همه چیز در مورد مکمل های کاهش وزن


این روزها انواع مکمل‌ها از جمله مکمل کاهش وزن و لاغری بسیار تبلیغ و ترویج می‌شوند. اما اینکه آیا این مکمل‌ها واقعا موثرند و اگر بله، چقدر در روند کاهش وزن ما تاثیر دارند یک سوال مهم و اساسی است. قطعا همه منابعی که این مکمل‌ها را توصیه و ترویج می‌کنند مورد اعتماد نیستند! ما برای یافتن جواب این سوالات به یکی از معتبرترین منابع علمی دنیا یعنی سایت موسسه ملی سلامت آمریکا مراجعه کرده و مقاله حاضر را تهیه نموده‌ایم.

فهرست مطالبی که خدمتتان ارایه می‌شود به صورت زیر است:

  • مقدمه
  • مکمل‌های کاهش وزن شامل چه موادی هستند؟
  • ترکیبات رایج در مکمل های کاهش وزن
  • افدرا (Ephedra)، یک ماده ممنوعه در مکمل‌های تغذیه‌ای
  • مکمل های کاهش وزن چگونه مدیریت می‌شوند؟
  • آیا مکمل های کاهش وزن مضر هستند؟
  • انتخاب روشی منطقی برای کاهش وزن

مقدمه

راه‌های اثبا‌ت‌شده برای کاهش وزن، مصرف غذاهای سالم، کاهش کالری و فعالیت بدنی است. اما ایجاد این تغییرات در سبک زندگی آسان نیست، بنابراین ممکن است با خود فکر کنید که آیا مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای که برای کاهش وزن ترویج می‌شوند, می‌توانند کمک‌کننده باشند؟

این مقاله اطلاعاتی را راجع به ایمنی و اثربخشی بسیاری از ترکیباتی که معمولاً در مکمل‌های کاهش وزن استفاده می‌شود ارائه می‌دهد. ممکن است فروشندگان این مکمل‌ها ادعا کنند که محصولات آن‌ها با مسدود کردن جذب چربی یا کربوهیدرات‌ها، مهار اشتها یا تسریع سوخت و ساز بدن به کاهش وزن کمک می‌کنند. اما شواهد علمی کمی وجود دارد که مکمل‌های کاهش وزن واقعاً در کاهش وزن موثر باشند. بسیاری از این مکمل‌ها واقعا گران هستند، ممکن است برخی از آن‌ها با داروها تداخل داشته یا برهم‌کنش ایجاد کنند و برخی از آن‌ها نیز ممکن است برای سلامتی‌تان مضر باشند.

اگر درمورد مصرف مکمل‌های کاهش وزن فکر می‌کنید، حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. این امر به‌ویژه در صورت داشتن فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کبد یا سایر شرایط پزشکی بسیار مهم است.


مکمل های کاهش وزن شامل چه موادی هستند؟

مکمل‌های کاهش وزن حاوی مواد زیادی مانند گیاهان، فیبر و مواد معدنی در مقادیر و در ترکیب‌های مختلف هستند. این مکمل‌ها به شکل‌هایی مانند کپسول، قرص، مایعات و پودرها فروخته می‌شوند و برخی از آن‌ها دارای ده ها ماده مختلف هستند.

در این مقاله ویژگی‌های مواد رایج در مکمل های کاهش وزن شرح داده شده است. درواقع تأثیر و ایمنی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. هر چند فهمیدن اینکه آیا این مواد واقعاً به کاهش وزن شما کمک می‌کند یا نه، پیچیده است. زیرا بیشتر این محصولات حاوی بیش از یک ماده هستند و وقتی مواد با هم مخلوط می‌شوند، می‌توانند متفاوت عمل کنند.

شاید تعجب کنید وقتی بفهمید که سازندگان مکمل‌های کاهش وزن به‌ندرت روی انسان‌ها مطالعه می‌کنند تا بفهمند آیا محصول آن‌ها واقعاً مؤثر است یا خیر و هنگامی که مطالعاتی انجام می‌شود، معمولاً تعداد کمی از افراد مکمل را فقط برای چند هفته یا چند ماه مصرف می‌کنند و مطالعه طولانی‌مدت درباره است مکمل‌ها وجود ندارد. برای اینکه بدانید آیا یک مکمل کاهش وزن می‌تواند به افراد در کاهش وزن و حفظ آن کمک کند، گروه‌های بزرگتری از افراد باید در مدت زمان بیشتری مورد مطالعه قرار گیرند.


انبه آفریقایی

ادعا می‌شود که عصاره دانه انبه آفریقایی تشکیل بافت چربی را مهار می‌کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی انبه آفریقایی ممکن است به شما در کاهش وزن خیلی کم کمک کند.

آیا این ماده ایمن و بی‌خطر است؟ به نظر می‌رسد انبه آفریقایی بی‌خطر باشد، اما ایمنی آن به‌خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. این ماده می‌تواند باعث سردرد، مشکلات خواب و نفخ شود.


بتا گلوکان

بتا گلوکانها (Beta-glucans) فیبرهای غذایی محلول در باکتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها، جو دوسر و جو هستند. ادعا می‌شود این مواد می‌توانند زمان لازم برای عبور غذا از طریق دستگاه گوارش را کند کرده و باعث احساس سیری شوند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی بتا گلوکان هیچ تاثیری بر وزن بدن ندارد.

آیا این ماده ایمن و بی‌خطر است؟ به نظر می‌رسد بتا گلوکان‌ها بی‌خطر هستند (حداکثر ۱۰ گرم در روز به مدت ۱۲ هفته). اما این مواد می‌توانند باعث نفخ معده شوند.

مکمل لاغری

Photo by Nataliya Vaitkevich from Pexels


پرتقال تلخ

پرتقال تلخ (Bitter orange) حاوی سینفرین (synephrine : یک ماده محرک) است. ادعا شده است که این ماده کالری می‌سوزاند، تجزیه چربی را افزایش و اشتها را کاهش می‌دهد. محصولات دارای پرتقال تلخ معمولاً حاوی کافئین و سایر مواد نیز هستند. پرتقال تلخ در برخی از مکمل های کاهش وزن وجود دارد که حاوی افدرا نیز هستند. افدرا (ephedra) یکی دیگر از گیاهان محرک است که در ۲۰۰۴ در بازار ایالات متحده ممنوع شد.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی پرتقال تلخ ممکن است کمی کالری سوزانده‌شده را افزایش دهد. همچنین ممکن است اشتهای شما را کمی کاهش دهد، اما مشخص نیست که آیا می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند یا نه.

آیا این ماده ایمن و بی‌خطر است؟ پرتقال تلخ ممکن است بی‌خطر نباشد. مکمل‌های پرتقال تلخ می‌توانند باعث درد قفسه سینه، اضطراب، سردرد، درد ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، ضربان قلب سریع و فشار خون بالا شوند.


کافئین

کافئین یک ماده محرک است که می‌تواند شما را هوشیارتر کند، انرژی‌تان را افزایش دهد. ادعا می‌شود این ماده می‌تواند کالری بسوزاند و تجزیه چربی را نیز افزایش دهد. اغلب این ماده به مکمل های کاهش وزن اضافه می‌شود، کافئین به طور طبیعی در چای، گوارانا (guarana)، کولا (kola)، یربا ماته ( yerba mate) و سایر گیاهان یافت می‌شود. ممکن است کافئین را روی برچسب مکمل‌های حاوی کافئین درج نکنند، بنابراین ممکن است ندانید که مکمل حاوی کافئین است.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی مکمل های کاهش وزن دارای کافئین ممکن است به شما کمک کنند تا کمی وزن خود را کاهش دهید یا با گذشت زمان وزن کمتری داشته باشید. اما وقتی به طور منظم از کافئین استفاده می‌کنید، بدن‌تان نسبت به آن مقاوم می‌شود. بنابراین این مقاومت ممکن است اثر کافئین بر وزن بدن را در طول زمان کاهش دهد.

آیا این ماده ایمن و بی‌خطر است؟ کافئین برای بیشتر بزرگسالان در دوزهای حداکثر ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌گرم (mg) در روز بی‌خطر است. اما می‌تواند شما را عصبی کرده و باعث دلهره و لرزش شود. بر کیفیت خواب نیز می‌تواند تأثیر بگذارد. در دوزهای بالاتر، می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، ضربان قلب سریع و تشنج شود. ترکیب کافئین با سایر مواد محرک می‌تواند اثرات کافئین را افزایش دهد.


کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب، عروق خونی و بسیاری از عملکردهای بدن نیاز است. ادعا شده است که این ماده چربی‌ها را می‌سوزاند و جذب آن‌ها را کاهش می‌دهد.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی کلسیم – موجود در مواد غذایی غذا یا موجود در مکمل‌ها- احتمالاً به کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن کمک نمی‌کند.

