عنصر فسفر و معرفی ۱۰ مورد مزایای شگفت‌انگیز این ریزمغذی


امین ظهورتبار ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ دقیقه مطالعه
عنصر فسفر و معرفی ۱۰ مورد مزایای شگفت‌انگیز این ریزمغذی

عنصر فسفر یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌های موردنیاز بدن می‌باشد که دارای چندین وظیفه مهم در بدن است. مزایای استفاده از عنصر فسفر در سلامتی انسان عبارت‌اند از تشکیل استخوان سالم، بهبود هضم، دفع منظم، تشکیل پروتئین و تعادل هورمونی. این عنصر همچنین بهبود چرخه انرژی در بدن، تعمیر سلولی، واکنش شیمیایی بهینه‌شده و استفاده مناسب از مواد مغذی را تضمین می‌کند. این مزایای فسفر باعث می‌شود که آن را یک ترکیب مهم در هر رژیم غذایی در نظر بگیرند.

 

عنصر فسفر چیست؟

عنصر فسفر جزء مهمی در استخوان‌های انسانی است، به این معنی که برای بدن به‌طورمعمول بدون مقدار کافی از این ماده معدنی عملکرد مناسب غیرممکن است. در حقیقت، فسفر به‌عنوان دومین ماده معدنی در بدن انسان شناخته می‌شود و مهم‌ترین عنصر برای حفظ سلامتی و سلامت استخوان پس از کلسیم است. سایر مزایای فسفر برای سلامتی در انجام فعالیت‌های ضروری برای بخش‌های مختلف بدن مانند مغز، کلیه، قلب و خون حیاتی است. این عنصر بخش مهمی از رژیم غذایی ما، به‌ویژه در کودکان است به‌وسیله درزمانی که رشد و تکامل بیشتری رخ می‌دهد. گاهی اوقات فسفر با فسفات اشتباه می‌شود. در حقیقت، آن‌ها دو چیز متفاوت هستند. فسفر یک عنصر است اما فسفات یک نمک حاوی فسفر است.

علائم کمبود عنصر فسفر در بدن

مهم‌ترین علائم کمبود فسفر شامل ضعف استخوان و ناراحتی در مفاصل بدن است. فسفر به همان شیوه‌ای عمل می‌کند که کلسیم در فراهم آوردن قدرت به استخوان‌ها عمل می‌کند، بنابراین کمبود آن ممکن است منجر به ضعف، پوسیدگی دندان، نرمی استخوان و سایر مشکلات مربوط به استخوان شود.

افراد ممکن است در اثر کمبود این ریزمغذی از دست دادن اشتها و کاهش استقامت بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره را تجربه کنند. در کنار تمام این علائم، کمبود فسفر همچنین ممکن است باعث بی‌حسی، اضطراب، ترمور ( لرزش بدنی)، کاهش وزن و کوتاهی قد شود. این عنصر بخش مهمی از رژیم غذایی ما به‌خصوص کودکان است به‌ویژه درزمانی که رشد و تکامل بیشتری در بدن آن‌ها رخ می‌دهد، پس باید در این دوران حساس به‌طور منظم، حمایت کاملی از مواد مغذی مناسب انجام شود.

منابع مهم تأمین عنصر فسفر

مهم‌ترین منابع تأمین عنصر فسفر شامل مواد غذایی مانند گوشت، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی است. همچنین ممکن است دانه‌های آفتابگردان، برنج، نان سفید، سیب‌زمینی، بروکلی و نخود در فهرست مواد غذایی غنی از فسفر باشند. سایر منابع فسفر شامل کره بادام‌زمینی، گوجه‌فرنگی و نوشابه‌ها هستند. به‌منظور تعادل رژیم غذایی با محتوای فسفر، توصیه می‌شود با متخصصان پزشکی یا متخصصان تغذیه صحبت کنید که بتوانند نیازهای رژیمی شما را بهتر برای شما توضیح دهند و برنامه غذایی جامع و کاملی را برای شما تدوین کنند.

منابع عنصر فسفر

مزایای بهداشتی فسفر

مزایای مصرف فسفر برای سلامتی به یک دسته محدود نمی‌شود، زیرا برخی از ویژگی‌های مهم دیگری را نیز برای بدن دارد. بگذارید این مزایای را دقیق‌تر ببینیم.

باعث رشد استخوان می‌شود

فسفر بخش مهمی از روند رشد و همچنین حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها است. این عنصر در ارتباط با کلسیم برای ایجاد استخوان‌های قوی است که می‌تواند نسبت به سایش طبیعی و پاره شدن در طول زندگی انسانی، مقاومت کند. همچنین در بهبود سلامت لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. همچنین در از بین بردن مشکلات جدی مانند از دست دادن استخوان یا از دست دادن تراکم معدنی که همچنین به‌عنوان پوکی استخوان نامیده می‌شود، کمک می‌کند. این ماده معدنی پایه و اساس یک ساختار قوی اسکلتی را در ما برای اطمینان از بهره بردن از یک زندگی سالم و عملکردی مناسب را فراهم می‌کند. یکی از کشف‌های اخیراً در مورد فسفر که به‌سلامت قلب مربوط می‌شود، به این معنی که با در نظر گرفتن مصرف مناسب این عنصر، می‌توانید از ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی خود را محافظت کنید.

بهبود فرایند هضم

عنصر فسفر نقش مهمی در تسهیل هضم مؤثر در بدن انسان دارد. این عنصر این کار را با تحریک هضم دو ویتامین ریبوفلاوین و نیاسین از روشی کارآمد انجام می‌دهد. این دو ویتامین همچنین برای سلامتی انسان ضروری هستند، بنابراین هر روشی که باعث می‌شود که جذب آن‌ها حداکثر شود، روش خوبی است. این دو نوع ویتامین گروه B مسئولیت‌های مختلفی را در زمینهٔ های گوناگون از متابولیسم انرژی تا سیستم‌های عصبی و عاطفی بر عهده‌ دارند. فراتر از جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر، فسفر به‌طور مستقیم باعث جلوگیری از بروز سو هاضمه، یبوست، اسهال می‌شود و به‌طورکلی سیستم گوارش را برای حرکات منظم و سالم روده آماده می‌سازد. این امر باعث افزایش سلامتی دستگاه گوارش و همچنین کلیه‌ها می‌شود، زیرا سموم از بدن به‌جای باز جذب از طریق کلیه و فشار بر این سیستم بدن خارج می‌شود.

تحریک فرایند دفع از بدن

فسفر نقش مهمی در حفظ کلیه‌ها دارد. این عنصر این کار را با اطمینان از انتشار مناسب مواد دفعی از کلیه‌ها از طریق ادرار و دفع آن انجام می‌دهد. با افزایش مقدار و فراوانی ادرار، بدن قادر به تعادل سطوح اوریک‌اسید، نمک‌های بیش‌ازحد، آب و حتی چربی است، زیرا ادرار معمولاً حاوی حدود ۴٪ چربی است. فسفر باعث تعادل سالم میان همه مایعات و مواد مغذی می‌شود که از بدن خارج می‌شوند و درنتیجه باعث سلامت و سم‌زدایی از کل بدن می‌شود.

کاهش ضعف بدنی

فسفر دارای توانایی حذف مشکلات بهداشتی جزئی مانند ضعف عضلانی، بی‌حسی، خستگی و بیماری‌های مشابه است. سطوح نرمال فسفر در بدن یک راه عالی برای داشتن آمادگی و فعالیت است. طبق نظر کارشناسان و پیشنهاد پزشکان مختلف، یک مقدار طبیعی از عنصر فسفر می‌تواند برای بزرگ‌سالان حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم باشد. ضعف جنسی نیز می‌تواند با افزودن مکمل‌های سالم فسفر به بدن درمان شود، بنابراین مسائل مربوط به از دست رفتن میل جنسی، بی‌قراری، ناتوانی جنسی و تحرک اسپرم می‌تواند با تأمین این فاکتور مناسب در سیستم غذایی شما بهبود یابد.

پشتیبانی از توسعه توانایی شناختی بدن

ازآنجاکه فسفر عنصری ضروری در اطراف و همچنین در داخل سلول‌های مغز است، بدیهی است که مسئول اعمال مهمی است. سطوح مناسب عنصر فسفر تضمین عملکرد مناسب مغز و رشد و پیشرفت شناختی است. مطالعاتی کمبود فسفر را با افزایش خطر ابتلا به نارسایی شناختی و شروع زودرس بیماری‌های نورولوژیک مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط می‌دانند.

