معمولا افراد مختلف در رابطه با عادات دارویی خود چندان با دیگران روراست نیستند و در این زمینه حقیقت را با آن‌ها به اشتراک نمی‌گذارند. حتی اگر داروهایی که توسط آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد کاملا قانونی باشد، معمولا تمایل چندانی به بازگویی کم و کیف استفاده از این داروها ندارند. از آن‌ جا که کشف عادات دارویی افراد مختلف، در تحقیقات علمی انجام شده توسط پزشکان روی یک گروه آزمایشی خاص به طور معمول از اهمیت بالایی برخوردار است، دانشمندان همواره در پی یافتن راه و روش قابل اتکایی برای کسب آگاهی درست از عادات دارویی نمونه‌های تحت آزمایش خود بوده‌اند. حال به نظر می‌رسد که آن‌ها در این زمینه به پیشرفت‌های مهمی دست یافته‌اند.

دانشمندان به تازگی روش نمونه‌گیری تازه‌ای را کشف کرده‌اند که بر پایه نمونه‌گیری از پسماند داروهای مصرف شده به شکل فاضلاب طراحی شده است و در ترکیب با تجزیه و تحلیل سیگنال تلفن‌های همراه می‌تواند عادات دارویی افراد حاضر در یک منطقه را مشخص کند. در واقع پژوهشگران به کمک استفاده از این تکنیک جدید و تجزیه و تحلیل کردن هم‌زمان پسماندهای دارویی به جا مانده از افراد ساکن در یک منطقه در قالب فاضلاب و همچنین رصد کردن سیگنال تلفن‌های هوشمند این افراد، خواهند توانست در یک زمان مشخص به سرشماری افراد حاضر در یک مکان خاص بپردازند و عادات دارویی آن‌ها را کشف کنند.

تجزیه و تحلیل فاضلاب و موبایل برای تشخیص عادات دارویی افراد

استاد دانشگاه کوینزلند استرالیا در علم سلامت رفتار یعنی پروفسور کوین توماس در توضیح این تکنیک ترکیبی جدید به این نکته اشاره می‌کند که او و همکارانش با بررسی سیگنال‌های مربوط به تلفن همراه در یک منطقه‌ی خاص، ابتدا تعداد تلفن‌های همراه موجود در آن منطقه و به تبع آن تعداد جمعیت حاضر در منطقه را تخمین می‌زنند و سپس عادات دارویی افراد ساکن در آن منطقه را به کمک تجزیه و تحلیل مقادیر دارو در فاضلاب آن منطقه معین می‌کنند. در واقع دانشمندان به کمک این تکنیک جدید می‌توانند میزان استفاده‌ی دارو به ازای جمعیت ساکن در یک منطقه‌ی خاص (که از عادات دارویی افراد ساکن در آن کاملا بی‌خبر هستند) را با دقت بسیار بالایی تخمین بزنند و عدم قطعیت موجود در زمینه‌ی آگاهی از عادات دارویی جمعیت تحت آزمایش خود را تا حد فراوانی کاهش دهند.

در مجموع عدم قطعیت در تعیین تعداد جمعیت ساکن در یک منطقه‌ی خاص، یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های روش‌های فعلی تعیین عادات دارویی افراد بر اساس تجزیه و تحلیل پسماندهای آبی به شمار می‌رود. نقطه ضعفی که در این تکنیک جدید دیگر وجود نخواهد داشت.

میزان اتکا به تکنیک جدید کشف عادات دارویی افراد

برای بررسی جنبه‌های تخمینی این تکنیک جدید، پژوهشگران آن را در یکی از مناطق شهر اسلو واقع در کشور نروژ مورد آزمایش قرار دادند. نتایج آزمایش انجام شده نشان از آن داشت که چیزی نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت ساکن در آن منطقه‌ی خاص به طور کلی در طول هر ۲۴ ساعت تغییر می‌یابند. به این ترتیب دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در صورت اقدام برای تعیین عادات دارویی مردم ساکن در آن منطقه، نتایج چندان دقیقی حاصل نخواهد شد.

در کنار این موضوع پژوهشگران به جزئیاتی در رابطه با زمان کلی مصرف داروها توسط مردم ساکن در منطقه‌ی مذکور دست یافتند. به عنوان مثال آن‌ها از این نکته باخبر شدند که داروهایی نظیر اکستازی درصد مصرف بالایی در میان مردم ساکن در آن منطقه در تعطیلات آخر هفته دارد. افزون بر آن که دو ماه ژوئن و ژوییه به عنوان زمان اوج مصرف داروهای غیرقانونی در میان ساکنان آن منطقه به شمار می‌رود.

بنابر ادعای پروفسور کوین توماس، او و همکارانش قصد دارند کارایی این تکنیک جدید و تکنیک‌های مشابه مبتنی بر تجزیه و تحلیل پسماند آب را افزایش داده و در کنار تعیین عادات دارویی افراد ساکن در یک منطقه‌ی خاص، شاخص‌های دیگری نظیر اثرات شیمایی، اثرات مختلف سلامت و تغذیه‌ی افراد ساکن در آن منطقه را نیز تعیین نمایند. در واقع قصد اصلی آن‌ها از انجام این کار طراحی و توسعه‌ی تکنیک‌هایی است که با هدف کلی حفظ سلامت انسان‌ها، میزان سلامت افراد ساکن در یک منطقه‌ی خاص را مشخص می‌کنند.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.