آیا این ماده ایمن و بی‌خطر است؟ کلسیم در مقادیر توصیه‌شده ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز برای بزرگسالان بی‌خطر است. مصرف بیش‌ازحد کلسیم (بیش از ۲،۰۰۰-۲،۵۰۰ میلی‌گرم در روز) می‌تواند باعث یبوست شود و جذب آهن و روی بدن را کاهش دهد. همچنین، کلسیم زیاد دریافت‌شده از مکمل‌ها (اما نه از غذاها) ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.


کپسایسین

کپسایسین (Capsaicin) در فلفل قرمز وجود دارد و باعث می‌شود طعم آن تند شود. ادعا شده است که این ماده باعث سوزاندن چربی و کالری شده و به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید.

میزان تأثیر در کاهش وزن: کپسایسین به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است تا بداندیم آیا به کاهش وزن کمک می‌کند یا خیر.

آیا این ماده ایمن و بی خطر است؟ کپسایسین بی‌خطر است (حداکثر ۳۳ میلی‌گرم در روز به مدت ۴ هفته یا ۴ میلی‌گرم در روز به مدت ۱۲ هفته)، اما می‌تواند باعث درد معده، احساس سوزش معده، تهوع و نفخ شود.


کارنیتین

بدن شما خودش می‌تواند کارنیتین (carnitine) تولید کند و این ماده در گوشت، ماهی، طیور، شیر و محصولات لبنی نیز یافت می‌شود. ادعا شده است که این ماده در سلول‌های شما، به تجزیه چربی‌ها کمک می‌کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی مکمل‌های کارنیتین ممکن است به شما در کاهش وزن خیلی کم کمک کنند.

آیا این ماده ایمن و بی خطر است؟ به نظر می‌رسد مکمل‌های کارنیتین بی‌خطر هستند (حداکثر ۲ گرم در روز به مدت ۱ سال یا ۴ گرم در روز به مدت ۵۶ روز). این ماده می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی شکم و ایجاد بویی شبیه به بوی ماهی در بدن شوند.

بهترین مکمل کاهش وزن

Photo by Nataliya Vaitkevich from Pexels


کیتوزان

کیتوزان (Chitosan) از پوسته خرچنگ و میگو بدست می‌آید. ادعا شده است که این ماده چربی را در دستگاه گوارش نگه می‌دارد تا بدن نتواند آن را جذب کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی کیتوزان فقط مقدار کمی چربی را محدود می‌کند، اما برای کاهش وزن کافی نیست.

آیا این ماده ایمن و بی خطر است؟ به نظر می‌رسد کیتوزان بی‌خطر است (حداکثر ۱۵ گرم در روز به مدت ۶ ماه). اما می‌تواند باعث نفخ، حالت تهوع خفیف، یبوست، سوء هاضمه و سوزش سر دل شود. اگر به صدف حساسیت دارید، ممکن است نسبت به کیتوزان واکنش آلرژیک داشته باشید.


کروم

کروم (Chromium) یک ماده معدنی است که بدن ما برای تنظیم سطح قند خون به آن نیاز دارد. ادعا می‌شود که این ماده باعث افزایش توده عضلانی، کاهش چربی و کاهش اشتها و مصرف غذا می‌شود.

آیا ادعاهای مطرح‌شده صحت دارد؟ بر اساس مطالعات علمی کروم ممکن است به شما در کاهش مقدار بسیار کمی از وزن و چربی بدن کمک کند.

آیا این ماده ایمن و بی‌خطر است؟ کروم موجود در غذا و مکمل‌ها در مقادیر توصیه‌شده ایمن است، که این مقدار بین ۲۰ تا ۴۵ میکروگرم در روز برای بزرگسالان متغیر است. در مقادیر بیشتر، کروم می‌تواند باعث مدفوع آبکی، سردرد، ضعف، تهوع، استفراغ، یبوست، سرگیجه و کهیر شود.


فورسکولین

فورسکولین (Coleus forskohlin) گیاهی است که در هند، تایلند و دیگر مناطق نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. ادعا می‌شود که فورسکولین، که از ریشه گیاه بدست می‌آید، با کاهش اشتها و افزایش تجزیه چربی، به بدن در کاهش وزن کمک می‌کند.

