شکست چیز مهم و پیچیده‌ای نیست. بخشی از فرآیند زندگی است. هر شکستی را باید در آغوش کشید، نه که از آن فرار کرد. شکست به خودی خود زیان آور نیست، زیان وقتی پدید می‌آید که  از پس هر شکستی، درسی نیاموخته باشیم.

همه‌ی آدمهای موفق، بارها و بارها را شکست را در آغوش کشیده‌اند. آنها از انتهای دره‌ی شکست، به اوج  قله‌ی موفقیت رسیده‌اند چون بلد بودند غبار شکست را از خود بزدایند و سهم‌شان از شکست را با آموختن یک درس مهم، پس بگیرند. چگونه؟ با انجام یازده روش زیر:

روش‌های در آغوش گرفتن شکست برای رسیدن به موفقیت

۱_ به شکست‌های خود افتخار کنید

اگر کاری آسان بود که شکستی هم در کار نبود، همه مثل آب خوردن انجامش می‌داند.  پس نتیجه می‌گیریم که  شکست،  یعنی شما دارید یک کار جدید و سخت و چالشی را انجام می‌دهید. بهتر است بابت هر شکستی که در آغوش می‌گیرید به خودتان افتخار کنید چون این شما بوده‌اید که شجاعت انجام آن کار سخت و جدید و چالشی را داشته‌اید نه دیگران.

۲_ رد کارهایی که به اتمام ‌رسیده‌اند را بگیرید

بعد از هر شکستی این حس به سراغ آدم می‌آید که گویی محکوم شده مرتبا اشتباهاتش را تکرار کند. برای اینکه این حس را از خودتان دور کنید  بهتر است هر از چندگاهی، به پشت سر نگاهی بیندازید و هر گام درست و موفقیت آمیزی که را برداشتید حتی اگر خیلی کوچک باشد،  یادداشت کنید- چه روی کاغذ چه در موبایل یا کامپیوتر-  در دام احساس بد شکست‌ها نیفتید و در خاطرتان باشد موفقیت‌هایی نیز داشته‌اید.  اگر این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که شما موفق‌تر از آنی هستید که فکرش را می‌کنید.

۳_ ماتم بگیرید اما دوباره حرکت کنید

بخشی از در آغوش گرفتن شکست این است که آن را بپذیرید و حتی به همراه خانواده و دوستان برایش عزاداری کنید. اینکار تحمل بار سنگین شکست را آسان‌تر می‌سازد. پس هیچ مشکلی نیست اگر بابت شکستی زانوی غم بغل بگیرید،  مشکل اینجاست که بعدش حرکت نکنید.  مشکل اینجاست که روی گذشته متمرکز شوید نه روی حال و آینده.

۴_ شکست‌های گذشته را رها کنید

یکی بهترین راهها برای هدر دادن وقتتان این است که روی شکست‌های گذشته متمرکز شوید بدون اینکه نکته‌ای یا درسی از آنها بگیرید. این راه به مقصد نمی‌رسد. به جای درجا زدن در گذشته، به خودتان قول دهید ثمره‌ی گذشته را توشه‌ی راه آینده سازید.

۵_ از اشتباهات بعنوان یک نقشه راه استفاده نمایید

بهترین راهنمای مسیریابی، برای اینکه چه مسیری را نباید بروید این است که قبلا از آن مسیر را رفته باشید و به شکست رسیده باشید. نباید از چنین معلمی‌ چشم پوشی کرد. هر چه درصد خطا بیشتر می‌شود، شکست‌های قبلی بیشتر به کار می‌‌آیند. هر شکستی باعث می‌شود احتمال رسیدن شما به موفقیت بیشتر شود. اینجاست که شایسته است شکست‌ها در آغوش بگیرید.

آغوش

۶_ شوق شروع دوباره را از دست ندهید

شکست‌های گذشته، معرفی کننده‌ی شخصیت شما نیستند، بلکه نوع واکنش شما نسبت به آنهاست که معرفی کننده شخصیت شماست. هر یک عدد اشتباه باعث می‌شود فهم شما از آن مطلب بیشتر شود و نسبت به آنچه دارید انجام می‌دهید نگرشی جدید به دست آورید. برای یک گام جدید دوباره، شور و شوق داشته باشید.

۷_ دیگران را سرزنش نکنید

انگشت اتهام و سرزنش را به سوی دیگران نشانه نروید. در این صورت هرگز به سمت هیچ موفقیتی نخواهید رفت. مسئولیت پذیری در برابر تمام کارهایی که انجام داده‌اید بسیار مهم است چه موفقیت آمیز بوده باشد چه همراه با شکست بوده باشد. اگر به کینه‌ها و دل‌چرکینی‌های گذشته بچسبید محال است بتوانید یک شروع تازه را تجربه نمایید.

۸- جایی که هستید را بپذیرید

آیا از پذیرش خودتان سر باز زده‌اید؟ از پذیرش فاصله‌ی بین آرزوها و واقعیت کنونی‌تان ناتوان هستید؟ ما گاهی اوقات به خودمان دروغ می‌گویم و از پذیرش واقعیت امتناع می‌‌ورزیم فقط برای اینکه سرپوشی بگذاریم بر روی شکست‌هایمان. اما از این به بعد می‌توان یاد گرفت به جای سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها، آنها را در آغوش بگیریم. تنها راه رسیدن به مقصد این است که قبول کنیم هنوز به مقصد نرسیده‌ایم.

۹- یادتان باشد شما اکنون یک آدم متفاوت هستید

غلبه بر حس شکست کمی‌ سخت است به همین منظور لازم است بدانید شما آن آدمی‌ که قبلا شکست خورده نیستید چراکه هر شکستی باعث ایجاد تغییری در شما شده است. به علاوه اینکه با آدمهای گوناگونی هم آشنا شده‌اید و بی‌شک درس‌های زیادی از تجربه‌های زندگی گرفته‌اید. حالا شما یک آدم دیگر هستید. بابت این همه تجربه خوب یا بد خوشحال باشید.

۱۰ – ذهنیت قدردان داشته باشید 

یکی از بهترین راههای گذر کردن از یک شکست، این است که ذهنیت خودتان را طوری شکل دهید که میزان قدردانی آن بیشتر از میزان ناشکری آن باشد.  شکست‌ها را با قدردانی در آغوش بگیرید.  آنها را صدایی از سوی کائنات تلقی کنید که شما را برای رشد و تحول بیشتر، صدا می‌‌زنند. بدون این صداها، زندگی بی رنگ و خسته کننده است.

۱۱_ شکست در گذشته به معنای شکست در آینده نیست

ما معمولا فکر می‌کنیم که اگر در گذشته شکست خوردیم یعنی تا آخرش همینطور است. اما این یک تصور غلط است.  حقیقت این است حس که پریشانی درونیکه ناشی از شکست است، چیزی نیست جز بازتاب افکار خودمان که خودمان به خورد خودمان داده‌ایم. اگر قصد دارید شکست‌های گذشته را از ذهنتان خارج کنید ابتدا آنها را بپذیرید، سپس درسهای ارزشمندی که می‌شود از آنها یاد گرفت را یاد بگیرید، و در نهایت برای یک آینده جدید، آمادگی کسب کنید.

 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز 
منبع: success