عسل و معرفی چندین کارکرد و تاثیر مهم این ماده غذایی مفید بر سلامت انسان


عسل یکی از قدیمی‌ترین شیرین‌کننده‌های روی زمین است. عسل در طی ۲۵۰۰ سال گذشته توسط فرهنگ‌های بی‌شماری در سراسر جهان مورداستفاده قرارگرفته است. در حکایتی حضرت سلیمان پسرش را توصیه به خوردن عسل می‌کند: “پسرم، عسل را بخور، زیرا خوب است” (حضرت سلیمان،  یک ضرب‌المثل).

زنبورهای عسل برای ساختن این ماده غذایی مفید عمل بلعیدن، هضم و پرورش شهد را انجام می‌دهند؛ و این شهد شامل تقریباً ۶۰۰ ترکیب است. ما به زنبورهای ما نیاز داریم، پس بگذارید همه‌چیز را که می‌توانیم برای نجات آن‌ها انجام دهیم و آن‌ها را بر روی زمین نگه‌داریم. درحالی‌که مزایای سلامت فراوان عسل آن را عنصری مهم برای داروهای سنتی مانند درمان‌های آیورودا کرده است، دانشمندان نیز درزمینهٔ علم پزشکی به‌ویژه در مورد تأثیر این ماده و خواص آن در بهبود زخم تحقیق می‌کنند.

این ماده غذایی با نام‌های Honig در آلمان،  Miele در ایتالیایی، شهد در هندی،  Miel در فرانسوی و اسپانیایی، Mel  در پرتغالی، мед  در روسیه، Honing  در هلندی و μελι  در یونانی شناخته می‌شود؛ تقریباً هیچ جایی در دنیا وجود ندارد که عسل به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار نگیرد و به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی فرهنگی مصرف نشود؛ اما چه عسل بسیار محبوب است؟ به‌احتمال‌زیاد، یکی از دلایل این است که به‌راحتی می‌توان آن را مصرف کرد. می‌توانید آن را به‌طور مستقیم بخورید، آن را به نان مانند مربا اضافه کنید، آن را با آب‌میوه یا هر نوشیدنی به‌جای شکر مخلوط‌کنید، یا آن را با آب گرم، آب‌لیمو، دارچین و دیگر گیاهان برای مخلوط کردن همراه کنید.

به علت طعم و مزه آن و همچنین مزایای بهداشتی، مصرف این ماده غذایی برای همه بسیار لذت‌بخش است و آن را بسیار مفید و متنوع می‌کند. خوشبختانه برای بدن ما، این ماده غذایی دارای مزایای و کاربردهای زیادی است. عسل خیلی خوب است، ما آن را در لیست ما غذاهای قدرتمند که باید در آشپزخانه شما در حال حاضر وجود داشته باشد قرار می‌دهیم. برای ۱۰ مزایای بهداشتی و کارکرد برای این شیرین‌کننده طلایی، به ادامه مطلب بروید.


۱. تقویت‌کننده طبیعی انرژی

مزایای این ماده غذایی فراتر از طعم و مزه عالی آن است. عسل حاوی تعدادی از مواد معدنی و ویتامین، ازجمله ویتامین A، ویتامین C، آهن و کلسیم است. همچنین در این ماده غذایی آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مانند فلاونوئیدها و آلکالوئیدها وجود دارد. افزون بر ۱۵ اسیدآمینه (ضروری و غیرضروری) در عسل وجود دارد!

این ماده غذایی منبع طبیعی برای کربوهیدرات است که برای بدن ما قدرت و انرژی را فراهم می‌کند، این ما با اثربخشی فوری در افزایش عملکرد، استقامت و کاهش خستگی عضلات ورزشکاران شناخته‌شده است. قندهای طبیعی آن در جلوگیری از خستگی در ورزش نقش مهمی دارند. گلوکز در عسل به‌سرعت توسط بدن جذب می‌شود و باعث تقویت فوری سطوح انرژی در بدن می‌شود، درحالی‌که فروکتوز به‌آرامی جذب می‌شود و انرژی پایدار را جذب می‌کند.

همچنین ثابت‌شده است که عسل نیز میزان قند خون را به نسبت سایر انواع قند ثابت نگه می‌دارد؛ بنابراین، برای به دست آوردن این مزایای مربوط به سلامتی عسل، در اینجا چند راهنمایی برای شما وجود دارد:

  1. در تمرین بعدی بعد قبل از تمرین، یک قاشق عسل را مصرف کنید تا شما بتوانید فعالیت بیشتری کنید.
  2. اگر صبح احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنید، به‌جای اینکه از یک نوشیدنی پرکالری استفاده کنید، عسل را امتحان کنید. آن را روی نان داغ بگذارید و یا آن‌ها در چای خود به‌جای شکر استفاده کنید تا چای شما پرانرژی‌تر باشد.
  3. اگر کودکانتان به‌سختی از پس فعالیت های جسمانی یا فعالیت‌های در مدرسه برمی‌آیند، نوشیدنی عسل یا ساندویچ‌هایی با عسل، کره و شیر را تهیه کنید تا اطمینان حاصل کنید که انرژی زیادی برای حفظ انرژی در طول روز دارند و برای آرامش و داشتن

خواب شبانه راحت، به کودک خود یک قاشق غذاخوری قبل از خواب بدهید. آن‌ها ممکن است در حال حاضر تنها کمی در مورد مزایای بهداشتی عسل در بدانند، اما برای آنچه شما برای آن‌ها انجام می‌دهید، زمانی که آن‌ها رشد می‌کنند وقتی‌که بزرگ شدند سپاسگزار خواهند بود.


۲. تقویت‌کننده سیستم ایمنی

خواص مفید عسل

در میان بسیاری از مزایای سلامتی عسل، آنچه برای من مهم‌تر است این است که عسل می‌تواند یک تقویت کننده سیستم ایمنی باشد. این خواص آنتی‌اکسیدان و ضد باکتریایی می‌تواند به بهبود سیستم گوارش شما کمک کند و به شما در حفظ سلامتی و مبارزه با بیماری‌ها کمک کند. قبل از صبحانه، یک قاشق غذاخوری عسل و آب‌لیمو گرفته از نصف یک لیمو را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید. هرروز با این معجون بدن خود را تقویت کنید.


۳. عسل ضد سرطان و بیماری‌های قلبی است!

آیا عسل می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند؟ آنچه بسیاری از مردم به‌اندازه کافی در مورد آن فکر نمی‌کنند یا نادیده گرفته می‌گیرند این است که عسل دارای خواص ضد سرطان و ضد تومور است! در حال حاضر مطالعات بیشتر نشان می‌دهد که این ماده غذایی دارای نقش بالایی در جلوگیری و پیشرفت تومور و سرطان است. این ماده غذایی دارای فلاونوئیدها است که آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش خطر برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.


۴. عسل یک Brain-Booster است!

مطالعات نشان داده‌اند که این ماده غذایی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی و درمانی است که قادر به جلوگیری از کاهش توانایی شناختی و زوال عقل است و همچنین باعث تقویت سیستم کولینرژیک مغز و گردش خون می‌شود.

عسل خالص برای شما بسیار مفید است. اگرچه مقدار قند بالا است، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ارگانیک وجود دارد که ارزش مصرف آن را دارد.


۵. عسل برای درمان بیماری

تاثیر عسل بر آرتریت

برای بریدگی‌ها و سوختگی‌ها:

برای هزاران سال، این ماده غذایی به‌عنوان یکی از طبیعی‌ترین داروهای خانگی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شکایات ازجمله عفونت قارچی، پا ورزشکاران و درد ناشی از بیماری آرتریت شناخته‌شده است.

خواص ضدعفونی آن مانع از رشد باکتری‌های خاص می‌شود و باعث می‌شود که زخم‌های خارجی پاک و عاری از عفونت باشند. این ماده غذایی به‌عنوان درمان طبیعی برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و بریدگی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد زیرا قادر به جذب رطوبت از هوا و بهبود زخم است.

خواص ضد باکتری آن از عفونت جلوگیری کرده و عملکرد آن به‌عنوان یک عامل ضدالتهابی، هم تورم و درد و حتی زخم را کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل ویژگی ضد باکتری قوی این ماده، برای پوشش زخم ترجیح داده می‌شود.

برای افراد خمار:

هنگامی‌که دچار حالت خماری پس نوشیدن الکل می‌شوید با استفاده از این ماده غذایی می‌توانید با این عارضه و همچنین عادت بد نوشیدن الکل مبارزه کنید. عسل در معده دارای اثری ملایم است و شامل ترکیبی از قندهای طبیعی مانند فروکتوز است که در فرایند تسریع در اکسیداسیون الکل توسط کبد، به‌عنوان عامل بازدارنده عمل کند.

کمک به درمان گلودرد:

یکی از مزایای سلامت شناخته‌شده این ماده غذایی این است که می‌تواند به درمان گلودرد کمک کند. با توجه به خواص ضد میکروبی آن، عسل نه‌تنها گلو را آرام می‌کند، بلکه می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند را از بین ببرد.

خوانندگان حرفه‌ای معمولاً از عسل برای تسکین گلو خود قبل از اجرای برنامه استفاده می‌کنند. چینی‌ها بر این باورند که گرمای بیش‌ازحد در بدن باعث گلودرد می‌شود و مصرف نوشیدنی عسل می‌تواند در این مورد مفید باشد. برای تسکین التهاب دو قاشق غذاخوری عسل، چهار قاشق غذاخوری آب‌لیمو و اندکی نمک مخلوط و مصرف کنید.

