همه چیز در مورد قرص‌های لوزی شکل نیکوتین


آدامس ترک سیگار نیکوتین دار خارجی

آدامس نیکوتین و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین اشکالی از نیکوتین هستند که در افرادی که قصد دارند اعتیاد خود به سیگار را ترک کنند، می‌تواند کاربرد داشته باشد و در بهبود پروسه ترک سیگار مفید و موثر باشد. نیکوتین عنصر اصلی در محصولات مشتق شده از تنباکو است. آدامس و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین محصولاتی هستند که برای کمک به ترک سیگار در افراد بزرگ‌سال استفاده می‌شوند. استفاده از مقدار کنترل‌شده نیکوتین باعث کاهش علائم ترک نیکوتین در هنگام ترک مصرف سیگار می‌شود. در این مقاله به بررسی جامعه و مفصل این مورد می‌پردازیم.

اطلاعات مهم در مورد آدامس نیکوتین (و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین)

در حینی که از آدامس نیکوتین یا لوزی استفاده می‌کنید، سیگار نکشید و از سایر محصولات نیکوتین (ازجمله انفیه، تنباکو، چسب، اقلام استنشاقی یا اسپری بینی) استفاده نکنید.

نکاتی که باید  قبل از استفاده از آدمس های ترک سیگار بدانید

اگر  موارد زیر رادارید، از پزشک خود یا یک دکتر داروساز بپرسید که آیا مصرف این دارو برای شما بی‌خطر است:

  • بیماری قلبی، اختلال ریتم قلب.
  • فشارخون بالای درمان‌نشده یا کنترل نشده؛
  • بیماری دیابت؛
  • زخم معده؛
  • سابقه تشنج (صرع
  • هرگونه آلرژی غذایی؛
  • اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده‌اید،
  • اگر شما در حال رعایت یک رژیم غذایی کم‌نمک هستید؛
  • اگر شما از هر نوع دارو ترک سیگار ( بوپروپیون ،  Zyban یا …) استفاده می‌کنید.

احتیاط در مصرف قرص نیکوتین

اگر باردار هستید، آدامس نیکوتین یا قرص‌های لوزی شکل نیکوتین را استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما به شما در مورد مصرف آن گفته باشد. در طول مصرف این دارو از یک روش مؤثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید و اگر در طول درمان باردار شدید، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

نیکوتین می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل شود منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. در صورت تغذیه با شیر مادر، از این دارو استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما به شما در این زمینه گفته باشد.

سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث کاهش وزن هنگام تولد در نوزاد، سقط‌جنین یا تولد مرده زایی شود. در این زمینه مصرف آدامس نیکوتین یا قرص‌های لوزی شکل نیکوتین ممکن است از مصرف سیگار امن‌تر باشد. بااین‌حال، اگر در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید، باید سعی کنید بدون استفاده از یک محصول جایگزین نیکوتین سیگار کشیدن را متوقف کنید. در مورد بهترین روش برای ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید.

قرص‌های لوزی شکل نیکوتین ممکن است حاوی اسیدآمینه فنیل آلانین باشد. اگر شما  به بیماری فنیل کتونوری (PKU) مبتلا هستید، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

این دارو برای مصرف در افراد زیر ۱۸ سال بدون تجویز پزشک مورد تائید نیست.

نحوه مصرف آدامس نیکوتین (و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین)

آدامس نیکوتین تنها بخشی از یک برنامه کامل درمان است که ممکن است شامل مشاوره، پشتیبانی گروهی و تغییر رفتار نیز باشد. موفقیت شما بستگی به مشارکت شما در تمام جنبه‌های برنامه ترک سیگار شما دارد.

آدامس نیکوتین را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. این دارو  را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر  توصیه شده مصرف نکنید. این دارو با دستورالعمل‌های بیمار برای استفاده ایمن و مؤثر همراه است. دوره‌ای شما بستگی به تعداد سیگارهایی که هرروز قبل از ترک سیگار می‌کشیدید، دارد. دستورالعمل‌های لازم برای مصرف این دارو را دنبال کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک خود یا از یک دکتر داروساز بپرسید.

