بهترین روش برای نگهداری باقیمانده غذا چیست؟ آیا باید آن را در یخچال یا فریزر نگه داشت یا در فویل آلومینیومی پیچاند یا در یک کیسه زیپ لاک کاملا بسته؟ کدام روش از همه بهتر است. مطلب پیش روی به سوالات شما پاسخ می‌دهد پس ما را همراهی کنید.

با غذای باقیمانده چه باید کرد؟نگهداری باقیمانده غذا

وقتی برای جمعی شلوغ غذا درست می‌کنید بخصوص وقتی که مهمانی باشد و چند نوع غذا درست کنید اندازه دقیق از دست‌تان در می‌رود و باقیمانده غذاها همیشه یک مساله است. اینکه چه مدت می‌توان آنها را نگهداری کرد و چطور از آنها استفاده کرد.

ناننگهداری باقیمانده غذا

وقتی یک برش نان تست توی بسته لک کپک داشته باشد باید کل بسته را دور بیندازید. خب بعضیها می‌گویند سایر بخشهای نان مشکلی ندارد نه اینطور نیست به مدرسه برگردیم و زیست شناسی دوره دبیرستان را مرور کنیم. کپکها وقتی مشخص می‌شوند که به شدت زیاد شده و تجمع کرده باشند یعنی در سایر نقاط هم کپک وجود دارد اما دیده نمی‌شود. نگه داشتن نان به مدت ۵ تا ۷ روز در ظرف مخصوص نان، آن را تازه نگه می دارد (دو تا سه روز برای نان تازه). برای نگهداری به مدت طولانی آن را در یک کیسه فریزر زیپ لاک یا قرار دادن در کاغذا آلومینیوم به صورت کاملا بدون درز به مدت ۶ ماه نگهداری کنید.

نگهداری باقیمانده کیکنگهداری باقیمانده غذا

به جز کیکهای بر پایه لبنیات یا کیکهای با میوه تازه، سایر کیکها در دمای اتاق واقعا خوب و تازه می‌مانند. می‌توانید آنها را در ظرف نگهدارنده کیک نگه دارید تا آن را از یخ زدگی محافظت کنید یا آن را با سلفون بپوشانید. کیک باید ۳ تا ۴ روز بدون هیچ مشکلی حفظ شود. کیکی که در یخچال نگهداری می‌شود بعد از دو روز کیفیتش را از دست می‌دهد. البته معمولا کیکها بیش از دو روز در هیچ خانه‌ای باقی نمی‌مانند!

روش نگهداری باقیمانده غذا در مورد کاسرولهانگهداری باقیمانده غذا

کاسرولها همان غذاهای لایه لایه هستند که همانند لازانیا در ظرفی پیرکس در فر پخته می‌شوند. اگر آن را پخته‌اید تا طی یکی دوز آینده مصرف کنید خب بهتر است که آن را در یخچال گذاشته در عین حال روی آن را با سلفون بپوشانید. اگر مقداری اضافه مانده که قصد ندارید فعلا از آن استفاده کنید آن را به صورت تکه‌های جداگانه در کیسه فریزر یا ظرف مخصوص فریزر بگذارید و قبل از مصرف ابتدا بگذارید یخ آن ذوب شود.

پنیرنگهداری باقیمانده غذا

 برای نگهداری پنیر بهترین کار این است که هر موقع که بسته بندی آن را باز کردید، پلاستیک آن را دور بیندازید و آن را در ظرف نگهدارنده تمیز، بگذارید. بعد از بررسیهای بسیار ما به این نتیجه رسیدیم که نگهداری پنیر در ظرف مخصوص از همه بهتر است اما اگر نمی‌توانید یکی از اینها را داشته باشید، کیسه پلاستیکی کاملا بسته هم خوب است. پنیرهای نرم حدود یک هفته در یخچال می‌مانند در حالی که پنیرهای سفت ۳ تا ۴ هفته در یخچال می‌مانند. این مورد برای پنیرهایی است که در ظرف بسته بندی مخصوص خود نیستند مثل انواع پنیر چدار یا پیتزا اما اگر پنیر صبحانه خریداری کردید بهترین کار این است که آن را در ظرف خودش نگه دارید و کاغذ ضد کپک آن را دور نیندازید. بعضی از پنیرهای صبحانه در پاکت هستند که بهتر است آنها را از پاکت درآورده و در کیسه زیپ لاک یا یک ظرف نگهدارنده شیشه‌ای نگهداری کنید.