آیا واقعاً مؤثر است؟ Forskolin چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. اما تاکنون، به نظر می‌رسد هیچ تاثیری بر وزن یا اشتهای بدن ندارد.

آیا ایمن و بی‌خطر است؟ به نظر می‌رسد که فورسکولین بی‌خطر است (۵۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۱۲ هفته)، اما هنوز به‌خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. این ماده می‌تواند باعث دفع مدفوع و شل شدن مدفوع شود.


لینولئیک اسید مزدوج (CLA)

لینولئیک اسید مزدوج (CLA) چربی‌ای است که عمدتا در محصولات لبنی و گوشت گاو یافت می‌شود. ادعا شده است که این ماده چربی بدن شما را کاهش می‌دهد.

آیا واقعاً مؤثر است؟ بر اساس مطالعات علمی ممکن است CLA به شما در کاهش مقدار بسیار کمی از وزن و چربی بدن کمک کند.

آیا ایمن و بی‌خطر است؟ به نظر می‌رسد CLA ایمن است (حداکثر ۶ گرم در روز به مدت ۱ سال). این ماده می‌تواند باعث ناراحتی معده، یبوست، اسهال، شل شدن مدفوع و سوءهاضمه شود.


فوکوکزانتین

فوکوکزانتین (Fucoxanthin) از جلبک دریایی قهوه‌ای و دیگر جلبک‌ها به دست می‌آید. ادعا شده است که با سوزاندن کالری و کاهش چربی به کاهش وزن کمک می‌کند.

اما آیا واقعاً مؤثر است؟ فوکوکزانتین به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است تا بدانیم آیا به کاهش وزن شما کمک می‌کند یا خیر. فقط یک مطالعه که روی انسان‌ها بود از این ماده استفاده کرده است (سایر مطالعات روی حیوانات انجام شده است).

آیا ایمن و بی‌خطر است؟ به نظر می‌رسد فوکوکزانتین بی‌خطر است (با مقدار ۲.۴ میلی‌گرم در روز به مدت ۱۶ هفته)، اما هنوز به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است.


گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا (Garcinia cambogia) درختی است که در سراسر آسیا، آفریقا و جزایر پولینزی رشد می‌کند. ادعا می‌شود که اسید هیدروکسی سیتریک موجود در این میوه باعث کاهش تعداد سلول‌های چربی جدید در بدن می‌شود، اشتهای را سرکوب می‌کند و در نتیجه میزان غذای مصرفی شما را کاهش داده و میزان افزایش وزن را محدود می‌کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی گارسینیا کامبوجیا تأثیر کمی در کاهش وزن دارد.

ایمنی و عوارض: به نظر می‌رسد گارسینیا کامبوجیا نسبتاً بی‌خطر است. اما می‌تواند باعث سردرد، حالت تهوع و بروز علائمی در دستگاه تنفسی فوقانی، معده و روده شود.


گلوکومنان

گلوکومنان (Glucomannan) یک فیبر غذایی محلول است که از ریشه گیاه کنیاک بدست می‌آید. ادعا شده است که آب را در روده جذب کرده و به ایجاد احساس سیری در افراد کمک کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی گلوکومنان تأثیر کمی در کاهش وزن دارد. اما ممکن است به کاهش کلسترول کلی، کلسترول LDL (کلسترول بد)، تری‌گلیسیرید و سطح قند خون کمک کند.

ایمنی و عوارض: به نظر می‌رسد اکثر اشکال گلوکومنان بی‌خطر هستند (حداکثر ۱۵.۱ گرم در روز به مدت چند هفته به صورت پودر یا کپسول). اما این ماده می‌تواند باعث شل شدن مدفوع، نفخ، اسهال، یبوست و ناراحتی شکمی شود.

مکمل لاغری

Photo by Nataliya Vaitkevich from Pexels


عصاره دانه قهوه سبز

دانه‌‌های قهوه سبز دانه‌های قهوه بو نداده هستند. ادعا می‌شود عصاره دانه قهوه سبز تجمع چربی را کاهش می‌دهد و به تبدیل قند خون به انرژی موردنیاز سلول‌ها کمک می‌کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی عصاره دانه قهوه سبز ممکن است به شما در کاهش وزن خیلی کم کمک کند.

