اشتباه های شما به هیچ وجه بیان‌گر شخصیت خوب یا بد شما نیستند، اما اینکه چگونه از پس اشتباه ها و شکست‌های خود برآیید،  بیانگر شخصیت شما هستند.  همه‌ی ما این ضرب المثل را شنیده‌ایم که می‌گوید: تا انسان هست اشتباه هم هست. فقط خداوند است که هیچ اشتباهی نمی‌کند. پس اشتباه کردن جزئی از خصوصیات انسان بودن است.

بیایید کمی‌ بیشتر روی این مسئله متمرکز شویم ببینیم چه خبر است. ما در زندگی، با انواع و اقسام اشـباه ها احاطه شده‌ایم.  به بیانی دیگر،  ما ملزم هستیم که اشتباه کنیم چون اگر هیچ اشتباهی نکنیم به این معناست که هیچ قدمی‌ بر نمی‌داریم.  هر قدمی‌ که در زندگی برمی‌داریم، به این معناست که داریم ریسک می‌کنیم و ۵۰ در صد احتمال اشتباه بودن آن قدم وجود دارد، اما اگر نتوانید خودتان را بابت اشتباهاتتان ببخشید و به حرکت ادامه ندهید، بزرگترین اشتباه را انجام داده‌اید.

اشتباه واقعی یک انسان این است که خودش را بابت اشتباهاتش نبخشد و دائم سرزنش کند.

بایستی اشتباهات خودتان را در آغوش بگیرید و  با آنها صمیمانه برخورد کنید، چرا که اشتباه های شما باعث می‌شوند چیزهای زیادی یاد بگیرید.

  • یک قرص بزرگ برای قورت دادن

خانم کیم کیوساکی (همسر رابرت کیوساکی) نویسنده‌ی این مقاله؛ در ادامه می‌گوید:

من تا این اواخر خودم چنین دیدگاهی نسبت به اشتباه کردن نداشتم.  شکست خوردن، از دست دادن خانه،  تحت پیگرد قرار گرفتن،  والدین بد، دزدیده شدن دارایی‌ها،  کلاه‌هایی که سرم رفته بود، اشتباهاتی که باعث خسارت میلیون دلاری شده بود و احساس حقارتی که نسبت به این اشتباهات داشتم،  همه‌ی اینها همراهم بود. اما حدس بزنید چه شد؟ من هنوز سرپا هستم.

نه فقط من، بلکه تعداد بیشماری داستان از آدمها‌یی وجود دارد که همه چیزشان را از دست دادند و رسیدند به نقطه‌ی صفر یا زیر صفر، اما درست در تاریکترین نقطه و هنگامی‌که  ادامه دادن مسیر برایشان سخت و طاقت فرسا شده بود،  آنها راه تازه‌ای پیدا کردند تا از آن سیاهی عبور کنند.  آنها خودشان را بخشیدند، دست از سرزنش دیگران برداشتند و شروع کردند به یادگرفتن درسهایی که از آن اشتباه ها  می‌شد آموخت.  اینجا همان نقطه‌ی شروع دوباره، ‌ برای رسیدن به موفقیتشان محسوب می‌شد.

درسهایی که از مشکلات و اشتباه کردن‌ها می‌آموزید،  معلم‌هایی هستند که فروتنانه به شما آموزش می‌دهند، این معلم‌ها به شما انگیزه‌ی دوباره می‌بخشند و کمک می‌کنند تا ترس شما از اشتباه کردن و شکست خوردن بریزد، و چه بسا باعث می‌شوند آینده‌ای بهتر و موفق‌تر از قبل داشته باشید.

  • زنان چگونه می‌توانند شکست ها را شکست دهند؟

اشتباه

نویسنده مقاله در ادامه توضیح می‌دهد که: در طول سالهای متمادی، متوجه شدم در هنگام مواجه شدن با مشکلات، زنان به دو بخش تقسیم می‌شوند که نسبت به مردان متفاوت است. این یک پدیده‌ی جالب جنسیتی است که برای دهه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و نیاز به بحث بیشتری دارد که من بخشی از آن‌را در ادامه بیشتر برای شما بازگو خواهم کرد:

_ به لحاظ شخصیتی ، زنان تمایل دارند بیشتر اشتباه کنند

استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد، خانم کارول دوک Carol Dweck در کتاب خودش( طرزفکر) بیان می‌کند که آن دسته از زنانی که حاضر به پذیرش شکست نیستند و با آن مبارزه می‌کنند،  دارای یک ذهنیت ثابت و ایستا هستند در واقع آنها قربانیان این ذهنیت هستند.  بعنوان مثال، یک دانش آموزی که نمره‌ی پایین می‌آورد فکر نمی‌کند که گرفتن نمره پایین به دلیل تلاش نکردن و نداشتن مهارت کافی بوده، بلکه فکر می‌کند او استحقاق نمره بالاتر را نداشته. این یک ذهنیت ثابت و ایستا است.

خانم دوک در ادامه بیان می‌کند افرادی که شکست را می‌پذیرند افرادی هستند که دارای طرز فکر رشد یافته‌تری هستند.  این افراد کسانی هستند که می‌دانند تا وقتی برخی صفات را درخودشان رشد ندهند نمی‌توانند به موفقیت برسند. در نتیجه برای آنها گرفتن نمره‌ی پایین به معنای تضعیف آینده‌ی آنها نیست.  بلکه می‌تواند باعث بهبود آینده آنها شود.

 _ زنان  می‌تواند پس از شکست،  از دام شرمگین بودن بیرون آیند و به خود اعتماد کنند

به نقل از آماری که گزارشات تجاری سایت هاروارد ارائه کرده است، وقتی زنان برای یک شغل درخواست می‌دهند ۱۰۰ در صد خودشان را برای آن شغل توانمند می‌پندارند در حالیکه مردان فقط ۶۰ در صد خودشان را توانمند می‌بینند. بر اساس نظرسنجی ها،  علتی که زنان خودشان را وارد شغلی که در آن احساس توانمندی ندارند، نمی‌کنند این است که نمی‌خواهند خودشان را در شرایطی قرار دهند که شکست بخورند.

_ بسیاری از زنان بر اساس ناکامی‌‌هایشان قضاوت می‌شوند تا موفقیت‌هایشان

اگر یک زن و مرد، در شرایط مساوی،  دچار یک شکست شوند، قضاوت‌های سخت گیرانه نسبت به زنان بیشتر است تا به همتایان مرد آنها.  خانم ویکتوریا برسکل  Victoria Brescoll استاد روانشناس دانشگاه یال، در تحقیقات خود متوجه شده که اشتباه های رهبران مرد،  خیلی کمتر دیده می‌شود تا اشتباهات رهبران زن.  بعنوان مثال اگر یک رئیس پلیس زن، دچار اشتباه سهوی شود، بیشتر و شدیدتر مورد قضاوت و انتقاد قرار می‌گیرد  نسبت به وقتی که یک رئیس پلیس مرد همان اشتباه را انجام داده باشد.

این مسئله هرچند تبعیض آمیز است اما می‌توان آن را با دید هم مثبت نگاه کرد چرا که به مرور باعث توانمندتر شدن زنان خواهد شد.

  • اشتباه کردن یعنی افتادن در مسیر پیش رونده

 

اشتباه

از آنجایی که زنان،  همواره درگیر چالشهای تبعیض آمیز بوده‌اند،  می‌توان درک کرد که  چرا برای آنها شکست‌ها هنوز بعنوان موانع مطرح می‌شوند نه پله‌های ترقی.  به همین دلیل است که زنان سعی می‌کنند مرتبا استانداردهایشان را نسبت به مردان بالاتر ببرند تا هرگز دچار شکست نشوند.  اما اینکار اشتباه است. زنان نباید از خودشان انتظار داشته باشند هرگز شکست نخورند.

زندگی در جریان است. روزها و ماهها و سالها می‌گذرد،  پس بهتر است زنان پس از مواجه با هر شکستی علاوه بر ارتقاء روحیه‌ی خود،  با خود بگویند “این نیز می‌گذرد” و اعتقاد عمیق داشته باشند که در پس هر شکست و اشتباهی، یک اتفاق خوب نهفته است که آن‌هم  درس گرفتن از آن شکست است.

شما بایستی این باور را به طور عمیق در خود نهادینه کنید.  سعی کنید برای شروع،  این جملات مثبت را شبیه یک ذکر یا مانترا مرتبا با خودتان بگویید  تا پس از مدتی،  وارد ضمیر ناخودآگاهتان شود و بخشی از شخصیت شما گردد.

همانطور که قانون جذب به ما می‌گوید:  افکار ما تبدیل به واقعیت می‌شوند.

  • چگونه از اشتباه های خود بیاموزیم؟

اشتباه

اشتباه های ما می‌توانند عاملی برای یادگرفتن پرواز باشند. از آنها نترسید. با هر بار شکست خوردن، شروع کنید از خودتان بپرسید که من چه درسی می‌توانم از این شکست بگیرم؟  این شکست چه جنبه مثبتی برای من به همراه خواهد آورد؟  اگر هنوز به پاسخ شفافی نرسیده‌اید،  بازهم  جستجو را ادامه دهید، چرا که اگر از شکستی که می‌خورید درسی نیاموزید، نمی‌توانید از آن عبور کنید و به مرحله بالاتر برای پرواز برسید.

کافی ست زاویه دیدتان را نسبت به اشتباه ها عوض کنید، آنگاه متوجه می‌شوید اشتباه‌های شما، بهترین دوستان شما هستند و دیگر خودتان را بابت اشتباهاتتان سرزنش نخواهید کرد.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله  Kim Kiyosaki

منبع : Richdad