هیچ روش خاصی به تنهایی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد اما روشهای طبیعی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. اینها شامل حفظ سلامت وزن، ورزش و خوردن مقدار کافی از میوه‌ها و سبزیجات است.

با توجه به آمار CDC بعد از سرطان پوست، سرطان پروستات شایعترین سرطان در مردان است. در اکثر موارد سرطان پروستات کشنده نیست. جامعه سرطان آمریکا برآورد که مردان مبتلا به سرطان پروستات شانس بقای ۹۹ درصدی پس از ۵ سال دارند.

سرطان پروستات می‌تواند هنوز هم عواقب جدی برای کیفیت زندگی ایجاد کند و ممکن  است تهدید کننده زندگی باشد. در این مقاله ما چندین مرحله طبیعی که یک شخص می‌تواند برای کاهش خطر سرطان پروستات انجام دهد، شرح خواهیم داد.

آیا پیشگیری از سرطان پروستات امکان پذیر است؟

پیشگیری از سرطان پروستات به طور کامل امکان پذیر نیست اما امکان کاهش خطر ابتلا وجود دارد. طبیعی‌ترین روشهای کاهش این خطر در صورتی که شخص دستورات پزشک را دنبال کند و واکنش آلرژیک نداشته باشد، ایمن است.

این روشها را در یک برنامه مراقبتی گسترده‌تر بگنجانید و پیش از آن با پزشک خود صحبت کنید. بهترین روش برای کاهش خطر بروز سرطان پروستات ایجاد تغیرات مثبت منجمله رژیم غذایی و ورزش است. اگر شخصی سعی کند تا خطر ابتلا را به روشهای دیگری کاهش دهد، بدون رژیم غذایی و برنامه ریزی برای ورزش کمتر موثر خواهند بود.

روشهای طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

پژوهشگران به بررسی اثر بالقوه داروها و درمانهای طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات تاکید دارند:

داروهای زیر ممکن است موثر باشد:

  • فینازتراید (پروسکار)
  • دوتازتراید (آوودارت)
  • آسپرین

البته هیچ مطالعه‌ای تا به امروز به صورت قطعی نشان نداده که دارویی بتواند خطر ابتلا را از بین ببرد. در سالهای اخیر تحقیقات زیست پزشکی دقیق اثر بخشی درمانهای طبیعی را مورد آزمایش قرار دادند. به عنوان مثال نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که نخل بادبزنی خواص سودمندی دارد. با این حال درمان موثری برای سرطان پروستات نیست.

در زیر چندین درمان طبیعی هست که معمولا برای کاهش خطر سرطان پروستات استفاده می‌شوند.

فراورده‌های سویا

ایزوفلاونوئیدها ترکیبات شیمیایی همراه با خواص ضد التهاب هستند. این غذاها با بالاترین غلظت ایزوفلاونوئیدها هستند که فراورده‌های سویا هستند از جمله:

  • تافو
  • شیر سویا
  • میسوپیشگیری از سرطان پروستات

غذاهای دیگری که حاوی ایزوفلاونوئیدها هستند شامل موارد زیر هستند:

  • نخود
  • لوبیا
  • یونجه

یک پژوهش در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ایزوفلاونوئیدها می‌توانند به چندین روش مفید باشند از جمله کمک به پیشگیری از سرطان پروستات. جامعه پزشکی اخیرا می‌گوید اگر چه این ایزوفلاونوئیدها نمی‌توانند بیماری را درمان و یا از آن پیشگیری کنند اما نقش محافظت کننده را ایفا می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی و چندین نوع غذای دریایی دیگر موجود هستند. منابع دیگر عبارتند از:

  • گردو
  • تخم کتان
  • لوبیای سویا

شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. با این حال، بسیاری از کارشناسان باور ندارند که این اسیدها تاثیر چشمگیری بر سرطان پروستات داشته باشد.

گوجه

گوجه‌های فرآوری شده از جمله همه گوجه‌های کنسروی و رب گوجه حاوی ترکیبی به نام لیکوپن هستند. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیب ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد بخصوص سرطان پروستات، ریه و معده.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که افزایش مصرف گوجه منجر به کاهش خطر سرطان پروستات می‌شود البته نویسندگان تاکید کردند که نیازمند تحقیقات بیشتری هستند. گریپ فروت، هندوانه و زرد الوها نیز حاوی لیکوپن هستند.پیشگیری از سرطان پروستات

قهوه

در سال ۲۰۱۶، پژوهشگران بررسی ۱۰۵ تحقیق را منتشر کردند که اثرات قهوه روی خطر ابتلا به سرطان را مورد بررسی قرار داده بودند. آنها نتیجه گرفتند که قهوه و قابلیتهای آنتی اکسیدانی آن ممکن است خطر بروز سرطان پروستات و بعضی از انواع دیگر این بیماری را کاهش دهد.

