

  1. ویتامین سی، ویتامین E را بازسازی می‌کند

ویتامین E یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است که از پوست در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند. پس از قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، سطح ویتامین E در پوست کاهش می‌یابد. آزمایشات نشان داده است که ویتامین سی به بازسازی ویتامین E پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک می‌کند.

بهترین سرم ویتامین سی

استفاده از پودر ویتامین سی برای پوست صورت

تحقیقات محدودی در مورد تأثیر پودر ویتامین سی بر روی پوست صورت وجود دارد. با این حال، براساس این تحقیقات، پودر ویتامین C  می‌تواند دارای فواید زیر باشد:

پودر ویتامین سی برای درمان آسیب‌های ناشی از خورشید

استفاده از ویتامین C روی پوست صورت به کاهش لکه‌های تیره ناشی از آسیب‌های خورشید کمک می‌کند. درواقع استفاده از ویتامین C به‌صورت موضعی، از تولید ملانین جلوگیری می‌کند، ملانین همان چیزی است که باعث ایجاد رنگ تیره در پوست می‌شود.

پودر ویتامین سی برای جلوگیری از افتادگی پوست

پوست ما با افزایش سن به‌طور طبیعی کلاژن کمتری تولید می‌کند. از دست دادن کلاژن یکی از عواملی است که باعث می‌شود پوست ما با افزایش سن شل و افتاده شود. استفاده از ویتامین C روی پوست صورت می‌تواند به بهبود تولید کلاژن در پوست کمک کند، به خصوص اگر زمان زیادی را در آفتاب می‌گذرانید یا ویتامین C کمی در رژیم غذایی‌تان دارید.

پودر ویتامین سی برای بهبود چین و چروک پوست

هرچه پیرتر می‌شویم، پوست ما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و نازک‌تر می‌شود که می‌تواند در ایجاد چین و چروک موثر باشد. اگرچه تشکیل چین و چروک تا حد زیادی از نظر ژنتیکی از پیش تعیین شده است، اما تماس مکرر با اشعه ماورابنفش می‌تواند باعث تجزیه کلاژن و الاستین و پیری زودرس پوست شود. استفاده از پودر ویتامین سی به صورت موضعی می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کند.

ویتامین سی برای ترمیم زخم

بدن ما در همه مراحل ترمیم زخم به ویتامین C نیاز دارد. استفاده از ویتامین C روی زخم (زخم سربسته) ممکن است باعث تسریع در ترمیم زخم شود.

ویتامین C برای محافظت از پوست در برابر آفتاب و آلودگی هوا

پوست ما به‌طور مداوم در معرض آسیب‌های اشعه ماورا‌بنفش و آلودگی هوا است که می‌تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن شود. ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برابر این استرس‌های اکسیداتیو در بدن ما وارد عمل می‌شود. استفاده از پودر ویتامین C  روی پوست صورت ما ممکن است به اشباع مقدار ویتامین C موجود در سلول‌های پوستی کمک کند.

پودر ویتامین سی اردینری

 

ادعاهای اثبات‌نشده در مورد استفاده از پودر ویتامین سی برای پوست صورت

برخی از افراد ادعا می‌کنند که پودر ویتامین C ممکن است مزایای زیر را داشته باشد، اما این ادعاها فقط بر اساس شواهد روائی است.

ویتامین C برای از بین بردن حلقه‌های زیر چشم

برخی افراد ادعا می‌کنند که ویتامین C به آن‌ها کمک کرده است تا حلقه‌های تیره زیر چشم‌شان را کاهش دهند. ویتامین C با تحریک تولید کلاژن ممکن است به حلقه‌های تیره زیر چشم کمک کند.

ویتامین C برای لایه‌برداری

وقتی پودر ویتامین C را با یک مرطوب‌کننده یا لوسیون مخلوط می‌کنید، ممکن است پودر ویتامین سی به‌خوبی حل نشود و کریستال‌هایی ایجاد شود و محلول دارای بافتی ریز باشد. این کریستال‌ها ممکن است به لایه‌برداری صورت کمک کند.

چگونه پودر ویتامین C را روی پوست صورت‌مان استفاده کنیم؟

هنگام استفاده از پودر ویتامین C روی صورت، نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید که از پودر مخصوص استفاده موضعی استفاده می‌کنید.

در ادامه نحوه استفاده از پودر ویتامین C روی پوست صورت آورده شده است:

  • مقدار کمی پودر را روی کف دست‌تان بریزید. احتمالاً روی بسته محصول، دستورالعمل‌های خاصی در‌مورد میزان دقیق استفاده از پودر داده شده است.
  • پودر ویتامین C را با سرم یا لوسیون مورد نظرتان، در کف دست‌تان مخلوط کنید. یک مقاله نشان داده است که برای موثر بودن ویتامین C ، لازم است ویتامین سی حداقل ۸ درصد از محلول را تشکیل دهد. همچنین غلظت بالاتر از ۲۰ درصد ممکن است باعث تحریک پوست شود.
  • این محلول را روی کل صورت‌تان یا به‌عنوان درمان لک فقط روی لک‌ها بزنید.
  • مانند همه محصولات مراقبت از پوست، بهتر است ۲۴ ساعت قبل از استفاده از محصول روی کل صورت، مقدار کمی از محلول ساخته‌شده را در قسمت کوچکی از پوست بدن‌تان که نازک است، آزمایش کنید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که آیا به آن محصول حساسیت دارید یا خیر.

پودر ویتامین  C را از کجا تهیه کنیم؟

شما می‌توانید پودر ویتامین C را به‌صورت آنلاین، از بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌هایی که محصولات مراقبت از پوست می‌فروشند، پیدا کنید.

پودر ویتامین سی اردینری

مشاهده در آمازون

برند معروف اردینری اخیراً پودر ویتامین سی تولید کرده که می‌توانید با کرم‌ها و سرم‌ها آن را مخلوط کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که ویتامین سی در پی‌اچ خاصی موثر است و مهم است که پودر ویتامین سی را با کدام سرم‌ها مخلوط می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب آگاهی بیشتر پیرامون ph پوست و ویتامین سی مقالات زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

پی اچ پوست ؛ چرا لازم است در این باره اطلاعات دقیق داشته باشیم؟

بهترین سرم ویتامین سی کدام است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

این سرم ویتامین سی یک ضد جوش قوی و طبیعی است!

خلاصه

همان‌طور که در مقالات بالا اشاره شده است ضعف محصولات ویتامین سی موجود در بازار این است که ویتامین سی در فرم موثر آن یعنی اسکوربیک اسید، بسیار ناپایدار است و فرم‌های پایدارتر آن اثر آسکوربیک اسید را ندارند اما پودر آسکوربیک اسید پایدار است و اگر بتوانید خودتان با این پودر سرم ویتامین سی درست کنید قطعا موثر خواهد بود. برای اطلاعات دقیق باید به دستورالعمل روی بسته مراجعه کنید. اما به‌عنوان یک توصیه کلی برای داشتن بهترین نتیجه، باید کمتر از نسبت ۴ به ۱ – ویتامین C به لوسیون یا سرم- استفاده کنید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline