زیبائی در چهل سالگی ،پنج گام ساده برای داشتن پوستی درخشان و زیبا


بیشتر افراد تصور می‌کنند پیری پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است و پس از سن خاصی دیگر نمی‌توان پوستی زیبا و درخشان داشت. اما حفظ طراوت و زیبایی در چهل سالگی و پس از آن نیز امکان پذیر است به شرطی که مراقبت از پوست را جدی بگیرید و به درستی و با محصولات مناسب از پوست خود حفاظت کنید.

با گذشت زمان تنها شرایط پوست شما تغییر می‌کند و به مراقبت‌های متفاوتی نیاز پیدا می‌کند که باید در مراقبت از پوست خود به آن توجه کنید.

واقعیت این است که پیر شدن پوست اجتناب ناپذیر نیست و این پیری نتیجه تاثیر عوامل محیطی و درونی متعددی است که قابل کنترل و پیشگیری هستند و با حذف این عوامل می‌توان جوانی و زیبایی در چهل سالگی و پس از آن نیز حفظ کرد.

در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما نشان خواهیم داد که زیبایی در چهل سالگی دور از دسترس شما نیست و شما در پنج گام ساده با مراقبت صحیح از پوست خود می‌توانید در میانسالی هم زیبا و جذاب باشید.

خانم‌های ۴۰ ساله با مشکلات پوستی متفاوتی دست به گریبان هستند، در این دوره چروک‌های سطحی و گاهی عمیق شکل می‌گیرند و عمیق‌تر می‌شوند.

کک و مک‌هایی که در سال‌های قبلی به آن‌ها دچار شده‌اید در این دور ممکن است تیره‌تر شوند و حتی پس از پایان تابستان هم روی پوست باقی بمانند. در این دوره اگرچه احتمال ابتلا به آکنه کمتر می‌شود اما دور از انتظار نیست.

به طور کلی حساسیت و خشکی پوست در این دوره بیشتر می‌شود و نشانه‌های اولیه پیری پوست از همین زمان آشکار می‌گردد. اما همه این تغییرات منفی نیست و نکات مثبتی هم وجود دارد مثلا شما پس از چهل سالگی تنها به یک بار شستشوی پوست نیاز دارید و لازم نیست صبح‌ها هم این کار را انجام دهید و همین که یک بار با آب خالی صورتتان را آب بزنید کافی است چون چربی ترشح شده از پوست کاهش یافته و نسبت به گذشته کمتر شده است.

با در نظر گرفتن این تغییرات می‌توان حدس زد که پوست شما برای زیبایی در چهل سالگی به چه نکات و مراقبت‌هایی نیاز دارد. به طور کلی می‌توان این نکات را در پنج گام ساده خلاصه کرد که در دو مرحله روزانه و شبانه اجرا می‌شوند.

زیبایی در چهل سالگی ،پنج گام ساده برای داشتن پوستی درخشان و زیبا


مراقبت روزانه از پوست برای زیبایی در چهل سالگی

مراقبت روزانه برای زیبایی در چهل سالگی باید روی مرطوب کردن پوست و مقابله با چروک و خشکی پوست و عوامل محیطی آسیب زا مثل رادیکال‌های آزاد و نور خورشید متمرکز شده باشد. برای این منظور شما می‌توانید از هر نوع محصول مرطوب کننده‌ای که در دسترس دارید مثل کرم مرطوب کننده، سرم مرطوب کننده، ماسک مرطوب کننده و … استفاده کنید.

هر محصولی که لایه بیرونی پوست شما را تقویت کند، رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و مانع از تبخیر رطوبت و از دست رفتن آن شود برای مراقبت از پوست شما مفید است. در کنار این مراقبت‌ها نوشیدن آب کافی و مصرف میوه‌ها و سبزیجات را نیز فراموش نکنید تا رطوبت و مواد مفید هم از بیرون و هم از درون به طور کامل تامین شود و نشانه‌های پیری روی پوست شما به حداقل برسد.

گام اول، استفاده از سرم‌های آنتی اکسیدان‌: دانشمندان دریافته‌اند که اکسید شدن مواد در سلول‌ها علت اصلی پیری آن‌ها است و هر ماده‌ای که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشد از پیر شدن سلول‌ها و در نتیجه پیر شدن بدن و پوست جلوگیری خواهد کرد. آنتی اکسیدان‌ها مواد ضد سرطانی هم هستند و استفاده از آن‌ها، جهش‌های ناخواسته در سلول‌ها را نیز به حداقل می‌رساند.

استفاده از سرم‌های آنتی اکسیدان، یک روش موثر در تقویت پوست و مقابله با عوامل آسیب زا به آن است. این عوامل آسیب زا به پوست می‌توانند مواد آلوده محیط، اشعه‌های مضر خورشید و عوامل دیگری باشند که در درون بدن و بیرون از آن وجود دارند. سرم ویتامین سی یکی از بهترین سرم‌های آنتی اکسیدانی است که می‌تواند تولید کلاژن را هم در پوست تقویت کند.

کلاژن ماده‌ای است که خاصیت کشسانی به پوست شما می‌دهد، یعنی همان ماده‌ای که با گذر از جوانی مقدار آن در پوست کاهش یافته و در نتیجه پوست خشک و مستعد چروک می‌شود.

زیبایی در چهل سالگی

گام دوم، استفاده از ضدآفتاب مرطوب کننده: احتمالا می‌دانید که نور خورشید و اشعه‌های مضر آن از مهم‌ترین عوامل پیری در پوست است و اگر از پوست خو در مقابل این عوامل مضر محافظت نکنید نباید انتظار طراوت و زیبایی در چهل سالگی را هم داشته باشید.

استفاده از ضدآفتاب برای همه ضروری است اما با افزایش سن این ضرورت بیشتر هم می‌شود. برای خانم‌های چهل سال به بالا، استفاده از ضدآفتاب‌هایی توصیه می‌شود که سبک و رقیق هستند و اثر مرطوب کنندگی بالایی هم دارند.

کرم‌های ب‌ب و سی‌سی برای این منظور گزینه‌های مناسبی هستند چون هم می‌توانند از پوست شما محافظت کنند، هم آن را مرطوب نگه دارند و هم نقش کرم پودر را برای شما ایفا کنند.

قدرت ضدآفتاب را بر اساس شدت تابش در محل سکونت خود انتخاب کنید اما به طور کلی SPF بین ۳۰ تا ۵۰ برای همه انواع پوست مناسب است. اما در هر صورت، ضدآفتاب را جدی بگیرید و هرگز (هرگز!) بدون ضدآفتاب از منزل خارج نشوید.

گام سوم، کرم دور چشم برای زیبایی در چهل سالگی: یکی از اولین قسمت‌های پوست صورت که دچار چروک و خطوط ریز می‌شود اطراف چشم است.

پوست اطراف چشم کمترین ضخامت را دارد و رطوبت آن قبل از هر قسمت دیگری از بین می‌رود، از طرف دیگر ما با چشم‌های خود ابزار احساسات می‌کنیم و خشم و خنده و غصه‌های ما قبل از هر قسمت دیگری روی پوست اطراف چشم مشخص می‌شود. بنابراین استفاده از کرم دور چشم در سنین بالا یک ضرورت است.

البته بهتر است در سی سالگی از کرم‌های دور چشم با خاصیت آبرسانی هم استفاده شود اما در چهل سالگی و پس از آن باید از کرم‌های دور چشم حاوی رتینول یا گلایسولیک اسید استفاده کنید تا اثر جوانسازی و ضدچروک هم داشته باشند.

زیبایی در چهل سالگی


مراقبت شبانه از پوست برای زیبایی بالای ۴۰ سالگی

پوست شما تنها در روز نیاز به مراقبت ندارد و شما باید هر شب نیز به آن رسیدگی کنید تا زیبایی و طراوت آن به مدت طولانی‌تری حفظ شود. چیزی که شب‌ها بیشتر اهمیت دارد حفظ تمیزی پوست و بازسازی آن است. شما در این مرحله باید پوست را پاکسازی و لایه برداری کنید و در ادامه نیز رطوبت آن را تامین کنید تا خشک و ملتهب نشود.

گام چهارم، پاک کننده ملایم: همان طور که گفتیم شما پس از چهل سالگی می‌توانید تنها یک بار در شب صورت خود را پاکسازی کنید و به پاکسازی در صبح نیازی ندارید.

شما باید در این مرحله هر نوع ماده آرایشی، ضدآفتاب، چربی و کثیفی را که روی پوست باقی مانده است با یک شوینده و پاک کننده ملایم پاک کنید و با صورتی تمیز به رختخواب بروید.

برای این منظور بهتر است از یک شوینده بسیار ملایم غیراسیدی استفاده کنید چون در سنین بالاتر پوست شما نازک‌تر، خشک‌تر و حساس‌تر است و شوینده‌های قوی باعث تحریک آن خواهد شد. اما می‌توانید یک یا دو بار در هفته (مثلا در حمام) از شوینده‌های کف دار و قوی‌تر هم استفاده کنید تا پوستتان کاملا تمیز و پاکیزه شود.

گام پنجم، استفاده از محصولات لایه بردار: لایه برداری پوست برای همه ضروری است به خصوص برای خانم‌های بالای چهل سال که نمی‌خواهند لکه‌های پوستی ناشی از تابش نور خورشید و چروک‌های سطحی صورتشان عمیق و ماندگار شود.

یک لایه بردار ملایم که حاوی رتینویید یا گلایسولیک اسید باشد با از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست و تقویت مقدار کلاژن در لایه‌های زیرین آن، پوست شما شاداب‌تر و درخشان‌تر خواهد کرد.

پس از پاکسازی و استفاده از کرم‌های لایه بردار مناسب، مرطوب کردن پوست را نیز فراموش نکنید و از یک کرم آبرسان قوی استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز پوست شما در طول شب تامین شود.

زیبایی در چهل سالگی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)