انواع آکنه‌ بزرگسالی در زنان و درمان‌های انواع خفیف تا شدید آن


برای علت آکنه موارد بسیاری عنوان می‌شود. به‌طور کلی همه‌ی فاکتوهای سبک زندگی یعنی تغذیه، خواب، ورزش و تحرک و حتی سلامت روان می‌توانند در بروز آکنه موثر باشند. آکنه اختلالی است که باعث بروز ضایعات پوستی می‌شود که معمولاً به آن جوش گفته می‌شود.

ضایعات آکنه بیشتر در صورت، گردن، پشت، سینه و شانه‌ها ایجاد می‌شود. این اختلال درواقع شایع‌ترین بیماری پوستی است. اگر چه آکنه یک تهدید جدی برای سلامتی ما محسوب نمی‌شود اما آکنه‌ی شدید می‌تواند منجر به تغییر شکل پوست و ایجاد اسکار‌های دائمی شود.

ما در مجله قرمز درباره آکنه بسیار گفته‌ایم و این بار می‌خواهیم ببینیم موسسه ملی سلامت زنان در آمریکا درباره علت های آکنه در زنان چه مواردی را عنوان می‌کند. بنابراین با ما همراه باشید و در انتها نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید 🙂

آنچه در ادامه خواهد آمد:

  • آکنه چیست؟
  • آکنه چگونه بر زنان تأثیر می‌گذارد؟
  • انواع مختلف ضایعات آکنه چیست؟
  • علت های ایجاد آکنه در زنان چیست؟
  • آیا عدم رعایت بهداشت می‌تواند یکی از علت های ایجاد آکنه باشد؟
  • آیا استرس می‌تواند یکی از علت های آکنه باشد؟
  • آیا خوردن شکلات یکی از علت های ایجاد آکنه است؟
  • آکنه خفیف چگونه درمان می‌شود؟
  • آیا می توان اشکال شدیدتر آکنه را درمان کرد؟
  • آیا قرص‌های ضدبارداری می‌توانند به درمان آکنه کمک کنند؟
  • چه درمانی برای اسکار ناشی از آکنه وجود دارد؟
  • چگونه می‌توانم به جلوگیری از آکنه و اسکار ناشی از آن کمک کنم؟
  • آیا روزاسه همان آکنه است؟

آکنه چیست؟

همان‌طور که اشاره شد آکنه یک اختلال در پوست است که باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شود که عامه مردم به آن جوش می‌گویند. علت اصلی آکنه، تولید سبوم (sebum) بیش‌ازحد در غدد چربی پوست است. سبوم یک ماده چربی است که ازدیاد آن منجر به مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. البته آکنه همچنین می‌تواند ناشی از تولید زیاد یک باکتری به نام پی.آکنه (P. acnes) باشد.


آکنه چگونه بر زنان تأثیر می‌گذارد؟

اکثر زنان و مردان جوان در طول زندگی خود تجربه‌ی داشتن حداقل چند جوش را خواهند داشت. اما به نظر می‌رسد آکنه به روش‌های متفاوتی بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد. مردان جوان بیشتر از زنان به شکل جدی‌تری از آکنه مبتلا می‌شوند. آکنه در زنان جوان با تغییرات هورمونی مانند چرخه قاعدگی مرتبط است.

در اغلب اوقات با افزایش سن زنان، آکنه‌ی آن‌ها بهتر می‌شود. اما برخی از زنان سال‌ها بعد از جوانی همچنان آکنه دارند. برخی از زنان حتی برای اولین بار در سن ۳۰ یا ۴۰ سالگی دچار آکنه می‌شوند.

علت بروز آکنهPhoto by Anna Nekrashevich from Pexels

آکنه می‌تواند برای بسیاری از زنان یک بیماری ناراحت‌کننده باشد. ممکن است زنان به خاطر آکنه‌های بیش‌ازحد، احساس افسردگی، ضعف تصور بدنی یا عزت نفس پایین داشته باشند. اگر شما هم جزو این دسته از زنان هستید لازم نیست منتظر بمانید تا آکنه خودبه‌خود از بین برود یا روند خود را طی کند. امروزه تقریباً هر موردی از آکنه قابل حل است. گاهی اوقات می‌توان از آکنه پیشگیری هم کرد. با پزشک یا متخصص پوست خود درمورد اینکه چگونه می‌توانید از آکنه جلوگیری کنید و اینکه کدام درمان می‌تواند به شما کمک کند صحبت کنید.


انواع مختلف ضایعات آکنه چیست؟

کومدو comedo (جوش‌های سرسفید یا سرسیاه) یا پاپول (papules): کومدو ضایعه اصلی در گروه آکنه است و درواقع شامل منافذ مسدود شده‌ی پوست می‌باشد. اگر منافذ مسدود شده زیر پوست بمانند، به آن کومدو بسته می‌گویند که یک برآمدگی سفید یا سرسفید ایجاد می‌کند. جوش‌های سرسیاه نیز کومدوهایی هستند که در آن‌ها منافذ پوست باز شده و روی سطح پوست به رنگ مایل به سیاه دیده می‌شوند. این رنگ سیاه به دلیل کثیفی نیست، بلکه به دلیل واکنش هوا با چربی داخل منافذ است.

جوش چرک‌دار (Pustules): جوش‌های چرک‌دار ضایعات آکنه‌ای هستند که حاوی چرک هستند و به رنگ قرمز دیده می‌شوند.

ندول‌ها (Nodules): ندول‌ها ضایعات جدی‌تری هستند. این ضایعات در قسمت‌های عمیق‌تر پوست قرار می‌گیرند، دردناک هستند و می‌توانند باعث ایجاد اسکار (فرورفتگی) شوند.

آکنه‌ی کیستی: این نوع آکنه مانند ندول‌ها، ضایعاتی در عمق پوست هستند، دردناک و پر از چرک هستند و می‌توانند باعث ایجاد اسکار شوند.


علت های ایجاد آکنه در زنان چیست؟

موارد بسیاری می‌توانند تحت عنوان علت های آکنه در زنان قرار بگیرند، مانند:

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ: در دختران در دوران بلوغ، هورمون‌های جنسی مردانه به نام آندروژن افزایش می‌یابد. این افزایش باعث می‌شود که غدد چربی پوست بزرگتر شده و سبوم بیشتری تولید کنند.

تغییرات هورمونی در بزرگسالی: چرخه قاعدگی یکی از شایع‌ترین محرک‌های آکنه است. ضایعات آکنه معمولاً چند روز قبل از شروع چرخه ایجاد می‌شوند و پس از کامل شدن چرخه از بین می‌روند. سایر تغییرات هورمونی، مانند بارداری و یائسگی، آکنه را در برخی از زنان بهبود می‌بخشد. اما برخی از زنان در این مواقع آکنه‌های بدتری دارند. قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری نیز می‌تواند در ایجاد آکنه نقش داشته باشد.

داروها: برخی از داروهای خاص، مانند داروهایی که برای درمان صرع و انواع افسردگی استفاده می‌شود ممکن است باعث ایجاد آکنه شوند.

آرایش: برخی از مواد آرایشی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث جوش شوند.

فشار یا اصطکاک روی پوست: به‌عنوان مثال اصطکاک ناشی از تماس کلاه ایمنی دوچرخه با پوست صورت یا کوله‌پشتی با پشت بدن می‌تواند آکنه را بدتر کند.

سابقه خانوادگی: اگر سایر افراد خانواده شما آکنه داشته باشند، احتمال ابتلای شما به آن بیشتر است.

آیا عدم رعایت بهداشت می‌تواند یکی از علت های ایجاد آکنه باشد؟

این یک افسانه است که برخی از زنان به دلیل عدم شستشوی کافی دچار آکنه می‌شوند. شستن بیش‌ازحد یا شدید پوست حتی می‌تواند آکنه را بدتر کند و شستشوی چربی‌های سطحی پوست کمک زیادی به پیشگیری یا درمان آکنه نمی‌کند، زیرا در آکنه در لایه‌های زیرین پوست ایجاد می‌شود. بهترین راه برای تمیز کردن صورت شستشوی ملایم آن دو بار در روز با یک پاک‌کننده یا صابون ملایم است. مراقب باشید که آرایشتان را بدون شستشوی شدید پوست پاک کنید.

آیا استرس می‌تواند یکی از علت های آکنه باشد؟

استرس باعث آکنه نمی‌شود. اما، آکنه ممکن است یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان استرس یا افسردگی باشد. و در برخی موارد، تاثیر اجتماعی و عاطفی ضایعات آکنه باعث استرس می‌شود. اگر در این مورد نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

شستشوی صورتPhoto by Anna Nekrashevich from Pexels

آیا خوردن شکلات یکی از علت های ایجاد آکنه است؟

اگرچه بسیاری از زنان احساس می‌کنند که خوردن شکلات یا غذاهای چرب باعث ایجاد آکنه می‌شود، اما متخصصان ارتباطی بین رژیم غذایی و آکنه پیدا نکرده‌اند. به نظر می‌رسد که در اکثر افراد، غذاها تأثیر کمی بر آکنه دارند. اما این بسیار مهم است که برای سلامتی‌تان یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.


آکنه خفیف چگونه درمان می‌شود؟

موارد زیادی برای درمان آکنه خفیف وجود دارد. آکنه خفیف می‌تواند شامل جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه و جوش‌های کوچک باشد. شما می‌توانید در خانه دو بار در روز صورت خود را با آب گرم و یک پاک‌کننده یا صابون ملایم بشویید. ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند لوسیون‌ها یا کرم‌های ضدجوش بدون نسخه را نیز امتحان کنید. توجه کنید که این داروها در صورت استفاده بیش‌ازحد می‌توانند پوست شما را خشک کنند بنابراین حتما از دستورالعمل‌های آن پیروی کنید.

اگر این داروها مؤثر نباشند، ممکن است پزشکتان کرم یا لوسیون حاوی بنزوئیل پراکسید ( benzoyl peroxide)، رزورسینول (resorcinol)، اسید سالیسیلیک (salicylic acid) یا گوگرد (sulfur) را برایتان تجویز کند.

بنزوئیل پراکسید به کاهش تولید چربی ساخته‌شده توسط غدد چربی پوست کمک می‌کند.

رزورسینول، اسید سالیسیلیک و گوگرد به تجزیه جوش‌های سرسفید و سرسیاه کمک می‌کنند.

اگر آکنه شما پس از شش تا هشت هفته بهتر نشد، با پزشک خود درمورد تغییر درمان صحبت کنید.


آیا می توان اشکال شدیدتر آکنه را درمان کرد؟

بله. برای درمان این جوش‌ها با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان مناسبتان را برایتان تجویز کند.

آکنه متوسط ​​تا نسبتا ​​شدید. این نوع از آکنه شامل جوش سرسفید، سرسیاه و جوش‌های چرکی است که ¼ تا ¾ از صورت و/یا سایر قسمت‌های بدن را می‌پوشاند. این نوع از آکنه را می‌توان با لوسیون‌ها یا ژل‌های آنتی‌بیوتیک و همچنین رتینوئیک اسیدها (retinoic acid) درمان کرد. رتینوئیک اسید یک فرم تغییر یافته از ویتامین A است که به جلوگیری از جوش‌های سرسفید و سرسیاه کمک می‌کند.

پزشک شما همچنین ممکن است یک قرص آنتی‌بیوتیک مانند اریترومایسین را نیز تجویز کند. اگر برای جلوگیری از بارداری از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید، آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بر عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارند. بنابراین همراه با قرص حتما از روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. رتینوئیک اسید و قرص‌های آنتی بیوتیک می‌توانند پوست را به نور خورشید حساس کنند. بنابراین، هنگام استفاده از آن‌ها ضد آفتاب را فراموش نکنید و سعی کنید بیشتر در سایه بمانید.

آکنه شدید: آکنه شدید شامل کیست‌های عمیق، قرمزی، تورم، آسیب شدید به پوست و اسکار است. برای مراقبت از این نوع آکنه باید به متخصص پوست مراجعه کنید. با درمان‌های مناسب می‌توان از ایجاد اسکار جلوگیری کرد. متخصص پوست می‌تواند آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و قرص‌های ضدبارداری‌های را تجویز کند. کیست‌های ملتهب و بزرگ را می‌توان با تزریق دارویی درمان کرد که قرمزی، تورم و تحریک را کاهش داده و باعث بهبودی سریع‌تر آن می‌شود.

اگر این درمان‌ها مؤثر نبوده‌اند، متخصص پوست ممکن است آکوتان (Accutane) را برای شما تجویز کند. آکوتان یک داروی قوی است که می‌تواند به جلوگیری از زخم و درمان ضایعات فعال کمک کند. اما، آکوتان همچنین می‌تواند باعث نقص مادرزادی در جنین شود. مهم است که در طول مصرف این دارو باردار نباشید و قصد بارداری نداشته باشید. شما باید در طول استفاده از این درمان، از دو روش پیشگیری از بارداری به‌طور همزمان استفاده کنید. این رویه را به مدت یک ماه قبل از شروع درمان، در طول درمان و یک ماه پس از قطع دارو انجام دهید. با متخصص پوست خود درمورد زمان ایمن برای باردار شدن صحبت کنید. سایر عوارض جانبی این دارو ممکن است شامل خشکی چشم، خارش، تغییرات خلقی و تغییراتی در خون و کبد باشد. شما و متخصص پوستتان می‌توانید بر اساس مزایا و معایب تصمیم بگیرید که آیا این دارو برای شما مناسب است یا خیر.

هر داروی تجویزشده را دقیقاً همانطور که به شما توصیه شده است استفاده کنید. مصرف داروها، بیشتر از آنچه برای شما تجویز شده است می‌تواند آکنه را بدتر کرده و سلامت عمومی شما را به مخاطره بیندازد. از پزشک خود بپرسید که در صورت فراموش کردن یک نوبت از مصرف دارو، چه کاری باید انجام دهید.

برخی از جوش‌های کیستی بزرگ به دارو پاسخ نمی‌دهند و ممکن است نیاز به تخلیه یا برداشتن داشته باشند. متخصص پوست شما تنها فردی است که می‌تواند این جوش‌ها را تخلیه کند. هرگز نباید سعی کنید آکنه را با فشار دادن تخلیه کنید. این کار می‌تواند منجر به عفونت شود، آکنه شما را بدتر کند و باعث ایجاد اسکار شود.

به‌طور کلی، اگر طی شش تا هشت هفته تغییری در پوست خود مشاهده نکردید، با پزشک خود درمورد برنامه‌ی درمانی خود صحبت کنید.


آیا قرص‌های ضدبارداری می‌توانند به درمان آکنه کمک کنند؟

رخی از قرص‌های ضد بارداری در زنانی که عمدتاً در حوالی چرخه قاعدگی‌شان دچار انواع جوش می‌شوند، می‌توانند کمک‌کننده باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این قرص‌ها می‌توانند آکنه را با کند کردن فعالیت غدد چربی که بیش‌از حد فعال هستند پاک کنند. گاهی اوقات، از قرص‌های ضدبارداری همراه با دارویی به نام اسپیرونولاکتون (Spironolactone) برای درمان آکنه در زنان بالغ استفاده می‌شود.

این دارو سطح هورمون آندروژن را در بدن کاهش می‌دهد. آندروژن غدد چربی پوست را تحریک می‌کند. از عوارض این دارو می‌توان به قاعدگی نامنظم، حساس شدن سینه‌ها، سردرد و خستگی اشاره کرد. اسپیرونولاکتون درمان مناسبی برای همه بیماران نیست.

درمان آکنه بزرگسالیPhoto by Anna Nekrashevich from Pexels

چه درمانی برای اسکار ناشی از آکنه وجود دارد؟

اگر اسکار دارید، متخصص پوست ممکن است انواع خدمات کلینیکی را برای کمک به بهبود ضایعات آکنه و از بین بردن اسکار پیشنهاد کند. لیزر می‌تواند بافت اسکار را تغییر شکل داده و قرمزی را کاهش دهد. میکرودرم ابریژن (microdermabrasion) نوعی جراحی است که می‌تواند اسکارهای سطحی را از بین ببرد و عمق اسکارهای عمیق را کاهش دهد. گزینه‌ی دیگر انتقال چربی از یک قسمت بدن و تزریق آن به صورت است. در برخی موارد، یک درمان واحد می‌تواند به درمان اسکار کمک کند. اما برای نتایج پایدار، اغلب به چندین مورد از درمان‌های اشاره‌شده نیاز است. همچنین درمان‌های موضعی نیز برای اسکار آکنه وجود دارد.

فتودینامیک تراپی (Photodynamic therapy)یک درمان جدید برای آکنه است. این درمان با میکرودرم ابریژن سبک شروع می‌شود. این مرحله برای از بین بردن سلول‌های مرده روی سطخ پوست استفاده می‌شود. سپس یک اسید به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه روی پوست قرار می‌گیرد. پس از این مدت، اسید از روی پوست برداشته شده و در نهایت، تحت درمان با لیزر قرار می‌گیرد. این درمان هنوز در مرحله تحقیقات است، اما به نظر می‌رسد نتایج بلندمدت مثبتی دارد.


چگونه می‌توانم به جلوگیری از آکنه و اسکار ناشی از آن کمک کنم؟

شما می‌توانید با مراقبت خوب از پوست‌تان از عود کردن آکنه و ایجاد اسکار ناشی از آن جلوگیری کنید:

دو بار در روز – یک بار در صبح و یک بار در شب – پوست خود را به‌آرامی با یک صابون یا پاک‌کننده ملایم تمیز کنید. همچنین باید بعد از ورزش سنگین پوست‌تان را به‌آرامی تمیز کنید. از صابون‌های قوی و پدهای اسکرابی خشن خودداری کنید. شستشوی شدید پوست می‌تواند آکنه را بدتر کند. تمام صورت خود را از زیر فک تا خط مو بشویید و کاملا آبکشی کنید. آرایش را به‌آرامی با آب و صابون ملایم پاک کنید.

