جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
نیاز به نمک خوراکی

نمک خوراکی و ۶ زمان که به مصرف آن بیشتر نیاز دارید

نمک خوراکی از موادی است که عمدتاً توصیه به کاهش مصرف آن می‌شود. بعضی از ما وقتی‌که به‌اندازه کافی به ما نمک (سدیم) نرسد در معرض خطر کم شدن میزان نمک قرار می‌گیریم. جوی دوبوست که یک PHD است، دراین‌باره می‌گوید: “اکثر مردم مقدار کافی از مقدار سدیم مصرف می‌کنند که مقدار بیشتری از توصیه‌های ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز نیست”. متوسط رژیم غذایی آمریکایی احتمالاً همراه با مقدار کافی نمک است؛ بنابراین اگر شما مقدار بیشتری از این ماده خوراکی را مصرف می‌کنید، شما احتمالاً دچار اندکی نگرانی در مورد میزان سدیم بدن خود هستید. استثنائاتی وجود دارد که ما در آن باید مصرف نمک خوراکی را افزایش دهیم. دوبوست در این مورد می‌گوید اگر هر یک از موارد موجود در این لیست در مورد شما صدق کند یا اگر فکر می‌کنید که مصرف نمک خود را به دلایل دیگری می‌خواهید افزایش دهید، ابتدا یک یا دو هفته میزان مصرف سدیم خود را با دقت بررسی کنید. او می‌گوید: برنامه‌هایی مانند SuperTracker یا MyFitnessPal می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین با اندازه‌گیری میزان نمک غذا و تغذیه با استفاده از پایگاه اطلاعات غذایی USDA، به تشخیص میزان سدیم مصرفی شما در تمام مواد غذایی و یا مواد غذایی بدون بسته‌بندی کمک می‌کند. درنهایت و مهم‌تر از همه، قبل از اینکه مشغول مصرف نمک شوید، با پزشک خود مشورت کنید. حالا این هشدارها را کنار بگذارید، چه زمانی‌هایی ممکن است نمک بیشتر برای شما گزینه مناسب باشد؟ در اینجا شش بار مورد از این موارد را برای شما توضیح می‌دهیم.

اگر شما در برخی از تمرینات شدید ماراتن شرکت می‌کنید

دوبوست می‌گوید ورزشکارانی که در طول تمرینات شدید برای یک دوره زمانی طولانی مانند یک ساعت یا بیشتر تمرین می‌کنند، ممکن است در یک‌زمان‌هایی نیاز به افزایش سدیم داشته باشند. او می‌گوید: “هیپوناترمی می‌تواند زمانی رخ دهد که یک عارضه ناشی از افت سطح سدیم در خون است که باعث سرگیجه، سردرگمی، ضعف و حتی مرگ می‌شود”.  درحالی‌که  این مشکل چندان شایع نیست، هیپوناترمی  زمانی می‌تواند رخ دهد که مردم به‌شدت عرق می‌کنند و آب زیادی را وارد بدن بدون جایگزینی سدیم می‌کنند، درحالی‌که سطوح سدیم بدن در حال کاهش است. اگر شما فقط یک تمرین خسته‌کننده یا اگر در طول یک تمرین استقامتی، شما در معرض هرکدام از علائم ذکرشده توسط دوبوست هستید، خوردن برخی مواد غذایی سالم می‌تواند سطوح سدیم را در بدن شمارا بهبود بخشد.

تمرینات ماراتن و نمک خوراکی

 

اگر شما در آب‌وهوای داغ و خفه‌کننده زندگی می‌کنید

دوبوست می‌گوید: “یک‌بار دیگر، عرق کردن بیش‌ازحد می‌تواند باعث کاهش سطوح سدیم  در بدن شود”. همان‌طور که در تمرینات شدید، عرق کردن بیش‌ازحد می‌تواند در برخی موارد منجر به هیپوناترمی شود، اگر شرایط آب و هوایی سبب عرق کردن شدید و سردرد، سرگیجه یا تشنگی دیوانه کننده در شما شود، برخی از نمک‌های خوراکی  که می‌خورید، ممکن است علائم شمارا تسکین دهند.