ایمنی و عوارض: به نظر می‌رسد عصاره دانه قهوه سبز بی‌خطر است (حداکثر ۲۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۱۲ هفته). اما ممکن است باعث سردرد و عفونت ادراری شود. دانه‌های قهوه سبز حاوی کافئین (ماده محرک) هستند که می‌تواند در دوزهای بالا یا ترکیب آن با سایر محرک‌ها مشکل ایجاد شود (به قسمت کافئین مراجعه کنید).


چای سبز و عصاره چای سبز

چای سبز (که Camellia sinensis نیز نامیده می‌شود) یک نوشیدنی رایج در سراسر جهان است. ادعا می‌شود که چای سبز و عصاره چای سبز موجود در برخی مکمل‌های کاهش وزن با افزایش سوخت کالری بدن، تجزیه سلول‌های چربی، کاهش جذب چربی و میزان چربی جدید بدن، وزن بدن را کاهش می‌دهد.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی چای سبز ممکن است به کاهش وزن خیلی کم کمک کند.

ایمنی و عوارض: نوشیدن چای سبز بی‌خطر است، اما مصرف عصاره چای سبز ممکن است ایمن نباشد. عصاره چای سبز می‌تواند باعث یبوست، ناراحتی شکمی، حالت تهوع و افزایش فشار خون شود. در برخی از افراد نیز با آسیب کبدی ارتباط دارد.


صمغ گوار

صمغ گوار (Guar gum) یک فیبر غذایی محلول موجود در برخی مکمل‌ها و محصولات غذایی است. ادعا شده است که این ماده باعث احساس سیری، کاهش اشتها و کاهش میزان غذای مصرفی می‌شود.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی صمغ گوار به شما در کاهش وزن کمکی نمی‌کند.

ایمنی و عوارض: به نظر می‌رسد صمغ گوار هنگامی که با مایعات کافی مصرف شود (تا ۳۰ گرم در روز به مدت ۶ ماه) ایمن است. اما می‌تواند باعث درد، نفخ، اسهال، تهوع و گرفتگی شکم شود.

گوارانا (guarana): به قسمت کافئین مراجعه کنید.


هودیا

هودیا (Hoodia) گیاهی از جنوب آفریقا است که از آن به عنوان کاهش‌دهنده اشتها استفاده می‌شود.

میزان تأثیر در کاهش وزن: تحقیقات زیادی درمورد هودیا انجام نشده است، اما احتمالاً این ماده در خوردن کمتر یا کاهش وزن کمکی نمی‌کند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است که برخی از مکمل های “hoodia” که در گذشته فروخته می‌شدند حاوی مقدار کمی hoodia بودند یا اصلاً حاوی این ماده نبودند. مشخص نیست که آیا این مورد درباره مکمل‌های hoodia که امروزه فروخته می‌شوند صادق است یا خیر.

ایمنی و عوارض: Hoodia ممکن است ایمن نباشد. این ماده می‌تواند باعث ضربان سریع قلب، افزایش فشار خون، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ شود.

آجیل کولا (Kola یا cola): به قسمت کافئین مراجعه کنید.


پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم هایی در مواد غذایی مانند برخی ماست‌ها و برخی مکمل‌های غذایی هستند که به حفظ یا بازیابی باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش کمک می کنند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی مشخص نیست که آیا مکمل‌های پروبیوتیک تاثیری بر وزن یا چربی بدن دارند یا خیر.

ایمنی و عوارض: مصرف پروبیوتیک‌ها در افراد سالم بی‌خطر است اما ممکن است باعث ایجاد نفخ یا سایر مشکلات گوارشی شود.


پیروات

پیروات (Pyruvate) به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. ادعا می‌شود پیروات موجود در مکمل‌های کاهش وزن تجزیه چربی را افزایش می‌دهد ، وزن و چربی بدن را کاهش داده و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی پیروات موجود در مکمل‌ها ممکن است به شما در کاهش وزن خیلی کمی کمک کند.

ایمنی و عوارض: به نظر می‌رسد پیروات بی‌خطر است (حداکثر ۳۰ گرم در روز به مدت ۶ هفته). به دلیل وجود گاز می‌تواند باعث اسهال، نفخ و ایجاد صدا در روده شود.


کتون تمشک

کتون تمشک (raspberry ketone) در تمشک قرمز یافت می‌شود، ادعا می‌شود که این ماده “چربی‌سوز” است.

میزان تأثیر در کاهش وزن: کتون تمشک فقط به عنوان کمک‌کننده برای کاهش وزن در ترکیب با سایر مواد مورد مطالعه قرار گرفته است و نه به تنهایی. اثرات آن بر وزن بدن هنوز ناشناخته است.