نگهداری باقیمانده غذا برای مرغ پختهنگهداری باقیمانده غذا

اگر پس از یک مهمانی مقداری مرغ پخته یا برشته اضافه مانده و نمی‌دانید برای نگهداری باقیمانده غذا چه کنید باید بدانید که اضافه مرغ پخته را می‌توان به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کرد و می‌توان آن را در صدها دستور مربوط به مرغ نگهداری کرد مثل انواع سوپ و خورش. یک روش ساده این است که موقعی که گرم است استخوانهای آن را خارج کرده، ریش ریش کنید و در ظرف نگهداری گوشت (ظرف شیشه‌ای کاملا در بسته مخصوص یخچال) نگهداری کنید. می‌توانید استخوانهای مرغ را در یک کیسه فریزر نگه دارید و آنها را برای یک استاک مرغ نگه دارید.

نگهداری باقیمانده غذا برای غذاهای دریایینگهداری باقیمانده غذا

غذاهای دریایی سریع کیفیتشان را از دست می‌دهند بنابراین ما پختن بیش از حد نیاز آنها را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. اگر غذایی دریایی اضافی دارید سعی کنید ابتدا آن را خنک کرده و در یک پلاستیک سلفون یا کیسه پلاستیکی نگهداری کرده و کاملا هواگیری کنید. بهترین زمان مصرف آن همان روز بعد است اما می‌توان ۳ تا ۴ روز آنها را در یخچال نگهداری کرد.

نگهداری باقیمانده غذا برای تخم مرغ آب پزنگهداری باقیمانده غذا

بهترین راه برای نگهداری تخم مرغ آبپز نگهداری آنها همراه با پوست در یخچال است. برای جلوگیری از جذب ذرات از طریق پوست، آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف دردار نگهداری کنید. اگر تازه پوست آنها را گرفته‌اید، آنها را در یک کاسه آب سرد بیندازید و هر روز آب کاسه را عوض کنید. به این روش تا یک هفته می‌توان آنها را در یخچال نگه داشت.

نگهداری باقیمانده غذا برای انواع سسنگهداری باقیمانده غذا

اگر قصد دارید از باقیمانده سس (سسهای گرم) ظرف یک یا دو روز آینده استفاده کنید، فریزر بهترین گزینه برای شماست. بسته به اینکه چه موقع می‌خواهید از آن استفاده کنید می‌توانید آن را در کیسه فریزر زیپ لاک نگهداری به صورت مسطح نگه دارید. یا اینکه آن را در یک ظرف گرد نگهداری کنید بنابراین برای پختن می‌توانید آنها را مستقیما از فریزر در قابلمه بریزید. برای استفاده از سس برای چند روز بعد آنها را در یک قالب یخ مکعبی همانند آنچه در مورد یخ میوه‌ای گفته شد، فریز کنید بعد مکعبهای یخ زده را در کیسه فریزر زیپ لاک نگهداری کنید. استفاده مفید از سس یخ زده به مدت ۴ ماه است.

نگهداری باقیمانده سیب زمینی پختهنگهداری باقیمانده غذا

اگر اخیرا مقداری سیب زمینی پخته و له کرده دارید که برای سالاد الویه یا کوکوی سیب زمینی پختید و نمی‌دانید برای نگهداری باقیمانده غذا چه کنید می‌توانید از آنها برای بغل بشقابی برای روزهای بعد استفاده کنید. برای نگهداری سیب زمینی پخته، می‌توانید آن را در ظرف نگهدارنده مورد علاقه خود گذاشته و در فریزر قرار دهید که در این صورت به مدت ۳ تا ۴ روز می‌توان آنها را نگهداری کرد.

پاستانگهداری باقیمانده غذا

باید حتی الامکان پاستا را از سس جدا نگه دارید. چون نشاسته‌های پاستا، مایع اضافی را در یخچال جذب کرده، متورم شده و چسبناک می‌شوند. اگر واقعا می‌خواهید باقیمانده غذا مثل روز اول مزه خوبی بده آنها را طی سه روز آینده مصرف کنید و با انداختن آنها در آب جوش به مدت چند ثانیه آنها را دوباره گرم کنید.

نگهداری باقیمانده غذا برای پیتزانگهداری باقیمانده غذا

وقتی که می‌خواهید برشهای باقیمانده پیتزا را نگهداری کنید، چند گزینه دارید. اگر قصد دارید که پیتزارا دوباره در فر گرم کنید، روی هر کدام از برشها را یک ورق آلومینویم بپیچانید. روش دیگری که من برای پیتزای سس زده استفاده می‌کنیم، نگه داشتن برشهای پیتزا بین کاغذ روغنی و سپس پیچاندن در یک سلفون یا کیسه پلاستیکی است. اگر روی پیتزا سس نریخته باشید یا خیلی کم ریخته باشید، نیازی به کاغذ روغنی نیست و آن را مستقیما در یک کیسه پلاستیکی کاملا هوا گرفته نگهداری کنید. به این صورت پیتزا را می‌توان طی سه یا چها روز نگهداری کرد البته من به شما قول می‌دهم که همان روز بعد کل آن را مصرف خواهید کرد!

نگهداری باقیمانده غذا برای برنجنگهداری باقیمانده غذا

برنج یکی از غذاهای پرمصرف است که باقیمانده آن نیاز به مراقبت خاصی دارد. اولین نکته این است که باید برنج را سریعا خنک کنید چون به دلیل ماهیت مرطوب، ماندن آن در دمای اتاق موجب تجمع باکتریها در عرض ۲ ساعت می‌شود. بهتر است که آن را خنک کرده و در ظرف نگهدارنده در یخچال به مدت سه تا چهار روز نگه دارید.

نگهداری اضافه مانده سبزیجات برشتهنگهداری باقیمانده غذا

هر وقت سبزیجات برشته داشتید و مقداری اضافه مانده به این ترتیب برای نگهداری باقیمانده غذا عمل کنید. آنها را در یخچال به مدت ۳ تا ۴ روز می‌توان نگهداری کرد و استفاده از آنها در غذاهای تخم مرغی، سوپ، سالاد و همراه برنج روش خوبی برای سرو سبزیجات مغذی در غذاهای روزمره است. ظرفهای دردار بهترین انتخاب برای سبزیجات برشته هستند البته می‌توانید آنها را در یک کاسه که با پلاستیک سلفون پوشانده شده، نگهداری کرد.

بهترین روش نگهداری باقیمانده غذا و سالادنگهداری باقیمانده غذا

اگر سالادتان را سس زدید، سعی کنید که آن را نگه ندارید و دور بریزید (مگر اینکه سالاد پاستا یا غلات دیگر باشد). اسیدیته موجود در سس (ناشی از آبلیمو یا سرکه یا شاید هم نارنج) سبزیجات را پژمرده کرده و تا صبح له خواهند شد. سالاد کاهو مخلوط سس نزده را می‌توان در ظرفهای واشردار یا ظرفهای نگهداری غذا در یخچال نگهداری کرد. سعی کنید روز بعد آن را مصرف کنید.

نگهداری باقیمانده غذا برای انواع سوپ و خورشنگهداری باقیمانده غذا

سوپها و خورشها تقریبا همیشه روز بعد مزه بهتری خواهند داشت. سوپها را در یک ظرف دردار به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید یا اینکه آنها را برای ۴ تا ۶ ماه در یخچال نگهداری کنید. برای استفاده حداکثری از فضا آنها را در کیسه‌های پلاستیکی ضخیم به صورت صاف، فریز کنید. اگر می‌دانید که بعدا وقت ذوب کردن سوپ را ندارید بهتر است که آنها را در یک ظرف نگهدارنده بزرگ نگهداری کنید بنابراین می‌توانید برای گرم کردن مستقیما آن را در قابلمه بیندازید.

نگهداری اضافه سالاد تننگهداری باقیمانده غذا

وقتی که یک کنسرو تن را باز می‌کنید مجبور هستید که آن را در یخچال نگه دارید. ماهی تن استفاده نشده و سالاد تن آماده را بهتر است در ظرفهای نگهدارنده کوچک و به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگه داشت. این روشهای گفته شده طبق اصول علمی بود البته ما می‌دانیم که شما نیز روشهای خوبی را برای نگهداری باقیمانده غذا استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم که آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست