کاربردهای درمانی و میزان اثربخشی اوزون درمانی چگونه است؟


اوزون درمانی یا اوزون تراپی به فرایند تجویز گاز اوزون به بدن برای درمان بیماری یا زخم اشاره دارد. اوزون یک گاز بی رنگ، متشکل از سه اتم اکسیژن (O3) است. این گاز را می‌توان برای درمانهای بالینی با تحریک سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار داد. همچنین  می‌تواند برای ضدعفونی و درمان بیماری استفاده شود. در بیمارستان، گاز اوزون درمانی ساخته شده از منابع اکسیژن با درجه پزشکی است.


نحوه عملکرد اوزون درمانی

درمان با اوزون با شکستن فرایندهای ناسالم در بدن کار می‌کند. این امر میتواند به توقف رشد باکتری‌های مضر کمک کند. به عنوان مثال، اگر شما در معرض یک عفونت هستید، اوزون درمانی می‌تواند از پخش شدن آن جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که اوزون درمانی در درمان عفونت با این موارد موثر است :

  • باکتری‌ها
  • ویروس‌ها
  • قارچ
  • مخمر
  • پروتوزوئید

اوزون درمانی همچنین به خروج سلولهای آلوده کمک می‌کند. وقتی بدن خودش این سلولهای آلوده را بیرون می‌ریزد، سلولهای جدید و سالم می‌سازد.


اوزون درمانی چه مشکلاتی را درمان می‌کند

اوزون درمانی چیست؟ کاربردهای درمانی و اثرات جانبی آن چگونه است

اوزون درمانی برای شرایط مختلف استفاده می‌شود.


اختلالات تنفسی

افراد مبتلا به هر نوع اختلال تنفسی، ممکن است نامزد خوبی برای درمان با اوزون باشند.  اوزون درمانی با دادن اکسیژن بیشتری به خون، می‌تواند به کاهش فشار بر ریه‌ها کمک کند. ریه‌های شما، مسئول تهیه اکسیژن برای خون شما هستند. اوزون درمانی موجب افزایش انعطاف پذیری گلبول‌های قرمز خون شده و موجب گردش بهتر آن در رگهای طولانی و باریک بدن می‌شود

آزمایشات بالینی برای افراد مبتلا به آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، در حال انجام است.


دیابت

اوزون درمانی همچنین نوید کاهش خطر عوارض دیابت را نشان می‌دهد. عوارض معمولا ناشی از استرس اکسیداتیو در بدن است. با توجه به اینکه اوزون درمانی می‌تواند اکسیژن تازه را به خون و بافتها برساند، بنابراین افراد دیابتی می‌توانند نتایج بهتری را کسب کنند.

در بیماران دیابتی همچنین بهبود زخم با مشکل مواجه است. با توجه به یک تحقیق انجام شده، اوزون درمانی می‌تواند برای درمان پوست و بافت سودمند باشد.


اختلالات ایمنی

اوزون درمانی ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات ایمنی مفید باشد بدلیل اینکه، می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کند. یک مطالعه قدیمی در سال ۱۹۹۱ شواهدی را پیدا کرد که اوزون درمانی می‌تواند ویروس HIV را غیرفعال کند. با این وجود مطالعه پس از آن اوزون درمانی را فاقد هر گونه ارزش درمانی ،  برای افراد مبتلا به HIV نشان داد. تحقیقات ببیشتری برای استفاده از اوزون درمانی برای درمان ایدز لازم است.


جلوگیری از اثرات افزایش سن

برای جلوگیری از پیر شدن مهم است که مقدار اکسیژن را در خون و سلول‌های خود افزایش دهید. اوزون درمانی یکی از قوی‌ترین راه‌های انجام این کار است. اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، اوزون یک داروی شگفت انگیز است که دارای توان بالقوه برای انقلاب دارویی و ضد پیری است.


افزایش انرژی بدن

شما اکسیژن را تنفس می‌کنید تا بتوانید انرژی را در سلول‌های خود ایجاد کنید. اغلب اوقات این فرایند، چندان کارامد نیست، به خصوص زمانی که شما بالای ۳۰ سال سن دارید. اوزون کمک می‌کند تا این فرایند را دوباره انجام دهید تا بتوانید انرژی بیشتری از آن اکسیژنی که تنفس می‌کنید، دریافت کنید، درست مانند تنظیم خودرو، به طوری که بتواند قدرت بیشتری از بنزین دریافت کند.


کاهش اسیدیته در بدن

سطح اسید اوریک را در بدن کاهش می‌دهد که باعث جلوگیری از نقرس و آسیب دیدگی عروق خونی می‌شود.

چگونگی آماده شدن برای اوزون تراپی

با پزشکتان یا مسئول درمان در مورد بهترین روش آماده شدن برای درمان صحبت کنید. یک متخصص درمانی ممکن است اوزون درمانی را از طریق تخلیه خون از بدن، سپس مخلوط کردن با گاز اوزون و جایگزینی آن را پیشنهاد دهد.

اگر قرار باشد که اوزون درمانی بوسیله خون انجام شود، آماده شدن برای تخلیه، بوسیله خواب کافی در شب قبل از درمان و خوردن صبحانه سالم در آن روز انجام می‌شود. همچنین مطمئن شوید که با جبران آب، سطح آب بدن شما کافی است.


در طول درمان چه اتفاقی می‌افتد

راه‌های مختلفی برای انجام  اوزون درمانی وجود دارد، و مسئول درمان تصمیم می گیرد که بهترین انتخاب برای شما و درمان‌تان چه خواهد بود. ممکن است به سه روش انجام شود

تزریق مستقیم به بافت : اگر شما برای درمان یک مشکل اندامی یا زخم از اوزون درمانی استفاده کنید، گاز اوزون مستقیما به بافت یا بخش آسیب دیده بدن استفاده می‌شود. گاز در پوشش حفاظتی بکار برده می‌شود.

تزریق وریدی : برای درمان اختلالات داخلی، همچون HIV،  گاز اوزون درون خونی که از شما گرفته‌ می‌شود، حل شده، سپس با گاز محلول در آن، دوباره به شیوه وریدی تزریق می‌شود.

تزریق عضله‌ای : اوزون درمانی به صورت تزریق ماهیچه‌ای نیز در درسترس است. برای این تزریق، گاز اوزون با خون یا آب استریلیزه قبل از استفاده مخلوط می‌شود.


اثر بخشی اوزون درمانی

اوزون درمانی چیست؟ کاربردهای درمانی و اثرات جانبی آن چگونه است

تحقیقات برای درمان با اوزون نتیجه‌های متفاوتی را نشان می‌دهد، اگر چه بسیاری از نتایج امیدوار کننده است. چندین آزمایش بالینی در مورد اوزون درمانی، در باره انواع بیماری، از HIV تا آرتریت، در حال انجام است.

اخیرایک کار بالینی، شیوه جدید اوزون درمانی را برای کمک به افراد مبتلا به COPD و فیبروز کیستیک موثر دانست. اوزون درمانی همچنین در حال حاضر در افراد مبتلا به آرتریت زانو و سایر بیماری‌های التهابی مورد مطالعه قرار می‌گیرد اما نتایج هنوز در دسترس نیستند. افراد مبتلا به کمردرد ناشی از فتق دیسک نیز ممکن است از درمان با اوزون سود ببرند.


اثرات جانبی اوزون درمانی

اوزون درمانی در این دوران زیاد استفاده نشده است و خطراتی وجود دارد. گاز اوزون یک تعداد اتم دارد که موجب ناپایداری آن می‌شود. عدم ثبات به این معنی است که می‌تواند غیر قابل پیش بینی باشد.

مسئولین درمانی، هنگام استفاده از شیوه اوزون درمانی خیلی احتیاط می‌کنند. قرار گرفتن درمعرض غظت بالای اکسیژن می‌تواند به گلبول‌های قرمز خون صدمه بزند، بنابراین اندازه‌گیری‌ها باید دقیق باشد.

با پزشکتان در مورد همه خطرات ممکن صحبت کنید و آنها را در برابر مزایای ممکن ارزیابی کنید. شما همچنین باید در مورد سایر گزینه های درمانی با پزشک تان صحبت کنید تا به شما برای تعیین بهترین برنامه درمانی برای مشکلتان کمک کند.


هزینه‌ها و پوشش

برآورد هزینه درمان با اوزون می‌تواند دشوار باشد، زیرا درمان بر اساس وضعیت پزشکی و مدت درمان شما متفاوت است. همچنین به نوع دستگاه و تکنولوژی استفاده شده، بستگی دارد. هم اکنون بسیاری از شرکت‌های بیمه این شیوه درمانی را تا حدودی تحت پوشش قرار می‌دهند و بخشی از هزینه را بواسطه تعرفه‌های درمانی تعریف شده، تقبل می‌کنند. البته اگر در کل بخواهید در نظر بگیریم، هزینه آن قابل ملاحظه، اما با توجه به فواید فراوان این روش درمانی و در مقایسه با سایر روش های درمانی پرهزینه،  قابل چشم پوشی است. در این مورد از کارشناسان شرکت بیمه خود مشاوره بخواهید.


چشم انداز

آزمایشات بالینی جدید برای استفاده از اوزون در حال انجام است. در یک مطالعه جدید، دانشمندان از اوزون درمانی در موشهایی با آسیب عصبی استفاده کردند و دریافتند که رفتارهای مربوط به درد آنها کاهش یافت. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ همچنین نشان داد که در مبارزه با انواع جدید باکتری موثر است.

درمان با اوزون امیدوار کننده است و تحقیقات در حال انجام است. در صورتی که در مورد این درمان سوالاتی دارید و یا تشخیص می‌دهید که برای شما مناسب است، با پزشک خود صحبت کنید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

نظر شما در مورد این روش درمانی چیست؟ آیا آن را برای رفع مشکلات خود مفید می‌دانید؟ آیا تجربه‌ای در مورد درمان با این روش دارید، در این صورت، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع : healtline.com