ایمنی و عوارض: کتون تمشک به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است تا مشخص شود که آیا بی‌خطر است یا خیر.


ویتامین دی

بدن ما برای سلامت و استخوان‌های قوی به ویتامین D نیاز دارد. بدن افراد چاق تمایل دارد سطح ویتامین D کمتری داشته باشد، اما دلیل شناخته‌شده‌ای وجود ندارد که نشان دهد مصرف ویتامین D به کاهش وزن افراد کمک می‌کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی ویتامین D به شما در کاهش وزن کمکی نمی‌کند.

ایمنی و عوارض: ویتامین D دریافت‌شده از غذاها و مکمل‌های تغذیه‌ای در مقادیر توصیه‌شده ۶۰۰-۸۰۰ IU (واحد بین‌المللی) در روز برای بزرگسالان بی‌خطر است. مصرف بیش‌ازحد ویتامین D (بیش از ۴۰۰۰ IU در روز) می‌تواند سمی باشد و باعث تهوع، استفراغ، اشتهای ضعیف، یبوست، ضعف و ضربان قلب نامنظم قلب شود.

بهترین رژیم کاهش وزن

Photo by Nataliya Vaitkevich from Pexels


لوبیا فرانسوی

لوبیا فروانسوی (که Phaseolus vulgaris نیز نامیده می‌شود) یکی از حبوباتی است که در سراسر جهان رشد می‌کند. ادعا می‌شود عصاره این لوبیا مانع جذب کربوهیدرات‌ها شده و اشتهای شما را سرکوب می‌کند.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی عصاره Phaseolus vulgaris ممکن است به شما در کاهش مقدار کمی از و چربی بدن کمک کند.

ایمنی و عوارض: به نظر می‌رسد Phaseolus vulgaris بی‌خطر است (حداکثر ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۱۲ هفته). اما ممکن است باعث سردرد، مدفوع نرم، نفخ و یبوست شود.

یربا ماته (Yerba mate): بخش کافئین را ببینید.


یوهیمبه

یوهیمبه (Yohimbe) یک درخت در آفریقای غربی است. یوهیمبه، حاوی ترکیبی به نام یوهیمبین است که در برخی از مکمل‌های تغذیه‌ای یافت می‌شود و باعث کاهش وزن، بهبود میل جنسی، افزایش حجم ماهیچه‌ها یا درمان اختلالات جنسی مردان می‌شود.

میزان تأثیر در کاهش وزن: بر اساس مطالعات علمی یوهیمبه به شما در کاهش وزن کمکی نمی‌کند.

ایمنی و عوارض: یوهیمبه ممکن است ایمن نباشد (به‌ویژه در دوزهای یوهیمبین ۲۰ میلی‌گرم یا بالاتر). از این ماده فقط با راهنمایی پزشک خود استفاده کنید زیرا عوارض جانبی آن می‌تواند شدید باشد. یوهیمبه می‌تواند باعث سردرد، فشار خون بالا، اضطراب، آشفتگی، ضربان قلب سریع، حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ شود.

افدرا (Ephedra)، یک ماده ممنوعه در مکمل‌های تغذیه‌ای

افدرا (که به آن má huáng نیز گفته می‌شود) یک گیاهی است و دارای موادی است که می‌توانند سیستم عصبی را تحریک کنند، میزان انرژی سوزانده‌شده را افزایش دهند، کاهش وزن را افزایش داده و اشتها را سرکوب کند. در دهه ۱۹۹۰ ، افدرا یک ماده محبوب در مکمل‌های تغذیه‌ای بود که برای کاهش وزن و افزایش عملکرد ورزشی فروخته می‌شد. در سال ۲۰۰۴ ، اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) افدرا را در مکمل‌های تغذیه‌ای ممنوع کرد و اعلام کرد که این دارو بی‌خطر نیست. افدرا می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، اضطراب، تغییرات خلقی، فشار خون بالا، ضربان قلب غیرطبیعی، سکته مغزی، تشنج، حمله قلبی و مرگ شود.

FDA مکمل های کاهش وزن را چگونه مدیریت می‌کند؟

FDA یک آژانس فدرال است که بر مکمل‌های تغذیه‌ای در ایالات متحده نظارت می‌کند. برخلاف داروهای بدون نسخه و با نسخه-که قبل از فروش باید توسط FDA تأیید شوند- مکمل‌های تغذیه‌ای قبل از عرضه به بازار نیازی به بررسی یا تأیید FDA ندارند. همچنین، تولید‌کنندگان مجبور نیستند قبل از فروش این محصولات، شواهدی را درمورد بی‌خطر بودن یا موثر بودن آن‌ها به FDA ارائه دهند.