موهای خود را به‌طور منظم بشویید. اگر موهایتان چرب است، می‌توانید آن‌ها را بیشتر بشویید تا از ایجاد جوش‌های ناشی از ازدیاد چربی صورت جلوگیری کنید.

ضایعات آکنه را فشار ندهید یا آن‌ها را دستکاری نکنید. این کار می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود.

مراقب آفتاب‌سوختگی باشید. بسیاری از داروهایی که برای درمان آکنه استفاده می‌شوند می‌توانند پوست شما را مستعد آفتاب‌سوختگی کنند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که نور خورشید به آکنه کمک می‌کند، زیرا قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی ممکن است ضایعات آکنه را کمتر نمایان کند. اما آفتاب بیش‌ازحد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس پوست را نیز افزایش دهد. وقتی بیرون از منزل هستید، از ضدآفتابی با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. همچنین سعی کنید تا جایی که می‌توانید در سایه بمانید.

دقت کنید محصولات آرایشی و مراقبت از مو که انتخاب می‌کنید “غیر کومدون‌زا (non-comedogenic)” یا “غیر آکنه‌زا (non-acnegenic)” باشند. این محصولات طوری ساخته شده‌اند که باعث ایجاد آکنه نمی‌شوند. همچنین بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد چربی هستند.

تا جایی که می‌توانید از چیزهایی که به پوست را ساییده می‌شوند، مانند کوله‌پشتی و وسایل ورزشی اجتناب کنید.

با پزشک خود درمورد اینکه چه روش‌های درمانی می‌تواند به آکنه شما کمک کند صحبت کنید. داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید داروهایی که برای سایر بیماری‌ها مصرف می‌کنید، آکنه شما را بدتر می‌کنند، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.


آیا روزاسه همان آکنه است؟

روزاسه (Rosacea) یک مشکل رایج پوستی است که اغلب به آن “آکنه بزرگسالان” می‌گویند. زنان دارای پوست روشن و یائسه بیشتر در معرض ابتلا به روزاسه هستند. به نظر می‌رسد روزاسه به‌صورت خانوادگی نیز دیده می‌شود.

این بیماری پوستی باعث قرمزی قسمت‌های مرکزی صورت و ایجاد جوش می‌شود. در روزاسه رگ‌های خونی زیر پوست صورت ممکن است بزرگ شده و از روی پوست به صورت خطوط قرمز رنگ کوچک ظاهر شوند. در این حالت پوست ممکن است متورم شده و احساس گرما ایجاد شود.

زنان مبتلا به روزاسه ضایعات مربوط به آکنه معمولی ندارند. اما زمانی که در معرض گرم هستند، الکل یا نوشیدنی‌های گرم می‌نوشند یا غذاهای تند می‌خورند ممکن است صورتشان برافروخته شود. این گرگرفتگی باعث قرمز شدن صورت می‌شود. در شدیدترین شکل این بیماری، این قرمزی از بین نمی‌رود. ممکن است چشم‌ها متورم شوند و ندول‌های دردناکی در پوست ایجاد شود.

شما می‌توانید با ثبت مواردی که باعث عود روزاسه می‌شوند، به کنترل آن کمک کنید. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید از این محرک‌ها اجتناب کرده یا آن‌ها را محدود کنید. لوسیون‌ها یا ژل‌های آنتی‌بیوتیک نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند.

گاهی اوقات ممکن است به مصرف قرص‌های آنتی‌بیوتیک نیز نیاز داشته باشید. متخصص پوست ممکن است بتواند پوست شما را با لیزر درمان کند. اگر فکر می‌کنید روزاسه دارید، با پزشک خود درمورد این درمان‌ها صحبت کنید.


مقالات مرتبط با آکنه:

رژیم غذایی ضدآکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌های هستند یا رژیم غذایی شما

سریع‌ترین روش موثر برای از بین بردن جوش‌های صورت

درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی

این سرم ویتامین سی یک ضد جوش قوی و طبیعی است!

آزلائیک اسید چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟

روغن رزهیپ؛ ضدچروک برای همه و ضدآکنه برای پوست‌های مستعد آکنه


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع:  office on women’s health