آشنایی با 6 نشانه مهم سرطان تیروئید


سرطان تیروئید ممکن است خزنده باشد اما شما باید همیشه به نشانه‌هایی که بدنتان می‌دهد، توجه کنید. در اینجا ۶ علائم سرطان تیروئید که بیش از سایرین مهم هستند، برای شما آورده شده است. اگر این علائم را دارید پس حتما نیازمند مراقبت‌های درمانی هستید.


اهمیت علائم سرطان تیروئید که باید توجه کنید

علائم سرطان تیروئید

مایکل توتل متخصص غدد در مرکز سرطان اسلوان کترینگ می‌گوید: کثر سرطان‌های تیروئید، اتفاقی بوسیله پزشکان شناسایی می‌شوند و معمولا وقتی به آن پی برده می‌شود که بیماران برای سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI به دلیلی غیر مرتبط با آن، مراجعه می‌کنند.

این توده‌ها خودشان به ندرت قابل مشاهده هستند. بیماران معمولا می‌توانند مراقب سرطان باشند و مطمئن شوند که با معالجه به موقع، بیماری‌شان بدتر نمی‌شود.

وی می‌گوید: من حتی بدون علامت از چیزهایی در حد میلی‌متر که تنها وقتی که به آن توجه کنید، به آن پی می‌برید، نمی‌گذرم. اما هر علائم یا هر چیزی را ممکن است در گردن‌تان پیدا کنید که ممکن است منجر به چیزی شود که نباید بیش از این، از آن چشم پوشی کرد.

اگر هر یک از این علائم بالقوه تیروئید را دارید از پزشکتان سوال کنید چون ممکن است نیازمند تست تنفسی برای سرطان باشید.

همچنین بخوانید: علائم اختلالات تیروئید

توده در گردن

علائم سرطان تیروئید

روبرت اسمال ریج متخصص داخلی در کلینیک مایو می‌گوید: مردان معمولا حین تراشیدن ریش، متوجه توده در گردن می‌شوند و زنها ممکن است وقتی در حال آرایش هستند، متوجه بشوند.

حدود ۹۰ درصد غدد تیروئید خوش خیم هستند اما اگر یک توده بزرگ در جلوی گردن زیر سیب گلو دارید، به نحوه عملکرد آن توجه کنید. پی بردن به نحوه عملکرد این گونه است که وقتی چیزی را می‌بلعید به بالا و پایین حرکت می‌کند. اکثر توده‌های دیگر حرکت نمی‌کنند.


صدای خشن یکی از علائم سرطان تیروئید است

علائم سرطان تیروئید

عصب راجعه حنجره که عضلاتی که تارهای صوتی را باز و بسته می‌کنند، کنترل می‌کند، دقیقا پشت تیروئید است. در موارد نادری، توده بخصوص نوع سرطانی می‌تواند پشت تیروئید گسترش یابد که به عصب صدمه زده و بر روی صدای شما تاثیر می‌گذارد.

اکثر بیماران آن را به عنوان گرفتگی صدا فرض می‌کنند. اگر لارنژیت (گرفتگی گلو) شما فقط ناشی از سرماخوردگی است و نه علائم سرطانهای تیروئید، ببینید که صدای شما با چه سرعتی به وضعیت عادی برمی‌گردد.


سرفه مزمن هم از علائم تیروئید است

علائم سرطان تیروئید

دکتر توتل می‌گوید: درصد کمی از افراد مبتلا به سرطان تیروئید دچار سرفه عجیب می‌شوند که با سایر علائم گرفتگی گلو، همراه نیست.

سرفه ناشی از سرطان تیروئید عفونی نیست بنابراین افراد توجه می‌کنند و متعجب می‌شوند که چرا بدون وجود تب و خلط، مرتب سرفه می‌کنند. در صورتی که سرفه مزمن دارید بهتر است به این علائم توجه کنید.


مشکل در بلع

علائم سرطان تیروئید

ممکن است یک توده آنقدر بزرگ شود که دچار مشکل بلعیدن شوید که می‌تواند نشانه یکی از علائم سرطان تیروئید تهاجمی و بدخیم باشد. به گفته دکتر توتل، این مورد نادر است اما نگران کننده است. این به معنای این است که چیزی بزرگ شده و در حال رشد است.

مشکل در بلعیدن همچنین ممکن است یکی از علائم سرطان گلو باشد بنابراین در صورتی که نگران این موضوع هستید با پزشک‌تان مشورت کنید.


درد گردن و علائم سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید

شما قادر نیستید که توده‌های سرطانی تیروئید را احساس کنید چون درد گردن معمولا علائم بسیاری از بیماری‌هاست. دکتر توتل می‌گوید: به ندرت درد یا ناراحتی بوجود می‌آید اما در مواردی نادر توده‌ها می‌توانند موجب صدمه و ناراحتی شوند.

درد ممکن است در جلوی گردن شروع شود و گاهی اوقات به سمت گوشها برود. اگر سرطان ندارید، سعی کنید با این روشها سفتی و خشکی گردن خود را رفع کنید.

همچنین بخوانید: TSH در آزمایش خون چیست؟

دشواری در تنفس علامت چیست

علائم سرطان تیروئید

حتی وقتی در بلعیدن یا صحبت کردن مشکل نداشته باشید، علائم سرطان تیروئید را می‌توان با دشواری در تنفس شناسایی کرد. در سرطان تیروئید آناپلاستیک (تغییراتی در ساختار سلولهای روی دهد) یک شکل بسیار نادر که حدود ۱ درصد سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد، توده‌ها ممکن است به سرعت رشد کنند.

همچنان که توده بزرگتر می‌شود ممکن است در مقابل نای و عصب‌ها قرار بگیرد. ممکن است تنگی نفس را به هنگامی که فعالیتی ندارید بخصوص وقتی که دراز می‌کشید، متوجه شوید. اگر مشکلات تنفسی دارید قطعا می‌توانید متوجه شوید که علائم سرطان ریه است یا سرطان تیروئید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thehealthy