اگر شما یک مشکل پزشکی دارید ممکن است نیاز به مصرف نمک خوراکی داشته باشید

لورنس آپل، پزشک متخصص و سخنگوی انجمن قلب آمریکا و استاد پزشکی در مؤسسات دانشگاه جان هاپکینز، می‌گوید: “نفروپاتی که باعث  دست دادن نمک می‌شود، یک نوع از بیماری کلیه است که در آن بدن شما به‌دشواری قادر به حفظ سطوح کافی سدیم است.” او می‌گوید: “افراد مبتلابه این وضعیت، سدیم اضافی بدن خود را در ادرار از دست می‌دهند و نیاز به تلاش جدی برای حفظ سطح سدیم خوددارند”. اگر این کار را نکنند درنتیجه ممکن است یک‌بار دیگر این امر منجر به هیپوناترمی باشد که می‌تواند علائمی مانند سرگیجه، سردرد، ضعف یا خستگی را ایجاد کند. در صورت مواجهه با این مشکل  با پزشک خود در این زمینه تماس بگیرید.

اگر شما داروهای دیورتیک مصرف می‌کنید

دوبوست در این زمینه می‌گوید، با افزایش میزان تولید ادرار به خاطر مصرف چندین دارو به‌خصوص داروهای دیورتیک می‌توانند منجر به عدم تعادل مواد معدنی در بدن شما شود. درحالی‌که این درست است که اغلب دیورتیک ها برای کسانی که دارای فشارخون بالا هستند تجویز می‌شود و همچنین درست است که خوردن بیش‌ازحد نمک می‌تواند برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند خطرناک باشد؛ اما ممکن است زمانی که فردی که دیورتیک مصرف می‌کند، دچار کمبود سدیم در بدن شود و نیاز به مصرف نمک خوراکی برای جبران این کمبود پیدا کند.

نمک خوراکی و دیورتیک ها

اگر شما جز افراد سالمند هستید و فکر شما به‌هم‌ریخته است

بر طبق یک مطالعه منتشرشده در اوایل سال جاری در مجله تغذیه، سلامت و پیری، سالمندان، به‌ویژه در افراد بالای ۸۰ سال سن یا بالاتر، ممکن است با افزایش مصرف نمک خود، تقویت مغز را تجربه کنند. گروه تحقیقاتی دریافت که در مقایسه با افراد سالخورده در رژیم‌های کم‌سدیم، افرادی که مقدار متوسطی از سدیم را مصرف می‌کنند، در برخی از آزمایش‌ها عملکرد مغز نتیجه بهتری داشتند. لازم به ذکر است که این مطالعه مقدماتی است؛ بنابراین درحالی‌که ممکن است مقداری سدیم اضافی به مغز شما سود برساند، تا توسط پزشک خود اطمینان پیدا نکرده‌اید، به سراغ آجیل‌های آغشته به نمک نروید.

اگر شما از این سندرم نادر رنج می‌برید

دسته‌ای از مشکلات  که به‌طورکلی به‌عنوان سندرم بارتتر شناخته می‌شوند، می‌تواند توانایی کلیه شمارا برای پردازش نمک مصرفی توسط شما تحت تأثیر قرار دهد. اپل می‌گوید، اساساً، مقدار زیادی سدیم در ادرار شما ترشح می‌شود و به بدن شما  باز جذب نمی‌شود.  این مشکل یک وضعیت نادر است و از ناهنجاری‌های ژنتیکی ریشه دارد. علائم این سندرم شامل همه‌چیز از استفراغ و تشنگی بیش‌ازحد تا  گرمای شدید بدنی است. مجدداً باید قبل از بالا بردن مصرف نمک خوراکی خود با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

منبع: prevention.com
این مقاله توسط Markham Heid به رشته تحریر در آمده و همچنین توسط نویسندگان مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
127
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
154
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
180
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
310
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
232
ضد لک شیرین بیان
بهترین محصولات ضد لک حاوی شیرین بیان را بشناسید
339

مقالات سلامت

لیکن پلان
لیکن پلان از انواع و علائم تا علتها و درمانهای مختلف
71
سوختگی درجه سه
سوختگی درجه سه و آنچه باید راجع به آن بدانید
101
میگرن کودکان
میگرن کودکان چه علائمی دارد و روشهای درمان آن چیست؟
80
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
86
درمان قطعی تنبلی تخمدان
آیا قرص ضد بارداری درمان قطعی تنبلی تخمدان و اختلالات هورمونی زنان است؟
62
علل مشکل در دفع مدفوع
علل مشکل در دفع مدفوع و آنچه که باید انجام دهید
176

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
55
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
47
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
89
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
268
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
365
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
750

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
86
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
74
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
85
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
71
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
191
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
115