غذاهای بدبو کننده بدن با 8 نوع مختلف که باعث ایجاد بوی بد در بدن شما می‌شوند


 شما آنچه هستید که می‌خورید اما بوی آن چیزی را که می‌خورید هم می‌دهید، البته بسته به نوع غذایی که مصرف می‌کنید. بله غذاهای بدبو کننده بدن واقعیت دارند چون بعضی از غذاها حاوی موادی هستند که به درون بدن رفته و بوی بد تولید می‌کنند بعضی نیز ترکیباتی دارند که در بدن تجزیه شده و ایجاد بوی بد می‌کنند. در اینجا ما ۸ نوع غذا را که واجد این خصوصیت هستند، لیست کرده‌ایم پس برای اینکه با غذاهای بدبو کننده بدن آشنا شوید، ما را دنبال کنید.


۱. گوشت قرمز

دنبال کردن یک رژیم غذایی بدون گوشت قرار نیست تنها مختص به افراد دوستدار حیوانات باشد بلکه فواید بویایی نیز برای همه افراد دارد. در سال ۲۰۰۶ یک تحقیق منتشر شده در مجله chemical senses زنان نمونه عرق مردان گیاهخوار را جذاب‌تر از مردان گوشتخوار رده بندی کردند.

از آنجایی که گوشت قرمز خیلی دیرتر و سخت‌تر هضم می‌شود، مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش می‌ماند و در نهایت با باکتری مخلوط می‌شود و سپس در عرق بدن آزاد می‌شود. همانطور که می‌دانید دلایل زیادی برای کنار گذاشتن گوشت قرمز وجود دارد. اما اگر سبک زندگی گیاهخواری برای شما مشکل است، می‌توانید گوشت قرمز را کنار گذاشته و در عوض آن گوشت سفید مثل مرغ و بوقلمون استفاده کنید.


۲. الکل

غذاهای بدبو کننده بدن

الکل یکی از موارد بدنامی است که در هر مبحث پزشکی پای ثابت محکومان غذایی است. وقتی کسی الکل مصرف می‌کند، بخش زیادی از آن بوسیله کبد به اسید استیک تجزیه می‌شود. با این وجود، بخش کمی از الکل درون عرق و تنفس آزاد می‌شود. این بو با بیشتر نوشیدن آن، بدتر می‌شود بنابراین اگر شما نمی‌خواهید به عنوان یک آدم بدبو شناخته شوید و دیگران از شما گریزان باشند، الکل را کنار بگذارید.


۳. ماهی

غذاهای بدبو کننده بدن

اغلب ما می‌دانیم که ماهی برای سلامتی بدن عالی است و حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های سالم امگا۳ است که به عنوان چربی خوب شناخته می‌شوند. اما یک گزارش در سال ۲۰۰۷ در شبکه JAMA نشان داد که افرادی که بوی ناخوشایندی دارند، تست آنها برای عدم توانایی تجزیه یک نوع ماده غذایی (تری اتیل آمین) مثبت بود.

افرادی که این اختلال متابولیکی را دارند، تری اتیل آمینوریا نامیده می‌شوند که این افراد هنگامی که ماهی و دیگر مواد غذایی با پروتئین بالا می‌خورند، یک بوی بدی شبیه به بوی ماهی از خود آزاد می‌کنند.


۴. سبزیجات گل کلمی

غذاهای بدبو کننده بدن

صرفنظر از تمام فواید و خواصی که در خانواده Brassica یا کلم وجود دارد، گل کلم و بروکلی به عنوان نمونه حاوی مقادیر زیادی سولفور هستند. این ماده شیمیایی به صورت طبیعی بوی ناخوشایندی دارد که می‌تواند باعث بدبو شدن بدن شما شود. این ترکیب بودار از طریق تنفس، عرق و همچنین گاز از بدن شما خارج می‌شود.

این یکی از دلایلی است که باعث بدبو شدن گازهای خارج شده از بدن می‌شود. البته این به این معنا نیست که شما باید این سبزیجات را کاملا کنار بگذارید، بلکه جوشاندن آنها بیشتر بوی بد آنها را از بین می‌برد. شما همچنین می‌توانید ادویه جاتی همچون گشنیز، زردچوبه و زیره را برای خارج کردن عطر سولفوری آن اضافه کنید.


۵. مارچوبه

غذاهای بدبو کننده بدن

مارچوبه معمولا به عنوان ایجاد کننده بوی بد در ادرار شناخته می‌شود. همانند گل کلم، این بو در نتیجه تجزیه ترکیبات سولفوری مرکاپتان توسط بدن شما است که موجب ایجاد بوی بد در بدن می‌شود.


۶. کاری و زردچوبه

غذاهای بدبو کننده بدن

احتمالا شما جزو کسانی هستید که استفاده از ادویه جات و به خصوص زردچوبه و ادویه خوشبوی کاری جزو مسلم طعم دهی و چاشنی زدن به غذاهایتان است. اما باید بدانید که ادویه‌هایی مانند کاری و زیره می‌توانند بوی طبیعی بدن شما را تغییر بدهند و آن را بدبو سازند.

این توصیه برای مادران باردار با قوت بیشتری تاکید می‌شود چون یک رژیم غذایی که به طور مرتب حاوی ادویه جات مانند کاری و زیره سبز است می‌تواند بر روی بدن نوزاد اثر بگذارد. در عوض هل، یک دانه معطر از خانواده زنجبیل است که عطر بسیار لذت بخشی را ایجاد می‌کند، اگر باور ندارید، آن را امتحان کنید.


۷. قهوه

غذاهای بدبو کننده بدن

یک دلیل برای اینکه «نفس قهوه» یک ابزار بازاریابی است، وجود دارد و این هم اینکه علاوه بر این، ماهیت مدر قهوه، دهان را خشک می‌کند که رشد باکتری‌ها را تشدید کرده و موجب ایجاد بوی ناخوشانید می‌شود. به گفته اندرو ویل، پزشک متخصص این امر می‌تواند بوی بد را در بدن شما بیشتر کند. محرک‌هایی مانند قهوه، فعالیت غدد عرق آپوکرین را افزایش می‌دهند.


۸. سیر

غذاهای بدبو کننده بدن

نیازی نیست که به یک متخصص تغذیه بگویید که سیر خورده‌اید تا بداند بوی بد دهان شما ناشی از چیست. این بوی گند را می‌توان به ماده‌ای به نام آلیسین نسبت داد که یک ترکیب سولفوری است که به هنگامی که سیر برش داده شده یا خرد شود، آزاد می‌شود.

پس از مصرف به سرعت این ترکیب در بدن نفوذ می‌کند و به سایر مواد متخلخل تبدیل می‌شود که با باکتری‌ها مخلوط می‌شوند و در عرق شما نفوذ می‌کنند. با این حال برخی از مطالعات اخیر حقیقتا نشان می‌دهد که این بوی ممکن است توسط برخی از افراد به عنوان بویی جذاب مورد توجه قرار گیرد، بهر حال ما قضاوت را به شما می‌سپاریم.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست