توان ذهن ، چیزی نیست که فاقد آن باشیم. همه ما تا حدی از نیرو و انرژی ذهنی برخوردار هستیم. مسئله بر سر بالا بردن توان ذهن است. هر چه توان و قدرت ذهن شما بیشتر باشد احتمال رسیدن به اهداف نیز بیشتر است. چرایی آن را در ادامه با هفت دلیل مختلف خواهیم دید که چرا ما علاوه بر نیروی جسمی، به نیروی ذهنی نیز نیازمند هستیم.

۱_ انرژی بالای ذهن، تردیدها را خنثی می‌کند

تردیدها همیشه وجود دارند حتی در اوج موفقیت. هر هدفی داشته باشید چه رسیدن به درآمد دوبرابر باشد، چه شرکت در یک مسابقه ماراتن، حتما شده که احساس تردید و شک نسبت به توانایی‌های خود پیدا کنید. زیر سوال بردن هدف اصلی‌تان یا حتی زیرسوال بردن قابلیت‌هایتان برای رسیدن به آن هدف، کاملا طبیعی است و بخشی از مسیر دست‌یابی به خواسته‌هایتان است. اما اگر از توان ذهنی بالایی برخوردار باشید، می‌توانید خیلی سریع از حس تردید بیرون بیایید و شکل مثبتی به تفکرات خود بدهید. وسپس با اعتماد به نفس بهتری مسیرتان را ادامه دهید.

۲_ انرژی ذهنی باعث تولید انگیزه می‌شود

وقتی انسان پر از انگیزه باشد به راحتی می‌تواند کارهای سخت و مشکل را نیز انجام دهد و به اهدافش بچسبد اما قضیه اینجاست که ما همیشه پر از انگیزه نیستیم و گاهی حتی هیچ انگیزه‌ای نداریم. اینجاست که باید قوای ذهنی خود را بالا ببریم تا بتوانیم حتی در مواقعی که هیچ انگیزه‌ای در کار نیست، دست از تلاش نکشیم.

۳_ انرژی بالای ذهنی باعث می‌شود نظرات بی فایده را کنار بگذارید

وقتی بدن استثنا به نظرات دیگران اهمیت داده و آنها را انجام می‌دهید، یک جای کار می‌لنگد. فرقی نمی‌کند که شما قصد خوشحال کردن دیگران را داشته باشید یا اینکه با گوش دادن به حرفشان  بخواهید درعمل به آنها ثابت کنید در اشتباه هستند، در هر صورت نتیجه‌ی کار به خودتان برمی‌گردد. گاهی اوقات نظرات و توصیه‎های دیگران می‌توانند خودواقعی شما را،  از شما دور کنند. اما اگر از توان بالای ذهنی برخوردار  باشید می‌توانید نقدهای غیرسازنده و نظرات به درد نخور دیگران را ، بدون اینکه آسیبی ببینید بشنوید و سپس در ذهن خودتان آنها را بازیابی کرده و به یک نتیجه مفید برسید. شما تنها با فقط با توان ذهن خودتان است که می‌توانید به ارزش‌های خودتان وفادار باقی بمانید و با تمرکز کامل، بهترین تصمیم‌ها را بگیرید و به هدفتان برسید. رسیدن به هدفتان با گوش کردن به هر حرفی و عمل به هر نظری آنهم به صورت کورکورانه غیرممکن است. توان ذهن خود را بالا ببرید تا توان نه گفتن داشته باشید.

۴_ انرژی بالای ذهنی باعث می‌شود از اشتباهات خود بیاموزید

پنهان کردن اشتباهات، یا توجیه کردن آنها نه تنها اشتباهات را از بین نمی‌برد بلکه باعث می‌شود دوباره و دوباره آن  اشتباهات را تکرار کنید. اما اگر فردی باشید با قدرت ذهنی بالا، به راحتی و فروتنانه اشتباهات خودتان را می‌پذیرید، مسئولیت اعمال خود را قبول می‌کنید و به خوبی از خطاهای خود درس می‌گیرید. با هر درسی که می‌آموزید یک قدم به اهدافتان نزدیک‌تر می‌شوید.

۵_ یک ذهن قدرتمند شهامت رویارویی با ترس‌ها را دارد

همیشه رفتن به سمت ناشناخته‌ها و خارج از حس امنیت، بسیار سخت است. آنچه که باعث می‌شود با ترس‌‌ها و ناشناخته‌های پیش‌رویتان مواجه شوید چیزی نیست جز توان ذهنی خودتان. هرچه این توانایی بیشتر باشد روبرو شدن با ترس‌ها آسان‌تر است. شما وقتی از درون، احساس قوی بودن می‌کنید راحت‌تر میتوانید سختی‌ها را تحمل کنید. در این صورت حتی با وجود ترس و آشوبی که در دل دارید، مشتاقانه به استقبال آن رفته و به سوی جلو گام برخواهید داشت.

۶_ قدرت ذهنی شما را به سلامت از شکست‌ها عبور می‌دهد

این حرف درست نیست که اگر قدرت ذهنی بالایی داشته باشید شکست نمی‌خورید. شکست همیشه وجود دارد. اما مسئله بر سر چگونگی کنار آمدن با شکست است. چگونه است که برخی افراد با اولین شکست، تسلیم می‌شوند اما برخی دیگر، از تمام شکست‌های خود عبور می‌کنند و حتی  مایلند با شکست‌های بهتری مواجه ‌شوند؟ پاسخ یک چیز است: این آدمها نیروی ذهنی بالایی دارند.  این افراد از درون احساس ‌ارزشمند بودن دارند. به بیان دیگر ارزش خودشان را با شکستی که می‌خورند پایین نمی‌آورند.

۷_ توسط نیروی ذهنی می‌توانید به احساسات خود تعادل ببخشید

مسیر موفقیت، غالبا مسیری است پر از بالا و پایین‌های احساسی. اگر از مهارت کافی برای متعادل کردن احساسات خود برخوردار نباشید، مجبور خواهید شید با احساسات مختلفی سروکله بزنید از جمله: انواع حس وسوسه‌، یا حس تنبلی و به تاخیر انداختن کارها. همچنین تعادل نداشتن در احساسات باعث می‌شود دست به ریسک‌های غیرمنطقی بزنید.  ریسک‌هایی که  در حالت تعادل، به راحتی می‌شد از آنها دوری جست. کلید کنترل و تعادل بخشیدن به احساسات، قدرت ذهنی است. در این صورت، احساسات شما نمی‌توانند بر منطق شما غلبه کرده و شما را از مسیر اصلی‌تان خارج کنند.

***

به طور کلی، موانع و چالش‌ها همیشه بوده‌اند، همیشه هستند و همیشه خواهند بود. آنها شبیه به یک تهدید بالقوه هستند که هر لحظه ممکن است در سر راهتان سبز شوند. حال چه باید کرد؟

تنها چاره‌ای که در برابر این تهدیدات می‌توان به کار برد این است که توان ذهنی خود را بالا ببرید تا بتوانید در مقابل موانع گریزناپذیر زندگی، مقاوم باشید. به این صورت به آسانی از پس شکست‌ها برخواهید آمد.

 

 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: success