سرطان مثانه معمولا بر مردان بیش از زنان تاثیر می‌گذارد و اغلب در افراد بالای ۵۵ سال بروز می‌کند. صرفنظر از سنی که دارید باید علائم سرطان مثانه را بدانید. در زیر ۷ علائم پنهان سرطان مثانه آورده شده است با هم آنها را بررسی می‌کنیم.

خون یا لکه خون در ادرارعلائم سرطان مثانه

خون در ادرار شایعترین علائم سرطان مثانه است. گری اشتاینبرگ استاد جراحی دانشگاه شیکاگو و مدیر انکولوژی اورولوژی گفت: آن خون در ادرار می‌تواند خیلی ریز باشد یا بزرگ باشد در حدی که شخص آن را ببیند. خون همیشه نباید قرمز روشن باشد، گاهی اوقات مانند رنگ نوشابه قهوه‌ای تیره است. اگر متوجه خون در ادرار شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد یا سوزش موقع ادرار کردنعلائم سرطان مثانه

البته اگر خون در ادرار خیلی ریز و میکروسکوپی باشد پس شما قادر به دیدن آن نخواهید بود پس توجهتان را به دیگر علائم سرطان مثانه معطوف کنید. به عنوان مثال درد یا سوزش موقع ادرار کردن می‌تواند نشانه سرطان مثانه باشد. دکتر اشتاینبرگ گفت: بسیاری از بیماران بخصوص آنهایی که سن بالاتر هستند، تغییراتی در ادرار خواهند داشت. تغییرات شدیدتر ادرار باید بوسیله پزشک درمان شود.

مرتب حس ادرار دارید اما موقع ادرار کردن خیلی کم استعلائم سرطان مثانه

شما ممکن است احساس کنید که یک آجر روی مثانه شما نشسته اما وقتی که به دستشویی می‌روید، ادرار شما خیلی کم است. یا شاید دفعات زیادی به دستشویی بروید حتی چندین بار در نصفه شب. اگر هر یک از این داستانهای غیر معمول برای شما رخ داده است که قبلا نبوده به پزشک مراجعه کنید. ممکن است فقط یک عفونت ادراری باشد اما اگر بالای ۵۵ سال دارید ممکن است این تغییرات علائم سرطان مثانه باشد.

عفونت ادراری شما رفع نمی‌شودعلائم سرطان مثانه

دکتر اشتاینبرگ گفت: اکثر عفونتهای ادراری سرطان مثانه نیستند اما در زنان ممکن است سرطان مثانه با عفونت ادراری اشتباه گرفته شود. اگر عفونت ادراری با آنتی بیوتیک درمان شده اما هنوز هم علائم بعد از چند هفته پابرجا هستند، ممکن است سرطان مثانه  علت واقعی آن باشد. دکتر اشتاینبرگ که رئیس موسسه سرطان مثانه است می‌گوید که بیشتر زنان واقعا بیشتر از سرطا مثانه می‌میرند تا سرطان دهانه رحم. البته از آنجایی که سرطان مثانه بر مردان بیشتر اثر می‌گذارد، آنها بیشتر در خطر هستند. ما باید افراد را از آن آگاه کنیم.

درد در پایین لگن یا کمر هم از علائم سرطان مثانه استعلائم سرطان مثانه

موسسه سرطان آمریکا درد کمر یا لگن را به عنوان یکی از علائم سرطان مثانه پیشرفته نام برده که حتی ممکن است به بخشهای دیگری از بدن هم رسیده باشد. صرفنظر از پخش شدن یا نشدن آن، درد می‌تواند از حالت ناخوشایند تا غیر قابل تحمل باشد. این علامت می‌تواند در بیماری‌ها و ناخوشیهای زیادی مشترک باشد بنابراین اگر مبتلا به چنین دردی شدید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید بخصوص اگر همراه با علائم نگران کننده دیگری همراه باشد.

احساس خستگی یا ضعفعلائم سرطان مثانه

همچنان که سرطان پیشرفت می‌کند شما شروع به احساس خستگی خواهید کرد. این نوع خستگی طبیعی نیست که در اینصورت ممکن است احساس کمبود انرژی شدید کنید و هر چقدر هم استراحت کنید باز هم برطرف نمی‌شود. موسسه سرطان آمریکا این را خستگی مربوط به سرطان می‌نامد تا از هر نوع خستگی دیگر تمیز داده شود. این حالت می‌تواند کار یا روابط یا مسئولیتهای دیگر شما را مختل کند. خستگی می‌تواند نشان دهنده مشکلات بسیاری در سلامتی باشد اما اگر متوجه شدید این خستگی شدید همراه با هر یک از علائم بالاست بهتر است در مورد علت آن نگران باشید. (علتهای خستگی مزمن چه هستند).

کاهش اشتها و کاهش وزن بدون دلیلعلائم سرطان مثانه

اکثر افراد می‌دانند که کاهش اشتها یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی است اما آیا می‌دانستید که خود سرطان هم باعث کاهش اشتهای شما می‌شود؟ مرکز درمان سرطان آمریکا این علامت را به عنوان یکی از شایعترین علائم سرطان در میان بیماران نام برد؛ این حالت بخصوص در سرطانهای گوارشی شدید است اما می‌تواند یکی از علائم هر نوع سرطانی باشد. سرطان گاهی اوقات می‌تواند موجب یک تغییر متابولیکی در بدن شود که منجر به کاهش اشتها می‌شود. این حالت اغلب با خستگی مربوط به سرطان دست به دست هم داده و وقتی که شما خسته هستید چیز زیادی نمی‌خورید که در اینصورت باز هم خسته‌تر می‌شوید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست