اختلال خود ایمنی ام اس «نقابدار بزرگ» نام دارد چون علائم آن براحتی نادیده گرفته می‌شوند. اگر شما هر یک از این علائم ام اس را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا مورد بررسی قرار بگیرید.

جوراب لنگه به لنگه می‌پوشیدعلائم ام اس

هر کسی ممکن است یک روزهایی جوراب لنگه به لنگه بپوشد اما اگر اغلب اوقات زمانی را برای متوجه شدن نوع رنگ آنها صرف می‌کنید بخصوص که قبلا اینکار برای شما آسان بود و مشکلی نداشتید، اینجاست که هشدار خطر به صدا در می‌آید. کلیفورد سگیل متخصص مغز و اعصاب در مرکز سلامت سانتا مونیکای کالیفرنیا گفت: نابینا شدن بطور جزئی، کور رنگی یا نابینایی در یک چشم جزو علائم ام اس هستند. وی توضیح می‌دهد این نوریت اپتیک یا التهاب عصب نوری نامیده می‌شود و به دلیل از دست پوشش اطراف عصب چشم در مغز رخ می‌دهد.

یک پارچ نوشیدنی می‌خورید اما هرگز به دستشویی نمی‌رویدعلائم ام اس

شاید به نظرتان این یک استعداد خوب و یک خوش شانسی باشد اما در واقع چیز خوبی نیست. این علامت دردناک، نشانه مشخصی از مولتیپل اسکلروزیس و اغلب اولین علامتی است که شخص را به سوی دکتر روانه می‌کند. دکتر سگیل گفت: هر تغییری در دفعات ادرار می‌تواند یکی از علائم ام اس باشد اما اکثر اوقات شخص بیش از ۲۴ ساعت قادر به ادرار کردن نیست.

کبود شدن بدن بر اثر افتادگی و برخورد مکررعلائم ام اس

دست و پا چلفتی بودن یکی از محرزترین علائم ام اس است که نادیده گرفته می‌شود چون باعث خجالت است. افراد ممکن است فکر کنند از نظر تعادل مشکل داشته باشند اما نشانه داشتن ضعف در یک یا هر دو پا است که اغلب اولین اَشکال آن بصورت سکندری خوردن، تلو تلو خوردن، عدم تعادل و افتادن نشان داده می‌شود و می‌تواند نشانه‌ دهنده این باشد که چیزی در اعصاب حرکتی شما دچار مشکل شده است.

لباس پوشیدنتان حس عجیبی داردعلائم ام اس

دکتر سگیل گفت: بیماران من اغلب می‌گویند که بدنشان از لحاظ سطح حساس بودن از یک قسمت به قسمت دیگر متفاوت است. مثلا وقتی که پیراهن خود را می‌پوشند حرکت پیراهن روی قفسه سینه را به نحو متفاوتی نسبت به شکم خود احساس می‌کنند. مشکلات حساسیتی توضیح دادنشان دشوار است اما اگر آنها را احساس کنید متوجه خواهید شد که چطور است بطوری که یک احساس بسیار عجیب برای شما خواهد بود.

انگشت دست‌ سوزن سوزن می‌شود اما بازو به خواب می‌رودعلائم ام اس

ما با احساس سوزن سوزن شدن به هنگامی که روی یک پا به مدت طولانی می‌ایستیم یا روی بازویمان مدت زمان زیادی تکیه می‌کنیم، آشنا هستیم که در این وضعیت جریان خون به طور موقت قطع می‌شود. اما اگر هیچ دلیلی برای بروز بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس گرفتگی در اندام خود ندارید این موضوع نیاز به بررسی دارد. این حالت می‌تواند علامت بسیاری از بیماریها از جمله ام اس باشد. اما پیش از تشخیص شما گرفتار ام اس شده‌اید و بهتر است که از سیستم عصبی خود محافظت کنید.