بیمارى آلزایمر و تاثیر عنصر فسفر

متابولیسم پروتئین را تحریک می‌کند

عنصر فسفر یکی از مهم‌ترین عناصر در ایجاد پروتئین است که بیشتر در روند تولیدمثل کمک می‌کند. همچنین این عنصر باعث می‌شود حداکثر استفاده از پروتئین‌ها در بدن انسان برای اطمینان از رشد مناسب سلول‌ها همراه با تعمیر آن‌ها در صورت لزوم صورت گیرد. به همان شیوه، فسفر نیز به بدن ما کمک می‌کند تا از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها استفاده کنند. متابولیسم پروتئین‌ها چیزی است که بدن ما را رشد می‌دهد و بدن ما را حفظ می‌کند، به همین دلیل است سال‌ها بدن ما را از فرسایش مصون نگه می‌دارد. این عنصر یکی از اجزای ضروری متابولیسم بدن انسان است، بنابراین اثر تحریک‌کننده فسفر برای سلامت کلی ما حیاتی است.

تقویت تعمیر سلول

فسفر همچنین در فرایند تعمیر و نگهداری سلول‌های مختلف بدن کمک می‌کند که آن‌ها را فرسایش و اضمحلال مصون نگه می‌دارد. این امر تضمین می‌کند که سلول‌های بدن به‌درستی توسعه‌یافته و برای بهبود سلامت کلی بدن فعال شوند. این عنصر سهم عمده‌ای در قالب کمک به تولید پروتئین و تحریک هورمون‌های صحیح به‌منظور واکنش بر روی بدن در جهت تحریک فعالیت متابولیکی دارد.

تعادل هورمونی را برقرار می‌کند

مزایای عنصر فسفر برای سلامتی ممکن است در تنظیم تعادل هورمون‌ها در بدن انسان حیاتی باشد. این امر تضمین می‌کند که هورمون‌ها، به‌ویژه برای سلامتی باروری خوب، همیشه در مقادیر مناسب و متعادل باشند. فسفر این کار را به‌طور مستقیم از طریق غدد درون‌ریز بدن انجام می‌دهد و تنظیم و ایجاد هورمون‌ها را متعادل می‌کند. صدها هورمون در بدن ما نقش بسیار مهمی در همه مسائل دخیل در سلامتی ما ایفا می‌کنند و فسفر بخشی غیرقابل‌جایگزینی از این سیستم کنترل است.

ارتقای متابولیسم بدن

نقش فسفر در فرایند استخراج انرژی با تحریک فرآیند متابولیسم مواد مغذی مختلف است. علاوه بر این، این عنصر متابولیسم بدن ما را در جریان انرژی و استفاده کارآمد از آن توسط سیستم‌های مختلف بدن کمک می‌کند که بعضی از آن به دلیل توانایی آن برای جذب ویتامین‌ها  به‌ صورت مؤثر است.

تسریع در جذب مواد مغذی

فسفر به‌عنوان یک شرکت‌کننده یا عامل مشترک (کو فاکتور) در تعدادی از واکنش‌های شیمیایی در داخل بدن عمل می‌کند. همچنین، استفاده مناسب از مواد مغذی مختلف در بدن را تسهیل می‌کند. در کل، مطمئن شوید همیشه فسفر را در رژیم غذایی خود قرار داده‌اید و بدون آن از آن رژیم غذایی استفاده نکنید!

استفاده از فسفر

املاح: فسفات، نمک فسفر، به‌عنوان یک ملین در تنقیه استفاده می‌شود.

کودهای گیاهی: ترکیبات فسفر در کود و آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود. این عنصر یکی از مهم‌ترین عناصر برای گیاهان است.

تولید: این عنصر یک ماده مهم در تولید عینک‌های مخصوص، مواد شوینده و وسایل چینی است. فسفر سرخ در تولید محصولات مشابه و جعبه‌های بازی استفاده می‌شود.

مقدار توصیه‌شده فسفر برای مصرف

مصرف روزانه توصیه‌شده عنصر فسفر توسط موسسه ملی بهداشت ۴۶۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم در روز برای کودکان و ۷۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌گرم در روز برای افراد بزرگ‌سال است. بااین‌حال، اگر شما قصد اضافه کردن یک مکمل فسفر (فسفات) به رژیم غذایی خود رادارید، توصیه می‌شود با متخصصان پزشکی یا متخصصان تغذیه در این مورد صحبت کنید که بتوانند نیازهای رژیمی شما را بهتر توضیح دهند.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

 

برچسب‌ها :
  • دیدگاه شما

    0 دیدگاه