برای درمان بی‌خوابی:

ناتوان از خوابیدن هستید؟ از داروی خانگی معروف شیر و عسل استفاده کنید. یک لیوان شیر گرم با یک قاشق غذاخوری این ماده غذایی برای آرام کردن روح و ایجاد فضای مناسب برای خواب مؤثر است. یا ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری عسل را به یک فنجان چای بابونه اضافه کنید و آن را جرعه‌جرعه بنوشید.


۶. کاهش و بهبود زخم‌ها و سایر اختلالات دستگاه گوارش

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این ماده غذایی ممکن است به درمان اختلالاتی نظیر زخم و گاسترو آنتریت باکتری کمک کند. همچنین تحقیقات قابل‌توجهی برای بررسی مزایای آن در درمان زخم‌ها انجام‌شده است و این تحقیقات برخی از این مزایا را در مدیریت زخم توضیح می‌دهد. این موارد در زیر ذکرشده است:

  • عسل دارای خواص ضد میکروبی است.
  • این ماده غذایی زخم‌های بدبو را گندزدایی می‌کند.
  • با تحریک بافت زخم، فرآیند بهبود را سرعت می‌دهد.
  • در شروع روند بهبودی در زخم‌های خفته کمک می‌کند.
  • همچنین در بهبود زخم مرطوب کمک می‌کند.

۷. اثر ضد باکتری و ضد قارچی

پیتر مولان، مدیر بخش تحقیقات عسل در دانشگاه وایکیتو در نیوزیلند، می‌گوید: “همه قسمت‌های عسل ضد باکتری است زیرا زنبورها آنزیمی را ایجاد می‌کنند که پر اکسید هیدروژن را تولیدمی‌کند که با باکتری‌ها و عوامل فساد و بیماری مبارزه می‌کند”.


۸. عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد

ورزشکاران المپیک باستانی این ماده غذایی و انجیر خشک را برای بهبود عملکرد خود می‌خورند. این امر در حال حاضر با مطالعات مدرن تائید شده است و مطالعات اخیر نشان می‌دهد که در حفظ سطوح گلیکوژن و بهبود زمان ریکاوری نسبت به شیرین‌کننده‌های دیگر برتر است.


۹. متعادل کردن ۵ عنصر موجود در بدن

این ماده غذایی در پزشکی آیورودا در هند از حداقل ۴۰۰۰ سال استفاده می‌شده است و ملاحظه شده است که بر سه مورد از مواد اولیه بدن در عدم تعادل تأثیر مثبت می‌گذارد. همچنین گفته‌شده است که در بهبود بینایی، کاهش وزن، درمان ناتوانی جنسی و انزال زودرس، اختلالات دستگاه ادراری، آسم  و برونشیت، اسهال و تهوع مفید است.

این ماده غذایی به‌عنوان “یوگاوی” نامیده می‌شود، زیرا کیفیت آن باعث نفوذ به عمیق‌ترین بافت‌های بدن می‌شود. هنگامی‌که عسل با سایر گیاهان دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد، کیفیت دارویی آن‌ها را در آماده‌سازی‌ها افزایش می‌دهد و همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا اثر آن‌ها به قسمت‌های عمیق‌تر بافت برسد.


۱۰. تنظیم قند خون

هرچند که این ماده غذایی حاوی قندهای ساده است، اما شبیه قند سفید یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیست. ترکیب آن‌که دربرگیرنده حدود ۶۹ درصد فروکتوز و گلوکز است به بدن کمک می‌کند تا سطح قند خون را تنظیم کند. پس این ماده غذایی می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین برای قند در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده شود برخی از انواع این ماده غذایی دارای شاخص کاهش hypoglycemic هستند، بنابراین آن‌ها قند خون شما را تغییر نمی‌دهند.


۱۱.  عسل یک ماده غذایی پروبیوتیک موثر

برخی از انواع عسل دارای مقدار زیادی از باکتری‌های مفید برای بدن ما هستند. این ماده غذایی دارای ۶ گونه از لاکتوباسیل و ۴ گونه بیفیدوباکتریوم است. این ممکن است توضیحی برای بسیاری از “خواص درمانی مرموز عسل” باشد.


۱۲. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

ویژگی‌های آنتی باکتریایی این ماده غذایی مخصوصاً برای سلامت پوست مفید است و وقتی‌که با سایر مواد استفاده می‌شود، عسل می‌تواند مرطوب‌کننده و تغذیه‌کننده باشد.


۱۳. نقش عسل در کاهش وزن

تاثیر عسل بر کاهش وزن

اگرچه این ماده غذایی کالری بیشتری نسبت به شکر مصرف‌شده با آب گرم دارد، ولی عسل به هضم چربی ذخیره‌شده در بدن کمک می‌کند. به‌طور مشابه، عسل با آب‌لیمو یا دارچین هم کاهش وزن کمک می‌کند.