غذاهای سرشار از کلاژن علاوه بر بهتر کردن ظاهر پوست و جوانی آن، موجب تقویت عضلات، استخوان و سفت شدن عضلات می‌شوند. این غذاها نه گران هستند نه غیر قابل دسترس بلکه اغلب آنها را هر روز استفاده می‌کنیم اما با دانستن آنها، توجه بیشتری به مصرف آنها خواهیم داشت.

مراقبتهای پوست هر روزه همانند مسواک زدن یا شانه کردن مو جزوی از عادات روزانه ما در طول زندگی هستند. و حتی زنانی که هنوز متوجه تغییرات پیری در چهره خود نشده‌اند، اکثرشان تحت فشار این مساله هستند که جوانتر به نظر برسند. اما آیا به غیر از محصولات مراقبت از پوست روش دیگری هم برای جوانتر به نظر رسیدن پوست وجود دارد؟ آنطور که متخصصان تغذیه می‌گویند بله می‌توانید روشهای دیگر را هم استفاده کنید. همه چیز در مورد جوانی پوست با کلاژن شروع می‌شود یکی از مهمترین پروتئین‌های اساسی بدن. این پروتئین در بافتهای پیوندی همانند عضلات، پوست و سیستم گوارشی وجود دارد که به ایجاد ساختار و انعطاف پذیری کمک می‌کند. البته با گذشت زمان به مرور تجزیه می‌شود که منجر به تغییراتی در ظاهر  از جمله چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود. همچنین با تجزیه عضلات و بافتهای پیوندی هم شروع می‌شود. برای همین شما افراد سالمند را با عضلاتی افتاده و ضعیف مشاهده می‌کنید.

تجزیه کلاژن ساخته شده در بدن در دهه ۲۰ شروع به از بین رفتن می‌کند. و خوردن غذاهای سرشار از کلاژن به تولید و حفظ آن کمک می‌کند. اگر چه مکملهای کلاژن هم که این روزها خیلی ترند شده‌اند ممکن است به شما کمک کنند- به خصوص آنهایی که فقط حاوی پپتیدهای کلاژن هستند- اما می‌توانید غذاهایی را پیدا کنید که با گنجاندن آنها در رژیم غذایی، کاری مشابه را انجام می‌دهند. البته مکملهای کلاژن بد نیستند اما توصیه‌های گوناگون برای پیدا کردن برندهای مختلف ممکن است شما را گیج کند و همچنین از لحاظ قیمتی نیز با جیب شما سازگار نباشند بنابراین یک روش سالم و موثر استفاده از غذاهایی با همان کارکرد است.

آب استخوانآب استخوان و گوشت

آب استخوان و یا در آب گوشت حتی، یکی از منابع کلاژن محبوب است. این ماده غذایی سرشار از کلاژن بوسیله پختن استخوان مرغ، گوساله یا حیوانات دیگر درست می‌شود تا کلاژن و مواد معدنی آنها جدا شود. برای درست کردن آب استخوان به شیوه صحیح که کلاژن آنها تجزیه نشود می‌توانید در همین سایت بهترین روش درست کردن آن را یاد بگیرید.

ژلاتین

ژلاتین هم یکی از منابع سرشار از کلاژن است که بسیاری از افراد آن را به صورت پودر تهیه می‌کنند تا به اسموتی و یا سایر غذاها اضافه می‌کنند تا میزان جذب کلاژن را بیشتر کنند. البته این ماده را می‌توان در انواع ژله‌ها و دسرها استفاده کرد و حتی برای کالباس خانگی هم می‌توانید برای حجم دهی و جسبیدن اجزای آن، از این ماده استفاده کنید. موقع خرید به دنبال برند حلال روی بسته بندی ژلاتین باشید.

تخم مرغ بهترین ماده غذایی سرشار از کلاژننگهداری باقیمانده غذا

تخم مرغ و بخصوص سفیده آن حاوی گلیسین و پرولین است که آمینو اسیدهای اصلی هستند که کلاژن را می‌سازند. با وجود همه اتهاماتی که به زرده تخم مرغ مبنی برای دارا بودن کلسترول بالا وارد می‌شود اما ما به شما توصیه می‌کنیم که سفیده را بدون زرده مصرف نکنید چون این بخش از تخم مرغ حاوی ویتامین D و اسیدهای چرب است که به سلامت پوست، استخوانها و عضلات کمک می‌کند. شما چه عاشق تخم مرغ آب پز باشید و چه تخم مرغ سرخ کرده، در هر صورت این ماده یک پروتئین عالی و روشی خوب برای شروع روز است. بخصوص افرادی که ورزشکار هستند که معمولا صبحانه خود را به تخم مرغ اختصاص می‌دهند.

مرکبات منابع متنوع سرشار از کلاژنچطور یک تغییر آب و هوایی در هیمالیا باعث به وجود آمدن مرکباتی مثل پرتقال شد؟

مرکبات تازه علاوه بر تقویت کلاژن بدن، سطح ویتامین C را که یکی از ویتامین‌های عالی برای جوانسازی پوست است، بالا می‌برند. علاوه بر این هیچ چیز خوشمزه‌تر از این نیست که یک سالاد میوه با پره‌های پرتقال داشته باشید.

بروکلی

می‌دانید چه ماده دیگری هست که  مقدار زیادی ویتامین C دارد؟ بروکلی یکی دیگر از آنهایی ست که به شما توصیه می‌شود. برای این ماده هم همانند تخم مرغ روشهای زیادی برای  پخت وجود دارد، از بخارپز کردن تا برشته کردن اما همانطور که قبلا گفتیم بهتر است این ماده به صورت خام مصرف شود تا بیشتر بتوانید از مواد مغذی آن بهره گیرید.

سبزیجات برگیخواص کاهو

وقتی صحبت از سالاد می‌شود سریع تصویری از سالادی با برگهای کاهوی مختلف در ذهن ما تداعی می‌شود. این ماده غذایی هم جزو لیست غذاهای سرشار از کلاژن هستند چون ویتامین C بالایی دارند. اگر دلتان یک سالاد زیبا و شیک می‌خواهد توصیه می‌کنم نگاهی به سالاد گلهای خوراکی بیندازید تا بدانید که چگونه یک سالاد با گلهای زیبا تزئین می‌شود.

آجیلها

مواد معدنی همانند روی نیز برای تولید بهتر کلاژن، مهم هستند. غذاهایی همانند مغزهای خوراکی یا همان آجیل‌ها نیز سرشار از روی هستند و همچنین غنی از پروتئین گیاهی مفید هستند و یک مشت کوچک از آنها در روز می‌توانید برای شما تامین کننده باشد. اگر دلتان یک میان وعده سالم می‌خواهید توصیه می‌کنم بادام بوداده دارچینی را هم امتحان کنید.

قارچ پروتئین گیاهی سرشار از کلاژنقارچ‌ها می‌توانند دنیا را نجات دهند

اما آخرین مورد در لیست ما یکی از آن پروتئین‌های گیاهی است که در گذشته به شدت به دنبال جایگزینی آن به جای گوشت بودند. این ماده غذایی سرشار از کلاژن و روی است. علاوه بر این قارچها جزو مواد غذایی با کاربرد فراوان هستند که علاوه بر برشته کردن و ریختن در سس قارچ حتی می‌توان آنها را بخارپز کرده در سالاد ریخت و یا حتی به صورت خام استفاده کرد.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع

Byrdie