جالب و خواندنی


فیستول یکی از بیماری‌های مقعدی است که دو بافت غیر مرتبط را به کمک یک تونل دوطرفه متصل می‌کند که این سوراخ گاهی می‌تواند حاوی چرک و عفونت باشد. امروزه از لیزر فیستول برای درمان این عارضه استفاده می‌شود. لیزر فیستول روشی قطعی و کم عارضه برای از بین بردن فیستول مقعدی است که توصیه می‌شود توسط بهترین پزشکان تخصصی گوارش و در مراکز حرفه‌ای لیزر در تهران درمان شود.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که لیزر فیستول چیست و چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا با لیزر فیستول و تاثیرات شگفت انگیزی که بعد از درمان خواهد داشت آشنا شوید.

فیستول مقعدی چیست و چه علائمی دارد؟

فیستول (Anal Fistula) سوراخی غیرعادی است که گاهی در اثر عدم درمان صحیح آبسه مقعدی به وجود آمده و دو بافت غیر مرتبط را به هم متصل می‌کند. این سوراخ عمدتا دو طرفه بوده و یکی به عنوان ورودی و دیگری به عنوان خروجی شناخته می‌شود. با اتصال بافت‌ها توسط فیستول ممکن است چرک و عفونت به داخل این تونل وارد شود و درد زیادی را برای بیمار به همراه داشته باشد. طبق گفته منابع معتبر پزشکی، از علائم فیستول مقعدی می‌توان به بی‌اختیاری در کنترل مدفوع، التهابات پوست اطراف مقعد و در موارد شدیدتر تب، خونریزی و ترشحات بدبو اشاره کرد.

خداحافظی با فیستول برای همیشه!

لیزر فیستول چطور انجام می‌شود؟

لیزر فیستول (Fistula laser) روشی کم تهاجمی برای درمان این عارضه دردناک مقعدی است. لیزر فیستول در تهران و سایر شهرهای ایران، به سبب مزایا و فوایدی که نسبت به دیگر روش‌های درمان فیستول دارد محبوب و پرطرفدار شده است.

خوشبختانه امروزه درمان بیماری‌های مقعدی به کمک لیزرهای پرتوان CO2 امکان پذیر شده و مانند گذشته، درد و خونریزی شدید جراحی‌های سنتی را ندارد. لیزر فیستول تحت یک بی‌حسی موضعی و به کمک میله‌ای مخصوص به نام (Probe) که تابنده اشعه لیزر است انجام می‌شود. این میله به جهت تخلیه و ترمیم بافت‌های آسیب دیده ناشی از عارضه فیستول، وارد سوراخ غیرعادی نزدیک مقعد می‌شود. با ترمیم بافت‌ها لوله‌ی دستگاه لیزر بیرون کشیده شده و عمل به پایان می‌رسد.

لیزر فیستول در زمانی بسیار کوتاه (کمتر از ۶۰ دقیقه) و به صورت سرپایی در کلینیک لیزرشفا صورت می‌گیرد.

* توجه داشته باشید که حین عمل لیزر فیستول، به سایر بافت‌های سالم مقعدی آسیبی وارد نمی‌شود.*

بیماری فیستول مقعدی (fistula) با روش های مختلفی قابل درمان است اما تنها درمان قطعی و تضمینی این بیماری نشیمنگاهی عمل لیزر فیستول می باشد که درمانی بدون دوران نقاهت محسوب میشود. بیماری مشقت آور و زجرآور فیستول را یکبار برای همیشه درمان کنید.

آیا درمان دیگری برای از بین بردن فیستول وجود دارد؟

برای درمان فیستول مقعدی روش‌های متنوعی وجود دارد که هر کدام مزیت و معایب خاص خودشان را دارند. اما در این بین به گفته پزشکان، درمان موثر و کم‌خطر برای رفع فیستول مقعدی استفاده از لیزر درمانی است.

اما خوب است که علاوه بر لیزر فیستول، با سایر روش‌های درمان فیستول مقعدی آشنا شویم.

فیستولوتومی یا جراحی سنتی برای درمان فیستول:

روش رایج و سنتی درمان این عارضه، فیستولوتومی (Fistulotomy) و یا عمل جراحی سنتی فیستول است. این روش از سال‌ها پیش از درمان فیستول با لیزر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در فیستولوتومی دکتر معالج برشی طولی به فیستول می‌دهد و داخل بافت فیستول را تخلیه می‌کند. در این روش دقت، مهارت و تجربه حرف اول را می‌زند چرا که کوچکترین خطا می‌تواند به بافت‌های سالم مقعد آسیب بزند.

تکنیک ستون یا استن:

در روش جراحی فیستول به کمک تکنیک ستون یا استن (Seton) یک نخ جراحی به مدت چند هفته (معمولا ۶ تا ۱۲ هفته) درون بافت فیستول قرار می‌گیرد. این نخ باعث می‌شود تا بافت فیستول باز مانده و چرک و عفونت داخل آن خشک شود.

فلپ پیشرفته:

در صورتی که بافت فیستول از عضلات اسفنکتر مقعد عبور کند، روش درمانی فیستولوتومی ریسک بسیار بالایی در ایجاد بی‌اختیاری مدفوع خواهد داشت. در چنین شرایطی به جای جراحی سنتی از فلپ پیشرفته استفاده می‌شود. میزان موفقیت فلپ فیستول ۵۰ درصد گزارش شده است و در صورتیکه بیماری‌ زمینه‌ای دیگری وجود داشته باشد ممکن است فیستول دوباره عود کند.

جراحی سنتی یا لیزر فیستول مقعدی؟!

مسئله مهمی که برای بیماران مبتلا به فیستول در ناحیه نشیمنگاهی پیش می‌آید این است که لیزر فیستول بهترین راه درمان است یا جراحی سنتی؟!

خداحافظی با فیستول برای همیشه!

می‌توانیم بگوییم که امروزه روش نوین و موثر در درمان فیستول مقعدی، لیزر فیستول است. از آنجایی تخلیه و درمان فیستول به کمک اشعه پرتوان کربن دی اکسید لیزر انجام می‌شود و نیازی به تیغ جراحی ندارد، روش درمانی کم تهاجمی برای از بین بردن فیستول شناخته می‌شود.

لیزر فیستول چه مزایایی در برابر دیگر روش‌های درمانی دارد؟

با اینکه جراحی فیستولوتومی، فلپ و استن روش‌های قدیمی درمان فیستول مقعدی هستند اما لیزر فیستول، درمانی با مزایای بیشتر و موفقیت بالاتر است. موارد زیر در اینکه لیزر فیستول توانسته به عنوان بهترین روش درمان فیستول شناخته شود و درصد بالای موفقیت را کسب کند، دخیل هستند:

  • عدم نیاز به بیهوشی و انجام عمل لیزر فیستول تحت بی‌حسی موضعی

  • سرپایی بودن لیزر فیستول و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان

  • ترمیم بافت و زخم‌های ناشی از درمان به کمک اشعه لیزر

  • درصد موفقیت بالا و بدون عود مجدد و بازگشت

  • جلوگیری از بروز عفونت‌های بعد از عمل

  • عملی با حداقل درد و خونریزی

  • دوره نقاهت کوتاه مدت

درمان فیستول در خانه به کمک گیاهان دارویی

بحث برانگیزترین حوزه در درمان فیستول، درمان‌های خانگی این بیماری نشیمنگاهی است. پزشکان گوارش و جراحان این حوزه بر این باورند که نمی‌توان فیستول را در خانه و به کمک روش‌های خانگی و گیاهی از بین برد. بلکه بهتر است تا لیزر فیستول در کلینیک‌های لیزر معتبر در تهران و به دست کادر پزشکی مجرب صورت بگیرد.

تنها اثر و مزیت درمان خانگی، دارویی و گیاهی بر درمان فیستول، کاهش میزان علائم و جلوگیری از وخامت وضعیت فیستول است.

عسل، آویشن، روغن درخت چای و زردچوبه جز گیاهانی هستند که برای درمان فیستول در طب سنتی از آن‌ها استفاده می‌شود.