چرا باید مراقب سطح ویتامین ب۱۲ خود باشیم؟


فواید ویتامین B12 کل بدن یعنی از سر تا نوک پا را شامل می‌شود. ما در مجله قرمز به شما خواهیم گفت که فواید این ویتامین چیست و وقتی ویتامین B12 کافی در بدن شما وجود داشته باشید چه اتفاقی برای بدنتان می‌افتد. بنابراین تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.


افزایش انرژی و نیروی حیات

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

به گفته دکتر جوی باوئر یکی از مهمترین فواید ویتامین B12 تقویت انرژی است. بنابراین اگر احساس خستگی می‌کنید و درباره علت آن مطمئن نیستید، ممکن است کمبود ویتامین B12 (کوبالامین) علت این موضوع باشد. این ویتامین محلول در آب به تشکیل گلبول قرمز خون برای پیشگیری در برابر نوعی از کم خونی که می‌تواند باعث شود افراد احساس خستگی و ضعف کنند، کمک می‌کند. از پزشکتان بخواهید تا سطح ویتامین B12 شما را چک کند.

اگر میزان آن کم است بهتر است که جذب آن را بالا ببرید. ویتامین B12 به طور طبیعی در تعداد زیادی از فراورده‌های حیوانی همچون ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی وجود دارد به علاوه غذاهای غنی شده همچون غلات صبحانه، مخمر غنی شده و بعضی از شیرهای گیاهی (همچون شیر بادام و شیر سویا).


بهبود سلامت قلب

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

لیز واینادی، متخصص تغذیه گفت: نقش ویتامین B12 در تقویت سلامت قلب ممکن است نادیده گرفته شود اما واقعا ضروی است. ویتامین B6، B12 و اسید فولیک همراه با هم به کاهش هموسیستئین کمک می‌کنند که پروتئینی است که می‌تواند در خون ساخته شود و به دیواره‌های سرخرگی آسیب بزند، از این رو نقش مهمی در بیماری‌های قلبی ایفا می‌کند. هنگامی که B12 کم است، این وظیفه بخوبی انجام نمی‌شود، که به معنی افزایش خطر بیماری قلبی است.


فواید ویتامین B12 برای سلامت سیستم عصبی

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

دانا گرین متخصص تغذیه می‌گوید: فواید ویتامین B12 برای سیستم عصبی اثرات مستقیمی دارد و آن را در حالت اوج خود حفظ می‌کند، وقتی این ماده غذایی در بدن شما کم شود، شما ممکن است متوجه احساس فرو رفتن سوزن و یا تیر کشیدن بصورت خیلی شدید یا بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست‌ها یا پاهایتان شوید. این حالت معمولا با کم خونی اتفاق می‌افتد اما همیشه هم اینطور نیست.

دکتر گرین گفت: ویتامین B12 به تولید غلاف چربی (میلین) که اطراف سلول های عصبی را فرا گرفته و از آن حفاظت می‌کند، کمک می‌کند. وقتی ویتامین B12 پایین باشد، سلولهای عصبی قادر به انجام وظیفه خود به درستی نیستند.


فواید ویتامین B12 برای پیاده روی و حرکت

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

سوزن سوزن شدن و بی حسی ممکن است جزو اولین علائم آسیب عصبی مربوط به B12 باشد اما اگر بدون اهمیت دادن به آن ادامه پیدا کند ممکن است مسیری را که شما می‌روید تغییر دهد.

دکتر گرین می‌گوید: این امر می‌تواند گاهی اوقات بر تعادل تاثیر بگذارد و به احتمال زیاد باعث سقوط شما شود. این یکی از ساده‌ترین چیزها برای اصلاح کردن و انجام دادن است بنابراین ما می‌توانیم هر گونه کاهش کیفیت زندگی که با مشکلات حرکتی و سقوط رخ می‌دهد، جلوگیری کنیم.


سلامت دهان

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

چندین علامت روی زبان وجود دارد که می‌تواند میزان سلامتی شما را آشکار کند و کمبود ویتامین B12 یکی از آنهاست. یک کمبود خفیف هم می‌تواند موجب التهاب زبان (glossitis) شود.

گرین می‌گوید این وضعیت دردناک می‌تواند بر غذا خوردن وصحبت کردن شما اثر بگذارد. زبان ممکن است قرمز و متورم شود یا صاف به نظر بیاید چون پرزهای کوچکی که روی زبان شما حاوی جوانه‌های چشایی هستند، صاف شده و ناپدید می‌شوند.


فواید ویتامین B12 برای بینایی

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

یکی دیگر از فواید مهم ویتامین B12 تاثیر آن بر روی بینایی است و کمبود ویتامین B12 معمولا مربوط به صدمه سیستم عصبی است که تحت تاثیر عصب بینایی است که به چشم می‌رسد. بهترین دفاع همیشه یک حمله خوب است.

وایناندی می‌گوید: ویتامین B12 در غذاهای حیوانی همچون گوشت، مرغ، ماهی و محصولات لبنی موجود است.