به دنبال چنگال می‌گردید در حالی که در دست شماستعلائم ام اس

تا بحال برایتان پیش آمده که عینکتان را گم کنید و در حالی که دوست‌تان به شما می‌خندد و به عینکی که روی سرتان قرار گرفته، اشاره می‌کند؟ خب این برای خیلی از ما اتفاق افتاده اما اگر مشکل شما فراموشی لحظه‌ای نیست و نمی‌توانید چیزی را که نگه داشته یا لمس می‌کنید، احساس کنید پس باید به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه بی دلیل یکی از علائم ام اس استعلائم ام اس

دکتر سگیل گفت: سرگیجه مداوم (بدون دلیل مشخص) یکی دیگر از علائم ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس است. صدمه به عصب ناشی از بیماری در ابتدا بر توانایی حرکتی، احساس و توانایی هماهنگی شما تاثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به سرگیجه و سردرگمی شود.

دوستان شما بخاطر پیامهای اشتباهی شاکی می‌شوندعلائم ام اس

یکی از اولین چیزهایی که ما اغلب در بیماران ام اس مشاهده می‌کنیم این است که دچار ناتوانی در متن، تایپ، استفاده از تلفن همراه یا تبلت می شوند یا کارهای دیگری انجام می‌دهند که نیازمند کنترل اعصاب حرکتی هستند. دکتر سگیل توضیح می‌دهد که معمولا این بدان معناست که آسیبی ناشی از بیماری ام اس در بخش پشتی مغز وجود دارد.

گرمای قهوه را احساس نمی‌کنید علائم ام اس

آیا واقعا یک ماهیتابه داغ را بدون فکر بر می‌دارید؟ چرا قهوه داغ است اما شما نمی‌توانید گرمای آن را از طریق لیوان احساس کنید؟ دکتر سگیل می‌گوید: ناتوانی در احساس تغییرات دمایی بوسیله دست یکی دیگر از علائم ام اس است که نشان می‌دهد عصب شما آسیب دیده است.

سن هم در ام اس موثر استعلائم ام اس

یکی از معمولترین عوامل ام اس سن شماست. مولتیپل اسکلروزیس معمولا در جوانها در دهه ۲۰ یا ۳۰ زندگی تشخیص داده می‌شود. در حالی که قطعا امکان تشخیص ام اس دیر یا زود یکی از بزرگترین تراژدیهای بیماری خود ایمنی است چونکه اغلب افراد در وهله اول دچار آسیب جسمی می‌شوند بعد بیماری آنها تشخیص داده می‌شود. اما اگر ام اس زودتر  تشخیص داده شود سریعتر اقدام به درمان می‌کنند و بهتر می‌توانند از سیستم عصبی‌تان محافظت کنند.

هیچ مشکل دیگری نیست جز ام اس!علائم ام اس

دکتر سگیل توضیح می‌دهد که مولتیپل اسکلروزیس همانند لوپوس یکی از نقابداران بزرگ است چون به راحتی به عوامل یا بیماریهای دیگر ارتباط داده می‌شود. چون علائم آن کاملا به اینکه چه اعصابی تحت تاثیر باشند، بستگی دارد هیچ دو بیماری دقیقا مثل هم نیستند. این بدان معناست که ام اس موقعی تشخیص داده می‌شود که وجود سایر بیماریها رد شده باشد. اگر دچار ضعف حسی شدید و علائم حرکتی حسی عجیبی دارید لازم است که برای اطمینان از نبود مشکل معاینه شوید. برای تشخیص دقیق شما نیازمند یک اسکن MRI هستید که می‌تواند ضایعات یا نقاط تخریب شده میلین (غلاف میلین که دور سلولهای عصبی را فرا گرفته باعث تسریع در ارسال پیامها و محافظت از عصب می‌شود در بیماری ام اس این غلاف از بین می‌رود بنابراین پیامها دچار کندی و اختلال شده و فرد دچار مشکل می‌شود. م) را که در طول این بیماری دچار تخریب شده‌اند، نشان می‌دهد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست