غذاهای مفید برای کبد و غذاهای مضر برای کبد که آن را بیمار می‌کنند، چه هستند؟


قبلا به شما گفته بودیم که بهترین راه برای درمان کبد چرب و پیشگیری از آن تغذیه مناسب است اما حتما می‌پرسید غذاهای مفید برای کبد چه هستند و چه غذاهایی برای کبد بد هستند و نباید آنها را مصرف کرد؟

خب ما قصد داریم چند نمونه را که برای کبد و پیشگیری از بیماری‌های کبد مفید هستند و آنهایی را که موجب بیماری کبد می‌شوند به شما معرفی کنیم. برای اینکه با آنها آشنا شوید، ما را دنبال کنید.


غذاهای مفید برای کبد: اوتمیل

غذاهای مفید برای کبد

غذاهایی با فیبر بالا می‌توانند به کبد شما کمک کنند که بهتر کار کند. دلتان می‌خواهد با یکی از آنها روزتان را شروع کنید؟ سعی کنید اوتمیل مصرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا مقداری از وزنتان را کم کنید چربی شکمی را کاهش دهید که راهی خوب برای دور نگه داشتن کبد از بیماری است.


غذاهای مفید برای کبد: بروکلی

غذاهای مفید برای کبد

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. بروکلی می‌تواند بخشی از این راه حل باشد. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که این غذای کلمی می‌تواند به جلوگیری از ابتلای شما به کبد چرب غیر الکلی کمک کند. اگر به نظر می‌رسد که کلم بروکلی بخارپز چندان خوشمزه نیست می‌توانید با مقداری پرک بادام، کرنبری خشک شده و سرکه مزه دار کنید. همچنین آغشته کردن آن با سیر و سرکه بالزامیک نیز خوشمزه است. در اینجا به شما راه‌های مزه دار کردن سبزیجات با ادویه جات را یاد داده‌ایم.


غذاهای مفید برای کبد: قهوه

غذاهای مفید برای کبد

اگر شما جزو کسانی هستید که نمی‌توانید بدون قهوه روزتان را شروع کنید خوشحال خواهید شد اگر بدانید که ممکن است چندین فایده برای کبد شما داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب‌های ناشی از الکل بیش از حد یا رژیم غذایی نامناسب محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.


غذاهای مفید برای کبد: چای سبز

غذاهای مفید برای کبد

چای سبز سرشار از یک نوع آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده ممکن است از بدن در مقابل انواع سرطان، از جمله کبد محافظت کند. اگر چای خود را دم کنید و بصورت گرم آن را مصرف کنید، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. آیس تی و چای سبز آماده سطوح کمتری از این آنتی اکسیدان را دارند.


آب

غذاهای مفید برای کبد

یکی از بهترین چیزهایی که شما می‌توانید انجام دهید تا کبدتان را سالم نگه دارید و وزن مناسبی داشته باشید، مصرف آب کافی است. خودتان را عادت بدهید نوشیدن آب را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین مثل سودا یا نوشیدنی‌های ورزشی کنید. شما شگفت زده خواهید شد که چطور مقدار زیادی در طول روز کالری مصرف خواهید کرد.


غذاهای مفید برای کبد: بادام

غذاهای مفید برای کبد

آجیلها به ویژه بادام منابع خوبی از ویتامین E هستند که یک ماده مغذی است که تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. بادام همچنین برای قلب نیز خوب است، بنابراین دفعه بعد که خواستید میان وعده مصرف کنید، یک مشت بادام بردارید. یا آنها را در سالاد بریزید همانطور که قبلا به شما گفتیم که بادام را با کلم بروکلی آب پز ترکیب کنید.


غذاهای مفید برای کبد: اسفناج

غذاهای مفید برای کبد

برگهای سبز سبزیجات دارای آنتی اکسیدان قوی است که گلوتانین نامیده می‌شود که می‌تواند به حفظ سلامت کبد شما کمک کند. هیچ چیز راحت‌تر از آماده کردن اسفناج نیست. اسفناج پخته یک بیس عالی برای سالاد شام است و همچنین در صورتی که با سرکه و روغن زیتون آغشته شود، خوشمزه‌تر می‌شود. وقتی که برگهای اسفناج حالت پژمرده گرفتند روی آن را با گردو و پنیر پارمزان تازه پر کنید.


غذاهای مفید برای کبد: بلوبری

غذاهای مفید برای کبد

آنها حاوی مواد مغذی هستند که پلی فنل نامیده می‌شوند که ممکن است به حفاظت از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی که اغلب با چاقی شکمی و کلسترول بالا همراه است، کمک کند. اگر بلوبری در منطقه شما در دسترس نیست می‌توانید انواع غذاهای سرشار از پلی فنلها همچون شکلات تلخ، روغن زیتون و آلوها را جایگزین کنید.


غذاهای مفید برای کبد: ادویه‌ها و گیاهان معطر

غذاهای مفید برای کبد

آیا دلتان می‌خواهد کبد و قلبتان را به طور همزمان سالم نگه دارید؟ مقداری پونه کوهی، مریم گلی یا رزماری را روی غذاهایتان بپاشید. آنها منبع خوبی از پلی فنلهای سالم هستند. یک ماده فوق مفید: آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا در بسیاری از دستورهای غذایی، نمک را کنار بگذارید. دارچین، پودر کاری و زیره سبز هم خوب هستند.


غذاهای مناسب کبد: لوبیا

غذاهای مناسب کبد

شما مجبور نیستید که بخاطر دریافت پروتئین حتما گوشت مصرف کنید. شما می‌توانید در عوض آن لوبیا مصرف کنید و در عین حال مقدار زیادی هم فیبر دریافت کنید. و خوبی کار اینجاست که لوبیاها حاوی اسیدهای چرب اشباع که در پروتئین حیوانی وجود دارد، نیستند.


غذاهای مناسب کبد: چربیهای سالم

غذاهای مناسب کبد

هر چه چربیهای اشباع و ترنس همانند کره و مارگارین ناسالم هستند و باید در رژیم غذایی شما کاهش بیایند. چربیهای سالم و مفید جزو غذاهای مناسب کبد شما هستند. به عنوان مثال روغن زیتون فوق بکر و روغن کانولا برای آشپزی و شیرینی پزی عالی هستند. به مقادیر آنها توجه کنید. مقدار کمی از آنها کافی است.


غذاهای مضر برای کبد: الکل

غذاهای مضر برای کبد

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث کج خلقی شود. با گذشت زمان می‌تواند منجر به سیروز کبدی شود. حتی نوشیدن گاه به گاه آن یعنی یک وعده برای زنان و پنج وعده برای مردان در هر بار استفاده نیز می‌تواند مضر باشد. با تمام مضراتی که برای الکل در مورد سایر بیماری‌ها نیز گفته شده به نظر شما بهتر نیست که مصرف الکل را برای همیشه کنار بگذارید.


غذاهای مضر برای کبد: نمک

غذاهای مضر برای کبد

بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد اما شما بیش از آنچه لازم است مصرف می‌کنید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از سدیم منجر به فیبروز می‌شود که مرحله اولیه زخم کبد است. شما می‌توانید با یکسری کارهای آسان مصرف نمک را کاهش دهید. از غذاهای فراوری شده مثل سوسیس یا سایر گوشتهای فراوری شده خودداری کنید چون این غذاها دارای سدیم پنهان هستند. خودتان از ابتدا نمکدان را سر سفره نیاورید.


غذاهای مضر برای کبد: شکر

غذاهای مضر برای کبد

مواد غذایی بیش از حد شیرین می‌تواند روی کبد شما تاثیر بگذارد. این بخاطر این است که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر شما بیش از اندازه شکر مصرف کنید، کبد شما چربی زیادی می‌سازد که در انتها این چربی زیاد دور کبد را هم خواهد گرفت. در بلند مدت شما به احتمال زیاد دچار بیماری مانند کبد چرب خواهید شد. بنابراین مصرف شیرینی خود را بخاطر سلامت کبد کمتر کنید.


غذاهای مضر برای کبد: از غذاهای پر چرب دوری کنید

غذاهای مفید برای کبد

سیب زمینی سرخ شده و همبرگر انتخابهای نامناسبی برای سلامت کبد شما هستند. خوردن غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب و سرخ شده هستند کار کبد را سخت و شدید می‌کند. به مرور زمان ممکن است منجر به التهاب شود که موجب بروز اسکار روی کبد می‌شود که به عنوان سیروز کبدی شناخته می‌شود. بنابراین دفعه بعدی که قصد رفتن به مغازه فست فود را دارید، به فکر سفارش یک گزینه سالم باشید.


غذاهای مضر برای کبد: غذاهای بسته بندی شده

غذاهای مفید برای کبد

دفعه بعدی که خواستید برای عصرانه‌تان یک میان وعده بخورید به جای باز کردن بسته بیسکوئیت و کیک، یک میان وعده سالم را جایگزین کنید. مشکل چیپس و شیرینی‌جات این است که آنها معمولا با مقدار زیادی شکر، نمک و چربی همراه شده‌اند. برای کنار گذاشتن آنها از یک استراتژی نسبتا ساده استفاده کنید. به این ترتیب که از میان وعده‌های سالم استفاده کنید. سعی کنید یک سیب را با کمی کره آجیلی مصرف کنید، یا خوراکی‌های شکری را با یک فنجان کوچک حمص جایگزین کنید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: webmd