از چه غذاهایی به منظور پیشگیری از سرطان باید اجتناب کرد؟

بعضی از ترکیبات موجود در غذاها ممکن است خطر بروز سرطان پروستات را کاهش دهند.

سلنیوم و ویتامین E

جامعه پزشکی قبلا سلنیوم و ویتامین E را ضد سرطان دانسته است. با این حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ترکیبات هنگامی که به صورت جداگانه یا با یکدگیر جمع می‌شوند ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در برخی افراد افزایش دهند. هر کسی که در مورد سرطان پروستات نگران است باید از مکملهای حاوی ویتامین E همراه با سلنیوم اجتناب کند.

روغنهای گیاهی

یک رژیم غذایی با چربی بالا می‌تواند خطر بسیاری از انواع سرطان را افزایش دهد و اسیدهای چرب امگا۶ در روغنهای گیاهی ممکن است رشد سلولهای سرطانی پروستات را تقویت کنند. روغنهای مشتق شده از ذرت، آفتابگردان، گلرنگ، پنبه دانه و سویا به عنوان مثال حاوی مقادیری قابل توجهی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند.

گوشتهای سرخ شده یا کبابی

موسسه ملی سرطان در ایالات متحده توصیه می‌کند از گوشتهای پخته شده در حرارت بالا، بخصوص کبابی یا سرخ شده اجتناب کنید. وقتی شخصی گوشت ماهیجه مثل گوشت گوساله، گاو و بوقلمون را در حرارتهای بالا می‌پزد ، گوشت ممکن است مواد شیمیایی را ایجاد کند که موجب تغییراتی در DNA شده که منجر به افزایش خطر سرطان می‌شود.

 شکر و کربوهیدرات

اندازه گیری بار گلیسمیک و شاخص گلیسمیک نشان می‌دهد که چگونه کربوهیدراتها و شکر به سرعت بر قند خون و انسولین اثر می‌گذارند. دانا فاربر از موسسه سرطان گزارش کرد که اگر چه بین رابطه میان قند و سرطان پیچیده است اما شکر ممکن است بیشترین تاثیر را روی خطر سرطان پروستات، کولورکتال و سرطان پانکراس داشته باشد.

عوامل خطر برای سرطان پروستاتپیشگیری از سرطان پروستات

عوامل خطر برای سرطان پروستات عبارتند از:

  • سن: تقریبا ۶۰ درصد از موارد سرطان پروستات در مردان ۶۵ ساله یا بالاتر تشخیص داده می‌شود.
  • ژنتیک: بالاترین نرخ سرطان پروستات در ایالات متحده در مردان آفریقایی آمریکایی رخ می‌دهد بعد از آن به ترتیب در مردان قفقازی، اسپانیایی، هندی آمریکایی، بومی آلاسکا و مردمان آسیا اقیانوسیه.
  • رژیم غذایی: یک رژیم غذایی پر چرب و با میوه و سبزیجات کم خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.
  • محیط زیست: قرار گرفتن در معرض بعضی از مواد شیمیایی صنعتی نیز این خطر را افزایش می‌دهد.
  • سابقه خانوادگی: اگر پدر یا برادر شخصی سرطان پروستات داشته باشند، خطر بروز آن دو برابر می‌شود.

انجام آزمایش منظم

یک سبک زندگی که شامل ورزش و رژیم غذایی می‌شود می‌تواند به کاهش خطر سرطان پروستات کمک کند. البته انجام چکاپ منظم و غربالگری نیز بهترین روش برای پیشگیری از این خطر هستند. قبل از استفاده از روشهای طبیعی یا جایگزین برای پیشگیری از سرطان پروستات با پزشکتان صحبت کنید.

چشم انداز پیشگیری از سرطان پروستات

اگر چه امکان پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد اما بعضی از تغییرات در سبک زندگی و ترکیبات طبیعی ممکن است خطر ابتلای شخص را کاهش دهد. کسی که در مورد سرطان پروستات نگران است باید چکاپ منظم و آزمایش غربالگری را انجام دهد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: medicalnewstoday