جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
نیاز به نمک خوراکی

نمک خوراکی و ۶ زمان که به مصرف آن بیشتر نیاز دارید

نمک خوراکی از موادی است که عمدتاً توصیه به کاهش مصرف آن می‌شود. بعضی از ما وقتی‌که به‌اندازه کافی به ما نمک (سدیم) نرسد در معرض خطر کم شدن میزان نمک قرار می‌گیریم. جوی دوبوست که یک PHD است، دراین‌باره می‌گوید: "اکثر مردم مقدار کافی از مقدار سدیم مصرف می‌کنند که مقدار بیشتری از توصیه‌های ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز نیست". متوسط رژیم غذایی آمریکایی احتمالاً همراه با مقدار کافی نمک است؛ بنابراین اگر شما مقدار بیشتری از این ماده خوراکی را مصرف می‌کنید، شما احتمالاً دچار اندکی نگرانی در مورد میزان سدیم بدن خود هستید. استثنائاتی وجود دارد که ما در آن باید مصرف نمک خوراکی را افزایش دهیم. دوبوست در این مورد می‌گوید اگر هر یک از موارد موجود در این لیست در مورد شما صدق کند یا اگر فکر می‌کنید که مصرف نمک خود را به دلایل دیگری می‌خواهید افزایش دهید، ابتدا یک یا دو هفته میزان مصرف سدیم خود را با دقت بررسی کنید. او می‌گوید: برنامه‌هایی مانند SuperTracker یا MyFitnessPal می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین با اندازه‌گیری میزان نمک غذا و تغذیه با استفاده از پایگاه اطلاعات غذایی USDA، به تشخیص میزان سدیم مصرفی شما در تمام مواد غذایی و یا مواد غذایی بدون بسته‌بندی کمک می‌کند. درنهایت و مهم‌تر از همه، قبل از اینکه مشغول مصرف نمک شوید، با پزشک خود مشورت کنید. حالا این هشدارها را کنار بگذارید، چه زمانی‌هایی ممکن است نمک بیشتر برای شما گزینه مناسب باشد؟ در اینجا شش بار مورد از این موارد را برای شما توضیح می‌دهیم.

اگر شما در برخی از تمرینات شدید ماراتن شرکت می‌کنید

دوبوست می‌گوید ورزشکارانی که در طول تمرینات شدید برای یک دوره زمانی طولانی مانند یک ساعت یا بیشتر تمرین می‌کنند، ممکن است در یک‌زمان‌هایی نیاز به افزایش سدیم داشته باشند. او می‌گوید: "هیپوناترمی می‌تواند زمانی رخ دهد که یک عارضه ناشی از افت سطح سدیم در خون است که باعث سرگیجه، سردرگمی، ضعف و حتی مرگ می‌شود".  درحالی‌که  این مشکل چندان شایع نیست، هیپوناترمی  زمانی می‌تواند رخ دهد که مردم به‌شدت عرق می‌کنند و آب زیادی را وارد بدن بدون جایگزینی سدیم می‌کنند، درحالی‌که سطوح سدیم بدن در حال کاهش است. اگر شما فقط یک تمرین خسته‌کننده یا اگر در طول یک تمرین استقامتی، شما در معرض هرکدام از علائم ذکرشده توسط دوبوست هستید، خوردن برخی مواد غذایی سالم می‌تواند سطوح سدیم را در بدن شمارا بهبود بخشد.

تمرینات ماراتن و نمک خوراکی  

اگر شما در آب‌وهوای داغ و خفه‌کننده زندگی می‌کنید

دوبوست می‌گوید: "یک‌بار دیگر، عرق کردن بیش‌ازحد می‌تواند باعث کاهش سطوح سدیم  در بدن شود". همان‌طور که در تمرینات شدید، عرق کردن بیش‌ازحد می‌تواند در برخی موارد منجر به هیپوناترمی شود، اگر شرایط آب و هوایی سبب عرق کردن شدید و سردرد، سرگیجه یا تشنگی دیوانه کننده در شما شود، برخی از نمک‌های خوراکی  که می‌خورید، ممکن است علائم شمارا تسکین دهند.

اگر شما یک مشکل پزشکی دارید ممکن است نیاز به مصرف نمک خوراکی داشته باشید

لورنس آپل، پزشک متخصص و سخنگوی انجمن قلب آمریکا و استاد پزشکی در مؤسسات دانشگاه جان هاپکینز، می‌گوید: "نفروپاتی که باعث  دست دادن نمک می‌شود، یک نوع از بیماری کلیه است که در آن بدن شما به‌دشواری قادر به حفظ سطوح کافی سدیم است." او می‌گوید: "افراد مبتلابه این وضعیت، سدیم اضافی بدن خود را در ادرار از دست می‌دهند و نیاز به تلاش جدی برای حفظ سطح سدیم خوددارند". اگر این کار را نکنند درنتیجه ممکن است یک‌بار دیگر این امر منجر به هیپوناترمی باشد که می‌تواند علائمی مانند سرگیجه، سردرد، ضعف یا خستگی را ایجاد کند. در صورت مواجهه با این مشکل  با پزشک خود در این زمینه تماس بگیرید.

اگر شما داروهای دیورتیک مصرف می‌کنید

دوبوست در این زمینه می‌گوید، با افزایش میزان تولید ادرار به خاطر مصرف چندین دارو به‌خصوص داروهای دیورتیک می‌توانند منجر به عدم تعادل مواد معدنی در بدن شما شود. درحالی‌که این درست است که اغلب دیورتیک ها برای کسانی که دارای فشارخون بالا هستند تجویز می‌شود و همچنین درست است که خوردن بیش‌ازحد نمک می‌تواند برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند خطرناک باشد؛ اما ممکن است زمانی که فردی که دیورتیک مصرف می‌کند، دچار کمبود سدیم در بدن شود و نیاز به مصرف نمک خوراکی برای جبران این کمبود پیدا کند.

نمک خوراکی و دیورتیک ها

اگر شما جز افراد سالمند هستید و فکر شما به‌هم‌ریخته است

بر طبق یک مطالعه منتشرشده در اوایل سال جاری در مجله تغذیه، سلامت و پیری، سالمندان، به‌ویژه در افراد بالای ۸۰ سال سن یا بالاتر، ممکن است با افزایش مصرف نمک خود، تقویت مغز را تجربه کنند. گروه تحقیقاتی دریافت که در مقایسه با افراد سالخورده در رژیم‌های کم‌سدیم، افرادی که مقدار متوسطی از سدیم را مصرف می‌کنند، در برخی از آزمایش‌ها عملکرد مغز نتیجه بهتری داشتند. لازم به ذکر است که این مطالعه مقدماتی است؛ بنابراین درحالی‌که ممکن است مقداری سدیم اضافی به مغز شما سود برساند، تا توسط پزشک خود اطمینان پیدا نکرده‌اید، به سراغ آجیل‌های آغشته به نمک نروید.

اگر شما از این سندرم نادر رنج می‌برید

دسته‌ای از مشکلات  که به‌طورکلی به‌عنوان سندرم بارتتر شناخته می‌شوند، می‌تواند توانایی کلیه شمارا برای پردازش نمک مصرفی توسط شما تحت تأثیر قرار دهد. اپل می‌گوید، اساساً، مقدار زیادی سدیم در ادرار شما ترشح می‌شود و به بدن شما  باز جذب نمی‌شود.  این مشکل یک وضعیت نادر است و از ناهنجاری‌های ژنتیکی ریشه دارد. علائم این سندرم شامل همه‌چیز از استفراغ و تشنگی بیش‌ازحد تا  گرمای شدید بدنی است. مجدداً باید قبل از بالا بردن مصرف نمک خوراکی خود با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

منبع: prevention.com این مقاله توسط Markham Heid به رشته تحریر در آمده و همچنین توسط نویسندگان مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
1,110
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
1,560
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
5,397
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
3,473
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
5,026
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,804

مقالات سلامت

بزرگی دهلیز چپ به چه علتهایی بوجود می‌آید و چه عواقبی را به دنبال دارد؟
36
کمبود ویتامین B12
علائم کمبود ویتامین B12 که باید به آنها توجه کرد
63
اندومتریوز
اندومتریوز ؛ علائم، علتها، تشخیص و درمانهای طبی و سنتی
48
آب آلو
آب آلو و معرفی ۱۱ مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی
95
شیوه صحیح پوشیدن ماسک
پوشیدن ماسک به شیوه صحیح و بررسی ۱۱ اشتباه در این مورد
62
رنگ ادرار
رنگ ادرار چگونه از وجود مشکلات سلامتی در بدن خبر می‌دهد
81

مقالات آشپزی

پنیر موزارلا
طرز تهیه پنیر موزارلا تازه و خانگی برای انواع غذاها با همه نکات لازم
78
خواص و طرز تهیه آب استخوان
خواص آب استخوان یا آب قلم و طرز تهیه آن در خانه به بهترین روش
173
نان سفید خانگی
نان سفید خانگی به روشی آسان برای تهیه انواع ساندویچ و اسنک
217
طرز تهیه بامیه در فر
طرز تهیه شیرینی بامیه در فر با چند طعم مختلف و بدون نیاز به سرخ کردن
3,857
بهترین کیک هویج
بهترین کیک هویج که می‌توانید با موادی ساده در خانه درست کنید
622
نان تورتیلا خانگی
نان تورتیلا خانگی با آرد گندم، بدون نیاز به فر و مخمر
1,608

مقالات تغذیه

کمبود ویتامین B12
علائم کمبود ویتامین B12 که باید به آنها توجه کرد
63
آب آلو
آب آلو و معرفی ۱۱ مورد از فواید شگفت انگیز این نوشیدنی
95
درمان بیماری خروسک
بیماری خروسک و هشت اسانس برای درمان سرفه های شدید ناشی از این بیماری
154
خواص و طرز تهیه آب استخوان
خواص آب استخوان یا آب قلم و طرز تهیه آن در خانه به بهترین روش
173
آب سیب زمینی
آب سیب زمینی و نگاهی به چندین مورد از خواص این ماده غذایی
138
مقاله اسید فسفریک
اسید فسفریک چیست؟ نگاهی به ویژگی ها و نکات مهم در مواجهه با این ماده
147