وقتی که FDA یک مکمل تغذیه‌ای ناایمن پیدا می‌کند، می‌تواند آن مکمل را از بازار حذف کند یا از سازنده مکمل بخواهد که آن را از بازار جمع کند. FDA و کمیسیون تجارت فدرال همچنین می‌توانند اقدامات اجرایی‌ای را علیه شرکت‌هایی که درمورد مکمل‌های خود ادعای غلط کاهش وزن دارند، مواد دارویی را به مکمل‌هایشان اضافه می‌کنند یا ادعا می‌کنند که مکمل‌های آن‌ها می‌تواند بیماری‌ها را تشخیص، درمان، یا از آن‌ها جلوگیری کند، انجام دهند.

مکمل کاهش وزن

Photo by Nataliya Vaitkevich from Pexels


آیا مکمل های کاهش وزن مضر هستند؟

مکمل های کاهش وزن، مانند همه مکمل‌های تغذیه‌ای، می‌توانند عوارض جانبی مضری داشته باشند و ممکن است با داروها تداخل داشته باشند. بسیاری از مکمل های کاهش وزن دارای ترکیباتی هستند که در ترکیب با یکدیگر آزمایش نشده‌اند و اثرات ترکیبی آن‌ها ناشناخته است.

به پزشکان خود درمورد مکمل های کاهش وزن یا سایر مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تا از تداخلات مکمل-دارویی، عوارض جانبی مضر و سایر خطرات جلوگیری کنند.

محصولات تقلبی و جعلی

هنگام مشاهده مکمل های کاهش وزن با ادعاهای وسوسه‌انگیز، مانند “قرص جادویی کاهش وزن”، “چربی‌ها را بسوزانید” و “بدون رژیم یا ورزش وزن کم کنید” بسیار محتاط باشید. اگر این ادعا بیش از حد خوب به نظر برسد، احتمالاً واقعیت ندارد. این محصولات می‌توانند به شما در کاهش وزن هیچ کمکی نکنند و حتی خطرناک باشند.

محصولات کاهش وزن که با عنوان مکمل‌های تغذیه‌ای به بازار عرضه می‌شوند، گاهی اوقات با داروها ترکیب می‌شوند. این مواد در برچسب محصول ذکر نمی‌شوند و ممکن است به شما آسیب برسانند. FDA اعلان‌های عمومی را در اینجا اعلام می کند.

تداخل با داروها

مانند اکثر مکمل‌های تغذیه‌ای، برخی از مکمل های کاهش وزن نیز می‌توانند با سایر داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته یا برهم‌کنش ایجاد کنند. اگر از مکمل‌های تغذیه‌ای و داروها به طور منظم استفاده می‌کنید، حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.


انتخاب روشی منطقی برای کاهش وزن

مکمل های کاهش وزن می‌توانند گران باشند و ممکن است هیچ تأثیری نداشته باشند. بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن این است که از الگوی تغذیه سالم پیروی کنید، کالری مصرفی‌تان را کاهش دهید و به طور منظم تحت هدایت پزشک خود ورزش کنید.

تغییر شیوه زندگی که به کاهش وزن شما کمک می‌کند، می‌تواند خلق‌وخو و سطح انرژی شما را بهبود بخشد و خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

آگاهی اخلاقی

این راهنما توسط دفتر مکمل‌های غذایی (ODS) آمریکا اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که نباید جایگزین توصیه‌های پزشکی شود. ما شما را تشویق می‌کنیم که درمورد علاقه، سوالات یا استفاده از مکمل‌های غذایی و هر آنچه ممکن است برای سلامت کلی شما مفید باشد، با ارائه‌دهندگان خدمات درمانی خود (پزشک، متخصص تغذیه، داروساز و غیره) صحبت کنید. ذکر هر محصول یا خدمات در این نشریه، یا توصیه‌ای از یک سازمان یا انجمن حرفه‌ای، نشان‌دهنده تأیید آن محصول، خدمات یا توصیه‌ها نیست.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: سایت دفتر مکمل‌های تغذیه‌ای آمریکا (Updated: March 22, 2021)