اگر غذاهایی حیوانی را دوست ندارید و یا گیاهخوار هستید، استفاده از غذاهای فرآوری شده با ویتامین B12 یا مکملهای آن را فراموش نکنید.


فواید ویتامین B12 برای حافظه چیست؟

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین B12 با زوال عقل و مشکلات حافظه ارتباط دارد اما مشخص نیست که آیا مکملها ممکن است به پیشگیری از ان کمک کنند یا نه. ارتباط بالقوه میان آنها ممکن است در نتیجه سطوح بالای هموسیستئین در خون باشد اما برای اتخاذ هر نتیجه‌ای خیلی زود است.


ویتامین ب۱۲ و درخشش پوست

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

یکی از فواید ویتامین B12 که برای خانمها حتما مهم خواهد بود اثر آن بر روی سلامت پوست خواهد بود. افرادی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند اغلب رنگ پریده هستند یا پوستشان زرد رنگ به نظر می‌رسد.

دکتر گرین می‌گوید: اختلال در تولید گلبول قرمز خون در بدن می‌تواند بر اندازه و استحکام این سلولها اثر بگذارد. ممکن است این سلولها آنقدر بزرگ باشند که حرکت آنها در بدن به خوبی انجام نشود در نتیجه منجر به رنگ پریدگی پوست شود.

اگر این سلولها خیلی نازک و شکننده باشند ممکن است شکسته شوند و موجب ایجاد بیلی روبین زیادی می‌شوند که منجر به ایجاد یک تن زرد نارنجی در پوست می‌شود. اما درخشش پوست و ظاهری بدون رنگ پریدگی و زردی یکی از شگفت انگیزترین فواید ویتامین B12 است از این رو این ویتامین را می‌توان جزو اقلام موثر در زیبایی پوست به حساب آورد.


فواید ویتامین B12 برای سلامتی روده

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

ویل بولسیویچ متخصص گوارش می‌گوید: ما همگی می‌دانیم که خوردن فیبر کافی و نوشیدن آب کافی برای حرکات سالم روده بسیار ضروری هستند اما کمبود ویتامین B12 نیز می‌تواند باعث یبوست، اسهال، از دست دادن اشتها و کاهش وزن شود. یکی از فواید ویتامین B12 می‌تواند روده سالم باشد.

گاهی اوقات این سندرمهای دستگاه گوارش ناشی از کمبود ویتامین B12 هستند اما در بقیه اوقات ویتامین B12 مشخص کننده یک بیماری زمینه‌ای دستگاه گوارش است. وی گفت: ویتامین B12 به تولید فاکتور طبیعی توسط معده متکی است و در قسمت آخر روده کوچک جذب می‌شود. بنابراین اختلالات معده یا روده باریک می‌تواند کمبود ویتامین B12 را ایجاد کند. بیماری کرون یکی از مشکلات مرسوم است که می‌تواند با کمبود ویتامین B12، کاهش وزن و اسهال همراه باشد. در این مورد این البتهاب روده باریک از بیماری کرون است که علائم را ایجاد می‌کند و نه کمبود ویتامین B12.


شخصیت نوزاد شما به ویتامین B12 مرتبط است؟

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

آیا ویتامین B12 می‌تواند کلیدی برای نوزادی آرامتر باشد؟ بله این واقعیت دارد: با توجه به یک تحقیق انجام شده در هلند، مادرانی که سطح ویتامین B12 خود را در اوایل بارداری افزایش دادند به احتمال ۸ برابر بیشتر صاحب نوزادانی می‌شوند که زیاد گریه ناشی از عارضه کولیک ندارند.


آیا شما در معرض خطر کمبود این ویتامین هستید؟

خاصیت ب۱۲,فواید ویتامین B12

اداره مکملهای غذایی ایالات متحده متوسط مصرف روزانه برای ویتامین B12 را برای افراد در سطوح مختلف سنی و با توجه به وضعیت زندگی پیشنهاد داده است. اکثر ما ویتامین B12 کافی را از غذاها دریافت می‌کنیم اما بعضی از افراد خاص ممکن است در معرض کمبود این ویتامین باشند. اینها شامل افراد مسن که روده شان را جراحی کرده‌اند و بخشی از آن که ویتامین B12 را جذب می‌کرده، برداشته شده است.

افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری مطلق را انتخاب کرده‌اند یعنی وگان‌ها و کسانی که در حال مصرف داروهای ضد اسید برای سوزش معده در مدت زمانی طولانی هستند. وایناندی می‌گوید: مکمل ویتامین B12 برای کمبود خفیف تا شدید لازم است. جذب این ویتامی از طریق غذاها برای اکثر افراد ترجیح داده می‌شود چون ایمنترین روش است (بدون نگرانی از بابت مصرف زیاد یا اوردوز). اگر در حال مصرف مکمل هستید، به دنبال متیل کوبالامین باشید چون نوع متیله شده آن احتمالا برای بدن موثرتر خواهد بود.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست