داشتن لباس‌های تمیز و سالم یکی از اصول اولیه شیک پوشی است و به همین دلیل شستن درست لباس‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شستن لباس با دست با با ماشین لباسشویی هر یک شرایط خاص خود را دارد و شما بسته به نوع لباس یا محدودیت‌های دیگر ممکن است به شستن لباس با دست و یا با ماشین لباسشویی نیاز پیدا کنید. پس لازم است که هر دو روش را به خوبی بشناسید و آن‌ها را درست اجرا کنید تا لباس‌های محبوب شما بر اثر شستشوی غلط یا ناقص دچار آسیب نشوند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نحوه شستن لباس با دست و ماشین لباسشویی را برای شما توضیح خواهیم داد و ترفندهای مهم و کلیدی برای هر یک از این روش‌ها را بیان خواهیم کرد.

بایدها و نبایدهای شستن لباس با دست

برخی از لباس‌های ظریف و حساس مثل پشم و ابریشم و لباس‌های گلدوزی و منجوق دوزی شده قابل شستشو در ماشین لباسشویی نیستند و شستن لباس با دست تنها گزینه شما است. گاهی هم ممکن است شما به ماشین لباسشویی دسترسی نداشته باشید و مجبور باشید که لباس کثیف خود را با دست بشویید تا قابل پوشیدن شود پس همه باید روش درست شستن لباس با دست را بدانند و آن را به درستی انجام دهند خوشبختانه بر خلاف تصور خیلی‌ها، شستن لباس با دست کار بسیار ساده‌ای است و کمترین آسیب را به لباس‌های شما می‌رساند به شرطی که آن را درست انجام دهید و بایدها و نبایدهای شستن لباس با دست را جدی بگیرید. قبل از هر کاری لازم است که برچسب مراقبتی لباس را به دقت مطالعه کنید و هر گونه دستوری را که در آن درج شده است جدی بگیرید. مثلا اگر عبارت “فقط خشکشویی” روی لباس درج شده باشد شستن آن با دست می‌تواند به لباس صدمه بزند و حتما باید آن را به خشکشویی بدهید.

شستن لباس با دست و با ماشین لباسشویی

بایدهای شستن لباس با دست

  • اگر قرار است بیش از یک لباس را بشویید قبل از اقدام به شستن لباس با دست آن‌ها را بر اساس رنگ جدا کنید و پس از هر مرحله شستشو، آب را عوض کنید. با این کار مطمئن خواهید بود که لباس‌های شما از یکدیگر رنگ نمی‌گیرند.
  • از دو تشت مختلف استفاده کنید، یکی را با آب صابونی ( و یا پودر رختشویی مخصوص شستشو با دست) برای شستن لباس و دیگری را با آب تمیز برای آبکشی پر کنید. مطمئن شوید که آب بیش از حد گرم یا داغ نباشد و ترجیحا از آب ولرم و سرد برای این کار استفاده کنید. فراموش نکنید که آب داغ می‌تواند به لباس‌های شما صدمه بزند مثلا لباس‌های پشمی را کوچک کند و یا باعث رنگ دادن لباس‌های تیره و رنگی شود. اگر دو تشت در اختیار ندارید می‌توانید پیش از آبکشی لباس‌ها، آب کثیف را خالی کرده و تشت را از آب تمیز پر کنید.
  • از شوینده‌ای استفاده کنید که مناسب شستن لباس با دست باشد و از طرف دیگر برای لباسی که قرار است آن را با دست بشویید مناسب باشد مثلا اگر لباس مورد نظر شما ابریشمی است حتما از یک فرمول مناسب برای لباس‌های ابریشمی استفاده کنید. البته یک صابون معمولی یا شامپو هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شستن لباس با دست باشد. همچنین اگر قصد شستن لباس پشمی را دارید نرم کننده مو هم می‌تواند انتخاب خوبی برای این کار باشد.
  • برخی از ماشین‌های لباسشویی چرخه شستن لباس با دست هم دارند که شما می‌توانید از آن استفاده کنید و بدون نگرانی از آسیب به لباس‌های ظریف و حساس خود، آن را بشویید. استفاده از این چرخه نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می‌شود و دردسر و زحمت شستن لباس با دست را کم می‌کند بلکه با تقلید کامل از شستن لباس با دست آسیبی هم به لباس‌ها نمی‌رساند.

شستن لباس با دست

نبایدهای شستن لباس با دست

  • هرگز از شوینده‌های مخصوص ماشین لباسشویی برای شستن لباس با دست استفاده نکنید. چون این شوینده‌ها کف کافی ندارند و به راحتی در آب حل نمی‌شوند و نه تنها لباس شما به خوبی شسته نخواهد شد بلکه این احتمال وجود دارد که به لباس‌های شما بچسبند و باعث واکنش‌های آلرژیک و مشکلات دیگری شوند. شوینده‌های مایع و شوینده‌های مخصوص شستن لباس با دست بهترین گزینه برای این کار هستند.
  • بلافاصله اقدام به شستن لباس با دست نکنید، همیشه قبل از این کار بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه لباس را داخل تشت خیس کنید سپس شستن لباس با دست را آغاز کنید. با این کار شوینده فرصت بیشتری خواهد داشت تا در بافت لباس نفوذ کند و به این ترتیب تمیز کردن آلودگی‌های لباس ساده‌تر خواهد شد.
  • از چنگ زدن، چلاندن و کشیدن لباس هنگام شستن آن با دست اجتناب کنید. این کارها باعث آسیب به الیاف لباس شده و به خصوص در مورد لباس‌های پشمی و ظریف باعث تغییر شکل و فرم لباس خواهد شد. به جای این کارها لباس را در دست بگیرید و به آرامی به هم بمالید و با فشار دادن به لبه‌‌های تشت آن را بشویید.
  • لباس‌هایی را که با دست شسته شده‌اند در خشک کن قرار ندهید چون وقتی لباسی ظریف‌تر از آن است که با ماشین لباسشویی شسته شود پس برای خشک شدن با خشک کن بیش از حد ظریف است. به جای این کار لباس را در مقابل جریان هوا آفتاب و در محیط آزاد خشک کنید و آن‌ها را طوری پهن کنید که تغییر شکل ندهند.

شستن لباس با دست و با ماشین لباسشویی

شستن لباس با ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی شاید یکی از بهترین اختراعات بشر باشد چون زحمت شستن لباس‌های متعدد را کم کرده و شما با فشار چند دکمه می‌توانید لباس‌های تمیز خود را تحویل بگیرید. بیشتر مردم فکر می‌کنند شستن لباس با ماشین لباسشویی کار ساده‌ای است. اگرچه این تصور درست است اما یک تغییر کوچک در نحوه استفاده از ماشین لباسشویی می‌تواند تاثیر چشمگیری روی لباس‌های شما داشته باشد. فراموش نکنید که ماشین لباسشویی شما قابلیت‌های متعددی دارد و بیشتر افراد از تمام قابلیت‌های ماشین لباسشویی خود استفاده نمی‌کنند در حالی که این امکانات و قابلیت‌ها می‌تواند زندگی شما را بسیار ساده‌تر کند. در ادامه با نکات مهمی که در شستن لباس با ماشین لباسشویی باید مد نظر داشته باشید آشنا خواهید شد. این بار هم فراموش نکنید که قبل از هر کاری حتما برچسب مراقبتی لباس‌ها را چک کنید سپس نسبت به شستن آن‌ها در ماشین لباسشویی اقدام کنید.

شستن لباس با دست و با ماشین لباسشویی

استفاده از شوینده و نرم کننده: پس از قرار دادن لباس‌های کثیف در قسمت اصلی ماشین نوبت به اضافه کردن شوینده و نرم کننده می‌رسد. قسمت بالایی ماشین لباسشویی یک کشو با چند قسمت وجود دارد که هر قسمت آن مخصوص یک ماده خاص است. یک قسمت مخصوص پودر ماشین لباسشویی، یک قسمت مخصوص مایع شوینده و یک قسمت مخصوص نرم کننده لباس است که می‌توان قبل از شروع فرآیند شستشو و یا در حین آن مواد شوینده را به آن اضافه کرد. کپسول‌های نرم کننده و شوینده هم باید مستقیما داخل دیگ ماشین لباسشویی قرار بگیرند تا در فرآیند شستشو کم کم به لباس‌ها اضافه شوند.

شستن لباس با دست و با ماشین لباسشویی

تنظیمات ماشین لباسشویی: ماشین‌های لباسشویی مختلف بسته به برند و نوع آن، تنظیمات مختلفی دارند و شما با مطالعه دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید. در اولین گام لازم است که لباس‌های خود را بر اساس رنگ جدا کنید تا خطر رنگ گرفتن لباس‌ها از هم به حداقل برسد سپس تنظیمات مناسب برای هر لباس را پیدا کرده و اعمال کنید. اگرچه تنظیمات هر نوع ماشین لباسشویی با انواع دیگر آن تا حدی متفاوت است اما به طور کلی می‌توان چرخه‌ها و تنظیمات زیر را تقریبا در همه ماشین‌ها مشاهده کرد:

  • نرمال: این چرخه را می‌توان برای بیشتر لباس‌ها به خصوص لباس‌های نخی و ترکیب نخی و مصنوعی استفاده کرد. در این چرخه از آب سی تا چهل درجه برای شستن لباس‌ها استفاده شده و آبکشی هم با آب سرد انجام می‌شود.
  • لباس‌های سفید: این چرخه برای لباس‌هایی که نیاز به تمیز شدن بیشتر و ضدعفونی شدن دارند توصیه می‌شود. دمایی که در این چرخه به کار می‌رود ۶۰ تا ۹۰ درجه است و از بالاترین سرعت چرخش برای تمیز کردن لباس استفاده می‌شود.
  • لباس‌های ظریف: این چرخه تا حد زیادی شبیه به شستن لباس با دست است و لباس‌های ابریشمی و پشمی را می‌توان به همراه شوینده ملایم در این چرخه شست.
  • آبکشی سریع: این چرخه برای لباس‌هایی مناسب است که زیاد کثیف نیستند و با انتخاب این چرخه می‌توان در مصرف برق و آب تا حد زیادی صرفه جویی کرد.
  • پیش-شستشو: این روش برای لباس‌های بسیار کثیف که با یک بار شستن تمیز نمی‌شوند توصیه می‌شود. در این چرخه با آبکشی قوی لباس‌ها بدون استفاده از شوینده، آلودگی آن‌ها تا حد زیادی جداسازی شده و برای شستشوی معمولی در مرحله بعدی آماده می‌شوند.

شستن لباس با دست و با ماشین لباسشویی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)