برای استفاده از آدامس نیکوتین:
  • آدامس را به‌آرامی بجوید و وقتی‌که دهان شما شروع به خارش می‌کند، جویدن را متوقف کنید. “قرار دادن” آدامس را در کنار گونه تا زمانی که احساس خارش از بین رفته باشد، قرار دهید. سپس به‌آرامی چند بار آن را بجوید تا زمانی که خارش دوباره شروع می‌شود. مجدد آدامس را در محل دیگری دردهان خود قرار دهید.
  • پس از ۳۰ دقیقه یک قطره آدامس را بردارید یا وقتی‌که جویدن دیگر باعث ایجاد حساسیت می‌شود دیگر از آن آدامس استفاده نکنید. اگر میل شدید یا مکرری به مصرف دارید، ممکن است ظرف ۶۰ دقیقه یک قطعه جدید از آدامس نیکوتین را بخورید.
  • اجتناب از مصرف یک قطعه آدامس درست بعد از آدامس قبلی، چون این امر ممکن است عوارض جانبی مانند سکته قلبی، سوزش سر دل، تهوع و یا استفراغ را به همراه داشته باشد.
  • برای کسب بهترین نتایج، حداقل ۶ قطعه آدامس در روز را در طول ۶ هفته اول درمان استفاده کنید. از (نهایتاً) بیشتر از ۲۴ عدد آدامس در روز استفاده نکنید.

برای استفاده از قرص‌های لوزی شکل نیکوتین:

  • این قرص‌های لوزی شکل را دردهان خود قرار دهید و اجازه دهید که به‌آرامی در بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بدون جویدن و بلعیدن حل شود.
  • قرص‌های لوزی شکل را ازیک‌طرف دهان خود به سمت دیگر حرکت دهید تا آنکه کاملاً از بین رفته و حل شود.
  • ممکن است شما احساس گرم یا خارش را دردهان خود داشته باشید.
  • برای بهترین نتایج، از حداقل ۹ عدد از این قرص‌های لوزی شکل در روز برای اولین ۶ هفته درمان استفاده کنید. بیش از ۵ قرص لوزی شکل در ۶ ساعت (۲۰ قرص لوزی شکل در روز) استفاده نکنید.

نحوه مصرف آدامس نیکوتین

پس از برداشتن آدامس نیکوتین یا قرص‌های لوزی شکل نیکوتین، آن را در کاغذ قرار دهید و آن را درجایی که بچه‌ها و حیوانات خانگی نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، دور بیندازید.

بدون مشورت با پزشک خود، برای بیش از ۱۲ هفته از آدامس نیکوتین یا قرص‌های لوزی شکل نیکوتین دار استفاده نکنید.

از آدامس نیکوتین و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین به‌طور هم‌زمان استفاده نکنید. برای مصرف آدامس نیکوتین و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین را باهم مخلوط نکنید.

آدامس نیکوتین و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین باید در دمای اتاقی به‌دوراز گرما، رطوبت  و نور آفتاب نگهداری شود.

آدامس نیکوتین و قرص‌های لوزی شکل نیکوتین مورداستفاده یا استفاده‌نشده را از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی دورنگه دارید.

چه اتفاقی می‌افتد اگر شما مصرف یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

ازآنجاکه نیکوتین به‌صورت موردنیاز مورداستفاده قرار می‌گیرد، احتمالاً فراموشی دوز مصرفی ندارد. از بیش از ۲۰ عدد از قرص‌های لوزی شکل یا ۲۴ عدد آدامس نیکوتین در روز استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش‌ازحد مصرف کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس ، تماس بگیرید.مقدار نیکوتین موجود در یک قرص‌های لوزی شکل یا آدامس مورداستفاده یا استفاده‌نشده نیکوتین می‌تواند به یک کودک آسیب برساند یا جویدن آن می‌تواند کشنده باشد. درصورتی‌که چنین اتفاقی بیفتد، از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

علائم مصرف بیش از این قلم مصرفی ممکن است شامل سرگیجه شدید، تهوع، استفراغ، اسهال، ضعف و افزایش ضربان قلب باشد.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

قبل از استفاده از آدامس نیکوتین یا قرص‌های لوزی شکل نیکوتین یا مصرف دارو دردهان خود، به مدت ۱۵ دقیقه چیزی ننوشید.

عوارض جانبی داروی آدامس نیکوتین یا قرص‌های لوزی شکل نیکوتین

اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را داشتید مصرف این دارو را قطع کرده و  فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب سریع و یا لرزیدن قفسه سینه شما؛
  • وجود تاول داخل دهان شما؛
  • مشکلات دندان‌ها یا فک شما؛
  • خفگی، تنگی قفسه سینه، مشکل در تنفس.

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه خفیف؛
  • خشکی دهان، ناراحتی معده، سوزش معده یا سکسکه؛
  • درد دهان یا درد گلو؛
  • تغییر در طعم (دهان یا غذا)؛
  • سردرد.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد  دیگری  ممکن است رخ  دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت  مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار می دهند؟

بسیاری از داروها می‌توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند. در مورد تمام داروهایی که استفاده می‌کنید چه داروهایی که در طول درمان با این دارو مصرف می‌کنید و چه داروهایی که در زمان استفاده از این دارو مصرف آن‌ها را متوقف کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.